google-optimize-ab-testing

Google Optimize handleiding

In dit artikel gaan wij je leren wat Google Optimize (voorheen Google Website Optimizer) is, hoe je het moet gebruiken én hoe je het installeert via Google Tag Manager & Google Analytics. Heb je nog nooit eerder van Google Optimize gehoord of zoek je een handleiding om er gelijk mee aan de slag te gaan? In dit artikel nemen behandelen wij de basis met je door en gaan we dieper in op Google Optimize.

Wat is Google Optimize?

Google Optimize is dé tool waarmee je A/B testen uitvoert. Google Optimize geeft je de mogelijkheid om alle aspecten van je website te testen. Dit doe je door 2 varianten van een pagina te tonen aan 2 doelgroepen. Door te testen met Google Optimize kun je achterhalen of een verandering aan je website het gewenste effect heeft. Google Optimize is een geschikte tool om meer conversies uit je website te halen. Door uitvoerbare acties op je website te meten als conversies, achterhaal je welke wijzigingen leiden tot een conversiestijging.

De volgende punten op je website zijn onder andere te testen:

  • Kleuren
    • CTA
    • Woorden
    • Header
    • Primaire en secundaire kleuren
  • Afbeeldingen
  • Acties
  • Contactformulier 
    • Locatie op pagina
    • Invulvelden
    • Verplichte velden
  • Copywriting
    • Microcopy
    • CTA
    • Volgorde
  • Opmaak pagina
    • Conversion Centered Design
    • Locatie afbeeldingen
    • Lettertype
    • Witruimte

Dit zijn slechts enkele punten, waar je zelf natuurlijk veel meer mogelijkheden kan bedenken.

Wat is een A/B test?

Met een A/B test kun je achterhalen welke variant van een pagina beter scoort. Hiervoor zijn er 2 varianten van de pagina. Tussen de 2 varianten mag maar één element verschillen. Als je meerdere elementen in een keer test, kun je niet zeker weten welke wijziging de doorslag geeft in je test.

Hoe werkt een A/B test:

  • Groep A is de controlegroep en ziet de originele pagina.
  • Groep B is de testgroep en ziet de aangepaste pagina.

Afhankelijk van het doel van je test, selecteer je een conversie. Alles wat meetbaar is binnen een website, kun je als een conversie meten.

Wil je bijvoorbeeld de kleur van een button testen om te kijken op welke kleur meer geklikt wordt? Dan moet je de doorklikpercentage naar de button als een conversie zien.

Wil je testen of een kortingscode meer sales genereert bij een bepaald product? Dan kun je de kortingscode een tag meegeven zodat je ziet hoe vaak de kortingscode gebruikt is.

Letterlijk alles op je website kun je A/B testen. Wil je meer conversies en/of een betere gebruikservaring aanbieden? Gebruik dan Google Optimize om gebruikersdata per pagina af te wegen tegen elkaar. Op basis van de data kun je zien welke pagina’s beter converteren.

Hypothese opstellen

Nu je weet wat de mogelijkheden zijn, is het belangrijk om een plan te bedenken.

  1. Start met een hoofdstelling.
    Voorbeeld: Als wij korting weggeven op de productpagina dan leidt dit tot extra sales.
  2. Bedenk een element waar je het mee kan testen.
    Voorbeeld: kortingscode op de productpagina via pop-up.
  3. Schrijf je verwachtingen van tevoren op.
    Voorbeeld: wij verwachten 5% meer orders van dit product met de kortingscode.
Opdracht: bedenk je eigen hypothese. Gebruik de volgende formule: Als (verandering die je op de pagina gaat aanbrengen) dan (het gewenste effect dat je wilt halen).

Wat zijn de voordelen van Google Optimize?

Google Optimize is een gratis tool van Google. Er is wel een betaalde variant beschikbaar, maar voor de meeste ondernemingen is Google Optimize voldoende. Voor de CRO-liefhebber: de betaalde variant heet Google Optimize 360. Dit wordt meestal gebruikt door grotere bedrijven die behoefte hebben aan een geavanceerdere testmethode.

Google Optimize is standaard geïntegreerd met Google Analytics. Hierdoor kun je gebruikersgedrag makkelijk inzien én vergelijken. De gebruikersdata tussen de 2 pagina’s is waar je nuttige inzichten uithaalt.

Ook kun je Google Ads koppelen met Google Optimize. Zo kun je gaan testen hoe je meer waarde haalt uit je advertenties. Maak en test aangepaste bestemmingspagina’s voor campagnes, advertentiegroepen en/of zoekwoorden.

Wij adviseren Google Optimize vanwege de volgende mogelijkheden:

  • Gebruikersdata afwegen tegen elkaar
  • WISIWYG-editor (What You See Is What You Get)
  • Zeer gebruiksvriendelijk
  • Optimize is standaard geïntegreerd met Google Analytics
  • Integratie met Google Ads
  • Website verbeteren door op gebruikersdata aan te sturen
  • Visueel aantrekkelijker maken van website
  • Kans om ontwerp problemen te identificeren
  • Verschillende soorten A/B testen:
    • Multivariate-tests
      Wanneer je 2 of meer elementen op je website test, dan noemen we dit: Multivariate-tests. Wij adviseren niet om hier gelijk mee te beginnen. Je kunt beter één element per keer testen, zodat je zeker weet dat het gekozen element het effect behaald. Mocht je 2 of meer elementen willen testen, test deze dan onafhankelijk van elkaar.
    • Redirect-test
      Een redirect-test (of omleidingstest) is wanneer je twee verschillende pagina’s wilt testen. Heb jij en een collega bijvoorbeeld allebei een pagina gemaakt? Dan zou je deze twee pagina’s tegen elkaar kunnen testen.

Essentie van splittesten

Even uitgelezen? Neem een korte break door de essentie van splittesten (synoniem van A/B testen) te bekijken in onderstaande video. Na de video gaan we verder met de handleiding voor Google Optimize.

Het artikel gaat verder onder de video.


Handleiding Google Optimize

Als er iets is waarmee je de conversie van je website kunt verbeteren dan is het wel het werken met een effectieve landingspagina. De afgelopen jaren burgeren landingspagina’s steeds meer in maar toch worden ze nog weinig getest (en constant verbeterd). In dit stappenplan leer je hoe je jouw (landings)pagina’s kunt splittesten en daarmee je conversieratio enorm kunt verhogen.

Wat is een landingspagina?

Landingspagina’s zijn simpel gezegd pagina’s waar je bezoekers op ‘landen‘. In zekere zin is elke pagina op je website waar een bezoeker op kijkt dus eigenlijk een landingspagina. Echter, in de praktijk worden landingspagina’s vaak gezien als conversiepagina’s met een specifieke call-to-action.

Denk hierbij aan salespages, productpagina’s, dienstenpagina’s, opt-in pagina’s (de zogenaamde squeezepage), aanmeldpagina’s voor webinars of workshops, pagina’s voor offerte aanvragen enzovoorts.

Landingspagina’s zijn zeer effectief en ideaal om de conversie van je website te verhogen. Zeker wanneer je adverteert via bijvoorbeeld Facebook of Google Ads. Je hebt er vooral zelf baat bij om effectieve (landings)pagina’s te hebben, anders gooi je namelijk structureel geld weg.

google-optimize-landingspagina-voorbeeld

Bedankpagina maken

Bij een conversiepagina hoort veelal een bedankpagina. Na aanmelding op een opt-in pagina komt een bezoeker bijvoorbeeld veelal uit op een bevestigingspagina (in het geval van double opt-in). In het geval van single opt-in (aanmelding zonder extra bevestiging) komt je bezoeker direct op de uiteindelijke bedank- / downloadpagina uit. De bedankpagina is de ideale plek om sales / harde conversies door te meten.

google-optimize-bedankpagina

Plaats Google Analytics op je site

Het is nu tijd om de conversie van de pagina te gaan meten. Om bezoekersgedrag en conversie te meten gebruik je Google Analytics. Integreer de Analytics tracking code op je website en let er op dat deze ook op je pagina en bedankpagina staat.

Stap 1: Google Optimize account aanmaken

Voor we gebruik kunnen maken moeten we deze eerst toevoegen aan de site. Als je dit al hebt gedaan dan kan je de volgende 3 stappen overslaan.

Zorg er allereerst voor dat je in Google Chrome werkt en Google Analytics op je site hebt staan (de Optimize Chrome plugin is optioneel maar is voor het gebruik van de visuele editor).

  1. Ga naar optimize.google.com.
  2. Klik op “Creëer nieuw account”.
  3. Kies een accountnaam.
  4. Voeg een container naam toe.
  5. Klik op “Creëer”.

Stap 2: Google Analytics koppelen aan Optimize

Nu je je container hebt gemaakt moet deze nog gekoppeld worden aan Google Analytics.

  1. Klik op de container die je wilt koppelen.
  2. Ga rechtsboven naar instellingen.
  3. Klik hier op “Koppelen aan Analytics” en kies de juiste property.

google-optimize-instellingen

Stap 3: Installeer Google Optimize op je site

Er zijn 2 methodes om Optimize aan je site toe te voegen: via de Optimize Snippet of Google Tag Manager.

Optimize Snippet

  1. In het instellingen scherm van de container vind je onderstaande stukje code.
  2. Klik hier op het copy icoontje.
  3. Deze code plaats je in de de van je website. In Phoenix kan dit onder Settings > General > Sidewide Custom Scripts.

google-optimize-op-je-site-voorbeeld

google-optimize-aan-je-site-toevoegen-1170x342

Google Tag Manager

De installatie via Google Tag Manager is wat uitgebreider maar zeker de moeite waard als je meer gaat doen met GTM.

  1. Navigeer naar Tag Manager en selecteer je account.
  2. Klik op Tags > Nieuw.
  3. Klik Tag configuratie > Google Optimize.
  4. Voeg je Optimize Container ID toe (te vinden in Google Optimize).
  5. Selecteer je Google Analytics variable (de UA code).
  6. Klik op opslaan, zonder triggers.
  7. Open je Google Analytics view tag.
  8. Klik op tag configuratie > uitgebreide instellingen > Tagreeks.
  9. Klik op het selectievakje “Activeer de tag voordat deze tag wordt geactiveerd”.
  10. Onder “Setup tag” voeg je Google Optimize toe.
  11. Selecteer dat de Optimize tag maar 1 keer afgaat per pagina.
  12. Sla de container op en publiceer deze.

Stap 4: De Optimize splittest aanmaken

Nu is het tijd om de A/B test aan te maken! Navigeer naar Google Optimize en klik op ‘Ervaring ontwikkelen’.

google-optimize-splittest-ervaring-ontwikkelen

Je hebt binnen Google Optimize diverse mogelijkheden om te testen. Het mooie aan deze tool is dat je aanpassingen kan maken op de pagina zonder dat je een nieuwe pagina hoeft te maken. Dit kan met de A/B test. Als je echt 2 verschillende pagina’s tegen elkaar wilt testen dan dien je gebruik te maken van de omleidingstest.

Voor de beginner: doe één test per keer!

Bij een A/B-test is het raadzaam om per test maar één element van je pagina aan te veranderen. Wanneer je namelijk meerdere elementen tegelijk aanpast weet je niet wat verantwoordelijk was voor de verandering in conversie.

Stel dat je bijvoorbeeld verandering brengt in je headline, tekst, getoonde reviews en CTA’s. Dat zijn 4 verschillende wijzigingen. De pagina kan misschien een hoger conversiepercentage hebben, maar waar het exact door komt kun je niet zeker weten.

Wanneer je met Phoenix werkt dan kun je jouw pagina eenvoudig klonen. Er wordt dan een identieke kopie gemaakt, hier hoef je vervolgens simpelweg één element op te wijzigen (bijvoorbeeld een andere headline of kleur button) en je bent klaar om te gaan. Lees hieronder verder om meer te leren over de omleidingstest.

google-optimize-variant-toevoegen

Stap 5: De omleidingstest

De originele A/B test was de omleidingstest. Bij de splittest in Google Analytics kon je altijd een originele pagina testen tegen een variant. In Optimize kan je deze ook weer uitvoeren. Dit is de omleidingstest.

Klik op “Ervaring ontwikkelen” om een nieuwe splittest te maken. Kies hier voor de omleidingstest. Bij de editorpagina vul je de originele pagina URL in.

google-optimize-omleidingstest-ervaring-ontwikkelen-1

Als je nu verder gaat kom je op onderstaande scherm. Google Optimize geeft boven al de stappen weer die je moet volgen voordat je test live gezet kan worden. De eerste stap is om een variant aan te maken. Klik dus op “Variant toevoegen” en voeg je pagina met de aanpassingen toe.

google-optimize-variant-toevoegen

Stap 6: De A/B test

Een andere optie die je hebt is de A/B test. Hiermee kan je in de editor van Google Optimize je wijzigingen op je pagina doorvoeren zonder dat je dit op je site hoeft te doen.

google-optimize-ab-test

Klik nu op “Variant toevoegen” om je variant van de originele pagina te maken.

google-optimize-variant-toevoegen

Klik nu op Bewerken. Dit vereist dat je de Google Optimize plugin in je browser hebt draaien. Mocht je dit nog niet hebben gedaan dan wordt dat aangegeven en kan je deze downloaden.

In dit voorbeeld van de A/B test wil ik geen buttons meer tonen op de homepage. Aangezien het een WYSIWYG-editor is gaat dit vrij gemakkelijk. Klik met de rechtermuisknop op het element zodat je meer opties krijg. Kies hier voor verwijderen.

google-optimize-test-buttons-verwijderen

En voilà, de button is weg. Nu wil ik wat extra ruimte aan de onderkant zodat het er wat mooier uitziet. Hiervoor pas ik aan de rechterkant de dimensies aan van het element:

google-optimize-buttons-verwijdere-n2

Klik vervolgens op Opslaan en daarna op Gereed. Je gaat nu weer terug naar het hoofdscherm waar je de voorbeeldweergave kan bekijken.

Zoals je ziet zijn de mogelijkheden (vrijwel) eindeloos binnen Google Optimize. Dit zorgt er dus voor dat je op een zeer makkelijke manier je A/B test uitvoert zonder dat je een extra pagina hoeft aan te maken. Als je dit te ingewikkeld vindt dan kan je uiteraard ook altijd zelf een pagina aanmaken en de omleidingstest gebruiken.

Stap 7: Instellen van een doel

De belangrijkste stap daarna is het instellen van een doel. Door het instellen van een doel kan Optimize een winnaar bepalen van de A/B test. Je dient zelf een doel aan te maken of een al bestaande kiezen uit de lijst. Het is ook mogelijk om meerdere doelen toe te voegen. Sommige doelen kunnen overlappen met elkaar.

Systeemdoelen

  • Paginaweergaven
  • Sessieduur
  • Bounces
  • Transacties
  • Opbrengst

Google Analytics-doelen

  • Doelsjabloon
  • Aangepaste doelen
  • Slimme doelen
  • Gebeurtenis
  • Sessieduur
  • Pagina's per sessie

Aangepaste doelen

  • Gebeurteniscategorie
  • Gebeurtenisactie
  • Gebeurtenislabel
  • Gebeurteniswaarde
  • URL

Stap 8: Controleren van Google Optimize-installatie.

Om zeker te weten dat alles goed gaat, adviseren wij je om Google Optimize verifiëren onder de Instellingen:

google-optimize-verifieren

Stap 9: Start test!

Klik nu bovenaan op “Begin” om de test te starten.

Optioneel
Binnen Google Optimize heb je nog meer opties. De meeste spreken voor zich maar ik wil nog even de doelgroep targeting extra belichten.

Zo kan je bijvoorbeeld ook alleen de bezoekers van een specifieke Google Ads campagne targeten. Wat handig is als je specifiek wilt zien hoe een bepaalde doelgroep of campagne reageert op een wijziging.

Ook kan het handig zijn om de looptijd aan te passen. Dit kan rechts bovenaan naast de knop om de test te beginnen. Standaard heeft een experiment de maximale looptijd van 90 dagen. Hier kan je deze dus later laten starten of de duur van het experiment aanpassen.

Stap 10: Conclusie trekken

Deze stap is cruciaal om te kijken of je A/B test tot het gewenste resultaat heeft gehad. In Google Optimize kun je controleren of de geteste pagina de winnaar is.

google-optimize-handleiding-winnaar-uitkiezen

Hoe meer data je hebt van een periode, hoe beter jij een inschatting kan maken of de test succesvol is.

Gebruik de berekeningstool van VWO om te zie hoe lang jij een A/B test moet laten lopen, voordat je een conclusie kan maken. Als je te weinig of inaccurate data hebt, begin dan je test opnieuw. Een test mag ook niet langer dan 3 maanden duren.

Voorbeeld

Stel dat wij een e-book downloadpagina willen testen. Het conversiepercentage op ons e-book is 20 %. Wij willen een minimale stijging van 10%. Dat zou het conversiepercentage 22 % worden. Er zijn 2 variaties van de pagina. Namelijk de controlepagina en de variant hiervan. Gemiddeld bezoeken 500 mensen per de dag de pagina. Alle bezoekers worden betrokken bij de test.

Met bovenstaande configuratie duurt het 26 dagen voordat wij een conclusie kunnen trekken.

vwo-ab-test-calculator

Zouden wij 250 bezoekers per dag op de pagina krijgen, dan zou het tijdsbestek van de test logischerwijs daar ook mee verdubbelen.

vwo-ab-test-calculator-2


Conclusie

Google Optimize is een goede, gratis tool waarmee je snel en simpel uit de voeten kan met A/B testen. Wij adviseren je om te gaan starten met A/B testen, zodat je erachter komt wat je doelgroep fijn vindt én vooral ook wat zij niet fijn vinden.

Stel een hypothese op en kijk of deze waar is. Om echt goede conclusies te kunnen trekken uit je testen, moet er continuïteit in zitten. A/B testen via Google Optimize is geen oplossing, maar een methode om je website te verbeteren.

Met onze handleiding geven wij je alle handvatten die je nodig hebt om te starten met A/B testen. Hoe eerder je begint met A/B testen, hoe eerder je een conclusie kunt trekken. Dus leg de AB 📺 weg en zet de A/B aan.

Beloning voor het uitlezen

Een beloning voor het uitlezen? Oh jazeker! Hard werk wordt beloond bij ons. De beloning dit keer bestaat uit 2 delen. Het eerste gedeelte is een succesvolle A/B test van ons. Wij gingen bij ons e-book Winnen in Google een splittest tussen 3 varianten doen.

  • Variant 1 is de originele pagina. Deze pagina bevat meer tekst dan andere varianten.
  • Variant 2 is meer visueel ingericht. Het e-book is extra groot getoond en we hebben de pluspunten compacter gemaakt.
  • Variant 3 is het makkelijkst ingericht. Het e-book is wat kleiner dan variant 2 en we hebben nog minder tekst toegevoegd dan variant 2.

winnaar-ab-test-google-optimize

Deze test hebben we ongeveer 3 maanden laten lopen. Variant 2 heeft in verhouding de meeste downloads gekregen. Met 1.273 sessies en 373 downloads is een conversiepercentage van 29,3%. Dat is om en nabij 5% meer dan de andere varianten. Ondanks dat deze variant de minste sessies heeft, hebben wij op basis van het conversiepercentage geconcludeerd dat deze variant de winnaar is.

google-optimize-winnaar-ab-test

De A/B calculatie tool van VWO geeft aan dat er op basis van onze data 76 dagen nodig is voordat je een conclusie mag trekken. Als er na minimaal 76 dagen geen significant verschil is tussen de pagina’s, dan kun is het beter om geen conclusie te trekken. Aangezien er bij ons 20% conversiestijging heeft plaatsgevonden, durven wij onze conclusie wél te trekken.

vwo-ab-test-calculator-3

De 2beloning is onze podcast aflevering over de Splittest Battle. Benieuwd wat dit is? Bekijk dan onderstaande aflevering van Marketing Praat!