arrow_drop_up arrow_drop_down
Maak je funnel tijdloos (evergreen)

Maak je funnel tijdloos (evergreen)

Een autoresponder is een krachtig marketingwapen, maar het nadeel van marketing automation is dat dit soms ten koste gaat van de menselijke maat. Een evergreen funnel lost dit voor je op.

Wat is een evergreen funnel?

Een evergreen funnel is een tijdloze funnel die altijd actueel of anders gezegd altijd ‘in bloei’ staat. Vrij vertaald betekent dit een funnel waarbij jij de ideale customer journey maar één keer hoeft te bouwen, en deze vervolgens continu voor je blijft werken.

Het betekent dat je een geautomatiseerd systeem hebt dat ervoor zorgt dat je producten automatisch aan je doelgroep worden verkocht, op de meest effectieve manier en op het juiste moment voor hen. Je wilt dat het proces in zo’n funnel zo natuurlijk mogelijk overkomt en je leads niet per se door hebben dat zij in een geautomatiseerd systeem zitten.

Nadeel van automation

Hans zit bijvoorbeeld zaterdagavond om 01:07 uur ‘s nachts nog wat te Googlen en komt uit op imu.nl. Hij besluit om Winnen in Google te downloaden, want hij wil meer leren over SEO.

Twee dagen later, maandagnacht, precies om 01:07 uur krijgt hij een volgende ‘persoonlijke’ e-mail met onze SEO-video. Drie dagen later, donderdagnacht, precies om 01:07 uur krijgt hij een volgende ‘persoonlijke e-mail’ met een SEO-blog.

Elke e-mail die Hans uit onze funnel krijgt, ontvangt hij precies om 01:07 uur. Zou hij denken: ‘Goh, wat een pietje precies zijn die Tonny & Martijn. Omdat ik me om 01:07 inschreef, hebben zij nu elke nacht hun wekker gezet om 01:07 om mij op het juiste moment een e-mail te sturen!’

Of zal hij denken als hij ‘s morgens zijn mail checkt: ‘Hmm, weer een geautomatiseerde mail van die gasten die persoonlijk proberen te lijken…’

Welk tijdstip het best voor een nieuwsbrief?

Het is een kleine aanpassing, maar door je e-mails op specifieke tijdstippen te laten versturen kunnen deze veel geloofwaardiger en persoonlijker overkomen. Probeer daarom te kijken wat een logisch tijdstip is voor jouw doelgroep om je e-mails te ontvangen.

Is je doelgroep horecapersoneel? Dan is de nacht misschien zo gek nog niet. Maar bestaat je doelgroep vooral uit ondernemers? Dan is overdag e-mailen (hebben wij gemerkt) het meest lucratief. Bestaat je doelgroep uit hobbyisten? Dan werkt de avond en het weekend misschien het beste.

Er is geen algemene waarheid voor het ‘beste tijdstip’ om op te mailen. Probeer dit dus te testen en op basis daarvan te beslissen rond welke tijdstippen jij je e-mails graag wil verzenden.

In je funnel kun je dat vervolgens verwerken door aan te geven dat een bepaalde e-mail pas op een specifiek tijdstip verzonden moet worden. Ook hier zorgen wij ervoor dat dit niet altijd op precies hetzelfde tijdstip is, maar juist met wat variatie zodat het echt lijkt alsof wij de e-mail handmatig hebben verstuurd. Hier zie je hoe wij dat in Mailblue hebben ingesteld:

Evergreen funnel in mailblue

Gepersonaliseerde afteller

Nu snap je het principe van een evergreen funnel, maar wist je dat je zelfs elementen zoals schaarste evergreen kunt maken? Nadat iemand zich inschrijft en op een pagina landt, kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat een afteller gaat lopen vanaf dat specifieke moment.

Het aanbod eindigt dan niet op 27 juni om 23:59 uur, maar het aanbod eindigt 48 uur nadat iemand op die specifieke pagina terechtkwam. Op die manier kun je dus ook je productlanceringen evergreen maken in de vorm van een funnel. Deze timer en het moment van ‘landen’ op je pagina wordt bijgehouden via cookies die worden opgeslagen op het apparaat van je bezoeker.

Hier zie je een voorbeeld van zo'n evergreen countdown in onze Phoenix software:


Gepersonaliseerde afteller (evergreen countdown)