internet marketing unie 3
Over IMU
Formule
Boeken
Software
Diensten
Inspiratie
Blog
Video's
Podcast
Kennisbank
Agenda
IMU Event!
internet marketing unie 3
Over IMU
Formule
Boeken
Software
Diensten
Inspiratie
Blog
Video's
Podcast
Kennisbank
Agenda
IMU Event!
In dit artikel
Inhoudsopgave
[[showindex]]
Artikelen in SEO
Goede domeinnaam kiezen
Een domeinnaam (ook wel domein) is het adres waarop iemand je website kan...
Interne links voor SEO
Interne links zijn links binnen je website. Deze dragen bij aan de structuur en...
Hoe kom je aan backlinks? (linkbuilding)
In dit artikel leer je alles over backlinks en linkbuilding. Backlinks zijn...
Kennisbank (wiki) op je website
Een kennisbank is een encyclopedie / wiki op je website rondom je vakgebied. Een...
Accelerated Mobile Pages (Google AMP)
Accelerated Mobile Pages (AMP) zijn razendsnelle varianten van webpagina's,...
Zoekmachine vriendelijke url's gebruiken
Een SEO-vriendelijke url (zoekmachine vriendelijke url) is kort, duidelijk en...
Heading tags (kopteksten)
Heading tags zijn tussenkoppen op webpagina's. Door h1, h2 en h3 heading...
Breadcrumbs voor SEO
Een breadcrumb (NL: broodkruimelspoor) toont het pad dat een bezoeker vanaf de...
Afbeeldingen optimaliseren voor SEO
Naast website content kun je ook de afbeeldingen op je website optimaliseren...
Alt tags bij afbeeldingen voor SEO
Het gebruik van Alt tags, of attribuut afbeeldingstitels, is iets wat een detail...
Keywords
Keywords (NL: zoekwoorden) zijn de termen die gebruikers intypen in een...
Zoekwoord dichtheid (keyword density)
Met de zoekwoord dichtheid (of meer gebruikelijk: keyword density) van je...
Pingback
Een ‘pingback’ is een automatisch system waarbij de ene website automatisch...
Keyword stuffing
Keyword spammen wordt ook wel keyword stuffing genoemd en het betekent dat je...
LSI Keywords
LSI Keywords staan voor  Latent Semantic Indexing Keywords. Latent Semantic...
Short tail en Long tail zoekwoorden
Short tail zoekwoorden zijn alle zoekopdrachten in Google bestaande uit een,...
Sitemap van je website in Google Webmaster Tools?
Een sitemap is een soort uittreksel of index van je volledige website. In een...
Google Pagerank
Pagerank, ook wel Google Page Rank (GPR) genoemd, is een cijfer wat Google jouw...
Link juice; hoe werkt dat?
Linkjuice kun je zien als het ‘lekken van waarde’ van de ene pagina...
Wat is een title attribute?
Een title attribute is een titel voor een link op je website. Vergelijkbaar met...
Linkruil, wat is dat?
Bij linkruil spreken twee website-eigenaren onderling af om een backlink naar...
301 Redirect
Een 301 redirect gebruik je wanneer je een website url of domeinnaam permanent...
Optimaliseer je categorieën in Wordpress!
Misschien een klein detail maar toch even belangrijk om enkele minuten aan te...
Interactie is goed voor SEO
Tegenwoordig moet je om een goede website te hebben niet meer denken aan alleen...
Actualiteit draagt bij aan SEO
Google vindt het belangrijk om actuele websites die up-to-date zijn te laten...
Hoe kom ik bovenaan in Google?
Bovenaan in Google komen met je website, hoe werkt dat nou precies? Mijn...
Wordt de keywordtag nog gebruikt door Google?
Sinds enige tijd is het zo dat Google qua SEO geen waarde meer hecht aan deze...
Domeinautoriteit
De domeinautoriteit hangt samen met de domeinnaam die jouw website gebruikt....
Domeinleeftijd
De term zegt het zelf al. De domeinleeftijd is de tijd dat jouw domeinnaam...
Linkpopulariteit
Het aantal websites wat doorverwijst naar jouw eigen site bepaalt jouw...
Deeplink
De term deeplink wordt gebruikt als je direct naar de juiste pagina binnen een...
Doorway Page
Een doorway page (letterlijk vertaald: een deuropening pagina) is een pagina...
Noindex
Noindex is te gebruiken in de HTML-code van een pagina. Door dit op een pagina...
Nofollow
Nofollow is te gebruiken in de HTML-code van een pagina. Door dit op een pagina...
Google Exact Match Domain (EMD) Update
De Google EMD Update (27 september 2012) werd uitgevoerd om een einde te maken...
Google Pirate Update
De Google Pirate Update (10 augustus 2012) heeft als doel om websites die...
Anchor tekst
Anchor tekst, ook wel ankertekst  staat voor de woorden in een hyperlink. Deze...
Google Payday Update
De Google Payday update (11 juni 2013) werd uitgevoerd ter bestrijding van...
Google Pigeon Update
De Google Pigeon Update (24 juli 2014) werd uitgerold om lokale zoekopdrachten...
Google Mobile Friendly Update (Mobilegeddon)
De Google Mobile Friendly Update (21 april 2015) werd vooraf aangekondigd en...
Google In-Depth Articles Update
De introductie van In-Depth Articles (6 augustus 2013) is een relatief kleine...
Google Knowledge Graph
De Google Knowledge Graph (16 mei 2012) is een van de grote stappen van Google...
Google Venice Update
De Google Venice Update (27 februari 2012) zorgde ervoor dat de locatie van de...
Google Hummingbird Update
De Google Hummingbird Update (20 augustus 2013) was een eenmalige, grote update...
Dwell time
Dwelltime staat voor de tijd die bezoekers gemiddeld doorbrengen / rondhangen op...
Google Top Heavy Update
De Google Top Heavy Update (19 januari 2012) is een aanvulling op het algoritme...
Google Penguin Update
De Google Penguin Update (24 april 2012) werd uitgerold om over-optimalisatie...
Google Panda Update
De Google Panda update (februari 2011) was een grote wijziging in de volgorde...
Google Caffeine (algoritme update)
De Google Caffeine update (8 juni 2010) is anders dan anders. In plaats van...
Short tail keywords
Short tail keywords en long tail keywords hebben alles te maken met de manier...
Long tail keywords
De termen short tail en longtail keywords hebben alles te maken met de manier...
White hat SEO
White hat SEO is het legaal optimaliseren van je website. De website wordt...
Grey Hat SEO
De naam Grey hat SEO verklapt eigenlijk al de betekenis van de term: het...
Black Hat SEO
Black hat SEO is het negatief beïnvloeden van het Google algoritme door je...
Semantische zoekmachine
Een semantische zoekmachine, of semantisch zoekalgoritme zoekt niet alleen naar...
Meta tags
Meta tag is de verzamelnaam voor beschrijvende informatie over de content op...
Title tag
Naast een aansprekende titel, kun je jouw webpagina ook een title tag meegeven...
Description tag
Ook wel meta description (tag) of metatekst van een webpagina genoemd. Dit is de...
Link farm
Een link farm is een netwerk van ogenschijnlijk losse websites, die onderling...
Local search
Bij het zoeken in een zoekmachine wil je zo gericht mogelijke antwoorden. Sinds...
Cloaking
Cloaking is een techniek die gebruikt wordt bij zoekmachine...
Robots.txt
Robots, ook wel spiders of crawlers genoemd zijn stukken software die het web...
Rich snippets
Rich snippets zijn stukjes content en informatie die je kunt gebruiken om jouw...
Sitelinks
De links die onder sommige van de zoekresultaten van Google staan, heten...
SERP (Search engine result page)
De SERP of zoekresultatenpagina is de pagina waarop een online zoekmachine zijn...
Zoekmachine reputatie management (SERM)
Zoekmachine reputatie management (SERM) richt zich op het beïnvloeden van...
Zoekwoorden onderzoek
Voorbeeld zoekwoorden onderzoek Een SEO zoekwoorden onderzoek is cruciaal...
One page website en SEO
Ze lijken steeds populairder te worden, de one page websites of single page...
De 10 beste gratis SEO tools
Op het internet zijn er talloze handige gratis Seo tools beschikbaar die echt...
Zijn de zoekresultaten in Google bij iedereen anders?
“Ik snap er niets van, ik sta nog steeds op nummer 1 in Google, maar ik...
Google Suggest als inspiratiebron voor keywords
Ik kan dit artikel (hoop ik) vrij beknopt houden omdat ik een hele simpele truc...
SEO Checklist voor je blog en website
SEO Checklist om te optimaliseren voor zoekwoorden?  Dat is een rare zin...
Is het slim om backlinks te kopen?
Deze vraag krijg ik eigenlijk wekelijks, is het nu verstandig om backlinks voor...
Hoe slecht is duplicate content voor SEO?
Een van de onderwerpen in de wereld van SEO waar misverstanden over bestaan is...
Vergeet linkbuilding: link earning is de toekomst
Het belang van een goed linkprofiel werd eerder al benadrukt. Maar hoe kom je nu...
Back to basics: Hoe werken zoekmachines eigenlijk?
Het internet is groot. Het bestaat uit miljarden websites, die elk een aantal...
Je website sneller laten indexeren door Google?
Hoe zorg je ervoor dat je nieuwe website snel opgenomen wordt in de...
7 tips om je SEO te verbeteren
Content signalen en link signalen zijn de meest belangrijke factoren om hoog te...
Gebroken links fixen (Broken Link Checker)
Als je al wat langer een website hebt dan link je waarschijnlijk naar een aantal...
SEO Check je website met deze 8 tools!
Met deze 8 gratis SEO checks kom je erachter of jouw website al helemaal goed...
SEO Stappenplan voor Wordpress (24 stappen)
Heb je niet een SEO stappenplan of SEO handleiding om je content van A tot...
Local SEO: Scoor beter in Google Maps
Local SEO wordt steeds belangrijker in deze tijd. We begeven ons onder andere in...
Google Rankbrain: Next Level SEO?
Ooit wel eens je website tegengekomen in de zoekresultaten en gedacht: “...
Heb jij al Google Featured Snippets?
Een van de grootste SEO kansen van dit moment (naar mijn mening) ligt op het...
Wat is zoekmachine optimalisatie?
Zoekmachine optimalisatie , ook wel SEO genoemd, is het optimaliseren van je...
SSL: Zo ga je van http:// naar https:// (stappenplan)
Traag maar gestaag gaan steeds meer websites wereldwijd over van http:// naar...
Stop geen energie meer in vindbaarheid (SEO) van filter pagina’s
Duizenden pagina’s ontstaan door een paar filters in je website…...
Technische SEO: 2 fouten die ook jij maakt (en hoe je dit recht kunt zetten)
Wanneer het op de technische SEO aankomt laten veel specialisten het afweten....
Zó schadelijk is keyword kannibalisme voor jouw Google rankings
Keyword kannibalisme klinkt direct al negatief en niet erg smakelijk… Wie...
Dode link
De term dode link wordt gebruikt voor een link die geen pagina meer vindt. Dat...
Page experience gaat je ranking beïnvloeden: zo bereid je je erop voor
Google heeft een nieuw ranking algoritme aangekondigd. Dit algoritme is gemaakt...
Van domeinnaam veranderen zonder dat het slecht is voor je SEO
Jouw domeinnaam wissel je het liefste niet: dat is een grote verandering! En van...
Core Web Vitals: 3 nieuwe metrics voor een onvergetelijke page experience
Google heeft voor 2021 iets moois in petto: Core Web Vitals . Deze geniale tool...
Website verhuizen? Maak dan niet deze 16 SEO fouten!
Ben je van plan om met je website naar een nieuwe domeinnaam over te gaan,...
Hoe zet je AI in bij je SEO?
Vroeger associeerden we Artificial intelligence (AI) met science fiction en...
Zoekwoorden onderzoek met Google Trends: 7 handige tips
Als je weleens zoekwoordenonderzoek doet, ben je vast bekend met Google Trends....
De 17 beste gratis SEO-tools
Hoe krijg je meer inzicht in de positie van je website en pagina’s in...
Website Check: zo doe je een ‘Content Audit’
Zonder periodiek onderhoud raakt alles in verval: Je auto. Je huis. Je...
Link bait
Link bait uitgooien is een van de manier om aan linkbuilding te doen. Hieronder...
Zo bepaal je de Keyword Difficulty
Weet jij op welke zoekwoorden je graag hoog zou willen scoren in Google? Vast...
Linkbuilding: 8 veilige manieren om betere links naar je site te krijgen
Je bent het waarschijnlijk met mij eens dat kwaliteit boven kwantiteit gaat bij...
Het belang van een gedegen interne linkstructuur
Ik krijg dikwijls de vraag wat het belang is van interne links, en hoe je deze...
SEO-teksten schrijven: zo pak je het écht slim aan
Mag ik je een ding beloven? Dit is niet het zoveelste saaie lijstje over...
Content Gap analyse: waar laat jij steken vallen?
Je bent serieus aan de slag met contentmarketing om je business te laten...
Voorkom SEO ramp bij nieuwe website
Op 12 februari lanceerde Transavia een nieuwe, responsive website . Helaas zagen...
Semantic markup met AI: geef je SEO een enorme boost
Semantic markup is binnen SEO een onmisbare factor, maar niet iedereen weet...
Het effect van branding op SEO
Wat is het effect van merkbekendheid op je SEO? Een veelgestelde vraag die menig...
Repareer kapotte links en win linkwaarde terug in 4 simpele stappen
Links vanaf andere websites naar jouw website bepalen in grote mate de...
Hoe schrijf ik de perfecte meta omschrijving?
Besteed jij wel genoeg aandacht aan je meta-omschrijvingen? Als je net als ik...
Home
Internet Marketing Kennisbank
SEO

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization (NL: zoekmachine optimalisatie). Dit vak omvat alle activiteit die je als webdesigner doet om je website beter vindbaar te maken in de zoekmachines en zodoende meer bezoekers aan te trekken.

Wat is SEO?

SEO wordt gezien als het optimaliseren van je website om zo hoog mogelijk in de gratis resultaten van Google te komen op specifieke zoekwoordcombinaties (NL: keywords). We noemen dit ook wel de organische resultaten en de resultatenpagina in Google zelf een SERP (Search Engine Result Page). 

SEO, SEA en SEM

De resultaten die aan de bovenkant staan zijn Google Ads-resultaten. Dit is het advertentieprogramma van Google en hier moet je voor betalen (per klik op je advertentie). We noemen dit SEA en dat staat voor Search Engine Advertising. De combinatie van SEO en SEA noemen we SEM en dit staat voor Search Engine Marketing. 

Zowel SEO als SEA helpen je aan (gerichte) bezoekers vanuit Google, maar SEO levert gratis bezoekers op en SEA is dus betaald. Daarnaast bestaan organische resultaten vaak uit informatieve pagina’s en betaalde resultaten vaak uit productpagina’s. Wat is SEO?

Is SEO alleen voor Google?

De missie van Google is: ‘Alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken’ Google is de grootste zoekmachine ter wereld. In 2019 heeft Google een wereldwijd marktaandeel van 88,47% en in Nederland en België ligt dat zelfs op 95,65%. Daarom wordt er bij SEO meestal alleen gekeken naar Google. Andere zoekmachine zoals bijvoorbeeld Bing hanteren echter grotendeels dezelfde principes om zoekresultaten weer te rangschikken.

Hoe werkt Google?

Google's zoekmachine struint het web af (crawlen) en slaat alle websites / webpagina’s die ze tegenkomt op in een index, dit noemen we indexeren. Wanneer er een zoekopdracht wordt geplaatst haalt Google de meest relevante resultaten naar voren. Om de grootste zoekmachine te blijven moet Google haar gebruikers de meest relevante, unieke, actuele en kwalitatieve resultaten geven. Wanneer je in Google zoekt en steevast resultaten krijgt die niet relevant zijn, dan kost je dat veel tijd en het levert je frustratie op. Je moet immers langer zoeken. 

Zijn alle resultaten hetzelfde? Dan leidt dat ook tot frustratie. Krijg je verouderde informatie te zien? Dan kan dat zelfs schade aanrichten. Krijg je een artikel met slechte informatie, dan geeft dat jou ook geen fijne gebruikerservaring. Te veel slechte gebruikerservaringen met Google kunnen ervoor zorgen dat je een andere zoekmachine gaat gebruiken die jou wel de gewenste resultaten geeft en dat moet Google voorkomen. Daarom werkt Google hard aan het verbeteren van de zoekmachine en voert constant updates uit om de meest kwalitatieve resultaten te geven.

On page en off page SEO

Je doet er met je SEO strategie goed aan om met je website te focussen op dezelfde waarden als Google. Past jouw website namelijk niet in het plaatje van Google, dan zal je ook niet snel getoond worden. Zeker niet als er een concurrent is die wel aan deze waarden voldoet. Je kunt deze waarden verdelen in twee categorieën:

  1. On page SEO factoren zijn alle factoren op je website zelf die bijdragen aan de zoekmachinevriendelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan content en keywords (relevantie), interactie (actualiteit) en broncode (de leesbaarheid van je website voor de Google bots).
  2. Off page SEO factoren zijn alle factoren buiten je website om die bijdragen aan de autoriteit van je website. Denk aan backlinks en vermeldingen op social media, maar bijvoorbeeld ook aan de uniciteit van je content (is het uniek of een kopie?).

SEO begint met relevantie

In eerste instantie zal je website relevant moeten zijn bij een zoekopdracht. Wanneer iemand in Google bijvoorbeeld zoekt op ‘appeltaart recept’ is het logisch dat er websites tevoorschijn komen met recepten voor appeltaart, en niet websites over de geschiedenis van de paperclip. SEO resultaat in Google Voor relevantie spelen met name keywords een grote rol. Daarnaast kijkt Google ook naar de kwaliteit en waarde van een pagina. Hoe rijker een pagina op je website is, hoe waardevoller zowel je lezer als Google deze zal vinden. Met rijk bedoelen we dan de verschillende soorten media die je aanbiedt, zoals tekst, afbeeldingen, audio, video, pdf, infographics, polls, reacties, interne links, uitgaande links of social media shares. Hoe meer van deze factoren jij verwerkt in een artikel, hoe waardevoller dat artikel wordt. Om je artikelen stap voor stap te optimaliseren voor specifieke zoekwoorden raden we je onze SEO Checklist aan.

Backlinks voor autoriteit

Larry Page en Sergey Brin, de oprichters van Google, wilden zich met hun plannen voor een zoekmachine in 1996 echter onderscheiden van de concurrentie door niet alleen naar de relevantie van webpagina’s ten opzichte van een zoekopdracht te kijken, maar ook naar de kwaliteit. Wanneer je namelijk alle webpagina’s op het internet doorspit (crawlt) en opslaat (indexeert) in een database, heb je een vergaarbak om uit te putten zodra er een zoekopdracht wordt geplaatst. De zoekmachine moet dan alleen nog de zoekopdracht matchen aan een relevante pagina. 

Maar wanneer er meerdere pagina’s even relevant zijn, hoe bepaal je dan in welke volgorde deze pagina’s in de zoekresultaten worden getoond? Welke pagina bevat de hoogste kwaliteit? Naast relevantie zouden zij daarom ook kijken naar de populariteit en autoriteit van een webpagina en deze bepalen op het aantal links dat naar een webpagina verwijst, de zogenoemde backlinks. 

In eerste instantie noemden zij hun zoekmachine dan ook BackRub. Dit omdat hun algoritme met name keek naar het aantal backlinks, meer dan naar de keyword-dichtheid (hoe vaak het zoekwoord voorkomt). Later pas kozen zij de naam Google, een verbastering van het begrip ‘googol’, de aanduiding voor een 1 met honderd nullen (10100).

White hat en Black Hat SEO

Je kunt op verschillende manieren met SEO bezig zijn om je website hoger in Google te krijgen. Alle technieken die je gebruikt die binnen de richtlijnen van Google vallen noemen we 'White Hat SEO'. Denk hierbij aan het verbeteren van je SEO structuur, het optimaliseren van content, het krijgen van kwalitatieve backlinks, het verbeteren van je laadtijd en code enzovoorts. Alle technieken die buiten de richtlijnen van Google vallen noemen we 'Black Hat SEO' en dit kun je zien als webspam. Denk aan over-optimalisatie (het volproppen van je teksten met keywords) en bijvoorbeeld linkspammen. Er zijn door de jaren heen door webmasters talloze trucs bedacht om het algoritme van Google te manipuleren. Meestal zijn ze van korte duur en wordt je snel door Google afgestraft met een Google Penalty.

Moderne SEO

Google draait vandaag de dag om meer dan alleen keywords en backlinks. Er zijn talloze factoren bijgekomen die Google meeneemt in het bepalen van je ranking. Google's semantische zoekmachine is bijvoorbeeld in staat om naar de betekenis van woorden en zodoende ook de 'intentie' achter een zoekopdracht te kijken. 

Ook met de intrede van Google voice search is het belangrijk dat Google 'snapt' wat je precies aan Google vraagt. Met 'RankBrain' heeft Google zelfs haar intrede gemaakt in artificial intelligence. Dit slimme algoritme maakt gebruik van deep learning en is in staat om zichzelf constant te verbeteren. Het zijn dus niet langer de ontwikkelaars bij Google die een lijstje met rankingfactoren aanhouden, tegenwoordig is het steeds meer een slimme computer die het web in kaart brengt en websites en pagina's beoordeelt.

Alles leren over SEO?

Wil je een expert worden in SEO en van je website een ware bezoekersmagneet maken? 

Download dan ons gratis e-book Winnen in Google of bestel het boek 'Doelgerichte SEO' van Tonny Loorbach om jezelf om te scholen tot SEO expert en de fijne kneepjes van het vak te leren. 

Navigatie

  • Contact
  • Vacatures
  • Inloggen voor leden
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy policy
  • Affiliates

Contactgegevens

  • IMU BV
  • Newtonlaan 281
  • 3584 BH Utrecht
  • info@imu.nl
  • KvK nummer: 50630253

Partners

  • Tonny Loorbach
  • Martijn van Tongeren
  • Phoenix
  • Plug&Pay
  • Huddle
  • Traffic Leaders
  • Al onze partners

© Internet Marketing Unie BV

Cookies
Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden. Privacy policy
Alleen functioneel
Accepteer alle
Cookie instellingen
Privacy policy
Voorkeuren opslaan