arrow_drop_up arrow_drop_down
Geld verdienen met webinars?

Geld verdienen met webinars?

Een online seminar – een “web”-inar dus – is een lezing, workshop, college of andere vorm van presentatie waarbij kennis wordt overgedragen via het internet. Hiermee worden de deelnemers direct betrokken bij je verhaal, waardoor het voor veel mensen beter blijft hangen. 

Deelnemers aan het webinar kunnen inloggen op een vooraf bepaalde website en zien en horen dan op hun eigen computer de sprekers. De presentator gebruikt alleen een videocamera (of webcam) en een microfoon die gelinkt zijn naar dezelfde website. 

Voordelen van webinars

Webinars zijn de laatste tijd enorm in populariteit gestegen, en wel om de volgende redenen:

  • Je kunt makkelijk grote groepen deelnemers tegelijk toespreken of meenemen in een workshop. Je bent niet gebonden aan of beperkt door een fysieke ruimte waar bijvoorbeeld maar 100 man in past. Daardoor kun je in een klap veel meer mensen bereiken en tijd besparen: je hoeft immers het seminar niet steeds voor groepjes van 100 te geven.

  • Je bent als organisator niet gebonden aan een kantoor en kunt, als je dat wilt, zelfs vanaf je vakantiebestemming een webinar geven. Hiermee wordt het locatieonafhankelijk werken nog aantrekkelijker.
    Je kunt direct vragen stellen en beantwoorden, waardoor je de doelgroep

  • Een doelgroep is een afgebakende groep mensen of organisaties waar een boodschap, product, campagne of bedrijf zich op richt. Deze groep kan gedefinieerd worden in termen van leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, maar..
     nog beter leert kennen.

  • Veel live-webinars worden opgenomen en zijn later nog eens terug te kijken. Dit is interessant voor al die mensen die wel wilden participeren, maar dat om wat voor reden dan ook niet konden. Nog meer publiek!

Een webinar is een live audio- of videouitzending waarin je een presentatie kunt geven of eventueel vragen van kijkers live kunt beantwoorden. Je hebt verschillende vormen van webinars, je kunt bijvoorbeeld een webcam gebruiken om je gezicht te laten zien maar je kunt er ook voor kiezen om alleen je beeldscherm te laten zien met daarop bijvoorbeeld een powerpoint presentatie of alleen audio te laten horen.

Webcasts

Er zijn webinars waarbij er geen interactie is met het publiek, dus waarbij de presentator alleen spreekt en niet ingaat op bijvoorbeeld vragen die tijdens het webinar worden gesteld. Feitelijk zijn dit webcasts: een live-uitzending via het internet. Deze kan vooraf worden opgenomen en soms is er fysiek publiek bij die opname.

Interactieve webinars

Bij andere webinars kunnen deelnemers “meedoen” door bijvoorbeeld in een chat vragen te stellen waar de presentator tijdens het webinar aandacht aan besteedt. Een webinar is een seminar met uitsluitend online publiek, tenzij er natuurlijk sprake is van meerdere sprekers.  

Je kunt ook alle vragen in een webinar als reactie op je blog laten plaatsen. Op die manier krijg je namelijk alle reacties op je blog wat ook weer een stukje social proof is en ook bijdraagt aan de zoekmachine optimalisatie van je website. 

Hoe verdien je geld met een webinar?

Je kunt ervoor kiezen om geld te vragen voor zo’n webinar, persoonlijk doe ik ze meestal gratis om een betere band op te bouwen met mijn achterban maar als dit je verdienmodel is kun je er natuurlijk geld voor vragen. 

  1. Je kunt een entreeprijs vragen en alleen de mensen die betaald hebben op de hoogte brengen van de locatie en het tijdstip van je webinar. 
  2. Je kunt een lidmaatschap of online video cursus starten waarin je ook webinars opneemt of welke volledig uit webinars bestaat. Zodoende zend je de webinars gewoon uit in je lidmaatschap. 
  3. Je kunt een webinar gratis maken qua deelname maar in het webinar een van je producten promoten. Je stuurt kijkers/luisteraars na afloop bijvoorbeeld door naar je salespage

Webinars zijn ontzettend leuk om te geven en zorgen er echt voor dat je boven het maaiveld uitsteekt ten opzichte van je concurrenten. Bijna niemand maakt hier (in Nederland) veelvuldig gebruik van en dus is het aan jou om dat wel te doen. Ook wanneer je het eng vind of denkt dat je niet genoeg kijkers gaat krijgen raad ik je alsnog aan om het gewoon te doen. Er kan feitelijk niks mis gaan en het zal wonderen doen voor je onderneming.