Een hyperlink is een stukje tekst (op een webpagina) waar je op kunt klikken. Bij dat klikken wordt automatisch een webpagina geopend in jouw browser. Zo kun je dus een stukje tekst voorzien van een link naar een URL, zonder dat je de hele URL hoeft uit te schrijven. Wel zo makkelijk. Zo houd je de tekst lekker leesbaar voor jouw gebruiker en breng je tóch extra informatie in de vorm van links aan op jouw pagina. Via de hyperlink geef je linkjuice door aan de volgende pagina.
Bij het maken van de kan jij of jouw webdesigner ervoor kiezen om de nieuwe pagina op verschillende manier te openen:
In hetzelfde tabblad -> je overschrijft dan pagina waar jouw gebruiker net zat te lezen. Dit kan als vervelend worden ervaren omdat jouw gebruiker die informatie nu kwijt is.
In een ander tabblad -> je opent geen nieuwe browser, maar zet de nieuwe pagina er gewoon naast. Onopvallend en jouw gebruiker is geen informatie kwijt. Dit wordt tegenwoordig het meest gebruikt.
In een nieuw browserscherm. -> Dit werd gebruikt voordat er tabbladen waren. Het is echter vaak trager en de gebruiker kan moeite hebben om tussen beide pagina’s te switchen. Dit is in onbruik geraakt.
In een pop-up. -> Pop-up’s zijn zeer irritant. Ze blokkeren het scherm en worden vaak geassocieerd met (oude) opdringerige reclames. Heb je echter een veiligheidsmelding of een juridische tekst die jouw gebruiker per se moet zien? Dan is dit een prima en geaccepteerde methode.