arrow_drop_up arrow_drop_down
E-mail marketing software vergelijken

E-mail marketing software

E-mail marketing software, ook wel een e-mail marketing provider (EMP) is een systeem dat je gebruikt om je e-maillijst te hosten en om mailings zoals nieuwsbrieven en direct mailings te maken en te verzenden.

Ook maak je met e-mail marketing software bijvoorbeeld je e-mailfunnels (autoresponder) en pas je segmentatie toe op je mailinglijst.

Aanbieders van e-mail marketing software

Er zijn een hoop mogelijkheden om e-mail marketing efficiënt te kunnen uitvoeren. Er zijn Nederlandse en internationale e-mail software aanbieders. Voordat er een juiste keuze voor een aanbieder gemaakt wordt, is het van belang om een aantal zaken goed in kaart te hebben:
  • De doelstelling en de behoefte van de campagne
  • De verwachting van de hoeveelheid prospects
  • Het marktgebied (nationaal of internationaal)
  • De beschikbare technische kennis

Nationaal of international software?

Hoewel het vaak een betere keuze lijkt om in zee te gaan met een groot internationaal bedrijf heeft het ook nadelen. Een Nederlandse software aanbieder heeft vaak veel meer kennis van de Nederlandse markt in vergelijking met een buitenlandse partij. Verder heeft het internationale bedrijf vaak geen templates op maat beschikbaar. In dit kader is het zeer aan te raden om te bepalen op welke marktgebied er gericht wordt. 

Beste aanbieders in Nederland

De meest bekende en beste aanbieders voor e-mail marketing software in Nederland zijn:In deze lijst zijn Enormail, MailBlue, Aweber, Mailchimp en Autorespond het meest gebruikte e-mail marketing software in Nederland.

Criteria voor e-mail marketing software

Een van de criteria voor het bepalen voor de het meest geschikte e-mail marketing software is dat het moet helpen om je e- mail lijst te laten groeien. Hiervoor is het handzaam dat de software kan integreren met zoveel mogelijk internationale systemen en programma’s. Een van de belangrijkste criteria bij het uitzoeken van online tools is dat het zo breed mogelijk integreert en synchroniseert met andere tools.

Voor internationale doeleinden is een Nederlandse e-mail marketing systeem hiervoor vaak vrij beperkt en daarom geen goede keuze. Het allerbelangrijkste aspect is dat, het moet ervoor zorgen dat je e-mails überhaupt aankomen. Dat is nog niet zo vanzelfsprekend.Het is compleet afhankelijk van hoe los of streng het spam beleid is dat er gevoerd wordt. Een streng spam beleid is dus heel positief, het bevorderd kwaliteit en bereikbaarheid.

Tot slot is het van belang om te kijken of de software je kan helpen om meer te verkopen door het gebruiksgemak. Dit zou kunnen met een E-mail marketing software systeem dat in staat is om je e-mail lijst te segmenteren op bijvoorbeeld mensen die je e-mails openen en doorklikken op een link die je hebt meegestuurd en mensen die dat niet doen. Door middel van lijstsegmentatie kan je nog doelgerichter deze twee groepen benaderen. Dit gebruiksgemak zou een belangrijke keuzecriterium kunnen zijn.

MailBlue

MailBlue is de Nederlandstalige partner van ActiveCampaign. Dit houdt in dat je gebruik maakt van de kennis en het ver doorontwikkelde platform ActiveCampaign, maar gemakkelijk in contact komt met een Nederlandstalig team dat jou verder kan helpen met jouw e-mail marketing. MailBlue heeft een voordelig instap-account, waardoor je zonder hoge instapkosten al resultaten kunt behalen met jouw e-mail marketing strategie.

Mailchimp

Mailchimp heeft een gratis versie, iets wat Aweber niet heeft. Verder is Mailchimp's interface wat moderner dan dat van Aweber. Mailchimp is prijstechnisch erg interessant. Hiermee is het een goede optie is voor een e-mail marketing systeem. Voor het gebruik van Mailchimp is wel HTML kennis vereist. Mailchimp heeft dusdanig veel mogelijkheden, dat je snel het overzicht verliest. Bij de gratis versie wordt wel bij, elke verstuurde mail, reclame uitingen van Mailchimp getoond.

Aweber

Aweber doet precies wat het moet doen. Het integreert eenvoudig met precies die online systemen die je nodig hebt, hun automatische follow-up mogelijkheden zijn zeer goed, evenals de optie tot segmenteren. Wat gebruiksvriendelijkheid betreft is Aweber  veel sterker dan Mailchimp. Er is te vinden wat noodzakelijk is, niets meer maar zeker niets minder. Er is vrijwel geen technische kennis nodig om Aweber te gebruiken. Daarnaast heeft Aweber een veel strenger spam beleid dan bijvoorbeeld Mailchimp.

Dit heeft effect op het percentage van de E-mails dat daadwerkelijk in de inbox van de ontvanger verschijnt en niet in de spambox. Het grote nadeel van Aweber is dat het lastig is om een lijst met namen en e-mailadressen te importeren. Een opgebouwde lijst zal handmatig in het systeem verwerkt moeten worden.

Investeer in de langere termijn

Een advies om een goede keuze te maken is om te kijken naar de langere termijn planning. Een keuze voor en gratis systeem is op kortere termijn interessant maar kan op langere termijn in het nadeel werken.