Zoekwoorden onderzoek IMU

Zoekwoorden onderzoek

28 januari 2022

Voorbeeld zoekwoorden onderzoek

Een SEO zoekwoorden onderzoek is cruciaal voordat je begint met het maken van content. Door het zoekvolume en de intentie op te zoeken van een zoekterm, kom je erachter of de zoekterm kansen voor je website/onderneming biedt. Als voorbeeld op deze pagina gebruik ik de zoekterm: 'Zoekwoorden onderzoek'. Handig om uitleg te geven over de zoekterm, terwijl ik het zelf ook gebruik! Ik acht de kans voor ons aanwezig om te scoren op de zoekterm, omdat ik de intentie achter de zoekterm begrijp.

Als jij op deze pagina binnenkomt vanuit de organische resultaten op Google, dan heb je waarschijnlijk de zoekterm 'Zoekwoorden onderzoek' of een synoniem hiervan gezocht. Benieuwd hoe wij dit hebben gedaan? Voordat ik uitleg hoe je een zoekwoorden onderzoek doet en welke tools ik gebruik, is het belangrijk om te weten wat er schuil zit achter een zoekterm. Lees hieronder verder. Ben jij al bekend met de intenties achter de zoektermen? Ga dan gelijk door naar de zoekwoorden tool waar jij meer over wil weten.

De intentie achter een zoekterm begrijpen

Het belangrijkste aan een zoektermen onderzoek is achterhalen wat de zoeker wil weten. Het is cruciaal om te zorgen dat iemand niet opnieuw naar Google gaat en opnieuw: 'Zoekwoorden onderzoek' opzoekt. Dit is een indicatie voor Google dat de content op de pagina niet goed aan de intentie voldoet. Daarom moet je altijd je best doen om de intentie achter een zoekterm te beantwoorden.

In dit voorbeeld zocht je een zoekwoorden onderzoek. Door diep na te denken over de intentie, kan ik een aantal intenties bedenken:

  1. Je wil meer weten over een zoekwoorden onderzoek.
  2. Je wil zelf een zoekwoorden onderzoek doen.
  3. Je wil iemand een zoekwoorden onderzoek voor je laten uitvoeren.

Nu is het natuurlijk onmogelijk om exact te weten welke van de 3 bovenstaande intenties jij hebt. Daarom gaan we hier voor de tactiek om de meeste mensen te helpen. Hiermee beantwoorden wij de meeste intenties achter de zoekterm en zouden wij logischerwijs hoger moeten gaan scoren dan andere concurrenten op de zoekterm. Je kunt uit de resultatenpagina van Google (SERP) al een hoop informatie halen. Wat doen jouw concurrenten en welke content hebben zij gemaakt? Analyseer dit en verbeter informatie die jij vindt missen. Maak unieke content en ga dieper op het onderwerp in met jouw expertise.

Als jij de intentie achter de zoekterm beter begrijpt en beantwoordt dan je concurrent, dan is de kans aannemelijk dat jij beter gaat scoren. Om deze reden kies ik ervoor om mijn volledige proces en gedachtegang uit te leggen op deze pagina. Ik geef uitleg op deze pagina over zoekwoorden onderzoeken, de intentie achter zoektermen en mijn favoriete zoekwoord onderzoekstools. Nu moet ik jouw intentie achter de zoekterm wel het beste beantwoord hebben, toch? :)


Wat zijn de 5 intenties achter een zoekterm?

Informational (Barack Obama)

De zoekmachine-resultatenpagina (SERP) geeft bij een Informational Search enkel informatie. Je ziet hier geen Google Shopping / Ads. Als iemand geen koopintentie voor een product of dienst heeft, dan toont Google geen advertenties. Waarom zou jij een koopgerichte resultatenpagina krijgen, als jij niks wil kopen? Vanuit Customer Journey perspectief zou het wel een logische vervolgstap kunnen zijn, maar voor nu wil de zoeker enkel informatie. Daarom toont Google ook enkel relevante informatie over Barack Obama bij deze zoekopdracht.

Know simple (Barack Obama leeftijd)

Een Know Simple intentie is een vraag waar Google het antwoord direct al op weet. Bij 'Barack Obama leeftijd' is de intentie heel duidelijk en daarom geeft Google direct antwoord. Een ander voorbeeld is: 'Wat voor weer wordt het morgen in Utrecht?'. Op deze zoektermen is voor het gemiddelde ondernemer vrij lastig om mee te scoren. Maar als jij tijdens je zoekwoorden onderzoek een Know Simple antwoordbox bovenaan de pagina ziet staan, dan is er een kans om te scoren. Het scoren op Know Simple zoektermen heeft een groot voordeel en daarmee ook nadeel. Door het directe antwoord te krijgen binnen Google, gaan mensen vaak niet verder zoeken naar andere resultaten op de pagina. Ook is de kans aanwezig dat mensen niet naar jouw website gaan, omdat het antwoord al direct gegeven wordt. Mocht het antwoord de intentie van de zoeker niet voldoende beantwoorden, dan is er wel een grote kans dat de zoeker naar jouw website gaat.

zoekwoorden onderzoek know-simple-zoekintentie-barack-obama-leeftijd-2.jpg

Navigational (Barack Obama website)

Navigational zoekopdrachten bieden weinig kansen. Zoekers zijn hier simpelweg op zoek naar een website, bedrijf of locatie. Het is lastig en in veel gevallen onwenselijk om hier met SEO op te scoren. Desalniettemin is het wel handig om te weten hoe deze SERP resultatenpagina eruit ziet.

zoekwoorden onderzoek navigational-zoekopdracht-barack-obama-website-2.jpg

Commercial (Barack Obama boek)

Een Commercial zoekopdracht zit vol met advertenties. Bovenaan de SERP staan Google Ads resultaten en vaak vind je hier ook Google Shopping aanbieders. Hier verdient Google geld aan als mensen op de advertenties klikken, daarom staan deze bovenaan. Met de oneindige data die Google heeft, kunnen zij natuurlijk een zoekintentie het allerbeste beoordelen. Door tijdens je zoekwoorden onderzoek te kijken naar de opmaak van de SERP kun je achterhalen of de zoekopdracht een commerciële intentie heeft. Een commerciële intentie betekent niet per se dat de zoeker gaat of wil kopen. De zoeker kan ook simpelweg nog op zoek zijn naar informatie. De intentie geeft in ieder geval aan dat de zoeker interesse heeft in het product. Vervolgens moet jouw website en content deze interesse omtoveren tot een conversie, maar daar gaat deze pagina niet over :).

zoekwoorden onderzoek transactional-zoekopdracht-voorbeeld-obama-boek-kopen-2.jpg

Transactional (Obama boek kopen)

Een Transactional zoekopdracht geeft aan dat de zoeker een actie uit wil voeren op een website. Je ziet bij veel van deze zoekopdrachten dat er woorden aanwezig zijn die duiden op een directe conversie/sale. Denk hierbij aan woorden als:

  • Koop
  • Abonneer
  • Abonnement
  • Aanschaffen
  • Korting
  • Actie

Naast transacties heb je ook andere soorten conversies. Voor een lokale monteur is het bijvoorbeeld belangrijk dat er contact wordt opgenomen via een formulier, telefoongesprek of mail. Dit zijn enkele voorbeelden wat ook als conversie gezien en gemeten kan worden.

transactional-zoekintentie-barack-obama-boek-kopen

BONUSTIP: Wat is een zoekterm met een lokale intentie?

Een zoekterm met een lokale intentie laat in de SERP Google Mijn Bedrijf zien. Dit betekent dat de resultatenpagina er per gebruiker, zoekterm en locatie verschillend uitziet. Zo ziet mijn resultatenpagina er zo uit als ik ‘Kaas’ zoek. Als jij een lokale winkel hebt of dienst aanbiedt, is het dus verstandig om dit mee te nemen in je zoekwoorden onderzoek. Hier zijn nog wat voorbeelden voor zoektermen die veel gezocht worden met een lokale intentie:

  • Monteur
  • Hotel
  • Fiets
  • Supermarkt
  • Zwembad
  • Restaurant

zoekwoorden onderzoek gratis lokale zoekopdracht

Long tail vs. short tail keywords

Long tail vs. short tail betekent lange zoektermen vs. korte zoektermen. Over het algemeen geldt de regel: ‘Hoe korter de zoekterm, hoe meer zoekvolume’. Hoe langer een zoekterm is, hoe meer informatie je uit de zoekterm kunt halen. Bij een korte zoekterm zijn vaak meerdere intenties mogelijk. Hoe langer de zoekterm, hoe beter jij de intentie kan inschatten. Doordat de intentie beter is in te schatten, gaat het conversiepercentage ook omhoog. Nog een bijkomend voordeel voor long tail zoekopdrachten: er is minder concurrentie op lange zoektermen. Hieronder vind je een voorbeeld van long tail en short tail keywords.

Long tail vs short tail zoekvolume en concurrentie voorbeeld

Zoek (short tail)

Dit is short tail zoekopdracht. Deze zoekopdracht is zo algemeen, dat het bijna onmogelijk is om hierop te scoren. Er zijn zoveel intenties mogelijk, dat ik hier geen moeite in zou steken.

Zoekwoorden (short tail)

Zoekwoorden is een zoekterm met op zich een redelijk duidelijke intentie. Iemand wil meer informatie over zoekwoorden. Verder weet je nog niet of diegene die zoekwoorden zoekt het zelf wil doen, of het wil laten doen. Dit is (hoogstwaarschijnlijk) ook meteen de reden waarom de zoeker meer informatie wil. Ik vermoed dat ik deze intentie het beste kan beantwoorden door deze vraag te beantwoorden: “Welke mogelijkheden zijn er bij zoekwoorden?”

Zoekwoorden onderzoek (short- en long tail)

De zoekopdracht zit nu tussen short en long tail in. Uit de zoekopdracht kunnen we opmaken dat de zoeker behoefte heeft om de juiste zoekwoorden te vinden. Een handleiding en een lijstje met zoekwoorden tools zouden de intentie van de zoeker moeten beantwoorden. Drie keer raden wat je op deze pagina gaat vinden ;).

Zoekwoorden onderzoek uitvoeren (long tail)

Deze long tail zoekopdracht geeft een duidelijke intentie dat de zoeker zelf een zoekwoorden onderzoek wil uitvoeren. Als de zoeker een zoekwoorden onderzoek had willen laten uitvoeren, dan hadden we dit terug gezien in de zoekopdracht. Hier weten we zeker dat de zoeker de meest relevante informatie wil vinden om zelf een zoekwoorden onderzoek uit te voeren.

Hoe voer je een zoekwoorden onderzoek uit? (long tail zoekvraag)

Steeds vaker zien we long tail zoekopdrachten waar exacte vragen gesteld worden. Door deze exacte zoektermen op je pagina te verwerken, heb je kans om als Featured Snippet vertoond te worden in Google. Ook met de komst van Voice Search (zoekopdrachten via stemassistenten zoals Google Assistent, Siri, Bixby, Alexa etc.) worden zoekopdrachten langer. Deze zoekopdrachten bevatten meestal exacte vragen. Voice zoekopdrachten worden anders opgebouwd dan wanneer we typen. Een getypte zoekopdracht is vaker kortaf.

long-tail-vs-short-tail-keywords-voorbeeld-1.jpg

Moet ik voor short tail of long tail kiezen?

Zelf kies ik altijd voor een gezonde mix van short tail en long tail zoektermen. Ik richt mijn pagina op één short tail zoekterm in en meerdere long tail zoektermen. De long tail zoektermen moeten qua content en informatiebehoefte aansluiten op de short tail zoekterm. Zo beantwoord je meerdere vragen en zoekintenties met een goed onderzoek.

Nu heb ik met de IMU natuurlijk een sterk domein achter me staan. Mocht je net begonnen zijn met een domein, dan kun je wellicht beter kiezen voor meerdere long tail zoektermen. Doordat er minder concurrentie is op long tail zoektermen, kun je met een nieuw domein makkelijker scoren.

Vind de juiste keywords met zoekwoordentools

Nu je weet hoe je de intentie achter een zoekterm moet achterhalen, is het tijd om de juiste zoekwoorden te vinden. Hier gebruiken wij een aantal zoekwoorden tools voor. Hieronder vind je mijn favoriete zoekwoorden tools.

1. Google Zoekwoordplanner (Gratis & betaald)

De Google Zoekwoordplanner staat bovenaan de lijst. Je haalt hier nuttige informatie uit om jouw zoekwoorden onderzoek te starten. Je hebt wel een Google Ads account nodig, het liefst eentje waar geld wordt uitgegeven. Als er namelijk geen geld uitgegeven wordt binnen het account, dan krijg je niet de volledige informatie te zien.

  1. Ga naar Google Zoekwoordplanner
  2. Klik op 'Nieuwe zoekwoorden ontdekken'
  3. Vul de zoekterm in

De volgende informatie komt uit de Google Zoekwoordplanner:

  • Suggestieve zoekwoorden
  • Gemiddelde zoekvolume per maand
  • Verwachte wijziging in zoekvolume over 3 maanden
  • Jaarlijkse wijziging in zoekvolume
  • Concurrentie
  • Kost per klik (Google Ads)

Handige tools binnen Google Zoekwoordplanner:

  • Zoekvolume op locatie (regionaal of nationaal)
  • Zoekvolume op basis van datum
  • Filtering op basis van merk / bedrijf
  • Filtering op basis van zoekwoord en/of zoekvolume

Hoe doe je een zoekwoorden onderzoek met Google zoekwoorden tool?

Zodra je de zoektermen heb ingevuld in de zoekwoorden tool, krijg je suggesties voor zoekwoorden te zien. Hoe meer zoektermen je invult, hoe meer suggestieve zoektermen je te zien krijgt. Dit zijn zoekwoorden die betrekking hebben op jouw ingevulde zoekterm.

Zelf heeft het niet mijn voorkeur om te veel zoektermen in te vullen, hierdoor krijg je een waslijst aan zoektermen en dat vind ik zonde van mijn tijd. Daarom probeer ik alleen de meest relevante zoektermen in te vullen.

Er zijn twee manieren om een overzicht te maken van de zoektermen. De één is handmatig, waarbij je zelf de zoekwoorden selecteert en vervolgens kopieert. Je kunt eventueel nog een lijstje met short tail en long tail zoektermen maken. Deze methode heeft niet mijn voorkeur, omdat de zoekvolumes niet worden opgeslagen.

De tweede methode is door de zoekgegevens te exporteren naar een spreadsheetprogramma zoals Microsoft Excel of Google Spreadsheets. Exporteer de zoektermen (met bijbehorende gegevens) door de zoektermen te selecteren en klik vervolgens op 'Zoekwoordideeën downloaden'. Ga vervolgens in Google Spreadsheets of Excel per zoekterm af of je dit interessant genoeg vindt. Kies een zoekterm met veel zoekvolume en een paar met minder zoekvolume.

Gebruik het meest gezochte woord als hoofdonderwerp voor de pagina. In dit geval kies ik voor de term: 'Zoekwoorden onderzoek'. Vervolgens kies ik zoektermen die ook onder dit onderwerp vallen, maar dat ik kan behandelen als subonderwerp. Hou in gedachte dat je daadwerkelijk relevante content moet maken voor de zoekterm, want anders voldoet jouw content niet aan de intentie van de zoeker. Ik kies hier voor een gezonde mix van short tail & long tail keywords.

Ik heb de volgende zoektermen uitgekozen:

  • Zoekwoorden onderzoek
  • Zoekwoorden
  • Zoekwoorden tools
  • Hoe doe je een zoekwoorden onderzoek
  • Zoekwoorden onderzoek doen
  • Waarom zoekwoorden onderzoek
  • Zoekwoord onderzoek SEO
  • Welke zoekwoorden gebruiken

Aan de hand van bovenstaande zoektermen, heb ik een goede keuze kunnen maken waar mensen op zoeken en waar ik relevante content voor kan (en wil) maken. Zoals je in het overzicht ziet, zijn er ook synoniemen die dezelfde intentie hebben. Deze zoektermen gebruik ik vervolgens ook als synoniem op de pagina. Dit doe ik voor zowel Google en de bezoeker, want niemand vindt het fijn om 100 keer hetzelfde woord op de pagina te zien staan.

De synoniemen die ik gebruik zijn:

  • Keyword onderzoek
  • Zoekwoord analyse
  • Zoektermen onderzoek

Overigens is het niet de bedoeling om rare zinnen in je content te maken. Google is al zo slim, dat het niet meer nodig is om een gekke zin als: 'Waarom zoekwoorden onderzoek' te gebruiken. Verwerk de zoekterm op een natuurlijke manier in je content. Ik zou een alinea op mijn pagina toewijden aan de vraag: 'Waarom jij een zoekwoorden onderzoek moet uitvoeren'.

Zo gebruik ik de zoekterm als inspiratiebron om content over te schrijven. De zoeker zal het antwoord op de vraag waarderen en gaat daarom niet opnieuw zoeken. Dit is voor Google een indicator dat de content op mijn website goed genoeg is om de intentie van de zoeker te beantwoorden.

Overzicht beschikbare data Google Zoekwoordplanner

  1. Zoekwoordideeën downloaden (handig om een overzicht in Excel te maken)
  2. Zoekvolume van alle zoekwoorden bij elkaar
  3. Filtering
  4. Gemiddelde zoekvolume per maand (en exacte zoekdata per maand in grafiek)
  5. Wijzig datums
  6. Wijzig locatie naar land, regio of plaats

zoekwoorden onderzoek gratis google-zoekwoordplanner-stap-1-2.jpg

zoekwoorden onderzoek gratis google-zoekwoordplanner-stap-2.jpg

google-zoekwoordplanner-stap-3-2.jpg

Pluspunten van Google Zoekwoordplanner

  • Goedkope tool
  • Makkelijk te filteren op locatie
  • Accurate data

Minpunten van Google Zoekwoordplanner

  • Long tail zoektermen zijn lastiger te vinden
  • Max. 10 zoektermen

2. SEMrush (Betaald)

SEMrush is in mijn ogen momenteel een van de beste en fijnste SEO-tools waar je mee kan werken. Zelf heb ik lang uit financiële redenen niet gekozen voor SEMrush en in plaats daarvan Google Keywordplanner gebruikt. Voor een zoekwoorden onderzoek adviseer ik niet per se SEMrush. Maar ze hebben wel wat extra tools, die Google zelf niet heeft.

Via de zoekwoorden van tool van SEMrush (Keyword Magic Tool) kun je filteren op:

  • Alle relevante zoektermen
  • Alle relevante vragen omtrent de zoekterm
  • Zinnen met zoekvolume omtrent de zoekterm
  • Exacte zoektermen omtrent het zoekwoord
  • Gerelateerde zoektermen

Hier krijg je meer mogelijkheden dan bij Google Zoekwoordplanner. Ook kun je via SEMrush direct aangeven wat de intentie achter de zoekterm moet zijn. Je kunt bij SEMrush kiezen uit 4 intenties:

  • Informational
  • Navigational
  • Commercial
  • Transactional

Ook kun je bij SEMrush makkelijker zoekwoorden selecteren en deze exporteren. Bij Google Zoekwoordplanner krijg je dan alle data van alle zoektermen, waarbij je bij SEMrush alleen de geselecteerde zoekterm data krijgt. Dit lijkt een klein verschil (want dat is het ook), maar als je hier dagelijks mee werkt zijn dit soort functies wel net iets fijner om mee te werken. Qua filtering komt SEMrush erg veel overeen met de Google zoekwoordplanner.

Hoe doe je een keyword onderzoek met de zoekwoorden tool van SEMrush?

Ga naar SEMRush zoekwoorden tool en vul de zoekterm in. Je krijgt hierna een overzicht te zien van relevante zoektermen. Bij deze zoektermen krijg je de volgende informatie te zien:

  • Zoekintentie
  • Trend van zoekterm
  • KD% oftewel Keyword Difficulty
  • SERP features
  • Results

Hierbij kun je ook nog gemakkelijk filteren op de volgende eigenschappen:

  • Zoekvolume
  • Zoekintentie
  • Keyword difficulty
  • Filteren op woord(en)
  • Woord(en) uitsluiten
  • SERP features

Als laatste kun je in SEMrush aangeven welke varianten van de zoekterm jij wil zien. Denk hierbij aan:

  • Vragen omtrent zoekterm
  • Brede overeenkomende match met zoekterm
  • Zinsovereenkomst met zoekterm
  • Exacte match met zoekterm
  • Gerelateerde match met zoekterm
  • Taal (Nederlands, Engels etc.)

In de onderstaande overzichten, kun je de verschillen zien bij het filteren. De filtering in SEMrush helpt je de beste keuzes te maken voor zoekwoorden. Afhankelijk van de zoekvolume, keyword difficulty en domein moet je hier een goede mix van zoekwoorden kiezen.

Kies een hoofdzoekterm waar je de pagina op wil richten, voor deze pagina kies ik het woord: ‘zoekwoorden onderzoek’. Voor het beste resultaat, moet je de hoofdzoekterm als een onderwerp zien. Het onderwerp (en intentie) ga ik zo volledig mogelijk proberen te beantwoorden. Hiervoor kies ik een aantal subonderwerpen (c.q. keywords met minder zoekvolume dan het hoofdonderwerp). Ik kom uit op de volgende zoektermen:

  • Zoekwoorden onderzoek
  • Zoekwoorden onderzoek tool
  • SEO zoekwoorden onderzoek

zoekwoorden-onderzoek-broad-match-semrush-2.jpg

Omdat dit niet veel zoektermen zijn, waarvan een paar ook weinig zoekvolume hebben, ga ik verder in SEMrush op zoek naar zoektermen. Ik ga van ‘Broad match’ wisselen tussen ‘Questions, Phrase match, Exact Match & Related’. Hierbij kom ik op de volgende zoektermen uit:

  • Hoe doe ik zoekwoorden onderzoek?
  • Keyword onderzoek
  • Beste zoekwoorden
  • Zoektermenonderzoek

Zoals eerder in dit artikel uitgelegd, blijft het cruciaal om de intentie achter een zoekterm te beantwoorden.

zoekwoorden-onderzoek-related-semrush-2.jpg

Pluspunten van SEMrush

  • All-in-one SEO tool
  • Veel beschikbare data
  • Intentie van zoekterm beschikbaar
  • Veel filters

Minpunten van SEMrush

  • Gratis abonnement niet goed genoeg voor zoekwoorden onderzoek
  • Redelijk duur abonnement


3. Google Trends (gratis)

Google Trends is een gratis tool van Google. Verrassend genoeg, kun je hier de trends achter een zoekterm mee inzien. Ik vind deze tool vooral handig als er een lokale intentie speelt bij de zoeker.

Google Trends gebruik ik persoonlijk niet als losse tool voor een keyword onderzoek. Je krijgt hier namelijk geen exacte zoekdata te zien. Wel kun je hier data uithalen die je bij andere tools niet zo overzichtelijk te zien krijgt. Door trends in te zien op basis van datums en locaties, kun jij je zoekwoorden onderzoek (voor zowel SEO als SEA) extra goed inrichten.

Waarom gebruik je Google Trends?

Google Trends geeft een inzicht in welke landen/provincies op zoek zijn naar de door jouw ingevulde zoekterm. Hier wordt de interesse getoond met een score van 0 tot 100. 0 betekent dat er geen interesse is, bij 100 wordt er aangegeven dat de interesse op het hoogtepunt is.

In onderstaand voorbeeld gebruiken we de zoekterm: ‘Zwembad’. Ik kies voor dit voorbeeld, omdat ik een situatie wil schetsen waarbij Google Trends zijn voordeel biedt omdat het hier om een seizoensgebonden zoekterm gaat. Dit is een mooi voorbeeld waarbij een lokaal zwembad of een verkoper van een zwembad wil scoren. Met zoekwoorden waar te weinig zoekvolume op zit (zoals helaas de zoekterm: ‘Zoekwoorden onderzoek’), kan Google geen gegevens tonen omdat er te weinig data beschikbaar is.

Interesse in de loop der tijd

Via Google Trends zoek ik op de zoekterm ‘Zwembad’. Ik zie hier in de ‘Interesse in de loop der tijd’ dat van april de interesse hierin toeneemt. De maand juni is hierin het absolute hoogtepunt van het jaar. Hierna komt een kleine dip en vanaf halverwege juli neemt de interesse aanzienlijk af. Vanaf 17 oktober zien we weer een kleine stijging, het kan natuurlijk geen toeval zijn dat dit tijdens de herfstvakantie van 2021 viel voor Noord & Midden Nederland. Deze functie binnen Google Trends gaat terug tot 2004. Je kunt dus de zoekdata tot bijna 20 jaar geleden terug kijken!

Interesse per subregio

Ik zie dat de zoekterm ‘zwembad’ in Drenthe het populairst is en in Noord-Holland het minst populair. Drenthe krijgt een score van 100, Noord-Holland krijgt een score van 54.

Ongeacht of ik een zwembad wil kopen of dat ik op zoek ben naar een lokaal zwembad, de interesse in Drenthe is aanzienlijk hoger dan in Noord-Holland. Nu krijgen wij hier verder geen zoekvolume te zien, maar ik heb wel even opgezocht in Google Zoekwoordplanner. Op deze manier krijg je toch exacte zoekdata te zien. In juni 2021 werd er 335.550 keer gezocht op ‘Zwembad’ gerelateerde zoektermen in Noord-Holland. In juni 2021 werd er 112.940 keer gezocht op ‘Zwembad’ gerelateerde zoektermen in Drenthe.

Nu lijkt het misschien veel interessanter om je te richten op Noord-Holland, maar laat je niet foppen door de aantallen.  In Noord-Holland heeft Google een bereik van 17,6 miljoen gebruikers. Google heeft een bereik van 1,04 miljoen gebruikers in Drenthe. In verhouding zoeken mensen uit Drenthe dus veel meer op ‘Zwembad’ dan in Noord-Holland.

Dit is volgens Google hun definitie van bereik: “Bereik is een schatting van hoeveel mensen zich bevinden op de geselecteerde locatie of hierin geïnteresseerd zijn. Het is gebaseerd op het aantal ingelogde gebruikers dat Google-sites bezoekt.”

Google Trends overzicht zoekwoorden onderzoek zwembad

zoekwoorden onderzoek google-trends-zwembad-drenthe-2.jpg

zoekwoorden onderzoek google-trends-zwembad-noord-holland-2.jpgq

Wat kun je nog meer zien in Google Trends?

In Google Trends kun je aangeven op waar je de trends van wil inzien. Zo kun je selecteren op Google Zoeken, Google Afbeeldingen, Google Shopping & Zoeken op YouTube. Er zijn weinig gratis tools waarmee je zoekvolume data mee kunt achterhalen voor YouTube. Daarom is Google Trends ook voor YouTube een erg fijn gratis alternatief.

Pluspunten van Google Trends

  • Ondersteunende tool voor zoekwoorden onderzoek
  • Gratis Google tool
  • Overzichtelijke data i.c.m. locatie
  • Bij sommige zoektermen tot 20 jaar terugkijken
  • Gerelateerde zoekopdrachten

Minpunten van Google Trends

  • Geen exacte zoekvolume
  • Niet mogelijk om enkel zoekwoorden onderzoek te doen met Google Trends

4. Answer The Public (Gratis & betaald)

AnswerThePublic.com is een gratis (uiteraard is er een betaalde variant aanwezig) tool waarmee je keywords achterhaalt. In de tijd dat ik zelf nog geen betaalde tools tot mijn beschikking had, vond ik dit toch wel een hele fijne tool om te gebruiken. Vul bij AnswerThePublic.com in welke zoekterm, taal en land je informatie over wil hebben. Hierna krijg je een overzicht te zien over gerelateerde vragen die bij je zoekterm passen. Bekijk de bijgevoegde afbeelding. Deze tool combineert de meest gebruikte woorden waarmee een vraag begint:

  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Waarom
  • Hoe
  • Wanneer

Dit heeft geresulteerd tot de volgende vragen:

  • Hoe doe je zoekwoorden onderzoek?
  • Wat is een zoekwoorden onderzoek?
  • Welke zoekwoorden gebruiken?
  • Welke zoekwoorden moet ik gebruiken?
  • Welke zoekwoorden worden het meest gebruikt?
  • Welke zoekwoorden gebruikt mijn concurrent?

Het mooie hiervan is, is dat bijna elke vraag uit dit overzicht de kans biedt op een Featured Snippet. Een Featured Snippet is een tekstblok bovenaan de Google resultaten. Hierin haalt Google informatie van een website om een vraag direct te beantwoorden. Het voordeel is dat een Featured Snippet niet te missen is en de zoeker waarschijnlijk niet verder zoekt. Dit is tevens ook gelijk een mogelijk nadeel, want er bestaat een kans dat de vraag al beantwoord is zonder dat de zoeker op jouw website komt.

Pluspunten van Answer The Public

  • Gratis tool
  • Overzichtelijke data m.b.t. vragen
  • Extra kans op Featured Snippet

Minpunten van Answer The Public

  • Geen exacte zoekvolume
  • Niet mogelijk om enkel zoekwoorden onderzoek te doen met Answer The Public

zoekwoorden onderzoek zoekterm-gerelateerde-vragen-answerthepublic.jpg

5. Ubersuggest van Neil Patel (Gratis & betaald)

Ubersuggest is een all-in SEO tool van Neil Patel. Met deze tool kun je tot 3 gratis zoekopdrachten per dag doen. In deze tool zijn 2 functies ingebouwd waarmee je zoektermen kunt achterhalen. De eerste functie is op basis van een door jou ingevoerde zoekterm. Deze functie noemt Ubersuggest keyword-ideeën. De tweede functie is op basis van een URL. Zo kun je bijvoorbeeld de pagina van een concurrent opzoeken en krijg je alle zoektermen te zien waar deze pagina op scoort. Ik adviseer altijd om dit mee te nemen in je keyword onderzoek. Deze functie noemt Ubersuggest keywords op verkeer.

Hoe gebruik je Ubersuggest om een zoekwoorden onderzoek te doen?

Ubersuggest is bedacht door SEO-expert Neil Patel. Deze tool bevat de informatie die jij nodig hebt om een goed zoekwoorden onderzoek te doen. Hieronder lichten wij de features uit.

Keyword-ideeën

Ga naar Ubersuggest en vul de zoekterm in waar jij het volume van wil weten. Bij een zoekopdracht via Ubersuggest krijg je de volgende gegevens over de zoekterm:

  • Suggestieve zoektermen
  • Gerelateerde zoektermen
  • Vragen omtrent de zoekterm
  • Zoektermen die beginnen met een voorzetsel
  • Pagina 1 ranking potentie

Nadat jij het zoekwoord hebt ingevuld, krijg je een lijst met zoektermen waarbij je kan filteren. Met deze filtering komt er een selectie van zoektermen uit. Je kunt filteren op de volgende punten:

  • Zoekvolume
  • CPC (SEA)
  • Betaalde moeilijkheid (SEA)
  • SEO moeilijkheid
  • Keyword filters (woorden invoegen of uitsluiten)

Persoonlijk vind ik de ‘Pagina 1 ranking potentieel’ een toffe functie die je niet bij andere tools vindt. Ubersuggest maakt op basis van jouw domein een inschatting tot welke SEO moeilijkheidsgraad je kunt scoren. Zo geeft Ubersuggest IMU de aanbeveling om ons te richten op zoektermen tot een maximale score van 86.

De ‘vragen’ & ‘voorzetsels’ suggestieve zoekwoorden zijn ook een goede toevoeging. Zoektermen die een vraag of voorzetsel bevatten hebben namelijk vaak Feature Snippet. De volgende zoektermen komen uit de tool:

  • Hoe doe je een zoekwoorden onderzoek?
  • Wat is een zoekwoorden onderzoek?
  • Tools voor zoekwoorden onderzoek

Met de Ubersuggest SEO tool van Neil Patel kun je opzich een prima zoekwoorden onderzoek doen. Het enige nadeel aan deze tool is dat je tot max. 20 zoekwoorden kunt inzien. Wil je verder de diepte in? Dan moet je een abonnement afsluiten.

ubersuggest-zoekwoorden-onderzoek-2.jpg

Keywords op verkeer

Ga naar Ubersuggest concurrentie tool en vul de volledige URL van de concurrent in.

De keywords op verkeer tool is ideaal om te achterhalen op welke zoektermen jouw concurrent scoort. Als je zelf een zoekwoorden onderzoek doet, bestaat de kans dat je zoekwoorden over het hoofd ziet. De gekste zinnen, vragen en termen worden in Google ingevuld. Soms lijkt het helemaal niks te maken te hebben met het onderwerp, maar de schijn kan bedriegen. Met de Keywords op verkeer tool, kun je extra zoektermen vinden waar jij ook op kan scoren.

Deze tool toont de zoektermen met bijbehorende volume, positie, geschatte aantal bezoekers p/m en de SEO-moeilijkheid. Ook is het net als bij de keyword ideeën overzichtelijk te filteren.  Mijn advies is om altijd een concurrentieanalyse mee te nemen in je zoekwoorden onderzoek. Hiermee wordt het duidelijker op welke woorden je concurrent scoort en wat de zoekintentie is.

Pluspunten van Ubersuggest

  • Gratis tool
  • Goed genoeg om een zoekwoorden onderzoek mee te doen zonder te betalen
  • Voorzetsel functie bij keyword ideeën is fijn
  • Keywords op verkeer van concurrent
  • Pagina 1 ranking potentieel

Minpunten van Ubersuggest

  • Max. 3 zoekopdrachten per dag met gratis account

6. KWfinder van Mangools (Gratis & Betaald)

KWfinder (Nederlands: Zoekterm vinder) is een vrij uitgebreide tool van Mangools. Deze tool biedt je alle tools die je nodig hebt om een keyword onderzoek te doen. 

Ga naar KWfinder en vul de zoekterm, land (of plaats) en taal in. Vervolgens kom je in een overzicht omtrent jouw zoekterm. 

Je krijgt hier de volgende gegevens per zoekterm te zien:

  • Zoekvolume
  • Trend (interesse per maand)
  • CPC (SEA)
  • PPC (SEA concurrentie niveau)
  • KD (Keyword Difficulty)
  • Gerelateerde zoektermen
  • Autocomplete op basis van zoekterm
  • Vragen op basis van zoekterm

Waar de meeste tools hier stoppen, gaat KWfinder verder met concurrentieanalyse. Door op de zoekterm te klikken, krijg je de volgende informatie over de zoekterm en concurrentie:

  • Zoekvolume per maand
  • Interesse per maand (zoals bij Google Trends)
  • SERP overzicht waaronder:
  • Domein-autoriteit
  • Pagina-autoriteit
  • Citation Flow
  • Trust Flow
  • Backlinks
  • Facebook shares
  • Linkprofiel sterkte
  • Geschatte bezoekers per maand

Met KWfinder is het dus fijn dat je iets verder gaat dan andere tools. Je kunt per zoekterm snel vinden wie je concurrenten zijn en hoe sterk hun domein en pagina zijn. Dit is een functie die andere keyword tools niet zo overzichtelijk hebben als KWfinder.

kwfinder-zoekwoorden-onderzoek-deel-1.jpg

Autocomplete

Autocomplete is een functie vanuit Google waarmee je zoekterm wordt aangevuld. KWfinder heeft de zoektermen die hier in staan verwerkt in hun tool. Hierdoor krijg je zoektermen te zien waar ook op gezocht kan worden, maar dit is niet altijd het geval. Via deze functie komen er een aantal zoektermen naar voren waar niet op gezocht wordt. Toch is het wel interessant om te zien wat Google aanvult, de kans is natuurlijk aanwezig dat mensen er op gaan klikken omdat Google de zoekterm afmaakt :).

zoekwoorden-onderzoek-google-autocomplete-2.jpg

Pluspunten KWfinder

  • Gratis tool
  • Geschikt voor zoekwoord onderzoek (zonder te betalen)
  • Concurrentieanalyse
  • Zoekwoorden vinden op basis van URL
  • Zoekvolume per maand overzichtelijk

Minpunten KWfinder

  • Beperking in aantal zoekopdrachten binnen KWfinder

LSI Keywords

LSI staat voor Latent Semantic Indexing Keywords. In het Nederlands betekent dit semantische zoekwoorden. Semantische zoekwoorden hebben betrekking op jouw zoekterm. Onze zoekterm is 'Zoekwoorden onderzoek'. Nu zijn er natuurlijk synoniemen en begrippen die hier op dit woord hebben. Google kijkt verder dan een zoekwoord. De volgende termen zijn semantisch aan 'zoekwoorden onderzoek':

  • Zoekwoorden analyse
  • SEA zoekwoorden
  • SEO zoekwoorden
  • Google zoekwoorden onderzoek
  • Keyword finder
  • Voorbeeld zoekwoorden onderzoek

Zoals je ziet, zijn dit woorden die betrekking hebben op de zoekterm. Je kunt semantische zoekwoorden zien als natuurlijke synoniemen en een verlengstuk van de content. Deze woorden hebben betrekking op de content en zijn een fijne afwisseling voor de lezer. Gebruik je zoekwoorden onderzoek om een onderwerp (en subonderwerpen) te kiezen. Richt je niet blind op een zoekterm, maar schrijf een natuurlijke tekst waarbij je het onderwerp in de diepte behandelt.

Je kunt LSI keywords in nagenoeg alle SEO-tools vinden onder gerelateerde zoektermen. Als alternatief kun je ook de zoekterm zoeken in Google, onderaan de pagina staan een aantal relevante zoektermen.

semantische zoekwoorden onderzoek

7. Keywordtool.io (Gratis & Betaald)

Keywordtool.io is een zoekwoorden onderzoekstool. De tool is gratis, maar geeft dan amper gegevens waar je wat mee kunt. Zonder de betaalde variant, kun je hier niet een goed onderzoek mee doen. Keywordtool onderscheidt zich ten opzichte van andere zoekwoorden tools door niet alleen op Google te richten. Via de tool kun je zoekvolumes achterhalen voor de volgende zoekmachines/platformen:

Voor al deze platformen kun je de volgende gegevens over zoektermen vinden:

  • Zoekvolume
  • Zoektrend
  • CPC
  • Competitie

Daarnaast kun je net als bij veel andere tools filteren en exporteren. Je kunt filteren op de volgende eigenschappen:

  • Relevante zoektermen
  • Relevante zoekvragen
  • Relevante zoektermen met voorzetsel
  • Filteren op specifiek woord binnen de resultaten
  • Negatieve zoektermen uitsluiten
  • Taal

Hoe gebruik je Keywordtool.io?

Ga naar Keywordtool.io en vul de zoekterm in waar je meer informatie over wil. Kies vervolgens het land en de taal. Bij de gratis variant krijg je helaas weinig informatie te zien. Wel geeft dit je een inzicht in relevante zoektermen, zoekvragen of zoektermen met voorzetsels.

zoekwoorden-onderzoek-keywordtool-io-2.jpg

Pluspunten Keywordtool.io

  • Gratis tool
  • Populairste platformen beschikbaar (incl. YouTube, Play Store en meer)
  • Goede tool voor long tail zoekopdrachten
  • Veel talen & landen beschikbaar

Minpunten Keywordtool.io

  • Te veel gegevens blijven verborgen (zonder betaald account)
  • Niet geschikt om zoekwoorden onderzoek mee te doen (zonder betaald account)

8. Google Search Console

Google Search Console is mijn favoriete tool voor het verbeteren van bestaande pagina's. Helaas is deze tool op zichzelf niet geschikt om een zoekwoorden onderzoek mee te doen. Dit weerhoudt mij er niet van om Google Search Console alsnog te benoemen. In de Google Search Console kun je de volgende gegevens halen:

  • Zoektermen
  • Totaal aantal klikken
  • Totaal aantal vertoningen
  • Gemiddelde CTR
  • Gemiddelde positie in Google
  • Pagina's
  • Landen
  • Apparaten
  • Zoekopmaak
  • Datums

Daarnaast kun je filteren op:

  • Zoekopdracht
  • Pagina
  • Land
  • Apparaat
  • Zoekopmaak
  • Web
  • Afbeelding
  • Video's
  • Nieuws

Google Search Console is de beste tool om zoekwoorden te achterhalen als je website en pagina al een tijdje online staan. Google Search Console toont op welke zoekwoorden jouw organische bezoekers binnenkomen. Ook laat Google Search Console zien hoe vaak jouw pagina vertoond wordt op een bepaalde zoekterm. Voor onderstaand voorbeeld gebruik ik de vorige zoekwoorden onderzoek pagina van IMU: https://imu.nl/zoekwoorden-onderzoek/.

zoekwoorden onderzoek google-search-console-op-basis-van-clicks-2.jpg

Het aantal klikken geeft aan hoe vaak er op IMU is geklikt vanuit de zoekterm op onze pagina. Het aantal vertoningen laat zien hoe vaak wij in de zoekresultaten zijn vertoond. Het aantal vertoningen ligt altijd hoger dan het aantal klikken. Niet iedere keer dat je vertoond wordt, klikt er iemand op jouw domein (helaas).

Je kunt in Search Console de zoektermen van een exacte pagina bekijken. Als een pagina veel vertoningen heeft, maar weinig klikken dan is dit een indicatie dat je hier beter op kunt scoren. Als een zoekterm meer vertoningen heeft dan jouw uitgekozen zoekterm, overweeg dan om de pagina te hernoemen naar de zoekterm met de meeste vertoningen. Om beter te scoren op de zoekterm zou ik het volgende doen:

  • Zoek de intentie op achter de zoekterm
  • Richt de content meer in op de zoekterm (H1, H2 etc.)
  • Schrijf eventueel extra tekst (beantwoord de intentie achter de zoekterm)
  • Verrijk de content met afbeeldingen en/of video's
  • Richt de meta titel en meta beschrijving op de zoekterm in

zoekwoorden onderzoek google-search-console-op-basis-van-vertoningen-2.jpg

In bovenstaand voorbeeld hebben we de exacte zoekdata van een pagina bekeken. In Google Search Console kun je het ook andersom bekijken. Meerdere pagina's kunnen namelijk op dezelfde pagina scoren. Hieronder vind je een overzicht van pagina's die klikken en/of vertoningen krijgen op een zoekterm.

Voordat je een bestaande pagina gaat optimaliseren, is het wijs om te checken of een andere pagina niet beter scoort op de zoekterm. Zoals je hieronder ziet zijn er meerdere pagina's die verkeer en vertoningen krijgen op de zoekopdracht: 'zoekwoorden'. Dit komt doordat we op meerdere pagina's het over dit onderwerp hebben. De pagina met de meeste klikken en vertoningen op de zoekterm heeft de beste kans om hier mee te scoren.

zoekwoorden onderzoek google-search-console-op-basis-van-zoekterm-2.jpg

Pluspunten Google Search Console

  • De beste tool voor het optimaliseren voor zoektermen
  • Zeer geschikt om uit te vinden welke pagina's geoptimaliseerd moeten worden
  • Gratis tool
  • Veel data beschikbaar

Minpunten Google Search Console

  • Lichtelijk inaccurate data
  • Niet geschikt voor zoekwoorden onderzoek voor een nieuwe pagina

Conclusie & rating zoekwoorden tools

Een zoekwoorden onderzoek is niet zo maar even gedaan. Als je weet waar je op gevonden wil worden, kun je zorgen dat jouw website en content aanslaan op de intentie achter een zoekterm. Maak een goede mix van zoektermen waar jij écht wat over weet te vertellen. Verdiep je in een onderwerp en zorg dat jouw content de intentie achter de zoektermen beantwoordt. Elke tool heeft zijn eigen voor- en nadelen. Het is aan de maker van de content om de informatie uit deze tools zo goed mogelijk te benutten.

Ik hoop dat je na het lezen van deze pagina enthousiast bent geworden om aan de slag te gaan met zoekwoorden onderzoeken. Mocht je nog meer willen leren over zoekwoorden, SEO en nog veel meer? Download dan ons gratis Winnen in Google e-book!