Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Bing

Bing (voorheen Live Search, Windows Live Search en MSN Search) is een zoekmachine van Microsoft. Deze zoekmachine werd gelanceerd op 3 juni 2009 en is, met 3% van de totale zoekopdrachten, de op één na grootste zoekmachine op het internet. Alleen Google blijft Bing voor, maar die wordt dan wel in 90% van de gevallen gebruikt.

Met de lancering van Windows 10 en de browser Microsoft Edge, waar Bing als zoekmachine in verwerkt zit, verwachtte Microsoft een toename in het aantal gebruikers van Bing. Mensen die Microsoft Edge gebruiken als browser zoeken namelijk bijna zonder dat ze het doorhebben met Bing, puur omdat het in de browser gebouwd zit en qua layout best wel lijkt op Google.

Het is dan ook verstandig om rekening te houden met de spelregels van Bing wanneer het aankomt op het optimaliseren van je website. De verschillen zijn niet heel groot, maar wel interessant om eens naar te kijken.

De grootste verschillen tussen Google en Bing zijn:

  • Bing lijkt een voorkeur te hebben voor websites van “grote” merken. Deze worden dan eerder getoond dan websites van kleinere merken, waarbij Google vooral kijkt naar de inhoud van de website en het niet zo belangrijk vindt van welk bedrijf dit afkomstig is.
  • Bing lijkt meer waarde te hechten aan likes en shares op Social Media. Google houdt daar nauwelijks tot geen rekening mee.
  • Bing houdt van “exact match keywords”: zoekwoorden die letterlijk in de tekst zitten. Google is daar minder streng in en toont ook websites en pagina’s die gerelateerde zoektermen bevatten.
  • Bing hecht meer waarde aan visuele content zoals afbeeldingen en video.

Leuk om te weten: Het woord “Bing” is een onomatopee, een woord dat een geluid imiteert. Onderzoekers kwam erachter dat de naam, naast het feit dat het makkelijk te onthouden en te spellen is, mensen herinnert aan “het geluid van een moment van ontdekking en beslissing.”