arrow_drop_up arrow_drop_down
Waar vind je affiliates?

Waar vind je affiliates?

Wanneer je een affiliatecampagne op hebt gezet en een affiliatecommissie hebt ingesteld wordt het tijd om ook daadwerkelijk affiliates te vinden die je product gaan promoten. Maar waar vind je deze?

Er zijn verschillende manieren om zowel grote als kleine affiliates te vinden.

Affiliates werven met je website

Om te beginnen kun je een oproep op je eigen websites plaatsen. Plaats bijvoorbeeld simpelweg een link met de anchortekst ‘Affiliateprogramma’ in de footer van je website en link naar je partnerpagina.

Professionele affiliates en mensen die bekend zijn met affiliate marketing zullen hier specifiek naar op zoek zijn. Zeker mensen die die al actief zijn als affiliate en op regelmatige basis met jouw producten werken, zullen bewust op zoek gaan naar je affiliatemogelijkheden. Deze eerste groep wil je sowieso opvangen.

Affiliates vinden in Google

Het klinkt misschien vreemd, maar affiliate marketing is een relatief nieuw vakgebied en hierdoor weten veel website-eigenaren en ondernemers niet wat het is. Je kunt dus ook hele goede affiliates voor je aan het werk krijgen zonder dat zij zelf in eerste instantie wisten wat affiliate marketing was.

De eenvoudigste manier om affiliates te werven is om ze simpelweg te zoeken via Google. Je kunt websites benaderen die in dezelfde markt actief zijn. Zoek simpelweg naar zoekwoorden waar je zelf graag op gevonden wil worden of zelfs op woorden waarop je al gevonden wordt, om te zien welke websites daar nog meer actief zijn.

Websites met veel bezoekers en zeker websites die een nieuwsbrief aanbieden zijn met name interessant als affiliate. Wanneer je op een website komt waarop al advertenties staan, weet je dat de eigenaar open staat voor promotie van derden.

Concurrenten als affiliate?

Je kunt ook concurrenten tegenkomen in je zoektocht naar affiliates. Die hoef je niet uit te sluiten, want het zou goed kunnen dat je product aansluit op dat van je concurrent, in plaats van het volledig te overlappen. Een ondernemer die bijvoorbeeld SEO trainingen geeft zal minder snel onze online SEO cursus promoten maar wellicht wel een van onze andere onlinemarketingcursussen of bijvoorbeeld onze software.

Ook aan klanten die hun SEO training al hebben aangeschaft wil een dergelijke ondernemer wellicht graag een extern vervolgproduct aanbieden. Zeker als de ondernemer zelf geen extra producten heeft. Juist je concurrenten zijn vaak de meest logische affiliates. Wij spreken daarom altijd van ‘concullega’s’.

Je kunt ook websites benaderen die actief zijn in een markt die aansluit op die van jou. Zo weten wij dat ondernemerschap en persoonlijke ontwikkeling vaak hand in hand gaan. Een ondernemer die trainingen in persoonlijke ontwikkeling of coaching aanbiedt, kan zodoende ook een potentiële affiliate zijn voor onze online marketing cursussen.

Affiliates maken van je klanten

Naast het vinden van affiliates via Google, kun je affiliates ook zoeken binnen je bestaande klanten. Zij vinden je producten en diensten namelijk zo waardevol dat ze bereid zijn om ervoor te betalen. In plaats van bijvoorbeeld alleen een testimonial te vragen aan je klant, kun je deze natuurlijk ook aanbieden om affiliate te worden. Zo geeft Airbnb zijn gebruikers bijvoorbeeld kortingen bij het doorverwijzen van vrienden en hosts.

Je kunt je klanten bijvoorbeeld vragen of zij geïnteresseerd zijn om hun aankoop terug te verdienen. Ze kunnen dan het door hun gekochte product als affiliate promoten en zo een commissie verdienen. Dit kun je doen door je klanten een e-mail te sturen, zodat er in één keer een grote hoeveelheid affiliates kan aanhaken.

Affiliates werven op je bedankpagina

Je kunt het ook integreren in je bestelproces. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van een call-to-action naar je affiliateprogramma op de bedankpagina na aankoop. Je klant zal dan direct na betaling de optie zien om het zojuist betaalde bedrag terug te verdienen. Dat is een goed moment, want mensen zijn gevoelig voor behoud en het voorkomen van verlies.

Je kent het misschien van webshops of een website zoals Thuisbezorgd.nl. Direct na je bestelling wordt je de optie geboden om op social media te delen wat je zojuist gekocht hebt. Dit principe gaat uit van een streven naar erkenning bij de klant. Een klant van Thuisbezorgd.nl moet dusdanig trots zijn op zijn bestelling of fan van een restaurant om dit vrijwillig op social media te delen.

Maar stel nu dat dit geen deelknop zou zijn, maar een automatisch gegenereerde persoonlijke affiliatelink waarmee de klant een commissie krijgt zodra iemand via zijn link ook een order plaatst. Zou dat een extra motivatie kunnen zijn voor de klant om er iets over te delen?

Affiliates uit je gebruikers

Veel grote bedrijven en bekende softwareplatformen zijn groot geworden door hun eerste gebruikers als affiliates te mobiliseren. Hotmail begon bijvoorbeeld ooit klein als gratis e-mailprovider.

Onderaan elke verzonden mail stond destijds een klein regeltje reclame met de tekst: ‘Deze mail werd gratis verzonden via Hotmail'. Hierbij was het woord Hotmail een link naar de website. Dit zorgde voor een viraal effect waarbij gebruikers, vaak zonder het door te hebben, voor nieuwe gebruikers zorgden.

Ook Dropbox gebruikte een affiliatecampagne en groeide daarmee maar liefst 3800% in 15 maanden. Zij groeiden van 100.000 gebruikers in september 2008 naar 4 miljoen in december 2009 en 33,9 miljoen in september 2017. Dit kwam met name voort uit het geven van extra opslagruimte aan gebruikers in ruil voor het aandragen van nieuwe gebruikers.

Opslagruimte is iets waar je al snel een tekort aan hebt wanneer je Dropbox actief gebruikt voor het bewaren en doorsturen van al je bestanden. Wanneer je een actieve gebruiker bent en niet ‘verder’ kunt omdat je ruimte vol is, zul je eerder geneigd zijn om te promoten dan om te stoppen, opruimen of betalen.

Ook wij gebruiken deze techniek in onze verschillende softwarebedrijven. Zo leveren wij onze betaalpagina’s van Plug&Pay standaard met een promotielink naar onze website. Onze gebruiker kan dit linkje uiteraard uitschakelen, maar ook vervangen met zijn eigen unieke promotielink.

Aangezien wij een interessante, maandelijks terugkerende commissie geven, vinden veel gebruikers dat interessanter dan het weghalen van de link. Daarnaast laten overigens veel gebruikers de originele promotielink gewoon staan. Dat kan uit luiheid zijn, maar wij hopen dat het door een guneffect komt.

Influencers aantrekken als affiliate

We hebben nu twee groepen van min of meer onwetende affiliates behandeld. Dit zijn namelijk website-eigenaren en gebruikers die nog niet van het bestaan van affiliate marketing af weten, ofwel daar niet actief mee bezig zijn. 

Er zijn ook affiliates die hier zeer bekend en ervaren mee zijn. Denk bijvoorbeeld aan de zogenoemde influencers. Dit zijn de mensen en bedrijven met een groot aantal volgers op socialmediaplatformen of bijvoorbeeld een nationale of internationale beroemdheid.

Nu zul je wellicht meteen denken aan Enzo Knol of Monica Geuze, maar je hoeft als ondernemer niet per se zo’n grootheid te verleiden om je merk succesvol te promoten. Je kunt online duizenden influencers vinden die je bedrijf een enorme boost kunnen geven.

Zeker wanneer een influencer een relevante achterban voor jouw producten heeft, hoeft hij geen miljoenen mensen te bereiken. Enkele duizenden kunnen dan zelfs al genoeg zijn. Vaak zie je dat dergelijke ‘micro-influencers’ meer interactie hebben en daardoor ook meer impact maken bij de mensen die hen volgen.

Voordelen van werken met influencers

Met influencers kun je de groei van je bedrijf enorm versnellen. In plaats van zelf op zoek te gaan naar je doelgroep via bijvoorbeeld SEA, SEO, of een eigen socialmediastrategie kun je deze ook direct bereiken via een influencer. Onthoud dat je doelgroep zich altijd al ergens bevindt. In plaats van deze zelf te bereiken kun je dit ook met de hulp van anderen doen.

Een bijkomend voordeel van werken met influencers is dat het de autoriteit van je bedrijf en ook je betrouwbaarheid verhoogt. We noemen dit ‘autoriteit door associatie’. Wanneer jouw favoriete sporter, artiest, politicus, ondernemer, trainer of inspirator een product aanbeveelt, dan krijg je direct meer vertrouwen in dat product en het bedrijf erachter. Eerder beschreven we al het wittejassensyndroom en de autoriteit van een dokter die onze keuzestress bij het kiezen van een medicijn laat verdwijnen. Zo werkt het ook met een influencer.

Influencer netwerken

Influencers kun je vinden door zelf na te denken over beroemdheden die goed bij je producten passen. Je kunt ook op socialmediaplatformen zoeken naar profielen met een grote, relevante achterban. Er bestaan ook bemiddelingsplatformen waar veel influencers bij aangesloten zijn. Plaats daar uitleg van je marketingcampagne en promotiematerialen zodat relevante influencers zich kunnen aansluiten. Bij die platformen kun je ook de betaling regelen.

Affiliates vinden in affiliate netwerken

Als laatste methode voor het vinden van affiliates komen we uit bij de affiliatenetwerken. Hier kunnen adverteerders hun campagnes aanbieden, waarna het netwerk ervoor zorgt dat die campagnes onder de aandacht komen van affiliates.

Met onze eigen Plug&Pay software bieden we bijvoorbeeld zowel affiliate software als een marktplaats met daarin alle producten en bijbehorende commissies en informatie voor affiliates. Zo kunnen affiliates letterlijk ‘shoppen’ voor interessante deals.

Laat niet alle affiliates toe

Pas echter wel op met het ongecontroleerd toelaten van affiliates. Het laatste wat je namelijk wilt is een onbekende affiliate die informatie over jouw producten verspreidt waar je zelf niet achter staat. 

Denk bijvoorbeeld aan valse beloftes of ‘snelle gastjes’ die alleen geīnteresseerd zijn in geld verdienen en de kwaliteit van leads en klanten niet voorop hebben staan. Het handmatig goedkeuren van affiliates is zeker in de beginfase aan te raden zodat je met je affiliates in contact bent en de controle houdt.