arrow_drop_up arrow_drop_down
Landingspagina maken

Landingspagina


Een landingspagina is een pagina waar een bezoeker op ‘landt’ nadat deze bijvoorbeeld op een advertentie of een Google resultaat heeft geklikt. In zekere zin is dus iedere pagina op je website een landingspagina, want je bezoeker moet immers altijd op een pagina binnenkomen. Zodoende is het woord vaak verwarrend.

Doel van een landingspagina

Wij spreken daarom eerder van een ‘conversiepagina’ omdat het meer zegt over het doel van de pagina. Idealiter is dit één pagina met één doel. Des te meer keuze je immers aan een bezoeker geeft, hoe minder keuze deze maakt. De hele pagina staat in het teken van één concrete actie en begeleidt een bezoeker van boven naar beneden naar deze call-to-action. Alles wat niet bijdraagt aan of afleidt van dit proces hoort niet thuis op de pagina.We raden je aan om je website als een web van landingspagina’s te zien. Iedere pagina op je website zou idealiter één specifiek hoofddoel moeten hebben. Je homepage is dan vaak de uitzondering, aangezien dat meer een knooppunt van belangrijke instappaden is.Landingspagina’s worden ook wel squeezepages genoemd, omdat ze bedoeld zijn om leads en klanten uit een bezoekersstroom te wringen, net zoals je een natte handdoek uitwringt. Deze term wordt meestal gebruikt voor een opt-in-pagina, dat is een pagina die bedoeld is om namen en e-mailadressen te verzamelen en een e-maillijst (nieuwsbrief) op te bouwen. Hier zie je 2 voorbeelden:Opt-in pagina's

Voorbeelden van landingspagina's

Verschillende soorten conversiepagina’s zijn bijvoorbeeld:   
  • Verkooppagina (ook wel salespage) voor je producten en diensten
  • Opt-in pagina voor het opbouwen van je e-maillijst
  • Inschrijfpagina voor webinars en evenementen
  • Aanvraagpagina voor offertes, demo’s en product samples
  • Contactpagina voor leads
  • Betaalpagina voor het afrekenen van producten
  • Upsell pagina voor extra aanbiedingen
  • Productpagina in je webshop
  • Quiz- en enquêtepagina voor marktonderzoek en leadsegmentatie
  • Vacaturepagina voor het krijgen van sollicitanten
  • Blogpagina voor het krijgen van reacties en social media shares
  • Videopagina voor het krijgen van (YouTube)views en abonnees

Elimineer afleiding

Op een conversiepagina wil je elke vorm van afleiding elimineren. 
Laat daarom bijvoorbeeld menuknoppen (naar 
externe pagina’s), een zijbalk, een footer 
en links in de tekst achterwege. 

Wat is een onepager?

Anchorlinks zijn de uitzondering. Net als bij een inhoudsopgave in je artikelen zijn dit links die je bezoeker naar een andere plek binnen dezelfde pagina verwijzen. Zo kun je bijvoorbeeld wel met een (sticky) menu bovenaan je pagina werken wanneer dit gevuld is met anchorlinks. Je bezoeker heeft dan meer overzicht en controle om door de verschillende onderdelen van je pagina te navigeren, maar blijft wel op dezelfde pagina. Dit noemen we een onepager. Hier zie je 2 voorbeelden:Onepager

Zet aan tot actie

Om een bezoeker zover te krijgen dat deze daadwerkelijk overgaat tot actie is het belangrijk om emotie op te roepen. Informatie zet een lezer namelijk aan tot analyse maar de juiste emotionele trigger zet een bezoeker aan tot een directe actie. Om de juiste emoties op te roepen kun je gebruik maken van vakgebieden zoals gedragspsychologie en neuromarketing. Wanneer je dit toepast in je webteksten spreken we van copywriting, vrij vertaald is dit het schrijven van gedragsbeïnvloedende tekst. Bekende copywriting formules zijn bijvoorbeeld het AIDA model en de TIPS Formule. Hier zie je bijvoorbeeld de website van Loorbach Financiële Diensten. Hier zie je hoe bezoekers uit Google op de homepage landen en van daaruit doorklikken naar een specifieke conversiepagina. Van Google naar Landingspagina 

Waar moet een landingspagina aan voldoen?

Je conversiepagina speelt in op twee emotionele toestanden van je bezoeker.

  • De steady state emotion van je bezoeker omvat de huidige situatie van je doelgroep. Mensen binnen je doelgroep ervaren in hun huidige situatie bepaalde behoeften, uitdagingen, pijnpunten en angsten die betrekking hebben op jouw dienstverlening. Heb je bijvoorbeeld een webshop met hardloopschoenen, dan zien we de steady state van de bezoeker als een persoon met een uitdaging of probleem (ik wil hardlopen maar heb geen schoenen), een bijbehorende behoefte (de juiste hardloopschoenen), een eventuele angst (ik weet niet welke hardloopschoenen voor mij het best zijn) of zelfs pijn (ik heb al meerdere malen een miskoop gedaan).
  • De target state emotion van je doelgroep is de gewenste situatie van je doelgroep waarin ze vrij zijn van hun uitdaging. In het voorbeeld van de webshop kun je dat zien als het bezitten van die gewenste hardloopschoenen, maar je kunt ook verder kijken naar het resultaat van het resultaat. Een target state emotion kan hier ook betekenen dat je klant lekker aan het hardlopen is en het comfort ervaart van de juiste schoenen, of zelfs het resultaat daarna in de vorm van blessure- en pijnvrij kunnen hardlopen.

Van A naar Beter

Klanten zijn niet zozeer geïnteresseerd in de (technische) specificaties en kenmerken van je product, maar eerder in het tastbare eindresultaat van je product voor hen en in hoeverre daar een succesgarantie op zit. Zij willen geen boormachines, maar gaten. In het geval van de hardloopschoenen zoeken zij geen schoenen, maar eerder de uitstraling ervan (trots op hun mooie schoenen, goed voor het ego en de sociale status) of bijvoorbeeld een fijne hardloopervaring en de impact daarvan op hun leven.Je aanbod op de pagina moet als brug dienen tussen deze twee emotionele staten. Het helpt je klant van A (huidige situatie) naar Beter (gewenste situatie).Steady en target state emotion op landingspagina

Van probleem naar oplossing

Op je conversiepagina is het belangrijk dat je een bezoeker eerst aanspreekt op zijn steady state emotion. Zorg voor een gevoel van herkenning bij je lezer. Hij moet het idee hebben dat hij op de juiste plek is en dat jij zijn probleem begrijpt.Autoriteit is een waarde die hier goed op aansluit zoals je in het voorbeeld van de dokter in de apotheek hebt kunnen lezen. Dit komt onder andere voort uit je eigen bewijslast (je staat van dienst) en uit de bewijslast van anderen (klantervaringen).Vervolgens bied je jouw oplossing aan en daarmee impliceer je dat je lezer, met jouw oplossing, in zijn target state emotion zal belanden. Je aanbod is dus een belofte op een tastbaar eindresultaat. Hoe meer vertrouwen je weet te creëren in de succesgarantie op dit resultaat, hoe groter de kans is dat je bezoeker overgaat tot een conversie.

Splittesten van je landingspagina

Conversie optimalisatie is een vak waarin er geen plaats bestaat voor raden. Meten is weten en de kleinste details kunnen een verschil maken tussen een winstgevend of een verlieslijdend bedrijf. Dat stipten we eerder in dit deel al aan in onze rekensom voor exponentiële groei en daarom is het slim om je conversiepagina’s te testen op resultaat.De simpelste vorm daarvan is een zogenoemde A/B-test waarin je twee varianten van je pagina met elkaar vergelijkt. We noemen dit splittesten. Beide varianten staan tegelijk online en ontvangen ieder de helft van je bezoekersstroom. Vervolgens kijk je welke pagina een hogere conversieratio heeft.A/B test - splittestenHier zie je een hypothetisch voorbeeld met het verschil tussen een roze en een groene bestelknop op een verkooppagina. Door de helft van je bezoekers naar de roze en de andere helft naar de groene te sturen, kun je exact meten welke variant meer resultaat oplevert.Klik hier voor een stappenplan splittesten van je landingspagina >>>

Tips voor je landingspagina

In onderstaande video vertellen wij iets over onze allereerste salespage / conversiepagina en geven we enkele tips voor het verbeteren van je conversieratio. 

Landingspagina maken?

Wil je aan de slag met het maken van de meest effectieve landingspagina's? Check dan Phoenix Pages >>>

Landingspagina templates

Ben je op zoek naar voorbeelden en templates van effectieve landingspagina's? In onze Phoenix software bieden wij 70+ kant-en-klare templates voor landingspagina's aan. Daarnaast kun je ook deze blauwdrukken gebruiken: