Hoe kom ik bovenaan in Google?
Bovenaan in Google komen met je website, hoe werkt dat nou precies?
Mijn favoriete onderdeel van internet marketing is zoekmachine optimalisatie, een vakgebied wat antwoord geeft op deze vraag. Wanneer je website namelijk gratis bovenaan in Google staat kun je elke dag opnieuw weer op gratis bezoekers rekenen en dat maakt online ondernemen een stuk eenvoudiger.
Onlangs gaf ik een webinar met 26 SEO tips, deze vormen samen eigenlijk ook een soort handleiding om gratis bovenaan in Google te komen. Ik heb de tips uit het webinar in 26 praktische stappen onder de video geplaatst.
Gratis bovenaan in Google komen
Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, is de kunst van het scoren in de organische (gratis) resultaten van Google.
De resultaten die aan de bovenkant staan zijn Google Ads-resultaten. Dit is het advertentieprogramma van Google, hier moet je voor betalen (per klik op je advertentie). We noemen dit Search Engine Advertising (SEA).
Tijd voor de praktische kant: het daadwerkelijk scoren in Google op zoekopdrachten die voor jouw bedrijf relevant zijn. Waarom Google en niet ook in andere zoekmachines? Google is de grootste zoekmachine ter wereld. In 2019 heeft Google een wereldwijd marktaandeel van 88,47% en in Nederland en België ligt dat zelfs op 95,65%. De missie van Google is: ‘Alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken’.
Wat wil Google bovenin tonen?
Om de grootste zoekmachine te blijven moet Google zijn gebruikers de meest relevante, unieke, actuele en kwalitatieve resultaten geven. Wanneer je in Google zoekt en steevast resultaten krijgt die niet relevant zijn, dan kost je dat veel tijd en het levert je frustratie op. Je moet immers langer zoeken.
Zijn alle resultaten hetzelfde? Dan leidt dat ook tot frustratie. Krijg je verouderde informatie te zien? Dan kan dat zelfs schade aanrichten. Krijg je een artikel met slechte informatie (bijvoorbeeld een tekst die volgepropt is met het zoekwoord waar je op zocht, maar zonder daadwerkelijke informatie), dan geeft dat jou ook geen fijne gebruikerservaring.
Te veel slechte gebruikerservaringen met Google kunnen ervoor zorgen dat je voortaan een andere zoekmachine probeert die jou wel de gewenste resultaten geeft en dat moet Google voorkomen.
Je doet er daarom goed aan om met je website te focussen op dezelfde waarden. Past jouw website namelijk niet in het plaatje van Google, dan zal je ook niet snel getoond worden. Zeker niet als er een concurrent is die wel aan deze waarden voldoet.
2 factoren om bovenaan te komen
Je kunt deze waarden verdelen in twee categorieën:
On page-factoren zijn alle factoren op je website die bijdragen aan de zoekmachinevriendelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan content (relevantie), interactie (actualiteit) en broncode (de leesbaarheid van je site voor de Google bots).
Off page-factoren zijn alle factoren buiten je website om die bijdragen aan de autoriteit van je website. Denk aan backlinks en vermeldingen op social media, maar bijvoorbeeld ook aan de uniciteit van je content (is het uniek of een kopie?).
Google heeft een hele lijst met aspecten (ranking factoren) waar zij naar kijkt bij websites om te beoordelen op welke plek een website in de zoekresultaten komt te staan. Denk bijvoorbeeld aan:
- Optimalisatie van meta tags
- Originele inhoud (zoals bloggen of een kennisbank)
- Backlinks naar je website
- Je afbeeldingen optimaliseren
- Een sterke domeinnaam
- Zoekmachine vriendelijke url's
- Zoekmachinevriendelijke code
- Interne links
- Interactie met je bezoekers (reacties)
- Mobile first design
- Semantische opmaak in je code
Relevantie voorop
We beginnen bij de basis. In eerste instantie zal je website relevant moeten zijn bij een zoekopdracht. Wanneer iemand in Google bijvoorbeeld zoekt op ‘appeltaart recept’ is het logisch dat er websites tevoorschijn komen met recepten voor appeltaart, en niet websites over de geschiedenis van de paperclip. Google vist alle relevante webpagina’s eruit die die relevant zijn aan deze zoekwoordcombinatie en rangschikt ze vervolgens.
Om het voor nu simpel te houden kunnen we stellen dat het belangrijk is dat de woordcombinatie ‘appeltaart recept’ überhaupt voorkomt op je website. Komt het vaker voor? Dan gaat de relevantie al omhoog. Komt het op sleutelposities voor? Dan zal dat je nog relevanter maken.
De basisgedachte hier is dat Google uit alle webpagina’s diegenen moet vissen die relevant zijn aan deze zoekwoordcombinatie én deze vervolgens moet rangschikken. Een artikel dat helemaal in het teken staat van een appeltaartrecept is immers relevanter voor een zoeker dan bijvoorbeeld een artikel over SEO waarin de auteur simpelweg de woordcombinatie ‘appeltaart recept’ als voorbeeld voor een zoekwoord heeft gebruikt. De woordcombinatie komt dan wel voor, maar het is niet van belang.
Checklist om te scoren in Google
Het is van belang dat het zoekwoord waar je op wil scoren op sleutelposities voorkomt in je content. Hiervoor hebben we een SEO checklist. Dit is een lijst met plekken in je content waar het zoekwoord moet staan om goed gevonden te worden. Deze checklist kun je voor elke pagina op je website gebruiken. Bij SEO en met name zoekwoordoptimalisatie geldt de regel dat hoe verder naar voren een woord staat, hoe meer waarde het van Google krijgt.
Het is dus aan te raden om je content van boven naar beneden te optimaliseren. Per pagina focus je in eerste instantie het liefst op één belangrijk zoekwoord of onderwerp. Als je namelijk met één pagina op te veel verschillende zoekwoorden tegelijk gevonden wil worden, zul je merken dat dit ten koste gaat van je relevantie per zoekwoord. In het voorbeeld van het appeltaartrecept, welk artikel is relevanter:
- Een artikel met enkel één of meerdere appeltaartrecepten
- Een artikel met de historie van de appeltaart, alle soorten appels, de voordelen van appeltaart serveren, tips voor waar je appeltaart kunt kopen en bijgevoegd ook een appeltaartrecept
Het tweede artikel lijkt misschien waardevoller, maar het is minder bruikbaar voor je bezoeker. Naast de vertroebeling van je zoekwoordrelevantie speelt ook de gebruikerservaring een rol. Als je met het tweede artikel een toppositie in Google scoort, kan het zijn dat veel bezoekers op je website in de zoekresultaten klikken, maar dat zij relatief snel terugkeren naar Google omdat je artikel niet aansluit bij hun verwachtingen.
Als zij vervolgens op het resultaat onder jou klikken en daar wel een tijd verblijven (of überhaupt niet terugkeren naar Google), dan zal Google dit registreren en de resultaten op termijn wisselen omdat je concurrent blijkbaar relevanter is. Het is aan te raden om zo relevant mogelijke content voor elke zoekopdracht te maken. Daarom beginnen we deze checklist met de focus op één specifiek zoekwoord.
Wil je een stapje verder?
Download dan gratis ons e-book Winnen in Google of schaf ons boek Doelgerichte SEO aan.
Lange termijn scoren in Google
Zoekmachine optimalisatie gaat niet over één nacht ijs. Je kunt niet op maandag een website online zetten en op dinsdag al bovenaan in de zoekmachines staan. Anders dan bij SEA zul je hier niet supersnel resultaten en gigantische bezoekersstromen uit gaan zien maar op de lange termijnwel degelijk.
De kunst is om alles structureel goed te doen. Wanneer je jouw website volgens het boekje hebt opgebouwd en constant door blijft bouwen aan je site dan kom je beetje bij beetje hoger en stabieler in de zoekmachines. Uiteindelijk zul je door je concurrenten niet meer te verslaan zijn. Je bent dan een vaste waarde in de markt waar men niet omheen kan.
Het fundament van je website moet echter wel goed zijn om ook bovenaan in Google te blijven. Het klinkt misschien wat saai, maar dit is gewoon iets wat je naast je andere marketingactiviteiten dagelijks eventjes erbij moet doen zodat je er op de lange termijn wat aan hebt. Je kunt het vergelijken met een spaarrekening, sparen is niks aan totdat je aan het eind van het jaar ineens rente krijgt van de bank...
Doe je het structureel goed, voor een langere periode, dan is het hoger scoren in Google dus ook voor jou weggelegd.
Bovenaan in Google op mobiel
Volgens Google moeten we niet meer denken aan een website die mobile responsive is, maar aan een website die mobile first is. Google heeft zelfs aangegeven dat je eerder met een mobile only mindset moet gaan denken. Denk dus ook na over het gedrag van je bezoekers wanneer je hoog wil komen in Google.
Waar zijn ze precies naar op zoek, en hoe kan jij ze daarmee helpen? Er blijven dingen veranderen in SEO land, waardoor het belangrijk is om mee te gaan met de filosofie van Google als je bovenaan wilt komen in Google en daar wilt blijven.
Zoekmachine optimalisatie is iets om goed in de gaten te houden wanneer je start met online marketing. Het hoeft niet je focus te hebben en je hoeft er ook niet fulltime mee bezig te zijn, maar hou je lange termijn doelen goed in de gaten. Dan pluk je er op een dag de vruchten van.