arrow_drop_up arrow_drop_down
1 click upsell toevoegen

One click upsell toevoegen

Met een 1-click-upsell (ook wel een one click upsell) kan een klant direct na betaling een extra product toevoegen aan de bestelling en afrekenen (via automatische afschrijving) zonder opnieuw gegevens in te vullen of opnieuw een betaling uit te voeren.

Hoe werkt een one click upsell?

Bij een 1-click-upsell hoeft de klant alleen maar akkoord te gaan (met 1 muisklik) met een automatische incasso van het IBAN- of creditcardnummer waar de klant zojuist mee heeft betaald. Daarmee geeft de klant een directe incassomachtiging af aan de verkoper. Dit is zeer effectief. Zo ziet het er uit:

1 click upsell in werking

Hier zie je hoe zo'n proces met one click upsell er schematisch uit kan zien:

1 klik upsell werking

Mag je zomaar incasseren?

Hoe werkt dit en mag dit dan zomaar? Ja en nee. Stel dat je bijvoorbeeld een lidmaatschap verkoopt, dan kun je de eerste termijn direct door je klant laten betalen door middel van iDEAL of creditcard. Hiermee geeft de klant een machtiging af voor toekomstige betalingen, zodat jij per maand het bedrag voor het lidmaatschap kunt afschrijven.

Officieel heb je daar een ‘natte’ handtekening (op papaier) voor nodig, maar in de praktijk zie je dat eigenlijk zelden. Online voldoet simpelweg het akkoord gaan met de verkoopvoorwaarden door het zetten van een vinkje.

Zo werkt het ook met de 1-klik-upsell. In plaats van een maand later incasseren je echter direct het extra verschuldigde bedrag voor de extra aankoop. Het is een wrijvingsloze manier om je klant heel eenvoudig een extra aankoop te laten doen, omdat hij niet opnieuw gegevens hoeft in te vullen of zijn e.dentifier of bankgegevens erbij hoeft te pakken.

Voorbeeld van de one click-upsell

Je ziet hier een voorbeeld van een salespage van een van onze cursussen. Naast de cursus betalen kan de klant op de betaalpagina ook een kassakoopje toevoegen.

1 click upsell proces

Op de bedankpagina volgt echter nog een onweerstaanbaar aanbod als 1-klik-upsell in de vorm van onze productlanceringencursus voor slechts €197,-. Het conversiepercentage? 13,1%. Een klant kan door zowel het kassakoopje als de 1-klik-upsell zijn orderwaarde dus verhogen van €47,- naar €261,-.

Reken je deze conversieratio mee over alle bestellingen, dan is door het toevoegen van deze 1-klik-upsell onze gemiddelde orderwaarde gestegen van €54,48 naar €80,29.

389% meer winst door 1-click-upselling


Youri Meuleman, eigenaar van ova.nl, gebruikt deze techniek in combinatie met een zeer effectieve methode om aan waardevolle leads en betalende klanten te komen. Via advertenties op Facebook promoot hij zijn boek. In plaats van die te verkopen, biedt hij deze ‘gratis’ aan. Geïnteresseerden hoeven enkel de handelings- en verzendkosten van €7,29 te betalen. Dit bedrag is iets hoger dan de daadwerkelijke kosten, omdat er wat ruimte voor extra kosten is meegerekend.

Op iedere bestelling maakte Youri in januari 2019 ongeveer €1,69 marge. Hij verkocht 1.098 boeken en hield dus €1.855,- over. Na bestelling van het boek biedt Youri zijn kopers echter een one click upsell aan. Dit is een online programma van €47,- dat perfect aansluit op het boek. Van de 1.098 klanten maakten er 114 gebruik van dit aanbod, dat is een conversiepercentage van 10,4%.

Dit leverde hem €5.358,- extra omzet op. Aangezien het om een online programma gaat is dit ook nog eens 100% winst. Hij maakt namelijk geen kosten voor inkoop, voorraad of distributie van deze upsell. Zo verhoogde hij zijn winstmarge van €1.855,- naar €7.213,- en dat is een stijging van 389%!

Waarom werkt een one click upsell zo goed?

Een upsell na betaling werkt het psychologisch gezien iets anders dan een upsell voor betaling (zoals een kassakoopje). Voor de betaling ziet je koper het totaalbedrag oplopen en ervaart dit ook als één grote uitgave (opgetelde pijn). Wanneer je koper eerst één product afrekent en vervolgens met korting een tweede kan toevoegen, dan zal dat tweede bedrag als relatief weinig aanvoelen (gedeelde pijn).

Dit kun je versterken door een goed onderbouwde reden te geven om een extra product toe te voegen. Sowieso is het geven van een korting altijd geloofwaardiger en effectiever wanneer je een duidelijke reden en onderbouwing van de korting kunt vermelden.

Ook wil je een klant in de zogenoemde buying mood houden. Wanneer een klant net je product heeft gekocht, dan is deze volledig gefocust op jouw bedrijf en is zijn interesse in jouw diensten op een ultiem hoogtepunt. Het is dan zonde om dit momentum af te doen met een kort bedankje en een doodlopende pagina waar hij verder niets anders kan doen dan de pagina verlaten.

Een mooi voorbeeld is de webshop van Greenjuice. Na betaling van een eerste pot leggen zij uit dat zij de verwerkingskosten (doos pakken, pot erin stoppen) en de verzendkosten toch al moeten maken en dat het daarom relatief goedkoop is om er in dit proces een tweede pot bij te stoppen.

Het principe van het opsplitsen van een betaling en daarmee het verminderen van de pijn voor vervolginvesteringen stamt af van het principe van de sunk costs (verzonken kosten). Dit zijn kosten die al gemaakt zijn en onomkeerbaar zijn. Hoewel we deze mee moeten rekenen, zijn we geneigd om ze snel te vergeten en alleen te kijken naar kosten die je nog moet maken.

2-click-upsell?

Pas hier echter wel mee op. Een bevriende ondernemer (die in dit voorbeeld graag anoniem wil blijven) voegde namelijk een 1-click-upsell aan zijn bestelproces toe, maar gaf een klant geen duidelijke feedback dat één klik op de knop voldoende was voor een extra order.

Er kwam geen pop-up met bevestiging of iets dergelijks in beeld. Zo bestelde een van zijn klanten maar liefst 30 keer de upsell, omdat zij dacht dat de knop niet werkte. Oeps…

Wij werken daarom met een 2-klik-upsell door eerst een controlebericht te tonen.

Extra bevestiging bij one click upsell

Software voor de one click upsell

Wil je zelf een 1-click-upsell aan je betaalproces toevoegen? Gebruik dan onze Plug&Pay software om strakke betaalpagina's en upsellprocessen te maken. Hiermee kun je eenvoudig zowel kassakoopjes als 1-click-upsells toevoegen.

Plug&Pay stelt je zelfs in staat om meerdere 1-click-upsells achter elkaar toe te voegen en is daarmee uniek in Nederland.

One click upsell met woocommerce? (plug-in)

Wil je een 1-click upsell toevoegen aan je woocommerce webshop? Gebruik dan de plug-in van Woosa om je checkout pagina uit te breiden.