bedanktpagina-thank-you-page-1

49 manieren om meer uit je bedankpagina te halen

Oké, laat ik als eerst even uitleggen wat de bedankpagina is voordat ik je overlaad met manieren om meer omzet, klanten en conversies uit je bedankpagina te halen. De bedankpagina is de pagina die getoond wordt op het moment dat iemand een bestelling bij je plaatst, een contactformulier heeft ingevuld of een boeking bij je heeft geplaatst. Heb je geen zin om deze lange lijst met nuttige én waardevolle conversie verhogende tips door te nemen? Neem dan gewoon een Plug & Pay account bij ons af, daar hebben we alles verwerkt wat wij weten. Maar stiekem is dit artikel zelfs voor mensen met Plug & Pay handig :).

De onderstaande punten hebben een direct of indirecte invloed op het aantal conversies voor de bedankpagina.

1. Feliciteer de klant

Het belangrijkste wat je moet doen is je bezoekers feliciteren dat zij klant zijn geworden. Qua branding is dit ook belangrijk. Welk gevoel wil jij je klant geven? Bedank jij je klanten voor hun geld of feliciteer jij je klant met hun aankoop?

2. Gebruik geen standaard bedankt tekst

‘Bedankt voor je bestelling.’ Een minder uitnodigende en standaard bedankt tekst kan ik niet bedenken. Bedenk een eigen tekst waarbij je de klant feliciteert, enthousiasmeert en informeert.

standaard-woocommerce-bedankpagina

3. Neem onzekerheden weg

Bevestig wat er te bevestigen valt. Heeft je klant een reservering bij je gemaakt? Heeft je klant een bestelling in je webshop gedaan? Of is er een formulier ingevuld?

Het maakt niet uit hoe de bezoeker een klant word. Bedank diegene en laat weten wat je gaat doen. Bij een webshop kun je laten weten wanneer je het product verstuurd. Bij een ingevuld formulier kun je aangeven dat je binnen één werkdag contact opneemt. Bij een reservering kun je aangeven wat de klant kan doen.

‘Wij verwelkomen je op Middelweg 12 in Utrecht om 15:00’.

4. Vat het persoonlijk op

Maak concreet wat je klant krijgt. Na betaling krijgt iedereen last van ‘buyers remorse’. Dit is een twijfeling of spijtgevoel of het aangekochte product/dienst wel het geld waard is. Neem dit gevoel zo snel mogelijk weg. Gebruik daarom geen standaard bedanktest zoals:

‘Bedankt voor je bestelling’.

Maar geef je klant een goed gevoel door het persoonlijk en concreet te maken.

‘Gefeliciteerd voornaam, wij heten je graag welkom in ons hotel op 22-8-2022. Jouw luxe hotelkamer Bali gereserveerd en je kunt inchecken vanaf 12:00. Benieuwd wat je hier in de buurt kunt doen? Bekijk onze tips via deze link. Heb je verder vragen of je reservering of wil je misschien iets wijzigen?

Bel ons dan op .. of stuur een mailtje naar info@hotel.nl.’

5. Laat je gezicht zien

Mensen doen zaken met andere mensen. Niemand doet zaken met een bedrijf. Door het gezicht van jezelf of je personeel te laten zien, bouw je een vertrouwensband op.

Laat je gezicht zien op de bedankpagina zodat mensen zien met wie zij te maken hebben.

6. Conversies meten

De bedankpagina is dé belangrijkste pagina om conversies te meten. Je mag alleen op een bedankpagina komen nadat er een conversie is geweest. Hierdoor krijg je alleen zuivere conversiedata.

7. Meet de conversiewaarde

Deze tip is een aanvulling op tip 6. Door de conversiewaarde vast te leggen, kun je beter inschatten wat een klant oplevert. Als je weet wat een klant oplevert, maak je een betere inschatting hoeveel marketingbudget je te besteden. Dit is de basis om CPA te berekenen.

8. Variabele conversiewaarde

Bij webshops met meerdere producten, verschilt de orderwaarde (c.q. conversiewaarde) per bestelling. Daarom is het belangrijk om op de bedankpagina de variabele conversiewaarde te weten. Bekijk hier onze handleiding hoe je variabele conversiewaarde meet.

9. Vaste conversiewaarde

Is jouw bedrijf actief in de dienstverlening? Dan is een ingevuld contactformulier / contactmoment in de meeste gevallen een conversie.

Reken uit wat de gemiddelde omzet per klant is van het afgelopen jaar. Bereken ook uit hoe vaak er contact word opgenomen en hoe vaak dit gemiddeld tot een klant leidt.

Haal je bijvoorbeeld een klant uit vier ingezonden formulieren? Dan is je conversiepercentage 25%.

Ben je bang dat je té veel marketingkosten maakt in verhouding met je omzet met deze formule? Verlaag dan de gemiddelde orderwaarde en/of conversiepercentage.

Formule: Gemiddelde orderwaarde / conversiepercentage = conversiewaarde

Fictief voorbeeld: €1000 / 25% = €250,- per ingezonden formulier, telefoongesprek of aanvraag via mail.

10. (meta name=”robots” content=”noindex”)

Laat je bedankpagina nooit indexeren door zoekmachines zoals Google of Bing. Je bezoeker c.q. klant mag alleen op de bedankpagina komen na een conversie. Als je bezoeker zonder conversie op de pagina komt, dan vertroebelt dit je conversiedata.

Kopieer de titel en vervang ( & ) voor . Plak deze meta tag in je header om de pagina uit te sluiten van zoekmachines. Dit kun je meestal ook in je CMS zoals WordPress of Phoenix zelf doen.

11. Upsell!

De meest warme lead die er bestaat, is een betalende klant. Gebruik daarom je bedankpagina om een extra aanbod te doen. Voor elke product of dienst is een aanvullende conversie te bedenken. Wij zouden hier in principe een heel uitgebreid en informatief artikel over kunnen schrijven met een ultieme strategie, dus dat hebben we voor je gedaan. Bekijk de Ultieme Upsell strategie.

12. Video sales letter

Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. Een video wordt vloeiend zodra er 24 afbeeldingen per seconde worden getoond. Dus zegt een video van 10 seconde meer dan 240.000 woorden? Interessante materie. Los daarvan: een video op je bedankpagina scoort aanzienlijk beter dan tekst, vooral bij upsells. Hieronder volgt een waargebeurd voorbeeld.

De upsell in afbeelding 1 was een aanbod zonder video. Het conversiepercentage lag op 6,68%. Opzichzelfstaand een prima conversiepercentage. Maar toch gingen we testen met een video sales letter. Een video waarbij we je uitleg geven over wat je zojuist hebt aangeschaft. Daarbij doen we je ook nog een aanbieding. Het conversiepercentage schoot omhoog naar 22,91%. Terwijl het aanbod exact hetzelfde bleef.

We hebben 10 maanden voorbeeld 1 laten staan. Als we die 10 maanden het conversiepercentage van 22,91% zouden hebben, hadden we een extra omzet van €42.737.

Hier moeten we verder maar niet te lang over nadenken..

Voorbeeld 1:

 bedankpagina-voorbeeld-1

Voorbeeld 2:

bedankpagina-voorbeeld-2

13. Toon enthousiasme

Je klant heeft net wat bij je gekocht, gereserveerd of besteld. Een standaard bedankje straalt geen enthousiasme uit. En als jij geen enthousiasme uitstraalt, dan word je klant ook niet enthousiast van jou.

Vaak word er online erg enthousiast gedaan, totdat de bestelling is afgerond. Door dit soort schijn enthousiasme prikken klanten zo heen en de eerste negatieve ervaring is opgedaan. Reageer enthousiast dat je klant zaken met jou wilt doen. Zeker als je wilt dat ze vaker terugkomen.

14. Een beetje humor mag

Humor is een goede methode om te zorgen dat je onthouden wordt. Tikkie speelt hier leuk op in door de mogelijkheid om je eigen GIF toe te voegen. Voorkom ‘buyers remorse’ en speel in op humor nadat je klant iets gekocht heeft bij je.

bedankpagina-tikkie-gif-

15. Heatmaps

Met een heatmap kun je de muisgedrag van je bezoeker volgen. Waar klikken je bezoekers en waar kijken zij naar? Met een tool zoals Hotjar krijg je inzichten wat je bezoekers zien. Kijken je bezoekers veel naar je afbeelding? Misschien kun je dan wel een betere afbeelding gebruiken of vervangen voor een aanbieding.

16. Relevante pagina’s

Heb je een (blog)pagina die relevant is voor je product of dienst? Deel deze dan zeker op je bedankpagina. Hoe meer waarde jij geeft, hoe waardevoller en positiever de klantervaring wordt.

Stel dat je een hotel in Maastricht hebt, dan ken je waarschijnlijk alle hotspots uit je hoofd. Een blog over de hotspots van Maastricht geeft je een extra kans om te scoren in Google én je toekomstige bezoekers gaan de tofste plekken van Maastricht zien. Win-win toch?

Ook heb je hier een mooie kans voor affiliate marketing of een cross-selling met bedrijven in de buurt.

17. Inschrijven op nieuwsbrief

Ain’t no better lead than a paying customer. Je hebt meer kans op een aankoop van een bestaande klant, dan een nieuwe klant. Klinkt logisch toch? Er is geen betere manier om je klanten te benaderen dan via de mail.

E-mail is een perfect marketingkanaal. Het is persoonlijk, goedkoop én je bouwt echt een vertrouwensband met je klant op. Was er maar een goed marketing platform waar je meer kon leren over e-mailmarketing.. ;)

18. Mogelijkheid om te delen

Sharing = caring. Iedereen showt graag zijn successen in het leven. Heb je een luxe product of dienst? Zorg dan dat je productpagina gedeeld kan worden. Zorg wel dat je social sharing titel, beschrijving & afbeeldingen top zijn. Spoor mensen aan om jouw dienst of productpagina te delen.

Vind je het lastig om dat te vinden in WordPress of een ander platform? Gebruik dan Phoenix.

bedankpagina-delen-

19. Extra informatie

Op de bedankpagina is het goed om terug te koppelen wat je klant kan verwachten. Is het bijvoorbeeld erg druk bij je verzendpartij en zie je dat veel zendingen vertraging oplopen?   Meld dit dan op de bedankpagina. Je klant weet dan beter wat ze kunnen verwachten waardoor er geen chat, mail of telefonisch contact word opgenomen.

Opdracht: voor welke vraag word er vaak contact opgenomen met jou of je klantenservice? Kun je deze vraag opvangen door meer informatie te geven op de bedankpagina?

20. Samenvatting

Vat alles samen voor je klant wat er zojuist is gebeurd én wat er gaat gebeuren. De klant heeft zijn gedeelte gehad. Nu is het tijd om jouw klant extra goed te informeren. Hoe beter je informatie is, hoe kleiner de kans is dat de order geannuleerd of geretourneerd wordt.

Webshop samenvatting checklist:

  1. Wie heeft de bestelling geplaatst?
  2. Prijs van artikelen
  3. Totale orderwaarde
  4. BTW
  5. Verzendinfo
  6. Wanneer kunnen ze hun bestelling verwachten?
  7. Met welke partij verzend je?
  8. Is het op voorraad?
  9. Is er een bevestigingsmail?
  10. Link naar Track & Trace
  11. Contactgegevens
  12. Is de bestelling nog te annuleren?

Reservering samenvatting checklist:

  1. Wie heeft de reservering geplaatst?
  2. Voor welke dienst is een reservering geplaatst?
  3. Wat zijn de kosten?
  4. Wanneer is de reservering?
  5. Hoe kan ik de reservering wijzigen?
  6. Hoe kan ik de reservering annuleren?
  7. Wat is je adres?
  8. Parkeergelegenheid
  9. Route met OV / auto
  10. Contactgegevens
  11. Welke voorbereidingen moet de klant eventueel treffen?
Opdracht: vraag een bekende om een testbestelling te maken. Welke informatie vindt hij/zij missen op de bedankpagina?

21. Herhaalaankoop

Als er met jouw product of dienst herhaalaankopen mogelijk zijn, dan kan je hierop alleen al een business bouwen. Gebruik dit in je voordeel door klanten een korting aan te bieden als zij een abonnement of meer producten afnemen.

In volgend voorbeeld gebruiken we On That Ass boxershorts en Cotton’s Finest sokken. Sokken en onderbroeken zijn een perfect product waarbij je weet dat je dit in de toekomst ook nodig gaat hebben.

Als een klant een abonnement bij jou afneemt van €9,99 per maand, dan weet je zeker dat je in het aankomende jaar €120 (afgerond naar boven) gaat krijgen. Zo verhoog je de klantwaarde en heb jij extra marge waarmee je nieuwe klanten kan vinden.

Verkoop je geen producten, maar een dienst waar klanten vaak terugkomen? Creëer dan een strippenkaart waar je korting geeft. De belofte van 5 keer langskomen is waardevoller dan de extra omzet die je pakt bij losse afspraken.

Geef je klanten korting, geef jezelf direct extra omzet én zekerheid dat je klanten terugkomen. Dat noemen wij een win-win-winsituatie.

22. Kortingscode

Een kortingscode op de bedankpagina geeft je klant extra reden om nog een keer wat bij je te bestellen. Voor webshops is het ook heel waardevol om dit mee te sturen met de zending.

23. Kortingscode voor een vriend

Maak van je klant een ambassadeur! Geef je klant de mogelijkheid om een kortingscode te delen. De beste marketing blijft mond-tot-mond reclame. Door je klanten een kortingscode te laten delen, gebruik je dit nog meer in je voordeel.

24. Bestelling delen

Je bestelling / winkelwagen delen is een voorgekauwde manier om je klanten andere klanten voor je te laten werven. Vooral het privé delen van de winkelwagen via e-mail of WhatsApp is een conversie verhogende maatregel die je kunt treffen.

25. Account aanmaken

Een account aanmaken biedt tal van voordelen voor jou en je onderneming. Geef je klant de mogelijkheid om een account aan te maken op de bedankpagina, als zij dit nog niet gedaan hebben. Aangezien je alle gegevens al tot je beschikking hebt, kan je met één klik op de knop een account aanmaken.

Onderstaande voordelen zijn mogelijk voor jou en je klant:

  • Weinig tot geen marketingkosten om je nogmaals klant te benaderen
  • Status van bestelling
  • Verzending te volgen via account
  • Verlanglijst
  • Spaarpuntensysteem
  • Opgeslagen adresgegevens
  • Bestelling makkelijk te herhalen
  • Herinnering wanneer iets nog in de winkelwagen staat
  • Early access voor uitverkoop
  • Speciale events voor leden
Opdracht: welke van deze punten zouden voor jouw onderneming van toegevoegde waarde zijn?

26. Bonuspunten

Bonuspunten, spaarpunten of ander spaarsysteem (ook wel loyaliteitsprogramma genoemd) is een stimulans voor klanten om vaker bij je terug te komen. Het meest succesvolle voorbeeld dat er bestaat is Air Miles. Biedt de bonuspunten aan op de bedankpagina, zodat je klant geneigd is om een account aan te maken. De punten moeten daarna automatisch worden toegevoegd aan het account.

Bonuspunten kun je voor alles geven. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Afgeronde bestelling
  • Bevestigde reservering
  • Inschrijving op nieuwsbrief
  • Review voor je bedrijf/winkel
  • Product review

27. VIP-loyaliteitsprogramma

Een mooi voorbeeld van een VIP-loyaliteitsprogramma is Bol.com Select. Dit is een betaald programma, maar bindt je klanten wel extra aan jou. Geef je klanten de mogelijkheid op de bedankpagina om lid te worden van het VIP-loyaliteitsprogramma. Mocht je klant verzendkosten hebben betaald, dan kun je zelfs overwegen om deze kosten terug te geven mits zij deelnemen aan het VIP-programma.

De voordelen voor de klant zijn:

  • Geen verzendkosten
  • Extra voordeel op producten
  • Retour op laten halen
  • Extra snelle levering
  • Inclusief bezorging op zondag en in de avond

De voordelen voor je onderneming zijn:

  • Hogere klantwaarde
  • Meer sales
  • Specifiek klantgedrag aanmoedigen (speciale acties)
  • Betere klantdata door specifieke bestelmomenten, levermethodes etc.
  • Klanten voelen zich speciaal
  • Inkomsten op basis van abonnement

Andere acties die je kunt organiseren voor je VIP-leden zijn:

  • Exclusieve kortingen
  • Exclusief assortiment
  • Early access op uitverkoop
  • Early access voor nieuwe artikelen
  • Evenementen (online of offline)
  • Webinars
  • Verjaardagscadeau
  • Gratis samples aanvragen
  • Hogere multiplier voor bonuspunten
  • VIP community

We moeten wel toegeven, dit is natuurlijk erg waardevol voor zo een groot platform als Bol.com. Maar voor kleinere partijen is het zo uitgebreid vaak lastig om te realiseren. Mocht je dit willen toepassen, begin dan met minder functies die niet zo veel tijd, energie en geld kosten.

Bonustip: maak de kosten voor het VIP-programma niet veel duurder dan de verzendkosten (in het geval je deze compenseert). Veel klanten kiezen voor het VIP-programma waardoor ze vaker terugkomen en de klantwaarde verhoogt wordt.

28. Feedback

Feedback vragen op de bedankpagina is een ideale manier om te kijken wat mensen van het proces op je website vinden. Het proces dat je klant doorlopen heeft zit nog vers in het geheugen. Positieve, maar vooral negatieve feedback geeft je inzichten hoe je het proces kan verbeteren

Een verbeterd proces leidt tot een hoger conversiepercentage.

29. Beeldmateriaal

Hoge kwaliteit afbeeldingen van je product, dienst of horeca gelegenheid geeft jouw onderneming extra waarde. Door extra tastbaarheid te creëren met goede afbeeldingen, hechten wij meer waarde aan het aangeschafte product en/of dienst.

Tastbaarheid is een trigger in ons oerbrein. Wij kunnen goed inbeelden hoe iets smaakt, proeft of ons laat voelen. Gebruik dit in je voordeel door je klant gevoelsmatig extra waarde te geven.

Wij gebruiken dit in ons voordeel bij onze e-books (zie onderstaande afbeelding). Een e-book is een digitaal product, maar door een afbeelding van te maken lijkt het boek fysiek tastbaar. Dit verhoogt het conversiepercentage voor de downloads op onze e-books.

tastbaarheid-creeeen-bedankpagina

30. Uniek aanbod

Een uniek aanbod op de bedankpagina kan een trigger voor klanten zijn om een extra product of dienst bij je af te nemen. Zo bieden wij geen losse cursussen meer aan op IMU.nl. Wel hebben wij bij sommige challenges als upsell de losse SEO cursus aangeboden.

Hier bieden wij onze cursus voor een unieke prijs aan, omdat het aansluit op het initieel gekochte product. Voor onze klanten is dit dus echt een unieke kans, omdat het product niet los te koop is en ook nog eens extra goedkoop.

bedankpagina-uniek-aanbod

31. Meer klantinformatie

Klantinformatie is cruciaal om een goede inschatting te maken wie je doelgroep is. Als jij meer behoefte hebt aan klantinformatie, dan is de bedankpagina een ideale plek om dit te vragen. Pas wel op dat je niet meer vraagt dan nodig is. Privacy wordt als steeds belangrijker ervaren op het internet. Overweeg daarom of je de informatie écht nodig hebt.

Aanvullende klantinformatie kan zijn:

  • Telefoonnummer
  • Bedrijfsnaam
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Inkomstenbron / inkomensniveau
  • Beroep
  • Opleidingsniveau

    32. One-click upsell

De one-click upsell is een eenvoudige methode om op de bedankpagina een extra sale te realiseren. Je klant hoeft alleen op de bedankpagina een button aan te klikken om een extra product af te rekenen. Alle gegevens die je nodig hebt van de klant zijn al aanwezig.

Wil jij ook graag extra omzet genereren met de one-click upsell? Gebruik dan onze softwaretool Plug & Pay. Onze software bevat al onze conversie verhogende marketingtechnieken.

bedankpagina-one-click-upsell

33. Downsell

Een downsell bieden wij aan wanneer een upsell wordt afgewezen. Zie bijvoorbeeld de afbeelding hierboven met de knop: ‘Nee, dankje’.

Stel dat wij als upsell een ticket aanbieden voor het IMU Event (echt een aanrader trouwens, koop ff een kaartje). Wanneer deze vriendelijk wordt afgewezen, dan bieden wij een downsell aan.

De downsell is een goedkoper alternatief. In dit geval zouden wij de opnames aanbieden van het IMU event van het voorgaande jaar voor een zachtere prijs.

34. Doorverwijzen als affiliate

Affiliate marketing is een marketingmethode waarmee je bezoekers doorverwijst naar een andere website. Hier staat een vergoeding tegenover waarmee jij extra omzet kan realiseren. Als jij alleen een dienst aanbiedt, maar je klant dient zelf de producten aan te schaffen dan ligt hier een mooie kans.

Stel dat je een verwarmingsmonteur bent die CV-ketels installeert, maar je klant moet zelf een CV-ketel aanschaffen. Dan kun je op je bedankpagina een affiliate link plaatsen naar een webshop die CV-ketels verkoopt. Hier staat vaak een percentage tegenover wat jij krijgt over het totale bedrag. Stel dat je klant CV-ketel koopt bij Bol.com van €1000,-. Het commissiepercentage verschilt vaak per productgroep, maar in dit voorbeeld gebruiken we een percentage van 3%. Dan krijg jij €30,- omdat de klant via jou een product heeft aangekocht.

35. Fysieke winkel

Heb je een fysieke winkel? Biedt dan op de bedankpagina je klant aan om het af te komen halen. Je klant kan dan sneller gebruik maken van het product. Handig voor als iemand een snelle oplossing zoekt of voor de ongeduldige koper!

Daarnaast bespaar jij als bedrijf verzend-, inpak- en materiaalkosten. Blijere klant, meer marge en je biedt een goede service.

36. Manage verwachtingen

Verwachtingsmanagement kan een klant tevreden of ontevreden maken over jouw dienst. Het grote geheim om een teleurstelling te voorkomen is door de juiste verwachting te scheppen.

Daarom is het belangrijk om transparant en eerlijk te zijn over je service.

  • Is het op voorraad?
  • Wanneer wordt het verzonden?
  • Kwaliteit van dienst of artikel.

Stel dat jij met je service (levertijd, klantenservice etc.) de verwachting schept dat je qua service een 9 scoort. Maar in de praktijk blijkt je levertijd een werkdag langer te zijn en je klantenservice reageert niet binnen één werkdag, dan geeft de klant je een 7. Omdat je klant beter verwachtte, is deze toch teleurgesteld terwijl je service gewoon oké was.

We gaan de situatie nu omdraaien. Jij geeft van tevoren aan je product budgettair een goede keus is, wat aangeeft dat de kwaliteit over het algemeen minder is. De levertijd is momenteel 3 weken en je geeft aan dat er geen klantenservice is. De verwachting van je klant is nu natuurlijk erg laag en zou je service zou hiermee een 5 zijn.

Één week na het bestellen krijg je toch ineens je pakketje binnen. Het artikel is beter dan je verwachtte en je neemt geen contact op met de klantenservice. Je klant heeft jouw webshop als relatief prettig ervaren en geeft je een 7.

Alhoewel beide voorbeelden worden beoordeeld met een 7, komt voorbeeld 2 sterker uit de verf. Door lage verwachting te scheppen en beter te presteren, is er een positieve ervaring. Door hoge verwachting te scheppen die je niet waar kunt maken, krijg je klant een negatieve ervaring.

Probeer daarom altijd zo accuraat, informatief en servicegericht te zijn als je maar kan. Dit is de sleutel tot een succesvolle online onderneming.

37. Opmaak bedankpagina

Er moet altijd minimaal een duidelijk doel zijn op de bedankpagina. Zodra iemand bij ons een IMU+ lidmaatschap afsluit, dan willen wij diegene doorverwijzen naar de community.

Opdracht: Maak een prioriteitenlijst wat jij wilt melden op je bedankpagina.

Voorbeeldlijst van prioriteiten:

  1. Feliciteren
  2. Upsell
  3. Informeren
  4. Relevante pagina’s
  5. Contactmogelijkheden

opmaak-bedankpagina

38. A/B testen

Veel informatie die in dit artikel gegeven heeft in de praktijk gewerkt voor ons. Wij weten dat dit voor ons werkt en dit hebben wij ook getest. Dit doen wij middels A/B testen (ook wel splittesten genoemd). A/B testen is het testen van 2 varianten van één pagina.

Je kunt letterlijk alles op een pagina testen. Het idee hierachter is dat je 2 groepen bezoekers hebt, die één verschil op de pagina zien. Vervolgens kun je zien wat de verschillende gebruikersgedrag is tussen de pagina’s.

Je kunt elk mogelijk element op je bedankpagina A/B testen, hieronder wat punten die je kunt testen:

  1. Kleur
  2. Tekst
  3. Design
  4. Microcopy
  5. Copywriting

Wil je meer uitleg over de basis van A/B testen? Lees dan ons artikel: ‘Wat is A/B testen?’ Na het lezen van dit artikel (of wanneer je hier al van op de hoogte bent), kun je in volgende artikel een stappenplan lezen hoe je aan de slag gaat met splittesten.

39. Retargeting

Retargeting is het opnieuw benaderen van een klant via advertenties. Retargeting advertenties zijn zeer accuraat en gericht. Deze advertenties kunnen getoond worden via kanalen zoals:

  1. Google Ads
  2. Google AdSense
  3. YouTube
  4. Facebook
  5. Instagram
  6. LinkedIn
  7. TikTok

Het grote voordeel van retargeting is dat je top-of-mind bent. Je herkent het vast wel: je hebt op een website gekeken waar je een tof artikel zag. Vervolgens ben je lekker aan het scrollen op social media en je ziet het product om de haverklap voorbij komen.

Dit zijn gerichte retargeting advertenties. En hoe vervelend je het waarschijnlijk zelf ook vind, het werkt wel. Gemiddeld heeft een consument tussen de 7 en 12 ‘contactmomenten’ nodig voordat er over wordt gegaan tot een aankoop bij je. Met retargeting advertenties geef je hier een flinke boost aan.

Retargeting advertenties in combinatie met de bedankpagina bieden je een mooie kans om je klanten nog een keer bij je te laten kopen.

Je kunt de retargeting advertentie namelijk richten op klanten die al wat gekocht hebben bij je. Stel dat jij bij ons een Facebook marketing cursus hebt aangeschaft. Dan zouden wij je na een maand kunnen retargeten op een Instagram marketing cursus.

Je bent al bekende klant van ons en wij weten dat je geïnteresseerd bent in een social media marketing. Eigenlijk kun je retargeting advertenties zien als vissen in een vijver aan warme leads. Hang je hengel uit met een relevante aanbieding en zie de orders binnenstromen.

Leuk haakje hieraan is dat er al een vertrouwensband is tussen jou en je klant. Het is makkelijker om een herhaalaankoop te realiseren dan een nieuwe klant binnen te halen.

Dus vis niet achter het net en haal meer uit je huidige klantenbestand. Lees hier meer over Facebook retargeting.

40. Uitsluiten op basis van retargeting

Je kunt het ook juist omdraaien met retargeting op basis van uitsluiting. Als je maar één product of dienst aanbiedt, waarbij je product maar eenmalig gekocht wordt. Denk bijvoorbeeld aan producten als een bed, bank of de dienstverlening van een hovenier. Dit zijn typische voorbeelden waar iemand maar een keer op zoek is naar een product of dienst.

Als een klant op de bedankpagina is geweest, dan zullen zij in de nabije toekomst waarschijnlijk niet nog een keer wat bij je kopen. Daarom kun je ook mensen uitsluiten van jouw advertentie als zij de bedankpagina hebben gezien.

Omdat zij de bedankpagina hebben gezien, hoeven zij jouw advertentie niet nog een keer te zien. Dit word namelijk alleen maar als vervelend ervaren. Ook zijn dit voor jou extra advertentiekosten, waar geen conversies uitkomen.

Komen klanten niet bij jou terug voor een herhaalaankoop? Sluit deze doelgroep dan uit van jouw advertenties om irritaties en onnodige kosten te voorkomen.

41. Retargeting op basis van voorwaarden

Met retargeting kun je het zo gek maken als je wilt. Je kunt targeten op onder andere de volgende voorwaarden:

  1. Bezochte URL
  2. Niet-bezochte URL
  3. Tijd op pagina
  4. Bezoekers van de afgelopen tijd (30, 60, 90 dagen)

Stel dat jij een webshop hebt en je stelt de volgende voorwaarden in je retargeting advertentie:

  1. Bezoeker moet URL: /winkelwagen/ bezocht hebben
  2. Bezoeker moet niet URL: /bedankpagina/ bezocht hebben

Hiermee hou je een doelgroep over die wel een product hebben toegevoegd aan de winkelwagen, maar niet de bedankpagina hebben gezien. Met deze informatie kun jij bijvoorbeeld de volgende advertentie kunnen gaan maken:


42. Klant affiliate maken

Een affiliate is iemand die jouw product of dienst promoot. De meest voorkomende vorm van affiliate marketing is PPS (Pay-Per-Sale). Je bent je affiliate dus alleen een vergoeding verschuldigd als er een conversie van de affiliate komt. Als tegenprestatie krijgt de affliate dus een vergoeding voor het aanleveren van nieuwe klanten. De meest gebruikelijke vergoedingen zijn:

  1. Geld
  2. Winkeltegoed (voor je eigen winkel, uiteraard)
  3. Korting
  4. Gratis product

Maak van je klant een ambassadeur door hun jouw product of dienst te laten promoten. Benieuwd hoe affiliate marketing werkt? Met onze software Plug & Pay hebben wij ons eigen affiliate marketing systeem gebouwd.

Gebruik de bedankpagina om affiliates te scharen die voor jou gaan promoten.

43. Liken en volgen

In dit artikel proberen wij je (onder andere) duidelijk te maken dat het belangrijk is om vaste klanten te krijgen. Vaste klanten krijg je door in contact te blijven. Een belangrijke manier om is door je klanten je te laten volgen op je social media accounts.

Vraag daarom of klanten je willen volgen op de bedankpagina. Bonustip: plaats hier alleen je social media accounts waarop je daadwerkelijk actief bent.

44. Vergoeding

Een extra reden voor je klanten om je accounts volgen, liken etc. is door een vergoeding hier tegenover te zetten. Denk bijvoorbeeld aan 5% korting op de volgende bestellen of teruggave van verzendkosten.

Mocht je dit een goed idee vinden, biedt dit dan aan op je bedankpagina.

45. Above the Fold

Above the Fold is alles wat direct zichtbaar is op een pagina. Dit trekt extra aandacht en aantal bezoekers zullen niet verder gaan dan dit. Toon daarom bovenaan de bedankpagina wat jij het belangrijkst vind.

46. Polls voor non-profit organisaties

Deze tip is vooral goed toepasbaar voor non-profit organisaties. Voor non-profit organisaties is het waardevol om te weten waar klanten vandaan komen én waarom ze doneren.

Een poll op de bedankpagina kan daarom een goed inzicht geven wat de beweegredenen van je donateurs zijn.

47. Poll voor bedrijven

Los van non-profit organisaties (zoals in het voorbeeld hierboven) kan het ook voor bedrijven nuttig zijn om te weten hoe en waarom klanten bij je komen.

Misschien gebruiken mensen je product of dienst wel voor een heel ander doeleind dan jij in gedachte had. Door hierachter te komen kun jij de marketing van je product en/of dienst aanpassen indien nodig. Hieronder volgen 2 voorbeelden.

Voorbeeld 1:

In de jaren 60 werd een massage apparaat uitgebracht voor pijnlijke en stijve spieren. Van origine was de wand massager erg handig om onderrug en schouderbladen te masseren. Het duurde niet lang voordat het ergens anders voor gebruikt werd.

Voorbeeld 2:

Een ander voorbeeld is draadstaalmatten voor vloerverwarming. Er was een B2C webshop die veel draadstaalmatten verkochten, maar verder geen andere artikelen voor vloerverwarming.

De onhandige maat (langer dan 2 meter) moest bezorgd worden met de eigen vervoerder, wat nogal prijzig was. Na een poosje viel het de bezorger op dat niemand van de klanten vloerverwarming ging (laten) plaatsen.

De draadstaalmatten werden gebruikt om een territorium af te bakenen voor konijnen. De kosten voor de eigen vervoerder werden hier dus lang uit gehaald.

Een poll op de bedankpagina had dit kunnen voorkomen, door simpelweg het gebruiksdoel van de klanten te vragen.

48. Freebie

Een freebie, goodie of andere gratis weggever aanbieden op de bedankpagina geeft je klanten een speciaal gevoel. Je kunt hier op inspelen door op je freebie je logo te plaatsen.

Toffe branding leidt tot meer naamsbekendheid. Door op de bedankpagina te vragen of je klant een freebie wilt, heb je nog de mogelijkheid om deze met de zending mee te sturen. Je kunt de freebie ook al van tevoren promoten, zodat dit potentiële klanten over de streep trekt.

49. Beloning voor het uitlezen

Hé hé, je hebt eindelijk het einde gehaald. Ik ga niet liegen, dit was een behoorlijk intens artikel om te schrijven voor je. Dus een diepe buiging dat je het einde hebt weten te halen. Zó veel tips heb ik nog niet eerder verwerkt in een artikel. Daarom ga ik verklappen wat ik zelf de meest waardevolle tip uit het artikel vind.. *trommelgeroffel alstublieft*

Het is geworden een combinatie van tip 11 & 12

Als je namelijk geen gebruik maakt van upsells, dan loop je letterlijk gratis omzet mis. Je hebt immers al betaald voor advertentiekosten, verzendkosten en verpakkingsmateriaal. Door een extra product te verkopen, gun je jezelf extra omzet. Meer weten? Lees dan zeker mijn andere artikel: de Ultieme Upsell strategie.

Heb ik je al overgehaald om upsells te gebruiken? Nice, maar wacht er is meer. Telsell alert: Als eerste wil ik je nog vertellen dat wij met Plug & Pay conversie verhogende software hebben gebouwd waar alle marketingtechnieken in verwerkt zijn. Krijg toegang tot super effectieve betaalpagina’s waarmee jij je klanten beter laat converteren! Via bovenstaande link kun je Plug & Pay 14 dagen gratis proberen.

Als laatste wil ik je nog meegeven dat de conversie op je upsell je drastisch verhoogt word met een Video Sales Letter. Hieronder vind je een video van Martijn zodat je een geïnspireerd wordt hoe je dit nou goed aanpak.