arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoeveel commissie geef je aan affiliates?

Hoeveel commissie geef je aan affiliates?

Hoeveel commissie geef ik aan een affiliate?

Dit is een van de meest gestelde en wellicht ook wel een oer-Hollandse vraag rondom affiliate marketing. In eerste instantie ligt dat aan het soort product dat je verkoopt en de marge die je hierop maakt.

Commissie op fysieke producten

Verkoop je bijvoorbeeld fysieke producten zoals hardloopschoenen met een gemiddelde winstmarge van 20% per verkocht paar, dan kun je natuurlijk niet meer dan 20% commissie weggeven, anders zou je verlies maken. Je rekent dan in principe alleen met een percentage van de winst en dus niet de omzet.

Commissie op diensten

Ook bij de verkoop van diensten - of in ons geval software - moet je rekening te houden met de kostprijs. Hoewel je niet met een inkoopprijs per product te maken hebt, maak je wel kosten voor personeel, huur, hardware, software, verzekeringen en andere overheadkosten. Je totale kosten per jaar dien je ook terug te rekenen naar de kostprijs per klant om zo je marge per verkoop te berekenen.

Commissie op digitale producten

Bij digitale producten, zoals e-books of online cursussen, werkt het vaak iets anders. Een gangbare affiliatecommissie voor digitale producten is bijvoorbeeld 50% of zelfs meer. Deze commissie ligt zo hoog, omdat de affiliate eigenlijk al het werk doet. De producteigenaar hoeft zelf alleen de producten, promotiematerialen en affiliatelinks aan te leveren en kan daarna achterover leunen.

Wees niet te bang

Affiliates bereiken vaak een doelgroep die je zelf niet bereikt. Iedere marge die je aan deze klanten over kunt houden kun je zien als pure winst bovenop je eigen marketingactiviteiten. Dat maakt het de hoge commissie vaak meer dan waard.

Door in het geval van digitale producten 50% commissie aan te bieden, maak je het voor affiliates interessanter om jouw product te promoten dan het product van je concurrent. Bij elke verkoop houd je nog steeds 50% van de omzet over en dat is toch 50% van een omzet die je zonder de affiliate helemaal niet had gehad.

Directe commissie geven

Het meest bekende voorbeeld van aan affiliate commissie is een zogenoemde 'directe commissie'. De affiliate krijgt direct een eenmalige commissie voor ieder product dat hij rechtstreeks promoot. Dat ziet er zo uit:
Hoe werkt affiliate marketing?

Indirecte commissie geven

Wanneer een producteigenaar meerdere producten aanbiedt (bijvoorbeeld in een webshop of via een upsell), kan een affiliate ook beloond worden voor meerdere of indirecte aankopen.
Meerdere affiliate commissies bij upselling

Wij kunnen in onze affiliate software instellen hoeveel commissie wij per product willen geven en hoe we omgaan met indirecte promotie. Afgezien van meerdere producten kan het namelijk ook voorkomen dat een doorverwezen bezoeker van een affiliate besluit om een ander product bij ons te kopen dan de affiliate in eerste instantie gepromoot had. De affiliate is dan nog steeds verantwoordelijk voor het aanbrengen van de klant (ook al is dat voor een ander product) en verdient een commissie.

Het verlengen van de houdbaarheidsdatum van een cookie en het geven van een indirecte commissie komt op meerdere manieren van pas. Zo kun je ook affiliate marketing gebruiken voor het opbouwen van je mailinglijst en het vullen van je marketingfunnel via gratis weggevers in plaats van het linea recta promoten van je salespage.

Commissie verdelen over meerdere affiliates?

Het kan voorkomen dat er meerdere affiliates actief zijn om hetzelfde product te promoten en ook deels dezelfde doelgroep aanspreken. Zo zullen er verschillende blogeigenaren, influencers en marketingtrainers een doelgroep hebben die overlapt.

Zeker bij een grote productlancering zul je wellicht weleens gezien hebben dat je hier door verschillende partijen op geattendeerd wordt. Stel dat er een aantal affiliates zijn die allemaal hetzelfde product promoten en vanwege de overlap ook dezelfde bezoekers doorsturen, dan kunnen we deze niet allemaal de aanleververgoeding geven. We kunnen besluiten om de commissie te verdelen, maar dat is vaak een ingewikkeld proces.

Daarom is het logischer om de eerste ofwel de laatste affiliate te belonen. De eerste affiliate is verantwoordelijk voor de eerste doorverwijzing van een bezoeker. De laatste affiliate geeft het laatste zetje voor de daadwerkelijke verkoop, dat kan soms dagen of weken later zijn. Wij hebben in onze affiliatesoftware voor onszelf ingesteld dat de commissie naar de eerste gaat, maar we hebben gemerkt dat ondernemers hierover van mening verschillen en hierdoor kun je dit zelf kiezen.
Commissie bij meerdere affiliates

Hogere eerste commissie

Nog even terug naar het eerste scenario met de verkoop van hardloopschoenen. 20% commissie geven aan een affiliate zou in dit voorbeeld betekenen dat je break-even draait en niets aan de verkoop hebt. Behalve dan een blije hardloper, maar verder schiet je er niks mee op.

Wanneer je alleen in staat bent om je klantwaarde te verhogen (bijvoorbeeld door gebruik te maken van upselling), dan kan het juist wel weer aantrekkelijk zijn om 20% commissie te geven. Je verdient dan weliswaar niets op de eerste verkoop, maar wel op alle vervolgaankopen.

Dit is een vorm van het opofferen van je eerste inkomsten (sacrifice early profits). Door een simpel digitaal product te maken dat dient als een instapproduct, kun je zelfs een zeer aantrekkelijke affiliatecampagne voeren door maar liefst 100% commissie aan te bieden. Affiliates zullen smullen van een dergelijke belofte.

We noemen dit ook wel een front-end product. Het product dient er specifiek voor om meer betalende klanten binnen te halen waar je daarna vervolgproducten aan kunt verkopen.
Aangepaste commissie voor affiliates per product

Wederkerende affiliate commissie

Naast een eenmalige commissie kun je ook werken met een wederkerende commissie. In het geval van een lidmaatschap kun je affiliates bijvoorbeeld een terugkerende commissie per maand, kwartaal of jaar geven.

Veel bedrijven met een lidmaatschap kiezen hier echter niet voor, omdat het veel administratieve rompslomp geeft en omdat ze weten dat hun grootste winst in de lengte van een lidmaatschap zit. Je kent dit principe misschien van de sportschool waar je in veel gevallen een cadeautje of een maand gratis krijgt wanneer je iemand aandraagt. Zo’n sportschool hoeft dan maar een eenmalige investering te doen om jou te belonen en profiteert daarna nog lange tijd van de volle opbrengst van dit nieuwe lid.

Voor serieuzere affiliates die je producten op lange termijn willen promoten is het echter vele malen aantrekkelijker om hiervoor ook wederkerende inkomsten te ontvangen. Zo bieden wij op onze softwareproducten bijvoorbeeld een wederkerende commissie van 30% aan.

Zo lang iemand klant blijft en per maand, kwartaal of jaar blijft betalen, zo lang krijgt de affiliate 30% van de omzet uitgekeerd. Over ons lidmaatschapsmodel vertellen we in deel vijf meer.

Een combinatie van beide beloningsmethoden kan natuurlijk ook. Je kunt bijvoorbeeld werken met een aangepaste eerste periode. Je geeft je affiliate dan bij de verkoop een relatief hoge aanleververgoeding en vervolgens per maand een kleinere vervolgcommissie zolang de klant blijft.
Wederkerende maandelijkse commissie

Affiliatecommissie aanpassen

Ook kun je de lengte van deze wederkerende commissie aan banden leggen. Voor een bedrijf kan het risicovol zijn om je affiliates tot het einde der tijden een terugkerende commissie te geven, zeker wanneer de kostenstructuur en de marges op je producten door de jaren heen veranderen.

Misschien pas je namelijk je prijzen later aan of ben je genoodzaakt om duurder personeel of materiaal in te kopen. Veel bedrijven met wederkerende affiliatecommissies kiezen er daarom voor om dit te limiteren tot bijvoorbeeld twee tot vijf jaar. Daarna vervalt de commissie voor de affiliate op deze klanten.

Commissie voor grote affiliates

Tot slot willen we rondom het verdelen van de koek in de vorm van de hoogte van je affiliatecommissie nog even stilstaan bij het maken van onderscheid tussen verschillende affiliates. Het kan namelijk voorkomen dat je niet iedere affiliate evenveel commissie wil uitbetalen.

Stel dat je talloze affiliates hebt die je producten op dagelijkse basis promoten. Denk aan eigenaren van blogs, je eigen klanten, bevriende ondernemers en zelfs professionele affiliates. Op een dag word je benaderd door een groot bedrijf binnen je branche. Dit is een speler van groot formaat die jouw bedrijf met een goed gemikte campagne tot ongekende hoogte kan laten stijgen.

In het geval van de webshop met hardloopschoenen kan dit bijvoorbeeld de organisatie van een grote marathon of de Nijmeegse vierdaagse zijn die hun deelnemers graag naar je shop willen doorverwijzen. Het kan bijvoorbeeld ook een bekende sporter zijn die zijn fans wil attenderen op de beste plek om hardloopschoenen te kopen.

Voor zo’n grote speler is het handig om een alternatief affiliateprofiel aan te maken. Misschien wil deze partij namelijk wel een hogere aanleververgoeding ontvangen dan je standaard commissie of een aangepaste deal op vervolgaankopen. In onze software werken wij daarom met verschillende affiliateprofielen voor standaard affiliates, bekende en bevriende influencers in onze markt en grote partijen met wie wij een langetermijncampagne of campagne op maat willen voeren.