arrow_drop_up arrow_drop_down

Affiliate Marketing

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij ondernemers of producteigenaren hun zogenoemde affiliates belonen voor de gerealiseerde verkopen of leads die zij aanleveren. Affiliates zijn in dit geval mensen of bedrijven die producten op commissiebasis promoten. 

Affiliate marketing gaat meestal uit van een no cure, no pay principe waarbij de affiliate pas wordt beloond bij resultaat. Dit betekent vrij vertaald: geen oplossing, geen beloning. Een resultaatafhankelijke beloning dus, in plaats van de veel meer voorkomende inspanningsafhankelijke beloning. 

Affiliate marketing vergoedingsstructuren

Bij affiliate marketing draag je in de meeste gevallen een percentage van de verkoopprijs van je product af aan de affiliate die deze verkoop voor je realiseert. Er zijn echter ook andere vormen van beloningen en vergoedingsstructuren die je aan affiliates kunt verstrekken. We zetten er vier voor je op een rijtje.

Pay Per Click (PPC): Er wordt een vast bedrag (vaak enkele centen) uitgekeerd per klik op het promotiemateriaal zoals de banner of tekstlink van de affiliate. Dit staat los van het aantal gegenereerde verkopen of leads dat voortkomt uit deze kliks.

Pay Per View (PPV): Hierbij wordt de affiliate betaald voor het aantal keer dat zijn (banner)advertentie is bekeken. Ook dit staat los van het aantal leads of verkopen. 

Pay Per Lead (PPL): Een vergoeding wordt uitgekeerd wanneer een bezoeker via de affiliate contact opneemt met de producteigenaar door zich in te schrijven voor diens e-maillijst, funnel of wanneer hij bijvoorbeeld een offerte aanvraagt. Het leveren van een potentiële klant is hierbij genoeg: het hoeft dus nog geen betalende klant te zijn. Het is vervolgens aan de producteigenaar om deze lead om te zetten in een betalende klant, bijvoorbeeld via een telefoontje, e-mails of productlancering.

Pay Per Sale (PPS): Bij Pay Per Sale wordt de affiliate betaald zodra een doorgestuurde bezoeker of lead daadwerkelijk iets koopt. De adverteerder keert dan vaak een percentage van het verkoopbedrag uit als vergoeding aan de affiliate. Dit is de meest voorkomende en ook meest ideale vorm voor jou als ondernemer. 

Hoe werkt affiliate marketing?

Affiliate marketing klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe werkt dit nu precies in de praktijk? Hoe zorg je ervoor dat je affiliates je producten kunnen promoten en dat jij vervolgens kunt zien welke affiliate verantwoordelijk is voor welke verkoop?

Hieronder zie je een voorbeeld van een standaard affiliate marketing proces op basis van no cure, no pay (PPS).

Affiliate marketing proces in beeld

Affiliate marketing software

Om affiliate marketing te kunnen toepassen heb je om te beginnen affiliatesoftware nodig, zoals Plug&Pay. Deze software stelt je in staat om een commissie per product in te stellen en vervolgens unieke promotielinks (affiliatelinks) te genereren voor je affiliates. Je affiliate gebruikt zijn eigen unieke promotielink om bezoekers naar je verkooppagina of webshop te sturen. De affiliatesoftware kan vervolgens zien welke verkoop door de welke affiliate is gegenereerd.

Het tracken (volgen) van zo’n bezoeker en het toewijzen van de commissie gaat op basis van een cookie. Dit is een ‘geheugensteuntje’ dat geplaatst wordt in de browser van de bezoeker zodra hij op een affiliatelink klikt. Zodra deze bezoeker vervolgens het gepromote product afrekent, herkent de software de cookie en wijst de commissie toe aan de verantwoordelijke affiliate.

De meeste affiliate cookies hebben een beperkte levensduur. Als je bijvoorbeeld binnen 24 uur na het klikken op de affiliatelink niets koopt, vervalt de cookie. Andere cookies blijven een jaar actief, sommigen zelfs voor onbepaalde tijd. Het maakt dan niet uit wanneer de klant iets aanschaft, je krijgt hoe dan ook betaald voor de link. 

Affiliate marketing e-book

Wil je alles leren over affiliate marketing? Download dan ons gratis affiliate marketing e-book >>>