arrow_drop_up arrow_drop_down
Salespage maken (verkooppagina)

Salespage maken (tips en templates)

Een salespage (NL: verkooppagina) is een landingspagina die specifiek geoptimaliseerd is voor het verkopen van een product of dienst. Een goede salespage kan een gigantisch verschil maken voor je bedrijf.

Wanneer je weet dat je verkooppagina een goede conversieratio heeft dan kun je ook met een gerust hart je marketing en advertenties opschalen en zoveel mogelijk bezoekers naar die pagina sturen.

Wat is een salespage?

Een salespage is één webpagina met één doel en dat doel is om je product te verkopen. Verder kan de bezoeker ook niets op je webpagina. Op een conversiepagina wil je daarom elke vorm van afleiding elimineren. Laat daarom bijvoorbeeld menuknoppen, zijbalk, footer, socialmedia en interne links weg. voorbeeld

Voorbeelden van salespages

Enkele voorbeelden van salespages zie je hier:

Salespage templates

Om een effectieve salespage te schrijven raden we je aan om gebruik te maken van het AIDA model of de TIPS Formule. We hebben enkele salespage templates voor je die je kunt gebruiken om snel zelf een salespage te maken. Deze templates zijn opgebouwd volgens de TIPS formule.

Klik hier om de salespage templates te downloaden >>>

Stappenplan salespage maken

Om een effectieve salespage te maken, raden we je aan om je pagina van boven naar beneden (mobile first) in rijen op te bouwen. In onze Phoenix Pagebuilder werken wij met rows en specifieke elementen per row. Bouw eerst de structuur en verhaallijn van je pagina op in dit soort rijen. Bepaal het doel en de globale inhoud van iedere rij voordat je met de inhoud en details aan de slag gaat.

Landingspagina maken

Ieder element op je pagina moet een doel hebben en als je dat doel weet, is het ook makkelijker om de volgorde te bepalen. Zit er een rij tussen waar je niet een duidelijk doel aan kan verbinden? Bijvoorbeeld een groot stuk tekst waarvan je niet precies weet op welke wijze dit bijdraagt aan de (aankoop)beslissing van je lezer? Vorm het dan om of haal het weg.

Stap 1: De headline

Een gouwe ouwe, en tevens lekkere foute Amerikaanse headline uit de allereerste verkooppagina van de IMU in 2010 laat goed zien hoe je nieuwsgierigheid en mysterie kunt combineren met de behoeften van de bezoeker en de belofte van een tastbaar eindresultaat. HeadlineEen headline hoeft niet altijd mysterieus of psychologisch te zijn om zijn werk te doen. Een headline hoeft een bezoeker namelijk alleen maar te overtuigen om met de juiste intentie (een oprechte interesse) verder te gaan lezen. Niet meer en niet minder. Daarom kun je vaak ook al heel goed werken met een meer beschrijvende headline.

Stap 2: Foto of videoheader

Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden en afbeeldingen pakken ook sneller onze aandacht dan tekst. Met een afbeelding kun je ook gemakkelijker een emotie opwekken. Daarnaast kun je duidelijk maken waar je website over gaat. Header met afbeelding Een video zegt soms nog meer dan duizend afbeeldingen. Oké, dat is overdreven, maar het vormt een mooi bruggetje naar het besef dat je met een video nog makkelijker emotie op kunt wekken dan met een afbeelding.

Ook kan een videoheader je aanbod direct demonstreren. Op de salespages van onze verschillende mastermind- en coachingprogramma’s tonen wij met een achtergrondvideo in de header direct de sfeer. Zo krijgt een bezoeker binnen enkele seconden een beeld van een dergelijke mastermind en proeft hij als het ware de sfeer aan tafel. Videoheaders

Stap 3: Autoriteit

Enkele kengetallen over de expertise, ervaringsdeskundigheid en succesratio van je dienstverlening kunnen bijdragen aan je autoriteit, maar kunnen je lezer ook bevestigen dat hij op de juiste plek is beland: bij een specialist voor het oplossen zijn probleem.

Ook een aantal overzichtelijke unique selling points of speerpunten van je aanbod kunnen dit effect geven. Je bezoeker ziet dan in één oogopslag wat je te bieden hebt en met name wat de sterkste eigenschappen en voordelen van je aanbod zijn. Kengetallen en USP's

Stap 4: Geloofwaardigheid

Heb je de aandacht van je bezoeker verdiend, dan wil je natuurlijk geloofwaardig overkomen en vertrouwen opbouwen voordat je met jouw aanbod op de proppen komt. We kopen sneller van iemand die we vertrouwen.

Stel jezelf de vraag: waarom zou je lezer naar jou moeten luisteren? Herkenning is een krachtige emotie om ontspanning en vertrouwen op te wekken. Je lezer wil zich begrepen voelen. Vertel bijvoorbeeld iets over jezelf en de uitdagingen die je hebt overwonnen.

We zeggen weleens dat je hier niet zozeer de foto (het eindresultaat), maar de film (de weg er naartoe) wil laten zien. Door je verhaal te vertellen (ook wel storytelling), roep je vaak extra emotie en met name sympathie op bij je lezer. Verhalen worden ook beter onthouden dan losse feiten.

Storytelling op verkooppagina

Stap 5: Storytelling

Met jouw verhaal laat je zien dat je weet én begrijpt met welke uitdagingen je bezoeker op je pagina is gekomen. Je impliceert dat jij hier de oplossing voor hebt gevonden. Je zegt hiermee tegen je bezoeker: ‘Ik was zoals jij nu bent en ik kan je helpen om te worden wie ik nu ben’.

We noemen dit ook wel het self-relevance effect. Mensen houden van mensen die net zo zijn als zij. Je hoeft hier geen complete autobiografie neer te zetten, maar te vermelden wat relevant is voor je lezer.  Dit kun je ook zien als het verschil tussen zelfpromotie (kijk mijn fitte lichaam eens) en beïnvloeding (jij kunt net zo’n fit lichaam krijgen als ik). Storytelling op salespage

Vertel iets over je bedrijf

Leent jouw product zich totaal niet voor een persoonlijk verhaal over jou als ondernemer? Dan kun je natuurlijk ook iets over je bedrijf plaatsen om je autoriteit en geloofwaardigheid te vergroten.

Over het bedrijf op verkooppagina

Stap 6: Testimonials

Voor meer geloofwaardigheid kun je jouw expertise laten bevestigen door anderen. Dat doe je door social proof (sociale bewijslast) toe te voegen. Social proof is een van de zeven principes van Robert Cialdini en tevens een van de krachtigste technieken die je kunt toepassen om je conversie te verhogen.

Zeg je namelijk iets over jezelf, dan is dat al snel opscheppen (kijk hoe goed ik ben). Zegt een ander echter hetzelfde (kijk hoe goed hij is), dan is dat bewijslast.

Social proof kun je op verschillende manieren toevoegen. De bekendste is het plaatsen van testimonials. Dit zijn positieve klantervaringen over je product, je bedrijf of jou als persoon. Die kun je bijvoorbeeld als tekst op je conversiepagina plaatsen. Testimonials op verkooppagina

Reviews

Een andere optie is om gebruik te maken van externe platformen voor het verzamelen van reviews. Webshops gebruiken vaak systemen zoals Trustpilot of Feedback Company, maar je kunt ook de reviewsectie in Google of je Facebook fanpagina gebruiken.

Het voordeel van Google is dat deze direct in de zoekresultaten zichtbaar zijn wanneer iemand je bedrijf even opzoekt. Dit wordt veel gedaan door bezoekers die overwegen om je product te kopen.

Met een tool zoals EmbedSocial.com kun je reviews van Google, Facebook en uit je klantenservice verzamelen en op je conversiepagina weergeven.
Reviews via Embedsocial

Portfolio

Heb je geen reacties van individuen? Dan werkt het ook om de logo’s van (bekende) bedrijven waarvoor je al hebt gewerkt of bekende media waar je al in bent verschenen te tonen. Ook die dragen bij aan je betrouwbaarheid en bewijzen je expertise. Afbeelding 12.10 Autoriteit door associatie met bekende merken

Stap 7: Product aanprijzen

Nadat je een bezoeker hebt verleid om je pagina te lezen en je een solide basis van betrouwbaarheid hebt gelegd, wordt het tijd om je feitelijke aanbod te gaan presenteren.

Overtuig je bezoeker van de waarde van je aanbod of dienstverlening door alle voordelen, unique selling points en met name het eindresultaat van je product duidelijk te maken.

Prikkel bijvoorbeeld de nieuwsgierigheid van je lezer met pakkende bulletpoints. Dit is veelal een opsomming met opvallende icoontjes, zoals de groene vinkjes in dit voorbeeld van onze aanmeldpagina voor een webinar. Opsommingen pakken meer aandacht dan reguliere tekstblokken en zijn makkelijker te consumeren, zeker voor de scannende websitebezoeker. Bulletpoints op een landingspaginaHoud bij je opsommingen rekening met het zogenoemde seriële-positie-effect, ook wel de peak-end rule. Woorden aan het begin en aan eind van de lijst worden doorgaans het best onthouden. Het beter onthouden van het begin van de lijst heet het begineffect (primacy effect) en hetzelfde principe voor het einde van de lijst heet het recentheidseffect (recency effect),

Stap 8: De inhoud van je product

In plaats van een tekstuele opsomming kun je de voordelen ook op andere manieren weergeven. Hieronder zie je bijvoorbeeld hoe wij de verschillende modules van onze software en coachingsprogramma’s ondersteunen met een icoon. Voordelen op een salespage

Wees specifiek

Ondersteun alle benoemde aspecten van je aanbod het liefst met testimonials die specifiek ingaan op het betreffende aspect. Hoe specifieker je deze kunt maken, hoe geloofwaardiger en dus ook effectiever ze zijn. Dit noemen we ook wel conjunction fallacy.

Bijvoorbeeld: ‘Het product van X heeft mij helpen afvallen’ zal minder impact op een lezer maken dan ‘Dankzij X viel ik in 3 weken al 2,7 kg af zonder dat ik de toetjes over hoefde te slaan’. Hier zie je bijvoorbeeld een specifieke ervaring van een van onze softwaregebruikers die de productlanceringenmodule in de Phoenix-software heeft gebruikt. Specifieke testimonial

Stap 9: Call-to-action

Voorzie je pagina altijd van een duidelijke call-to-action om je aanbod te claimen.  Toon als call-to-action bijvoorbeeld productinformatie zoals de titel, een korte samenvatting, een afbeelding, de prijs en een opvallende (!) knop naar je betaalpagina.

Call to action op verkooppagina

Pricing tables

Werk je met meerdere producten of meerdere varianten van je product, dan kun je werken met een pricing table. Hierbij is het belangrijk dat je elke vorm van verwarring of keuzestress voorkomt. We hebben al uitgelegd dat keuzestress leidt tot kiespijn en het uiteindelijk uitblijven van een keuze. Afbeelding 12.18 Pricing tables op conversiepagina’s

Stap 10: Urgentie

Je wil je lezer zoveel mogelijk redenen geven om de actie direct te ondernemen. Een (geïnteresseerde) lezer die zijn beslissing uitstelt, komt in de meeste gevallen namelijk niet meer terug en dat is een enorme conversiekiller.

Dit kun je bijvoorbeeld doen door urgentie toe te voegen. Wanneer verkoop je iemand het gemakkelijkst een brandblusser? Juist, nadat je zijn stoel in brand hebt gezet. Afteller op salespage (schaarste)Onderzoek wijst uit dat de gemiddelde webshop een conversiestijging van maar liefst 27,1% laat zien wanneer er schaarste wordt toegevoegd aan de productpagina.

Stap 11: Neem bezwaren weg

Naast urgentie is het in de fase van sell belangrijk om de laatste bezwaren van je bezoeker weg te nemen. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een sectie met veelgestelde vragen, een garantiemelding, extra testimonials of zelfs een live chat met een verkoper. FAQ en Livechat op website

Salespages maken met Phoenix

Wil je zelf eenvoudig salespages maken? Gebruik dan onze Phoenix software, hiermee zet je in een handomdraai de meest effectieve verkooppagina's online door gebruik te maken van onze kant-en-klare templates en Phoenix Page Builder.