8 tips voor het maken van een goede weggever

Het aanbieden van een weggever (een gratis product) is een ideale manier om je mailinglijst uit te breiden én om mensen kennis te laten maken met jou, je bedrijf en/of je diensten. Meestal is zo’n weggever een gratis e-book, maar je kunt bijvoorbeeld ook een gratis (video) cursus aanbieden.

Een bezoeker op je website vult zijn/haar e-mailadres (en eventueel naam) in en in ruil daarvoor ontvangt men een gratis e-book, gratis cursus of een andere gratis weggever. Deze worden over het algemeen automatisch verstuurd via een nieuwsbriefprogramma zoals Mailchimp, Autorespond of ActiveCampaign. Het e-mailadres die men invult komt dan ook automatisch op jouw mailinglijst te staan. Handig!

Ondanks dat het een ‘gratis’ product is, is het erg belangrijk dat je góéde content levert. Dit is namelijk dé manier om mensen kennis te laten maken met jou en je bedrijf. Als je slechte content aanlevert, is de kans nihil dat men daarna een dienst of product van je zal afnemen.

Zorg ervoor dat jouw weggever in jouw huisstijl is gemaakt én zorg ervoor dat je bedrijfsnaam en contactgegevens te zien zijn. Dit is namelijk belangrijk voor je branding. Plus… Er is áltijd een kans dat men jouw weggever zal doorsturen naar een ander. Aan de ene kant jammer, want dan loop jij een e-mailadres mis. Aan de andere kant juist top; hoe meer mensen weten van jouw bestaan, hoe beter! Maar zorg er dan dus wél voor dat het duidelijk wat je bedrijfsnaam is en wat je contactgegevens zijn 😉

Vermeld daarnaast ook altijd welke diensten en producten je aanbied. Men zal waarschijnlijk geen diensten/producten bij je afnemen als ze niet eens weten wat je aanbied. Het hoeft niet per se uitgebreid te zijn en je weggever hoeft ook zeker geen reclamefolder te worden voor jouw diensten/producten, maar het is wel handig om het e.e.a. te vermelden.

Hoe meer je weggever opvalt, hoe meer kans dat men zich aanmeld 😉 Dat klinkt natuurlijk erg logisch. Maak ook goed duidelijk wát men precies ontvangt (Een e-book? Een cursus?). Ook dat klinkt heel logisch, maar toch zie ik héél vaak weggevers waarbij NIET duidelijk is aangegeven wat men ontvangt. Extra tip: Plaats je weggever op meerdere plekken op je website.

En dan schrijven mensen zich in en dan….. Vergeet je hoogstwaarschijnlijk om nieuwsbrieven te versturen (dat zijn écht van die dingen die er altijd bij in schieten) en dan stuur je één keer in de zoveel tijd een “random” nieuwsbriefje. Zonde! Héél erg zonde!

Met automation zorg je ervoor dat men automatisch mails ontvangt xx dagen nadat ze zich hebben ingeschreven voor jouw weggever/nieuwsbrief. Zie deze mails als “follow-up” mails. Gebruik deze om een band te ontwikkelen met de inschrijver. Laat ze kennismaken met jou en je diensten/producten. En het allermooiste; met automation gaat dat (zoals de naam het al zegt) helemaal automatisch! Woop woop! Extra tip: Bij Mailchimp is sinds kort de automation functie weer gratis.

Bied in jouw e-book/cursus/weggever iets aan waar de bezoeker vandáág nog wat mee kan. Tips die ze nú kunnen gebruiken of toepassen. De kans is dan veel groter dat men zich inschrijft voor de weggever.

Lever goede content, maar lever niet te veel content. Een e-book van 3 pagina’s wordt véél beter gelezen dan een e-book van 30 pagina’s.

Ben je geen vormgever en/of webbouwer? Maak je geen zorgen. Er zijn veel online tools die jou op weg kunnen helpen. Zo kun je bijvoorbeeld Canva gebruiken voor het vormgeven van een mooie e-book. Ook kun je online gratis e-book covers laten maken (van die mooie plaatjes).