arrow_drop_up arrow_drop_down
28 mei 2020 

Is het updaten van WordPress niet goed gegaan? Bekijk mijn stappenplan

Het updaten en het technische onderhoud van je WordPress website is nogal een dingetje… Dat snap ik :) Er komt ook meer bij kijken dan je zou denken. En regelmatig hoor ik dat het verkeerd is gegaan en dat mensen niet weten wat ze moeten doen. Best wel vervelend, zeker wanneer je een technische leek bent. Daarom deze week een artikel over het updaten van WordPress en vooral over wat je moet doen als het NIET goed gaat.

Wat je moet weten/doen vóórdat je gaat updaten

  1. Begrijp wat updates zijn, wat ze doen en waarom je ze moet uitvoeren (zie informatie hieronder).
  2. Maak een back-up voordat je updates uitvoert.
  3. Zorg ervoor dat je altijd een plan B hebt. No worries: met dit stappenplan weet je wat je moet doen als het verkeerd gaat.

Als je een WordPress website hebt, zijn er verschillende onderdelen die updates nodig zullen hebben: WordPress zelf, je thema en plugins. Heb je een maatwerk website? Dan krijgt je thema geen updates, dat is alleen het geval bij standaard kant-en-klare thema's. Maar waarom zijn hier continue updates voor? Nou… WordPress verbeterd zichzelf steeds. Vooral wat betreft veiligheid. Zit er ergens een zwakke plek? Hoppa, gelijk een update. Maar ook qua gebruiksvriendelijkheid zijn er updates. En datzelfde geldt voor plugins: techniek verandert nog wel eens en soms moeten codes van plugins (of thema's) worden aangepast. Je krijgt dan een melding dat je updates moet doen.

Wat moet je doen tijdens het updaten

Helemaal niks. Serieus, vooral niks doen. Houd je browser open tijdens het updaten. Er zijn genoeg mensen die de browser hebben weggeklikt tijdens het updaten. Dan stopt de update dus halverwege…. En krijg je meestal een wit scherm. Screen of death, is hoe dat genoemd wordt. Dan is je update dus verkeerd gegaan. Oeps.

Extra tip: voer nooit alle updates in één keer uit. Update je plugins stuk voor stuk, dan weet je precies bij welke plugin de update fout is gegaan.

Wat je moet doen als de update is mislukt

Het eerste wat je moet doen is achterhalen waar en wanneer het verkeerd is gegaan. Dat kunnen verschillende dingen zijn. De drie meest voorkomende redenen zijn:

  • Je hebt het scherm weggeklikt tijdens het updaten.
  • Je thema/plugin bevat fouten in de update. Als je mijn tip van hierboven hebt opgevolgd, dan weet je precies om welke plugin het gaat.
  • Je hebt verschillende updates gedaan, maar niet de updates van premium (betaalde) plugins. Veel mensen schaffen een plugin aan en verlengen het niet, waardoor ze geen updates meer krijgen. Ook dit veroorzaakt nog weleens problemen.

Als je weet wat er mis ging, wordt het een stuk makkelijker om het te fixen. Of in ieder geval weet je dan hoe je het de volgende keer kunt voorkomen ;) Oke, dus het stappenplan.

  1. Als je een back-up hebt gemaakt (zoals ik je leerde in mijn workshop), plaats de back-up dan terug. Heb je geen back-up gemaakt? Neem dan DIRECT contact op met je hostingpartij. Het kan zijn dat zij nog een back-up hebben. Maar let op: ze zijn dit niet verplicht (behalve wanneer ze dat duidelijk aanbieden als onderdeel van hun pakket – maar dat is meestal niet het geval) EN de meeste maken elke dag een nieuwe back-up. Die de vorige back-up dan overschrijft. Dus stel je wacht drie dagen, dan hebben ze alleen een back-up van een “kapotte” website. Daar kunnen we natuurlijk niks mee :)
  2. Goed, je back-up is teruggezet. Wat nu? Want je zal toch de updates moeten doen… Doe ze opnieuw (maak wederom eerst een back-up, learn from your mistakes) en kijk of het weer misgaat. Gaat het weer mis? Dan ligt het niet aan jou (optie 1 van de 3 hierboven), maar aan WordPress, de plugin of het thema.
  3. En dan zijn er meerdere dingen die je kunt doen. Je kunt proberen contact opnemen met de makers van de plugin of het thema. Maar meestal duurt dit vrij lang… Zeker wanneer het gaat om gratis thema's of gratis plugins.
  4. Je zou kunnen zoeken naar alternatieven voor de plugins. Of misschien er zelfs voor kiezen om deze functionaliteit helemaal te skippen.

Maar heel veel meer dan dit is er helaas niet te doen. Hoe dan ook: zorg ALTIJD voor back-ups, zodat je een plan B hebt. Ik roep het heel vaak en ik zal het ook blijven roepen :) Zoooo belangrijk!

Wat nou als er geen back-up beschikbaar is?

Als je zelf geen back-up hebt en de hostingpartij ook niet (meer), dan wordt het toch wel een beetje problematisch. Je zal dan waarschijnlijk alsnog hulp in moeten schakelen van een WordPress expert. Mocht je zelf wel wat technische kennis hebben, probeer dan de volgende opties;

  • Log in via FTP en verwijder de handmatig de plugin en/of het thema waarbij de update fout is gegaan.
  • Weet je niet zeker waar het fout is gegaan? Verwijder dan één voor één de plugins. Download ze opnieuw en voeg ze handmatig via FTP weer toe. Zijn de problemen opgelost? Dan lag het dus aan één of meerdere plugins. Is het probleem niet opgelost? Doe dan hetzelfde met de thema's die geïnstalleerd zijn.
  • Zijn er daarna nog steeds problemen? Verwijder dan alle WordPress bestanden en plaats een nieuwe installatie. Let op: maak eerst een back-up (!) en verwijder niet de wp-content map! Dan ben je namelijk ook alle uploads kwijt.

Heb je geen technische kennis en heb je geen ervaring met FTP? Dan zal je waarschijnlijk een expert moeten inschakelen.

Over de schrijver
Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites - de perfecte mix tussen kant-en-klaar en maatwerk. Daarnaast bouw ik ook online leeromgevingen voor mijn klanten.
Reactie plaatsen