arrow_drop_up arrow_drop_down
E-mail funnel / autoresponder

E-mail funnel maken (autoresponder)

Een autoresponder, ook wel e-mailfunnel of e-mail automation is een reeks e-mails die via een vooraf ingestelde interval automatisch verzonden worden naar een inschrijver (opt-in).

Verschil direct mailing en automation

Vanaf het moment dat iemand zich heeft ingeschreven op jouw e-maillijst, kun je bijvoorbeeld nieuwsbrieven met waardevolle informatie en af en toe een aanbieding sturen. Vanuit de meeste e-mailmarketingproviders heb je twee mogelijkheden voor het versturen van e-mails naar je lijst:
  1. Via een directe campagne, waarbij je eenmalig een e-mail verstuurt aan je totale lijst of een bepaald segment daarvan.
  2. Via een autoresponder (ook wel een automation) die automatisch reageert op een nieuwe inschrijving. Je kunt hier namelijk een serie e-mails klaarzetten voor mensen die zich inschrijven op je e-maillijst, zonder dat jij persoonlijk op de verzendknop hoeft te drukken als een nieuw persoon zich aanmeldt.

Hoe werkt een autoresponder?

Je schrijft bijvoorbeeld 10 nieuwsbrieven en die zet je op volgorde in de autoresponder. Je stelt daarbij ook in hoeveel dagen er tussen de e-mails moet zitten (interval). Bijvoorbeeld nieuwsbrief 1 direct verzenden, nieuwsbrief 2 na 3 dagen, nieuwsbrief 3 weer 3 dagen later enzovoorts...

Wanneer iemand zich aanmeldt voor je autoresponder, dan ontvangt deze persoon direct automatisch de eerste mail en vervolgens om de zoveel dagen de volgende e-mails in de reeks. Hiermee kun je een customer journey automatiseren en iedere lead op je mailinglijst op de ideale manier en volgorde in aanraking laten komen met je producten.

Autoresponder

Uitleg van een e-mail funnel

In deze video vertellen we je meer over het gebruik van een autoresponder / e-mail funnel. We delen onze inzichten uit verschillende soorten e-mailfunnels die wij hebben gebruikt om onze producten te verkopen.

E-mailfunnel om producten te verkopen?

Je e-mailfunnel kun je zien als een customer journey van je klant. Stap voor stap loods je jouw lead met je meest waardevolle informatie naar de stap tot klant. Je zorgt ervoor dat je lezer zich bewust wordt van je expertise en steeds meer vertrouwen krijgt in je diensten. Zodra dit het geval is, geeft je funnel de spreekwoordelijke voorzet en hoef je de uiteindelijke verkoop alleen nog maar binnen te koppen.

We raden je met een e-mail funnel aan om een value-first strategie te hanteren. Er moet een gezonde balans moet zijn tussen waarde en commercie. Je e-mails zijn vooral bedoeld om waarde te geven en een vertrouwensband op te bouwen met je publiek.

Naast Robert Cialdini zijn er veel vooraanstaande ondernemers die het principe van wederkerigheid prediken. Gary Vaynerchuck is één van de bekendste met zijn bestseller Jab, jab, jab, right hook. Zijn visie in twee zinnen? ‘Geef waarde, geef waarde, geef waarde. Vraag daarna pas om zaken met je te doen.’

Automation in mailblue

Multimediale autoresponder

Het is belangrijk dat je lead de inhoud van je funnel consumeert. Verschillende mensen hebben echter verschillende voorkeuren. De een leest graag (tekst), de ander luistert (audio) en weer een ander kijkt (video). Daarom is het aan te raden om je boodschap op een multimediale manier te verspreiden. Hieronder bespreken we enkele voorbeelden.

Voorbeeld e-mailfunnel

In het onderstaande voorbeeld zie je een e-mailfunnel na het downloaden van ons e-book Winnen in Google. Hier zie je dat we in verschillende vormen SEO- en conversietips geven. Dit doen we via een pdf, blog en een aantal video’s.

Voorbeeld e-mail funnel

Na enkele waardevolle mails gestuurd te hebben gaan we over tot het aanbieden van onze Phoenix software waarmee onze klanten deze tips gemakkelijk in de praktijk kunnen brengen. Dit doen we eerst via een webinar waarin we naast tips ook een aanbod voor de software doen.

Daarna krijgen mensen (die nog niet gekocht hebben) het aanbod nog eens nagestuurd en enkele dagen daarna een interview met een van onze gebruikers om nog extra social proof te geven. Als dat nog niet voldoende is, bieden wij de optie tot een gratis telefonisch strategiegesprek waarin wij zowel advies geven als onze software nogmaals aanbieden.

Resultaten in deze funnel

Een aantal jaar geleden keken wij kritisch naar de open rates van de bovenstaande e-mailfunnel die na ons Winnen in Google e-book werd geactiveerd:
  • Welkomstmail met pdf-download - 70,81%
  • Mail met SEO-video - 49,18%
  • Mail met conversievideo - 30,44%
  • Mail met SEO-blog - 35,23%
Het verschil tussen mail 1 en mail 2 is erg groot, wat goed te verklaren is. De e-mail met pdf-download komt vlak nadat iemand zelf heeft gekozen om een e-book aan te vragen. Het is vrij logisch om die dan ook daadwerkelijk te willen downloaden.

Vooral de drop bij de e-mail met de conversievideo was opvallend, omdat de e-mail daarna weer een hogere open rate had. Wij concludeerden dat dit veroorzaakt werd door het wisselen van onderwerp. Iemand die interesse heeft in SEO-tips, zal niet vanzelfsprekend ook interesse hebben in conversietips.

De specifieke autoresponder

Wij hebben zes onderwerpen waar we in specialiseren en die uiteindelijk ook leiden naar onze coachingsprogramma’s en onze software. Daarom hebben we besloten om hier zes funnels voor te maken die zich volledig wijden aan het onderwerp waar iemand zich voor inschrijft.

Online marketing e-books

Vraagt iemand een e-book over SEO aan? Dan focussen we ons in de eerste e-mails vooral op het onderwerp zoekmachine-optimalisatie. Conversie-optimalisatie? Dan krijg je extra conversietips van ons (in tekst, video en audio zoals eerder uitgelegd).

Voorbeeld specifieke autoresponder

Vervolgens gebeurde dit met de openrates:
  • Welkomstmail met pdf-download - 71,23%
  • Mail met SEO-video - 48,13%
  • Mail met SEO-blog - 47,58%
  • Mail met SEO-podcast - 44,56%
  • Mail met SEO-casestudy - 42,22%
De casestudy in deze funnel zorgde voor veel extra aanmeldingen voor onze software. Hoe meer je product of merk genoemd wordt door anderen, hoe relevanter je wordt. Daarom zijn interviews, testimonials en casestudies zeer waardevol in een funnel.

Meer conversie uit je funnel

Een leuke bijkomstigheid in deze specifieke funnel is dat we onze leads ook langs ons kanaal op YouTube en onze IMU Podcast sturen. Op de pagina met de 9 SEO Hacks staat direct onder de video een knop waarmee de bezoeker zich kan abonneren op ons kanaal.

In de derde e-mail verwijzen wij naar onze blog, maar ook direct naar de podcast op iTunes, Spotify en andere kanalen. Zo halen we naast verkopen dus ook nog andere resultaten uit deze funnel.

Online marketing gaat om herkenning en relevantie. Hoe relevanter je bent, hoe hoger je open rates en hoe hoger je conversieratio. Zorg er dus voor dat jouw e-mails in lijn zijn met wat jouw leads van jou verwachten en waar ze in geïnteresseerd zijn.

Meten is weten, kijk daarom altijd naar je statistieken en probeer je e-mailfunnels te allen tijde te verbeteren. Test met verschillende onderwerpen, diverse media, indelingen, storytelling, intervallen en verschillende vormen van commercie.

Conversie van je e-mailfunnel berrekenen

Wanneer er een paar honderd leads door je funnel zijn gegaan, kun je het conversiepercentage van je funnel meten. Hierdoor weet je precies wat een lead oplevert en kun je uitrekenen hoeveel je eventueel uit zou kunnen of willen geven aan nieuwe leads door middel van advertenties.

Laten we weer kijken naar ons rekenvoorbeeld. Door de BGA na opt-in hebben we daar 1.000 leads en al €2.303,- omzet en €303,- winst mee behaald. Stel dat we deze leads in onze e-mailfunnel een digitaal product (met 100% marge) van €400,- aanbieden.

Van de 1.000 leads zijn er 29 die dit product aanschaffen. Dit betekent dat de conversieratio van deze funnel 2,9% is en €11.600,- omzet oplevert. In totaal levert deze funnel dus €11.903,- winst op wanneer er 1.000 leads doorheen gaan. Elk lead levert gemiddeld €11,90 op, dit is de revenue per lead (RPL) terwijl we deze inkopen voor slechts €2,-

Rekenvoorbeeld marketingfunnel

In dit rekenvoorbeeld zie je ook dat het niet erg is om niet direct winstgevend te zijn als iemand zijn e-mailadres achterlaat. Stel je hebt nog geen aanbod maar wel een funnel, dan zou de omzet met eenzelfde conversieratio €11.600,- zijn, terwijl je kostprijs €2.000,- was. Dat is nog steeds een winst van €9.600,- bij 1.000 leads.

Software voor e-mail automations

Om een autoresponder / e-mailfunnel te maken heb je e-mail marketing software nodig. Je kunt hier verschillende systemen voor gebruiken. Wij gebruiken MailBlue en zijn daar erg tevreden over.