wat is zoekmachine optimalisatie?

Wat is zoekmachine optimalisatie?

23 februari 2022

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, is het optimaliseren van je website voor de zoekmachines zodat je beter gevonden wordt in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. We richten ons dan op de zogenaamde 'organische resultaten van Google'. Dit zijn de gratis resultaten op de SERP en dus niet de Google advertenties.


Wat is zoekmachine optimalisatie?

De resultaten die aan de bovenkant staan zijn Google Ads. Dit is het advertentieprogramma van Google, hier moet je voor betalen (CPC). We noemen dit SEA. Beide resultaten zijn een vorm van zoekmachine optimalisatie en helpen je aan (koop)gerichte bezoekers, maar je staat natuurlijk het liefst bovenaan in de gratis resultaten van Google.

Waarom zoekmachine optimalisatie?

Tegenwoordig zie je dat veel startende ondernemers vakgebieden zoals zoekmachine optimalisatie links laten liggen en zich focussen op advertenties en de "snellere" zichtbaarheid op social media platformen.


Een gemiddelde internetgebruiker ziet tegenwoordig (bewust en onbewust) echter duizenden advertenties per dag. De onderzoeken hiernaar variëren van 3.000 tot 10.000 advertenties per dag en een gemiddelde van 1.700 banneradvertenties. Hierdoor worden we steeds immuner voor advertenties en krijgen ze minder grip op ons. Twee situaties om je het verschil tussen de ene en de andere advertentie duidelijk te maken:

  1. Ik houd van hardlopen en vind dat het tijd wordt voor een paar nieuwe hardloopschoenen. Ik besluit naar Google te gaan en daar te zoeken op het zoekwoord ‘hardloopschoenen’. Ik krijg een zoekresultatenpagina (SERP) te zien met daarop ook enkele advertenties van webshops die hardloopschoenen verkopen. Ik klik op een advertentie en kom uit bij een webshop die de schoenen verkoopt waar ik naar op zoek was. De kans dat ik een paar hardloopschoenen ga kopen is groot.

  2. Ik houd van hardlopen en dat kan Facebook uit mijn profiel eenvoudig opmaken. Hardlopen staat in mijn profiel bij mijn interesses en ik ben aangesloten bij de Nike-fanpagina. Ook heb ik weleens resultaten uit mijn Runkeeper app op mijn tijdlijn gedeeld in de hoop wat likes te scoren voor mijn records. Aangezien ik in het klantprofiel van de schoenenverkoper (bijvoorbeeld Nike) pas, krijg ik tijdens het scrollen op mijn tijdlijn een advertentie voor Nike hardloopschoenen te zien (toevallig voor mensen van mijn geslacht en leeftijd).

Situatie 2 noemen wij interruptie-marketing. Hoewel de inhoud van de advertentie binnen mijn interesses valt, was ik hier niet bewust naar op zoek. Ik word geïnterrumpeerd door deze advertentie, terwijl ik eigenlijk op zoek was naar een andere vorm van afleiding. Ik was bijvoorbeeld moe of verveeld en wilde wat kattenfilmpjes kijken. De kans dat ik een paar hardloopschoenen ga kopen bestaat, maar is vele malen lager dan in de eerste situatie.

(Koop)gerichte bezoekers uit Google

Dit voorbeeld laat goed zien dat er een verschil zit tussen geïnterrumpeerde en intrinsiek gemotiveerde (be)zoekers. Voordat je veel tijd, geld en energie spendeert aan het zoeken naar je doelgroep, door middel van advertenties of het zenden van je boodschap aan wie het maar wil lezen met social media posts, is het zaak dat je in eerste instantie gevonden wordt door de mensen die al bewust naar jou op zoek zijn. De ene bezoeker is namelijk de andere niet.

De conversieratio zal bij deze laatste groep namelijk vele malen hoger liggen. (Koop)gerichte bezoekers stellen je in staat om veel sneller een winstgevend bedrijf op te zetten dan breed georiënteerde bezoekers.

Virtueel vastgoed

Een hoge positie in Google levert iedere maand weer nieuwe gratis bezoekers op. Je kunt dit zien als virtueel vastgoed. Je hebt een goede plek met je zaak in een drukke online winkelstraat. Als je Google vergelijkt met Facebook, dan is Facebook een grote winkelstraat waar Jan en alleman doorheen loopt. Als je stoelen verkoopt komen er weliswaar veel mensen langs, maar weinig mensen die stoelen nodig hebben. Google is dan jouw woonboulevard: de mensen die er zijn, zijn in ieder geval op zoek naar meubels.

In onze salestrainingen stellen wij weleens: ‘Het beste ingrediënt voor een succesvolle hamburgertent is een nabije, uitgehongerde menigte’. Het is een kwestie van het juiste aanbod, voor de juiste doelgroep, op het juiste moment: wanneer ze er naar op zoek zijn.

Scoren op specifieke zoekopdrachten

Specifiek zijn is de sleutel tot succes in marketing en dat begint al in Google. Wanneer iemand in Google zoekt op ‘welke aandelen zijn het populairst?’, dan betekent dit niet vanzelfsprekend dat deze persoon bereid is om een financiële investering te doen om antwoord te krijgen op deze vraag. Wellicht zoekt deze persoon alleen wat basistips om zelf op gang te komen. Zoekt deze persoon echter op een term als ‘cursussen om te leren beleggen’ dan is die kans al een stuk groter. Die zoekopdracht impliceert namelijk de bereidheid om te investeren in een cursus.

In het voorbeeld van de hardloopschoenen: op welke zoekopdracht in Google zou je dan het liefst gevonden worden? ‘Schoenen’, ‘hardloopschoenen’ of ‘hardloopschoenen kopen’?

Veel website-eigenaren zijn geneigd om zoekwoordenonderzoek te doen en te kiezen voor het woord ‘schoenen’, omdat dit woord het grootste zoekvolume heeft. Op het woord ‘hardloopschoenen kopen’ zal de concurrentie veel minder zijn, waardoor je sneller naar boven komt in de gratis resultaten en minder betaalt per klik bij een advertentie in Google. Ook zullen deze bezoekers eerder tot aankoop overgaan, omdat je website of webshop specifiek aansluit op de zoekopdracht en het woord ‘kopen’ al in de zoekopdracht zit.

Autoriteit in Google

Naast gerichte bezoekers heeft een hoge positie in Google een extra voordeel, namelijk de autoriteit die deze positie met zich meedraagt. De nummer één in Google wordt vaak gezien als de marktleider of als de beste website rondom het gebruikte zoekwoord. Niet voor niets insinueert het spreekwoord ‘de eerste, de beste’ dat wij een eerste optie vaak als de meest logische keuze ervaren.

Ook als het om media-aandacht gaat is een goede vindbaarheid in Google een krachtig wapen. Door je contentstrategie af te stemmen op actuele onderwerpen in de media, kun je jezelf heel aantrekkelijk maken voor media exposure.

Gratis ranken of adverteren?

Adverteren in Google ads is veelal sneller en eenvoudiger dan Google wanneer je een startende ondernemer bent en snel gerichte bezoekers naar je website wilt trekken. Je hoeft simpelweg het hoogste bod te doen om een toppositie te halen en je kunt zodoende binnen enkele uren al je eerste bezoekers aantrekken. Het nadeel is dat je al snel teveel kosten maakt en dat je constant moet blijven betalen om bezoekers te krijgen.

Waardevolle content is tijdlozer dan een advertentie. Met een goede SEO-strategie bovenop je content strategie genereer je een consistente bezoekersstroom vanuit Google richting je website. Waardevolle content kan na publicatie tientallen jaren voor je blijven werken en constant nieuwe bezoekers en leads van informatie voorzien.

Zoekmachine optimalisatie SEO is naar onze mening het onmisbare fundament onder je online marketing strategie. Dat is het voor ons ook altijd geweest. Wij zien onze website als onze ‘thuisbasis’ en voeren van daaruit een value-first strategie. We geven zoveel mogelijke waardevolle content in de vorm van blogs, onze kennisbank, video’s, podcasts, e-books en webinars. Dankzij onze content halen we op maandelijkse basis grote hoeveelheden gratis, gerichte bezoekers uit Google.

Is SEO moeilijk?

Zoekmachine optimalisatie staat onterecht bekend als moeilijk, saai en langetermijnwerk. Ook hoor je vaak dat de topposities in Google al vergeven zouden zijn aan de websites die er als eerste bij waren om de beste domeinnamen te claimen, of anders aan de grote bedrijven met SEO-budgetten waar je als kleine zelfstandige niet tegenop kunt.

Niets is echter minder waar, want Google heeft niet stilgezeten in de afgelopen jaren. Door de snelheid van indexeren en corrigeren is SEO al lang geen langetermijnspel meer. Daarnaast is Google veranderd. Het was een statische zoekmachine waarin kwantiteit de hoofdrol speelde en bedrijven met grote linkbuilding budgetten de dienst uitmaakten. Tegenwoordig is het een organische zoekmachine waarin kwaliteit leidend is en juist de kennisleiders en vakinhoudelijke specialisten naar voren komen.

SEO is zeker niet dood, met de komst van onder andere voice search, semantiek en artificial intelligence is het juist levendiger dan ooit. Als je structureel de juiste dingen doet, blijft Google voor je werken.

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie kan overkomen als een echte wetenschap. Google hanteert talloze factoren om de volgorde van deze resultaten te bepalen. In deze sectie vind je verschillende artikelen met tips om beter in Google te scoren.

In deze video leggen wij uit hoe het algoritme van Google in de basis werkt:

Je kunt zoekmachine optimalisatie verdelen in 2 onderdelen:

  • On page zoekmachine optimalisatie
  • Off page zoekmachine optimalisatie

On page optimalisatie

Onder on page optimalisatie wordt alle optimalisatie verstaan in de content en techniek op je website zelf. Dit met het doel om de relevantie m.b.t. specifieke keywords en leesbaarheid van je website te verhogen. Denk hierbij aan het verwerken van keywords in je content, het werken met interne links, het krijgen van reacties op blogartikelen, het werken met schone en semantische code enzovoorts.

Off page optimalisatie

Offpage optimalisatie is alles wat doet om jouw webpagina te optimaliseren buiten jouw eigen website om. Dit is de optelsom van linkbuilding, social media invloeden, social bookmarking. Je kunt het zien als het verhogen van de autoriteit en populariteit van je website.

Linkbuilding is een populair en veel gebruikte methode om aan off page optimalisatie te werken. Door het leggen van backlinks naar jouw bedrijf verbeter je de online reputatie van jouw bedrijf. Google ziet immers het aantal link naar jou toe als een bewijs van de kwaliteit van jouw website, bedrijf of dienst. Links naar jouw pagina kunnen meer of minder meegeteld worden. Links van relevante en populaire websites tellen zwaarder dan de site van jouw collega zzp-er. .

Zoekmachine optimalisatie tips 

Meer zoekmachine optimalisatie tips? Kijk dan eens naar ons boek Winnen in Google. Dit boek bevat een praktische handleiding met alles wat je moet weten over zoekmachine optimalisatie om Google te domineren.

Ook onze SEO Checklist is een handig naslagwerk en deze video geeft je nog meer tips: