De "Google Slap"

Een tijd geleden kwam Google met de zogenaamde "Google Slap" voor Google Ads advertenties. Vanwege de nieuwe aangescherpte richtlijnen van Google werden ineens veel van de bestaande Ads campagnes van marketeers offline gehaald omdat deze niet langer door de beugel konden.

Wat doet een Google Slap?

De Google slap houdt simpelweg in dat je een "corrigerende tik" van Google krijgt, je advertenties in Google Ads die niet voldoen aan de richtlijnen worden dan offline gehaald.

De eerste Google Slap

In eerste instantie gebeurde dit toen Google het principe "relevantie" invoerde voor Google Ads. Voorheen hoefde je advertentie en je website niet relevant te zijn aan de woorden waar je op adverteerde. Je kond toen tienduizenden lukrake keywords in 1 campagne stoppen en maar zien wat er gebeurde. Tegenwoordig is het zo dat je advertentie relevant moet zijn aan de woorden waar je op adverteert (keywords) en je landingspagina moet eveneens relevant zijn aan je keywords en je advertentie. Als je dus een website over honden hebt dan kun je daarvoor niet langer adverteren op het woord "grasmaaiers". Om maar even een voorbeeld te geven.

De tweede Google Slap

In 2009/2010 kwam Google met een nieuwe Slap, in dit geval werd er meer gekeken naar de kwaliteit van landingspagina's. Van Google mag je geen opt-in pagina's meer gebruiken waarop bezoekers niets anders kunnen dan persoonsgegevens achterlaten in ruil voor meer informatie. De pagina waar een bezoeker op uitkomt nadat op je advertentie is geklikt moet waardevol voor de bezoeker zijn. Zogenaamde "squeezepages" met alleen een pakkende headline en een inschrijfformulier voor een nieuwsbrief mogen dus niet meer, zoals deze:

Hoe voorkom je de Google Slap?

Om ervoor te zorgen dat je niet door Google geslapt wordt moet je rekening houden met enkele factoren:

  1. Maak je pagina relevant aan je keywords en advertentie in Ads
  2. Biedt veel waarde op je pagina in de vorm van een artikel
  3. Maak een footer met contactgevens en links naar je sociale media profielen
  4. Neem een privacy policy, anti spam beleid en disclaimer op in je footer
  5. Zorg voor uitgaande links, bijvoorbeeld enkele menuknoppen
  6. Maak je title tag relevant
  7. Maak je descriptiontag en keywordtag relevant

Mag je nog wel een inschrijfformulier plaatsen?

Veel marketeers adverteren nu naar een landingpagina met alleen tekst en daaronder een link naar een andere pagina waar pas het inschrijfformulier op staat om zo de Slap te voorkomen. Je mag overigens nog steeds wel een inschrijformulier op je landingspagina plaatsen zolang je de bezoeker maar een keuze geeft. Daarom zijn die uitgaande links zoals menuknoppen zo belangrijk. Google zal de komende jaren haar richtlijnen steeds verder verscherpen dus het is altijd slim om dit in de gaten te houden. Kijk daarom ook eens naar adverteren op Facebook, daar heb je namelijk weer hele andere mogelijkheden.