
Conversie Optimalisatie
Conversie optimalisatie, ook wel Conversion Rate Optimization (CRO) omvat alle activiteiten die je als online marketeer uitvoert om meer resultaat uit je website bezoekers en andere vormen van online bereik te halen. Het behalen van een resultaat noemen we een conversie.
Bij een conversie denk je veelal eerst aan het maken van een verkoop, maar het kan veel meer betekenen. Denk dan aan het aanmelden voor je mailinglijst (opt-in), het reageren op je blog, het invullen van je contactformulier, het bekijken van een video of het delen van een social media post. Het percentage gebruikers dat na het zien van een marketingboodschap over gaat tot conversie noemen we de conversie ratio.
‘Je kunt je business makkelijker verdubbelen door je conversieratio te verdubbelen, dan door je bezoekersaantal te verdubbelen’ - Jeff Eisenberg.
Bij conversie optimalisatie analyseer je het bezoekersgedrag op je website, de customer journey en een eventuele marketingfunnel. Door gebruik te maken van eye tracking of bijvoorbeeld heatmaps krijg je een goed beeld van het bezoekersgedrag en de effectiviteit van je webdesign. Door een customer journey en marketingfunnel te analyseren krijg je meer inzage in de conversie- en afhaakmomenten van je bezoekers, zo leer je waar jouw processen verbeterd kunnen worden.
Pagina's op je website die specifiek geoptimaliseerd zijn om een bepaalde conversie te behalen noemen we ook wel landingspagina's of conversiepagina's. Een van de meest bekende conversie optimalisatie technieken is het a/b testen van dit soort pagina's maar het wordt ook gebruikt voor het testen van bijvoorbeeld nieuwsbrieven of advertentieteksten.