pop-up-header

Hoe pop-ups jouw conversies gaan verhogen

Pop-ups: je haat ze of je hebt er een hekel aan. De vervelende boxen die in je beeldscherm springen wanneer je op een site aan het rondkijken bent. Vaak worden pop-ups totaal verkeerd gebruikt en leidt dit tot enorme frustratie van jouw gebruiker. De bezoeker gaat van je website af en heeft een aversie gekregen tegen jouw website. Is dit nou alles wat pop-ups te bieden hebben?

Totaal niet. Pop-ups kunnen de conversies op je website maken of kraken. Leer ze wel goed te gebruiken, want anders kun je ze beter niet gebruiken. In dit artikel gaan wij jou de do’s en don’ts leren van pop-ups. Ready?

Wat is een pop-up?

Een pop-up is een venster die op je scherm verschijnt. Letterlijk vertaalt pop-up naar ‘ineens opduiken’.  Wij verwachten dat je weet wat een pop-up is, maar als je deze tot nu toe op het internet altijd heb weten te vermijden, gaan wij daar zo verandering in brengen. Je hebt verschillende soorten pop-ups. Hieronder vind je een overzicht met uitleg wat het verschil is tussen de pop-ups.

Type pop-ups

Je hebt verschillende typen pop-ups voor verschillende doeleinden. Niet elke pop-up is geschikt voor elke conversie. Wil je een inschrijving op je nieuwsbrief? Of wil je korting uitdelen? Afhankelijk van jouw product en/of dienst kan een pop-up grote impact maken (positief of negatief).

Exit intent

Een exit intent pop-up komt tevoorschijn wanneer iemand de intentie heeft om je website te verlaten. Dit kan een muis zijn die van de pagina afgaat (bij computer) of de terug knop op je telefoon. In dit geval krijgen je bezoekers een pop-up te zien waarmee jij nog een laatste poging doet om iemand te converteren. Als je op een van onze e-book download pagina’s komt en je wilt weg (zonder het boek te hebben gedownload), dan krijg je bij ons onderstaande pop-up te zien.

Deze exit intent pop-up heeft in de afgelopen 28 dagen 2600 weergaven gehad. Van deze 2600 weergaven hebben 146 mensen zich ingeschreven. Dit resulteert in een conversiepercentage van +/- 5 %. Het mooie hiervan is dat als wij deze pop-up niet hadden, wij 146 conversies hadden misgelopen. De exit-intent pop-up geeft je een extra kans om een conversie te realiseren.

 gratis-e-book-pop-up

Nu geven wij natuurlijk een gratis product weg, veel mensen schrijven zich alsnog in. Als je een webshop hebt, dan kun je hier een kortingscode geven. Dit zou je bezoekers over de streep kunnen trekken om klant te worden. Je kunt kortingscodes erg makkelijk meetbaar maken door een unieke kortingscode te gebruiken per type pop-up.

Ribbon

Een ribbon pop-up vind je in de footer of header. De ribbon pop-up is sticky en beweegt mee met je scherm. Dit type pop-up blijft hierdoor de hele tijd zichtbaar en is niet te missen, maar hij is niet té hinderlijk. Je kunt de pop-up uiteraard wegklikken. Momenteel maken wij hier geen gebruik van, dus er zijn geen statistieken te delen. Voor een webshop kan dit een mooie kans zijn om een korting aan te bieden of om een inschrijving te realiseren.

ribbon-pop-up

Timed pop-up

Een getimede pop-up is een doeltreffende tool in je marketing arsenaal. Een getimede pop-up wordt vertoond na ‘x’ aantal seconden. Alhoewel dit nog steeds een schot in het donker is, werkt dit aanzienlijk beter dan een pop-up die direct getoond wordt op een pagina. Bezoekers ervaren een directe pop-up als pusherig en jaagt ze weer weg. Bewijs eerst je waarde door je bezoeker een kans te geven om je content tot zich te nemen. Dit komt je conversiepercentage ten goede.

Je kunt zelfs de timing van de pop-up A/B testen. Werkt het beter om na 15, 30 of misschien zelfs 60 seconden de pop-up te tonen? Ga op CRO-avontuur en doe een A/B test om tot de juiste conclusie te komen. Ontdek hier hoe je begint met A/B testen.

Boombox pop-up

Een boombox pop-up neemt heel je scherm over en de content hierachter is niet meer zichtbaar. Om deze pop-up kun je niet heen. Gebruik dit soort pop-ups alleen als je niet anders kan. Een bezoeker kan sommige pop-ups nog negeren, omdat ze niet te veel storen. Wij gebruiken de boombox bijvoorbeeld vanaf de Bouw Je Business challenge pagina. Dit is overigens alleen op exit intent.

Ook uit deze pop-up hebben wij extra inschrijvingen gekregen voor de challenge. De pop-up heeft 2300 weergaven gehad. Hiervan hebben 140 mensen zich ingeschreven. Dit komt neer op een conversiepercentage van 6%.

boombox-pop-up-voorbeeld

Magnet pop-up

Een magnet is een soft pop-up. Bij ons verschijnt deze pop-up rechts onderin het scherm. Deze pop-up linkt door naar de downloadpagina van ons gratis e-book. Onze e-books zijn afgestemd op de categorie waarin jij je bevindt. Aangezien je nu in onze conversie optimalisatie categorie bent, krijg je de Conversie Code als pop-up te zien.

Het voordeel van een magnet als pop-up is dat deze niet per se als hinderlijk wordt ervaren. De pop-up blokkeert de content niet en het is een relevante toevoeging voor het artikel. Het nadeel is dat veel bezoekers niet eens zullen kijken wat er staat en meteen de pop-up wegklikken uit gewoonte.

 magnet-pop-up-voorbeeld

Scroll pop-up

Een pop-up kun je ook instellen op basis van hoe ver de bezoeker is op je pagina. Via Phoenix kun je kiezen op welk percentage van de pagina je bezoeker moet zijn, voordat de pop-up getoond wordt. Afhankelijk van de lengte van je content raden wij aan om de pop-up tussen de 50 % en 60 % van de pagina te tonen. Je bezoeker heeft dan het grootste gedeelte van je content al gelezen en als het goed is heb je je waarde getoond. Dit verhoogt de kans op een conversie. Een bijkomend voordeel is dat bezoekers die je website of pagina (direct) verlaten geen pop-up te zien krijgen. Een vervelende ervaring wordt eerder onthouden dan een positieve ervaring. Pop-ups worden vaak als vervelend ervaren wanneer een bezoeker hier geen interesse in heeft. Voorkom deze vervelende ervaring door een scroll pop-up te gebruiken.

Hoe kun je de conversie verhogen met een pop-up?

Allereerst is het belangrijk om te weten wat een conversie is. Een conversie is wanneer een bezoeker een gewenste actie onderneemt. Een conversie kan hierdoor van alles zijn. Lees hier meer over welke typen conversies er zijn.

Kies een conversie waar jouw onderneming het meeste aan heeft. Voor ons is het belangrijk om e-mailadressen te verzamelen. Wij zijn erg actief met mailmarketing en daar halen wij veel klanten uit. Voor ons zou het minder logisch zijn om bijvoorbeeld direct onze software te promoten via pop-ups. Als een bezoeker voor het eerst onze website bezoekt, en gelijk wordt bekogeld met software-aanbiedingen, dan zou ‘ie hem snel smeren.

Daarom gebruiken wij een tussenstap. Wij promoten op de IMU website onze e-books. Onze e-books zitten boordevol informatie die een verlengstuk is van onze content op internet. Met deze methode verzamelen wij e-mailadressen en houden wij onze leads warm. Onze beste tip is dus: kies de juiste conversie en een relevante pop-up.

Je kunt pop-ups gebruiken voor de volgende doeleinden:

  •  Aanbieding promoten
  • Kortingscode promoten
  • Inschrijven voor nieuwsbrief
  • Contact opnemen (bellen, mailen, chatten)
  • Contactformulier
  • Reactie of delen
  • Abonneren op YouTube
  • Volgen op social media
  •  Aanmelden voor mailmarketing

Alles waar jij wat aan hebt, kan je meten als conversie. Je kunt zelf de tijd op een pagina meten als conversie. Dit noemen we een zachte conversie. Een conversie die leidt tot directe omzet noemen wij een harde conversie.

Pop-up tips

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen: wat maakt een pop-up succesvol? Bekijk onderstaande tips om te kijken hoe je pop-ups verbetert.

Tip 1: A/B testen

De beste manier om te weten wat werkt is om te testen. Hiervoor adviseren wij om te gaan splittesten. Met splittesten test je 2 varianten van een pop-up om te kijken welke een hoger conversiepercentage heeft. Bedenk een hypothese en test deze.

Hypothese voorbeeld: ‘Als ik mijn pop-up toon op 60 % van de pagina, dan zal dit het conversiepercentage verhogen’.  Een hypothese is een voorlopige stelling. Of de stelling waar is, kom je na je onderzoek achter.

Tip 2: Kies de juiste pop-up

Zoals je in het begin van dit artikel hebt gelezen, zijn er meerdere manieren om pop-ups in te zetten. Kies een pop-up die jij bij je onderneming vindt passen.

Tip 3: Spam niet

Niemand houdt van pop-ups. Laten we eerlijk zijn: het leidt af en komt spammerig over. Niemand gaat naar een website en staat te springen om een pop-up te zien (behalve de pop-up zelf). Gebruik daarom nooit meer dan één pop-up per pagina.

Tip 4: Bied een uitweg

Letterlijk niks is irritanter dan een pop-up die je niet weg krijgt. Soms zit er zelfs geen kruisje om de pop-up te sluiten, maar moet je gewoon weer op de content klikken. Als mensen moeten uitvogelen hoe ze de pop-up weg moeten doen, dan heb je meer kans dat zij je website weg doen.

Tip 5: Speel in op emotie

Mocht je je klanten geen uitweg willen geven met een kruisje. Dan kun je als alternatief ook een 2e keus geven bij de Call To Action (CTA). Dit wordt ook wel een microcopy genoemd. Goede doelen gebruiken hier vaak een moreel dilemma. Stel dat je weg wilt gaan van de donatie pagina en je komt een pop-up tegen. De volgende 2 opties worden je geboden

  1. Ik wil ‘x’ bedrag doneren.
  2. Nee bedankt, ik wil geen verschil in de wereld maken.

Wij hebben hier onze eigen draai aangegeven. Wij hebben in onze microcopy een flauw grapje gemaakt bij een exit-intent pop-up. Deze pop-up kreeg je te zien als je weg wilde gaan van onze gratis SEO e-book pagina. Nu maken wij natuurlijk een flauw grapje met: ‘Nee dankje, ik blijf liever onderaan in Google..’ Maar dit heeft wel een positief effect op het aantal kliks naar de CTA.

pop-up-boombox-emotie-voorbeeld

Tip 6: Opvallende CTA

CTA is de Call To Action. De knop waar jij wilt dat je bezoekers op klikken. Dit kan een ‘toevoegen aan winkelmand’ knop zijn of een knop waarmee jij gebeld wordt. De CTA is een cruciaal onderdeel van websites én van pop-ups. Als de CTA namelijk niet de aandacht trekt, dan wordt hier niet op geklikt. Over CTA’s kunnen we wel meerdere artikelen maken. Dus dat hebben we ook gedaan. Bekijk hier als je voor het eerst met CTA’s gaat beginnen. Heb je er al wat meer ervaring mee? Bekijk dan onze tips hoe je de CTA verbetert.

Tip 7: Subtiele pop-up

Geloof het of niet, maar een pop-up hoeft niet altijd vervelend te zijn. Soms zien we ze zonder dat we het ervaren als een pop-up. Hunkemöller speelt hier slim op in. Zij tonen een pop-up met de volgende tekst: ‘Goede smaak hoor! Dit is ook een van onze favorieten’. Niet elke pop-up hoeft een op zichzelf staande conversie te tonen. Een ondersteunende pop-up kan de harde conversie ook helpen.

 subtiele-pop-up-ondersteunende-conversie-voorbeeld

Tip 8: Time je pop-up

Via Google Analytics kun je achterhalen wat de gemiddelde tijd op een pagina is. Time je pop-up onder het gemiddelde. Een mooie timing op deze pagina zou zijn om na 3 minuten de pop-up te tonen. Binnen 3 minuten ben je al redelijk ver in de content en de meeste mensen hebben de pagina nog niet verlaten.

pop-up-voorbeeld-timen-via-google-analyticsa

Tip 9: Design pop-ups voor verschillende apparaten

Bezoekers komen van alle mogelijke apparaten. Sommigen zitten op een computer, anderen weer op hun telefoon of tablet. Een pop-up die niet geoptimaliseerd is voor een apparaat, haalt je conversiepercentage op dat apparaat naar beneden. Wij hebben onze pop-ups op telefoons langwerpig gemaakt op telefoon, zodat alle informatie overzichtelijk is. Voor computerschermen hoeft een pop-up iets minder compact te zijn. Zoals je hieronder ziet, is de pop-up iets breder ten opzichte van de mobiele variant. Dit oogt wat rustiger en overzichtelijker op computer.

Neem altijd mee hoe je bezoeker iets ervaart. Speel hier slim op in om pop-ups minder vervelend te maken.

pop-up-voorbeeld-op-computer

pop-up-voorbeeld-op-telefoon

Tip 10: Animatie matters

De animatie van een pop-up kan gevolgen hebben voor de conversieratio. Met Phoenix hebben wij 3 verschillende animatiestijlen voor pop-ups. Bekijk hieronder onze favoriete voorbeelden voor een pop-up animatie.

pop-up-animtatie

Tip 11: Gebruik verliestaal

Gebruik verliestaal om bezoekers over te halen. Wij hebben een splittest gedaan tussen ‘winsttaal’ en ‘verliestaal’. De helft van onze bezoekers kreeg de linker variant (winsttaal) van de pop-up te zien, de andere helft kreeg de rechter variant (verliestaal) te zien.

Mensen hebben van nature meer angst om iets te verliezen, dan de drang om iets te winnen. Verlies weegt zwaarder dan winst. Zo kopen mensen eerder een aspirine wanneer zij ergens last van hebben, dan dat zij van tevoren vitamines nemen om de klacht te voorkomen.

Gebruik deze informatie in je voordeel en zorg dat je bezoekers bang zijn om iets te verliezen. De pop-up met verliestaal zorgde voor een conversiestijging van 327%.

pop-ups-conversie-verliestaal-percentage

Conclusie

Pop-ups bieden je tal van kansen om een bezoeker toch nog om te toveren naar een klant, abonnee of lid van je mailinglijst. Maak hier geen misbruik van, want dat kan je websitereputatie benadelen. Zelfs Google houdt niet van té veel pop-ups. En als zelfs Google ergens niet van houdt.. Mocht je wel goed gebruik willen maken van pop-ups, dan hebben wij met Phoenix de ideale oplossing.

Pas de tips uit dit artikel toe en verhoog je gemiddelde conversie per bezoeker. Probeer zo relevant mogelijk te zijn met pop-ups. Zo is een pop-up niet vervelend, maar biedt het juist toegevoegde waarde voor je bezoeker.

Beloning voor het uitlezen

Ben je nou nog niet uitgelezen over pop-ups? Misschien is onze podcast aflevering over pop-ups dan wat voor je. Zie dit als een kleine beloning voor het uitlezen van dit artikel 😊.