Conversies meten in Google Ads
Google Ads gebruik je om te adverteren in Google. Wanneer je adverteert dan is het wel zo verstandig om je resultaten te meten. Een resultaat noemen we ook wel een Conversie, dat kan een verkoop zijn maar ook een aanmelding op je mailinglijst of het invullen van je enquête, welk doel je verder maar hebt met je website. Met Google Ads kun je eenvoudig conversies meten, je moet daarvoor wel even een zogenaamde Conversiecode van Google op je bedankpagina plaatsen. Wanneer je dat doet meet Google Ads je conversieratio (conversiepercentage).
Hoe plaats je de conversiecode?
Wanneer je een Google Ads account hebt dan ga je na het inloggen naar het tabblad "Rapportage". Daaronder hangt een knop die heet "Conversies" . Je kunt daar een conversiecode aanmaken voor jouw doel, de bijgevoegde instructie van Google spreekt denk ik voor zich. Zodra je de code hebt dan moet je deze op je website plaatsen. En dan wel op de plek waar het resultaat gerealiseerd is. Bijvoorbeeld: Ik wil de conversieratio meten van het aantal inschrijvingen op mijn nieuwsbrief. Ik heb een opt-in pagina met een aanmeldformulier en een bedankpagina waar mensen op komen als zij zich hebben aangemeld. Ik plaats de conversiecode van Google Ads dan op de bedankpagina. Daarmee geef ik aan Google aan dat de bedankpagina de pagina is waar mensen op uitkomen wanneer zij overgegaan zijn tot conversie, ofwel zich hebben aangemeld. Zodra je de code hebt geplaatst begint Google met het bijhouden van resultaten en hoef jij dus niks meer te doen. Je ziet dan in je Google Account automatisch de conversieratio verschijnen bij elke advertentiegroep. Dat ziet er zo uit:
Conversie verhogen?
Het bijhouden van je conversies is natuurlijk al een mooie start maar je hebt er vrij weinig aan als je dit niet gaat splittesten en zodoende gaat proberen te verhogen. Ik raad je aan om je advertenties en landingpagina's altijd te blijven testen zodat je steeds betere conversies zult gaan behalen.