Openingspercentage nieuwsbrief verhogen?

Open rate nieuwsbrief verhogen

Hoe verhoog je het openingspercentage, ook wel de 'open rate' (OR) van je nieuwsbrief? Dat is wat we je in dit artikel zullen leren. Je kunt namelijk een enorme mailinglijst opbouwen, maar wanneer de abonnees op je lijst jouw mails niet openen, dan heb je daar natuurlijk niks aan en zal je e-mail marketing ook niet effectief zijn.

Wat betekent open rate?

De open rate is het percentage abonnees dat jouw mails opent. Wanneer je bijvoorbeeld een nieuwsbrief naar een mailinglijst van 100 mensen stuurt, en daarvan openen 10 mensen de mail, dan heb je een open rate van 10%. In de meeste e-mailmarketingsoftware wordt deze per campagne weergegeven.

Wat is een goede open rate?

Een gemiddelde open rate van een kwalitatieve mailinglijst ligt tussen de 30% en de 50%. Dit kan per branche verschillen maar ook zitten er verschillen tussen bijvoorbeeld een nieuwsbrief en een klantenlijst. De open rate is sterk afhankelijk van de hoeveelheid e-mails die je verstuurt en de mate van relevantie van je e-mails voor de ontvanger.

Daarnaast is het ook afhankelijk van de leeftijd van de lijst. Wanneer je bijvoorbeeld pas sinds een week e-mailadressen verzamelt (opt-in) dan is 30% open rate erg laag. Wanneer je hier al jaren mee bezig bent dan is het logischer dan je abonnees die al lang je nieuwsbrief volgen niet meer iedere mail openen.

Bouw een relatie op

Wellicht ken je de beroemde uitspraak The money is in the list.” Daarmee wordt bedoeld dat de grootste waarde / verdiencapaciteit van een online marketeers in de mailinglijst zit. Wij hanteren echter liever de uitgebreidere variant: The money is in the relationship with the list.

Je kunt tienduizenden e-mailadressen van potentiële klanten hebben, maar als zij geen band met jou of je bedrijf voelen, is de conversie op die lijst veel lager dan bij een klein lijstje met die-hard fans. Veel mensen ontvangen tientallen e-mails per dag, daarom is het belangrijk om positief op te vallen met de e-mails die je stuurt. Je wilt dat jouw lezers echt uitkijken naar je mails!

In deze video vertelt Martijn iets over relevantie en het opbouwen van een relatie met je abonnees:

Mail niet te vaak

Wanneer je teveel mails verstuurt dan zullen je abonnees op termijn af gaan haken. Je zult dan al snel irritant gevonden worden en als spam worden bestempeld, zelfs wanneer je mailings wel van waarde zijn. In deze video geven we wat tips over hoe vaak je precies een mail stuurt:

Gebruik geen info@ adres

Mail vanuit een persoonlijk e-mailadres. Mail je namelijk vanuit info@, gebruik je jouw bedrijfsnaam als afzender en als afbeelding een bedrijfslogo? Dan weet en denkt je ontvanger (onbewust) direct: ‘Dat is een bedrijf’. Hoe graag lees jij e-mails ‘van een bedrijf’? E-mail daarom met een persoonlijk e-mailadres en zorg voor een persoonlijke foto.

Ook programma's zoals Gmail en Outlook herkennen een info@ adres als afzender en zijn eerder geneigd om deze mails in de reclame / spam folder te plaatsen. Een persoonlijke e-mail zal namelijk veelal niet vanuit een info@ adres gestuurd worden. Bij IMU mailen wij daarom bijvoorbeeld vaak vanuit tonnyenmartijn@imu.nl

Een prikkelend onderwerp.

Voordat mensen je e-mail openen zien ze de afzender en het onderwerp van de e-mail. Probeer nieuwsgierigheid op te wekken bij de lezer, waardoor ze verder willen lezen. Hiervoor kun je het AIDA model of de TIPS formule gebruiken.

Geen HTML-opmaak 

Hartstikke leuk al die opties om je e-mail mooi op te maken, maar zodra je een e-mail opent waar de styling direct zichtbaar is gaat het ‘nieuwsbrief-alarm’ in het achterhoofd van mensen al af. Drie keer raden hoe lang het duurt voor ze die verwijderen (zonder te lezen).

Daarnaast herkennen programma's zoals Gmail en Outlook ook hier weer het gebruik van HTML-opmaak in je nieuwsbrief en leiden hieruit af dat het waarschijnlijk een commerciële mailing is. Wanneer je een persoonlijke e-mail naar een goede vriend stuurt, dan zul je immers ook geen design gebruiken. Je stuurt dan veelal gewoon een witte achtergrond met zwarte tekst.

Ruim je lijst op!

Dan een iets pijnlijkere tip; durf ook e-mailadressen te verwijderen van mensen die je mails toch niet openen.

Wanneer je open rate laag is dan kun je concluderen dat een groot percentage van je nieuwsbrief abonnees je mailings niet opent. Wanneer je open rate altijd laag is, dan zullen programma's zoals Gmail en Outlook maar ook je e-mailmarketingprovider zelf dat herkennen. Dit schaadt de reputatie van het e-mailadres waar je mee mailt en dus wordt de kans dat je hiermee in de spamfolder belandt steeds grotere.

Ook wanneer je weinig tot geen interactie krijgt op je mailings is dit het geval. Denk hierbij aan het ontvangen van reply's en/of het klikken op links in je mailings (CTR)

Daarom is het belangrijk dat je e-mailadressen verwijdert die je reputatie schaden. In onderstaande video legt Martijn uit hoe wij dit doen: