arrow_drop_up arrow_drop_down
Kassakoopje / Order bump

Kassakoopje / Order bump toevoegen

Een kassakoopje (ook wel order bump) is een vorm van upselling waarbij je een relatief kleine extra aanbieding doet terwijl je klant jouw product aan het afrekenen is. Dit kan bijvoorbeeld op je betaalpagina of in je webshop zijn. Hier zie je een voorbeeld van een kassakoopje bij ons boek, de Online Marketing Tornado:

Kassakoopje / order bump op IMU

Doordat mensen het kassakoopje pas toevoegen aan het eind van hun customer journey, hoef je hier geen extra moeite voor te doen. Je marketingkosten zijn al gemaakt, je funnel heeft zijn werk gedaan en de bezoeker heeft al besloten om klant te worden. Wij noemen de omzet uit het kassakoopje daarom ook gekscherend ‘gratis geld’. Je hoeft er letterlijk niets meer voor te doen.

3 vormen van kassakoopjes

Je kent het vast wel in de supermarkt, je staat in de rij voor de kassa en je pak nog snel even een stuk chocolade mee omdat je er op dat moment ineens zin in hebt en het vergeleken met alles wat je in je winkelwagentje hebt een te verwaarlozen extra investering is.

Of je ziet bij de kassa een mandje met afgeprijsde artikelen. Hoewel je hier niet naar op zoek was neem je toch even een setje batterijen mee, want tjah, die zijn toch altijd handig en dan kun je maar beter zo'n aanbieding meepakken.

Weer een andere vorm is de kassabediende bij een benzinepomp die niet alleen een kassakoopje tentoon heeft gesteld maar je ook vlak voor het afrekenen vraagt of je ook interesse hebt in een stuk chocolade voor bijvoorbeeld een euro. Hoewel je deze aanbieding zelf misschien niet gepakt had, wordt de verleiding nu groter.

Ook wel een "order bump"

We noemen een kassakoopje ook wel een order bump. Dit komt van "bump up" wat "omhoog stoten" betekent. Zo kun je bijvoorbeeld in een hotel een bump up in de kwaliteit van je kamer krijgen wanneer de hoteleigenaar je een plezier wil doen (of iets goed te maken heeft).

Online wordt dit veel gebruikt door een extra product of een extra hoeveelheid van hetzelfde product aan te bieden aan een klant die aan het afrekenen is.

Hoe duur mag een kassakoopje zijn?

In tegenstelling tot bijvoorbeeld een 1-click-upsell voegt een klant een kassakoopje vóór betaling al toe aan de totale order. Een kassakoopje bied je aan op het moment dat je klant bezig is met afrekenen.

Wanneer je klant besloten heeft om een bepaald totaalbedrag te betalen, dan beïnvloedt dat zijn referentiekader. We noemen dit ook wel irrational escalation en dat betekent dat consumenten minder waarde aan relatief kleine bedragen hechten wanneer zij het vergelijken met een al bestaande hogere investering.

€100,- uitgeven doen we niet zomaar in de supermarkt. Wanneer we een uur later bij de autodealer staan en daar €10.000,- uitgeven, maakt diezelfde €100,- ineens niet zoveel meer uit. Voor de autodealer kan dit op jaarbasis echter een wereld van verschil maken. Dit zien we ook goed bij de kassakoopjes wanneer je in de rij bij de supermarkt staat. Dit zijn vaak aanbiedingen of producten voor een verwaarloosbaar bedrag die je nog net even mee kunt pakken.

Voorbeeld van een kassakoopje

Hier zie je bijvoorbeeld een kassakoopje (ook wel order bump) op onze betaalpagina. Onze koper is bezig om een product van €47,- aan te schaffen. De koper kan na het invullen van zijn gegevens vlak voor het daadwerkelijke afrekenen nog net op de valreep een extra product van slechts €17,- toevoegen aan de bestelling.

Kassakoopje op betaalpagina

Het gaat hier dan om een relevante uitbreiding op het product met een hoge waarde (perceived value) voor een relatief kleine extra investering. We noemen dit ook wel een ‘no-brainer’ en het moet voor een koper voelen als een aanbod dat te goed is om te laten liggen, zeker ook omdat dit het totaalbedrag nauwelijks beïnvloedt.

Conversieratio van een kassakoopje

De conversieratio van dit specifieke kassakoopje is bij ons 44%. Dat betekent dat van elke bestelling die wij krijgen voor deze conversiecursus, 44% van die kopers ook het product van €17,- aanschaffen. Zij verhogen hun orderwaarde dus met één muisklik van €47,- naar €64,-.

Met dit conversiepercentage gaat de gemiddelde orderwaarde ineens van €47,- per verkoop naar €54,48 per verkoop. Dat is een gemiddelde orderwaardestijging van 15,9%.

Goed om hierbij te vermelden is dat dit conversiepercentage op ons kassakoopje bovengemiddeld is. Wij hebben hier veel mee getest en door de prijzen goed op elkaar af te stemmen zijn er veel kopers die dit toevoegen aan hun bestelling.

Binnen Plug&Pay meten wij de gemiddelde conversie van het kassakoopje over alle shops. In de eerste drie maanden van 2020 werden er 57.164 bestellingen geplaatst op een betaalpagina met een kassakoopje. Bij 9.072 (15,87%) van die bestellingen werd het kassakoopje aangevinkt.

Geen order bump? Dan verlies je geld...

Wij gebruikten ons eerste kassakoopje in begin 2019, maar we ondernemen al sinds 2010. Toen we berekenden hoeveel extra omzet we hadden kunnen verdienen door van begin af aan kassakoopjes toe te voegen, stond het huilen ons ineens nader dan het lachen.

Door deze order bump techniek niet toe te passen laat je letterlijk bij elke verkoop omzet liggen. Een betere reden om jezelf voor het hoofd te slaan is er niet.

Zelf kassakoopjes en order bumps toevoegen?

Met onze Plug&Pay software maak je in een handomdraai effectieve betaalpagina's en upsellprocessen. Zo kun je ook eenvoudig een kassakoopje toevoegen op je betaalpagina.