CPC - Cost per Click

De Cost per Click (CPC) is een maat voor de kosten van een onlineadvertentie. Anders dan bij gedrukte media (kranten, tijdschriften e.d.) betaal je niet voor de advertentie zelf, maar juist voor elke klik die je erop krijgt. Zo betaal je voor wat het je oplevert en niet enkel voor zichtbaarheid.De CPC is bijvoorbeeld bij Google een nogal wisselend bedrag, wat bepaald wordt door een biedingssysteem. Degene die bereid is het meeste te betalen voor een klik, die krijgt de advertentie. Helaas kunnen de kosten, zeker bij succesvolle advertenties, hierdoor flink oplopen. Je krijgt namelijk veel kliks én je betaalt er flink voor.Het is dus zaak om op zoek te gaan naar die advertenties die jou een hoog volume geven, tegen een lage CPC. Daarnaast is het uiteraard ook zaak om kwalitatief goede traffic te genereren. Klanten klikken uiteraard graag op click-bait zoals ‘gratis iPad winnen’, maar wellicht verkoop je er geen enkel extra product mee. Dan kan juist een wat hogere CPC in jouw voordeel werken, omdat je daarmee precies in jouw doelgroep belandt.  Zo zal ‘Hypotheek berekenen’ voor een tussenpersoon kwalitatief betere traffic opleveren dan die ‘gratis iPad’-actie.