Sales funnel maken

Sales funnel maken

Door een goede salesfunnel te maken kun je meer klanten uit je bezoekers en leads halen, je omzet verhogen en jouw online sales proces automatiseren. In dit artikel geven we je tips, voorbeelden en templates voor een goede sales funnel.

Wat is een sales funnel?

Een sales funnel is een proces van enkele stappen wat bedoeld is om leads warm te maken voor je producten en je klantwaarde (omzet per klant) te verhogen. Een sales funnel kun je zien als een stapsgewijze customer journey waar je bezoekers doorheen worden geleid richting je producten. Deze gaat van bezoeker, naar lead, naar klant, naar upsell.

Van bezoeker naar lead

Een sales funnel begint veelal met een opt-in mogelijk, zoals een opt-in pagina of een pop-up op een website of webshop. Hierin wordt veelal een gratis weggever (zoals een gratis e-book) aangeboden die de bezoeker kan verkrijgen door naam en e-mailadres achter te laten.

E-books als start van een sales funnel

Van lead naar klant

In plaats van je inschrijver te laten landen op een bedankpagina met meteen een downloadlink van je weggever kun je meer uit het momentum van het inschrijfproces halen. Wanneer iemand een pdf opent zijn ze weg van je website en daarmee afgeleid en ‘uit het proces’. Je hebt dan geen controle meer over deze persoon.

Omdat hij zich zojuist heeft ingeschreven, weet je dat er interesse is. Je bezoeker is zodoende gepromoveerd naar ‘koude lead’. Met je e-mailmarketingfunnel kun je deze lead gaan opwarmen zodat het een klant wordt, maar het is ook mogelijk om hem direct de stap van lead naar klant te laten maken.

Je kunt hiervoor gebruik maken van wat wij een ‘Belachelijk Goed Aanbod’ (BGA) noemen. Dit is een laagdrempelig en eenmalig aanbod dat je direct doet op de bedankpagina na inschrijving op je e-maillijst. In het Engels noemen ze deze marketingtechniek ook wel een One Time Offer (OTO). Zodra je bezoeker deze pagina wegklikt, vervalt het aanbod. Hieronder zie je een voorbeeld

Voorbeeld van een sales funnel



In de video en in de affbeelding hieronder zie je een voorbeeld van een sales funnel.

De oplettende kijker zal zien dat wij de voornaam van de bezoeker hergebruiken op de tussenpagina. De bezoeker heeft zijn naam zojuist ingevuld in het opt-in-formulier en op de bedankpagina spreken wij de bezoeker daarna met de voornaam aan. De bezoeker kan hier kiezen tussen twee opties: het eenmalige aanbod bekijken via de groene knop, of het aanbod negeren en rechtstreeks naar de pdf via de rode knop.

Sales funnel met Self Liquidating Offer (SLO)

Het idee van dit aanbod is dat je jouw bezoeker direct een onweerstaanbare buitenkans geeft. Het voordeel voor jou is dat een potentiële lead direct een betalende klant kan worden. Zodra je klant een eerste, kleine financiële transactie maakt, is de eerste grote drempel al genomen.

Is je klant vervolgens tevreden over het product of krijgt hij zelfs meer dan verwacht (underpromise and overdeliver), dan is de kans veel groter dat hij nogmaals een product bij je aanschaft. Er is dan een vertrouwensbasis gecreëerd, hoe klein de investering ook was.  Het kunnen letterlijk een paar euro’s zijn.

Advertentiekosten drukken met een SLO

Een ander voordeel is dat je door het plaatsen van zo’n aanbod na inschrijving direct omzet genereert met inschrijvingen voor je e-maillijst. Wanneer je werkt met een advertentiestrategie is het dus ook mogelijk om de kosten van die advertenties direct terug te verdienen via je BGA, waardoor dit in het Engels ook wel een Self Liquidating Offer (SLO) wordt genoemd.

Zo geven wij op deze pagina een korting van 85% op één van onze onlinemarketingcursussen, alleen voor mensen die zich hebben ingeschreven voor onze e-maillijst. Klikken mensen de pagina weg? Dan verdwijnt het aanbod voorgoed. Deze pagina levert een directe conversie van 4,92% op.

Conversie van een sales funnel?

Stel wij adverteren bij Google of Facebook en betalen gemiddeld €0,40 per klik op onze advertentie. Voor 5.000 bezoekers betalen wij dan een totaalbedrag van €2.000,-. Van alle bezoekers schrijven 1.000 mensen zich in voor onze gratis weggever. De conversieratio van de opt-in pagina is zodoende 20% en de gemiddelde cost per lead (CPL) bedraagt €2,-

Van deze 1.000 opt-ins kopen 49 personen onze BGA ter waarde van €47,-. De conversieratio van deze verkooppagina is zodoende 4,9% en de gemiddelde cost per action (CPA) bedraagt €40,-. Deze 1.000 opt-ins leveren daardoor per direct €2.303,- omzet op. Minus de kosten komen we op een winst van €303,- en een gemiddelde winst per bezoeker (RPV) van €0,06.

Vrij vertaald betekent dit dat we €2,- betalen om een lead op onze e-maillijst te krijgen en €40,- om een betalende klant te krijgen. We betalen €0,40 per bezoeker en ontvangen daar direct €0,46 voor terug. Dit betekent dat wij ons ‘budget’ constant kunnen hergebruiken voor onze advertenties om meer opt-ins en klanten te verzamelen, waardoor onze e-maillijst exponentieel zal groeien.

Rekenvoorbeeld sales funnel

Nieuwe funnel? Heb geduld!

Bij een nieuwe funnel of een nieuwe BGA zal dit proces niet altijd direct winstgevend zijn. We hebben hier een makkelijk rekenvoorbeeld gebruikt, maar in de praktijk ben je vaak even bezig met testen en optimaliseren van je advertenties, conversiepagina’s en prijzen voordat de rekensom helemaal klopt.

Andere factoren kunnen er ook voor zorgen dat je niet winstgevend of break-even kunt zijn met je BGA. Zo kunnen Google en Facebook bijvoorbeeld hun klikprijzen verhogen, je advertentie slaat (niet meer) aan of je doelgroep raakt uitgeput.

Sales funnel uitbreiden met upsells

In het bovenstaande voorbeeld zie je een sales funnel met één aanbod, direct na de opt-in pagina. Na dit aanbod kun je natuurlijk meerdere aanbiedingen doen, dit noemen we upsells. Hiermee kun je jouw omzet verder verhogen en het rendement op je sales funnel laten stijgen. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van een kassakoopje en/of een 1-click-upsell.

E-mailmarketing funnel

Naast deze directe sales funnel komen inschrijvers voor je weggever natuurlijk ook op je mailinglijst terecht en ook daar kun je een funnel gebruiken. Deze e-mailfunnel die daarna komt is daarom van groot belang.

We hebben in dit voorbeeld namelijk alleen de omzet geteld die direct uit slechts 49 van je 1.000 leads is gekomen. Er zijn dus ook nog 951 leads die je product nog niet hebben gekocht en hier pak je de grootste winst.

Je e-mailfunnel heeft als doel om een relatie op te bouwen met deze leads zodat deze in een later stadium je product alsnog aanschaffen en zelfs meerdere producten af kunnen nemen. Het voorspel in deze funnel moet zo goed zijn, dat je lead uiteindelijk tot climax komt. In deze video vertelt Mitchel van Duuren er iets over:

Sales funnel Templates & Software

Wil je razendsnel effectieve sales funnels opzetten, de beste resultaten behalen en profiteren van vergaande automatisering? Gebruik dan de kant-en-klare templates in onze software voor het maken van funnels: