Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Landingspagina

Een landingspagina is een pagina waar een bezoeker op ‘landt’ nadat hij/zij bijvoorbeeld op een advertentie of een Google resultaat heeft geklikt. In zekere zin is dus iedere pagina op je website een landingspagina, want je bezoeker moet immers altijd op een pagina binnenkomen. Zodoende is het woord vaak verwarrend.

Één pagina met één doel

Wij spreken eerder van een ‘conversiepagina’ omdat het meer zegt over het doel van de pagina. Idealiter is dit één pagina met één doel. Des te meer keuze je immers aan een bezoeker geeft, hoe minder keuze deze maakt. De hele pagina staat in het teken van één concrete actie en begeleidt een bezoeker van boven naar beneden naar deze call-to-action. Alles wat niet bijdraagt aan of afleidt van dit proces hoort niet thuis op de pagina.

We raden je aan om je website als een web van landingspagina’s te zien. Iedere pagina op je website zou idealiter één specifiek hoofddoel moeten hebben. Je homepage is dan vaak de uitzondering, aangezien dat meer een knooppunt van belangrijke instappaden is.

Focus je landingspagina op conversie

Op de landingspagina wil je dus zorgen voor conversieEen conversie staat voor de omzetting van een bezoeker naar een concreet resultaat. Dit kan van alles zijn zoals:

  • een verkoop van je product,
  • een aanmelding voor je webinar of event,
  • een inschrijving op je nieuwsbrief (opt-in),
  • een aanvraag van een offerte voor je dienst,
  • een ingevuld contactformulier,
  • een reactie op je blogbericht,
  • het abonneren op je Youtube- of Podcastkanaal etc.

Elimineer afleiding

Op een conversiepagina wil je elke vorm van afleiding elimineren. 
Laat daarom bijvoorbeeld menuknoppen (naar 
externe pagina’s), een zijbalk, een footer 
en links in de tekst achterwege. Om een bezoeker zover te krijgen dat deze daadwerkelijk overgaat tot actie is het belangrijk om emotie op te roepen. Informatie zet een lezer namelijk aan tot analyse maar de juiste emotionele trigger zet een bezoeker aan tot een directe actie.

Om de juiste emoties op te roepen kun je gebruik maken van vakgebieden zoals gedragspsychologie en neuromarketing. Wanneer je dit toepast in je webteksten spreken we van copywriting, vrij vertaald is dit het schrijven van gedragsbeïnvloedende tekst. Een bekende copywriting formule is de AIDA formule.

Tips voor je landingspagina

In onderstaande video vertelt Tonny over zijn allereerste salespage / conversie pagina en geeft enkele tips voor het verbeteren van je conversie.

Landingspagina maken?

Wil je aan de slag met het maken van de meest effectieve landingspagina’s? Check dan Phoenix Pages >>>