Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

SMART Doelen

Het SMART-principe werd in de jaren ’90 geïntroduceerd en is een eenvoudige manier van het opstellen en controleren van doelstellingen. Er zijn verschillende varianten van het SMART-principe, maar de letters staan altijd voor:

Specifiek

Specifiek – omschrijf je doel zo concreet mogelijk. Geef antwoord op de vragen Wie, Wat, Waar, Wanneer en Waarom en test of je doel anders opgevat kan worden dan jij het bedoeld. Zo ja, dan is je doel nog niet helder genoeg geformuleerd.

Meetbaar

Meetbaar – Wanneer weet je of je doel bereikt is? Hoe kun je dat meten? Een specifiek en meetbaar doel is bijvoorbeeld om binnen 6 maanden 10.000 abonnees op je nieuwsbrief te hebben.

Acceptabel

Acceptabel (soms ook Ambitieus) – is je doel acceptabel voor de mensen om je heen en bijvoorbeeld de wet? Dat je concurrenten je nieuwe product niet accepteren omdat het beter is dan dat van hen is niet jouw probleem, maar als de regering er minder blij van wordt – en jij en je familie daarmee in gevaar komen bijvoorbeeld – moet je er misschien toch nog een keer over nadenken of dit is wat je wil.

Realistisch

Realistisch (of Relevant) – is je doel haalbaar? Je wilt een doel stellen dat je uitdaagt, maar niet eentje die zo ver buiten je macht ligt dat je het nooit voor elkaar krijgt en dus opgeeft. Het moet wel leuk blijven.

Ook leuk om over na te denken: is je doel relevant? Stel: je hebt een internet marketing bedrijf wat erop gericht is om mensen te helpen bij het in de (internet) markt zetten van hun bedrijf. Is het dan relevant om ook theeservies te verkopen? Wellicht niet – in ieder geval niet binnen dezelfde constructie.

Tijdgebonden

Tijdgebonden – wanneer begin je, wanneer ben je klaar? Hoeveel tijd heb je om je doel te behalen? Let op: “volgend jaar” is niet concreet. Maak het jezelf makkelijk en prik een datum.

Door je doelen SMART te formuleren, wordt het makkelijker om ze te halen: ze zijn namelijk enorm concreet en de kans dat ze gerealiseerd worden is daarmee in een klap een stuk groter dan wanneer je doelen vaag blijven en je niet precies weet waar je moet beginnen met het realiseren ervan.