arrow_drop_up arrow_drop_down
De toekomst van online programma’s en e-learning
5 augustus 2020 

De toekomst van online programma’s en e-learning

We hebben een vraag binnengekregen van Anouk en Manon van The Social Brand. Zij vroegen zich af hoe wij de toekomst van online cursussen en programma's zien. Er zijn steeds meer ondernemers die online programma's maken. Hoe kun je nog het verschil maken met online educatie?

Het antwoord geven Martijn en Tonny in de nieuwste aflevering van Online Barketing. Bekijk de video hier:

Of lees de uitgebreide tekst hieronder.

Verwachtingen voor de toekomst van online programma's

Wij zien in de toekomst nog heel veel kansen voor online programma's. Er zijn zoveel online programma's te bedenken in allerlei verschillende branches. Je kunt blijven doorgaan. Als je ons een paar jaar geleden had verteld dat een online training over hoe je honden kunt leren dingen opsporen als een gek zou verkopen, hadden we je niet geloofd. Maar toch waren we betrokken bij deze lancering waarbij dat als een raket ging en waarbij de klanten ook nog eens superblij waren.

Er zijn oneindig veel niches te bedenken waar je een online programma voor kunt maken en waar je mensen echt mee verder kunt helpen. En de wereld blijft zich ontwikkelen. Er ontstaan zo steeds meer nieuwe mogelijkheden en nieuwe kansen. Er komen nieuwe hobby's en nieuwe dingen waar je iets over zou kunnen leren. Er blijven zo altijd mogelijkheden om een nieuw online programma te maken.

De wereld wordt steeds digitaler en mensen gaan het ook steeds gewoner vinden om online iets te leren. Een cursus hoeft al lang niet meer altijd fysiek in een ruimte te zijn. De tijden veranderen en het is heel gewoon als je op internet zit. Houd eens een keer bij hoe vaak je per dag even snel iets opzoekt op Google. Of hoe vaak je op YouTube doorklikt naar andere informatie. Dit doe je natuurlijk niet altijd om iets te leren, maar in veel gevallen wel.

Als je kijkt naar de tijd voor het internet zag het er heel anders uit. Hoe vaak pakte je nu echt de encyclopedie uit de kast om even iets op te zoeken. Het is tegenwoordig zo gewoon geworden. Er wordt ook steeds meer content gemaakt. Je kunt niet anders dan de lijn doortrekken en weten dat het in de toekomst alleen maar meer zal zijn. Daarom zien we zeker een toekomst voor het maken van online programma's.

Online programma's met toegevoegde waarde

Nu er steeds meer online programma's bijkomen, wordt het interessant om het kaf van het koren te gaan scheiden. Bijna alle kennis die we hebben als mensheid mag dan wel gratis op het internet te zijn, mensen weten niet meer waar ze moeten beginnen met zoeken. Een online programma heeft daarom zeker een toegevoegde waarde.

Het draait bij online programma's niet zozeer om de kennis die je aan mensen overbrengt. Het gaat juist over de toegevoegde waarde op die kennis. Daar zit het verschil. Je wilt iets toevoegen dat niet meer van hetzelfde is van wat er al bestaat. Daar zit de toegevoegde waarde in.

De toegevoegde waarde zit hem vaak in het zijn van een ervaringsdeskundige. Dat leren wij ook al jaren aan ondernemers. Je zag in het begin dat het puur ging om het zenden van informatie. Om het uitleggen van dingen. Beetje bij beetje bieden de bedrijven die groter worden steeds meer toegevoegde waarde.

Als jij een onderwerp heel simpel kunt uitleggen, dan is dat je toegevoegde waarde. Ook het toevoegen van een community zorgt voor meer waarde. Je geeft zo niet alleen kennis, maar brengt mensen bij elkaar. Een andere manier is om een spelelement toe te voegen. Zo leer je mensen niet alleen wat ze moeten weten, maar help je ze ook om het daadwerkelijk te doen. Je maakt er een spelletje van en al doende leert men.

Houd het simpel

In de toekomst van online educatie gaat het steeds meer om heel specifiek zijn. In plaats van dat je mensen alles gaat leren, word je expert in één bepaald onderwerp. Zorg dat je een toegevoegde waarde weet te leveren die je nergens anders kunt krijgen. Dan heb je een hele mooie positionering.

Er zijn heel veel online trainingen te vinden op het gebied van online marketing. Maar als jij een positionering voor jezelf neerzet waardoor mensen fan van jouw bedrijf, merk of persoon worden, dan zullen er ook altijd mensen zijn die specifiek jouw programma willen kopen. Op die manier word jij als persoon een toegevoegde waarde.

Je ziet nu al steeds vaker gebeuren dat mensen in plaats van heel veel informatie juist heel weinig. Met die informatie gaan ze ervoor zorgen dat je het juiste resultaat haalt, zonder dat je te veel wordt afgeleid door overbodige info. Want waarom wil je iets leren? Omdat je iets wilt bereiken! Zorg er daarom voor dat mensen met je online programma precies de juiste informatie krijgen waarmee ze dat einddoel kunnen bereiken. Daar gaat het uiteindelijk naartoe.

Hoe wij online educatie zelf aanpakken

Zelf doen we natuurlijk ook aan online educatie. Ook al noemen we het niet zo. Wij noemen het online barketing, lekker blaffen aan een bar. In principe is het ook educatie. Maar dit is niet betaald. Wij geven ook betaalde programma's. Maar die moeten het niet zozeer hebben van de kennisoverdracht. Dat zit meer in de begeleiding, gamification, community en software. Dat is de stap die wij hebben gemaakt.

In een markt zoals de onze, dus in online marketing, is heel veel aanbod. Dat is niet voor elke markt zo. Dat zien we terug bij onze Huddle-klanten. Er is bijvoorbeeld de brei club, waarin ze mensen leren breien met online video's. Binnen de online community gaan mensen samen breien. Deze markt is een stuk kleiner dan online marketing of persoonlijke groei.

Een van de Huddle gebruikers heeft ook een bijen club. Deze man leert je om zelf imker te worden in je eigen tuin. Dat is natuurlijk super specifiek. Er zal niemand in de markt zijn die dat aanbiedt. Dan kun je het gewoon alleen bij kennis houden. Dan kun je het heel simpel houden.

Het wordt lastiger als er meer concurrentie is. Zelf zagen we dat veel mensen dezelfde kennis verkopen. Daarom geven we onze kennis nu gratis weg. We vragen alleen nog maar geld voor het succesratio van onze kennis. Je koopt bij ons niet langer zomaar een cursus waarbij je zelf maar moet zien wat je ermee doet. We zijn juist gaan kijken naar hoe we ervoor kunnen zorgen dat iemand die een cursus koopt ook daadwerkelijk resultaat boekt. Daarvoor maken we gebruik van begeleiding, community en gamification.

We zijn er ook steeds meer mee bezig om toetsing en certificaten toe te voegen aan de programma's. We deden dat laatst bijvoorbeeld bij de Tornado Challenge. We waren zes dagen live en gaven elke ochtend online marketing training. Meedoen was gratis. Na het afronden van de challenge konden mensen een certificaat met hun naam erop downloaden. Je zag zelfs dat mensen het op hun LinkedIn gingen toevoegen bij hun opleidingen.

Als je dit soort ontwikkelingen ziet, dan kunnen we alleen maar concluderen dat er nog heel veel te winnen is in de markt van de online programma's. Je moet alleen even een stapje verder gaan. Ga verder dan alleen achter je laptop zitten en een paar video's schieten. Bedenk hoe je er een volwaardige opleiding of een volwaardig traject van kunt maken. Dan heb je een hele mooie onderscheiding.

Online training maken? Zo begin je

Stel, je moet nog beginnen met het maken van online trainingen en je denkt: ‘Er zijn al zoveel online trainingen, is dat nog rendabel voor de komende jaren?' Begin dan met wat jouw klant er uiteindelijk uit wilt halen. Waarom zou een klant deze training willen volgen? Wat zou het resultaat moeten zijn?

Vervolgens kun je gaan kijken naar hoe je ervoor zorgt dat de kans zo groot mogelijk is dat jouw klant het gewenste resultaat haalt. Bedenk je ook hoe je kunt zorgen dat je klant er zo blij mogelijk van gaat worden. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een certificaat of toets zijn. Mensen kunnen de training volgen en de toets afvinken. Zo krijgen ze een goed gevoel over zichzelf. Als je een online training gaat maken, is het essentieel om dat goede gevoel te creëren bij je klanten.

Je ziet nog te veel dat mensen alleen maar een online training maken omdat het makkelijk is en makkelijk verkoopt. Ze kijken niet echt verder dan dat. Er zijn te veel business coaches en goeroes die een cursus hebben gevolgd van iemand anders die ook een cursus heeft gevolgd. Ze herkauwen het voor de vijfde keer en gooien het in een online programma. Ze hebben alleen geen proof of concept. Dat soort online programma's gaan wel opdrogen.

Het is anders als jij daadwerkelijk expert bent op een bepaald gebied en het ook nog eens goed over weet te dragen. Het enige wat je dan nog nodig hebt, is klandizie en de mogelijkheid om ervoor te zorgen dat je klanten ook succes gaan behalen. Als dat het geval is zal er altijd plek zijn voor jouw online training in de markt.

Een meester in je vak zijn als toegevoegde waarde

Waar veel mensen de mist in gaan is dat ze al hun kennis over hun vak willen overbrengen. Jij bent het vak meester en gaat ervan uit dat je student straks net zoveel van het vak af weet als jij. Dan gaat het om pure kennisoverdracht. Deze vorm van online educatie is niet echt efficiënt.

Onze klanten hoeven niet zoveel kennis te hebben van online marketing als wij zelf hebben. Wij zijn hier 24 uur per dag mee bezig. We dromen er ‘s nachts zelfs van. Dat hoeft voor onze klanten niet. Ondernemers hoeven alleen maar resultaten te boeken met onze kennis. Wij moeten ze alleen maar precies de stukjes geven waarmee ze de grootste sprongen gaan maken. We moeten iets wat heel ingewikkeld is simpel maken.

Als iemand een vak meester is, dan kan hij ook iets wat heel ingewikkeld is in hele simpele termen uitleggen. Iemand die een vak niet meester is, maakt het vaak heel complex. Na het volgen van zo'n cursus begrijp je nog minder van het onderwerp dan voordat je eraan begon. Je vak meester zijn is dus echt een toegevoegde waarde als je een online programma gaat maken.

Verschuiving van het publiek

Er liggen momenteel enorm veel kansen voor het maken van een online programma. Dat komt niet door corona, ook niet omdat iedereen thuis zit en ook niet omdat heel veel mensen op het internet zitten. Dat was altijd al zo.

We zien wel een verschuiving in gedrag. Je ziet dat mensen 10 jaar geleden nog heel veel televisie keken. Deze stroom begint nu een beetje weg te gaan bij de televisie. Je ziet dat podcasts enorm in opkomst zijn en dat mensen in plaats van de massa informatie steeds vaker een podcast volgen over een onderwerp dat zij leuk vinden.

Mensen willen wat meer de diepte in dan een paar jaar geleden de trend was. Toen was de aandachtsspanne juist heel kort, waardoor je alleen nog maar in korte boodschappen kon communiceren. Door deze ontwikkelingen heeft het steeds minder zin om bijvoorbeeld in een praatprogramma aan tafel te gaan zitten als expert. Je krijgt dan vaak maar drie minuten spreektijd. Daar kun je niet echt iets in kwijt. Door een eigen programma te maken en dat op YouTube uit te zenden, heb je wel de kans om de diepte in te gaan. Je kunt in jouw markt zelfs de eerste zijn die er iets mee doet.

Internet en YouTube zijn er al heel lang, maar je ziet dat de interesses van mensen verschuiven. Een dergelijk programma is dan wel geen betaalde variant van online educatie, maar het is wel een prachtige manier om een autoriteit in de markt te worden. Daarbij kun je een doelgroep bereiken die je vervolgens weer kunt doorsturen naar je product.

Online educatie op jouw eigen manier

Je wilt je betaalde producten in een omgeving neerzetten die echt van jou is. Je kunt bijvoorbeeld een eigen Netflix-omgeving creëren waarin mensen 100% voor jouw materie komen. Mensen komen voor jou als persoon en voor jouw toegevoegde waarde.

Dat zien wij ook terug. Mensen weten dat ze voor online marketing bij ons moeten zijn. Ze kunnen onze video's volgen en meedoen aan de challenge met de community. Ze krijgen niet alleen maar ingewikkelde informatie, maar krijgen een hele simpele uitleg die ze ook meteen kunnen toepassen. Dat gevoel wil je gaan creëren voor je klanten.

Het is mooi als je kijkt naar onze community en hoeveel mensen uiteindelijk meedoen met zo'n challenge die we online zetten. We denken er lang over na en zijn er lang mee bezig hoe we een strategie optimaal kunnen neerzetten. Dat testen en proberen we. En als het voor ons goed heeft gewerkt, dan maken we een soort van stappenplan waarin mensen in drie of vier stappen exact hetzelfde kunnen bereiken voor hun business.

Kun je dat creëren voor jouw vakgebied en mensen naar jouw omgeving sturen? Dan zorg je voor een enorme binding met die mensen. Het is dan niet erg dat er ook nog andere aanbieders zijn binnen jouw markt. Jij doet het op jouw manier.

Techniek als belangrijke factor voor de toekomst

Nog een belangrijke factor in de toekomst van online educatie: techniek. Wij maken zelf gebruik van YouTube, omdat die techniek altijd goed is. Gebruikers weten al hoe YouTube werkt. Daarom hoeven we mensen daar niet in op te voeden.

Je kunt ook afkijken bij Netflix, Disney+ en Amazon Prima. Mensen zijn nu nog bereid om meerdere abonnementen te nemen op verschillende plekken. We weten nog niet hoe het gaat ontwikkelen, maar het kan zo zijn dat er straks één winnaar uit de strijd komt. Het kan ook zijn dat ze allemaal een bestaansrecht hebben, omdat ze allemaal een net iets ander aanbod hebben.

Een bepalende factor is de techniek die deze platformen gebruiken. De techniek gaat erom dat je zowel op je telefoon, je tablet als je televisie een prettige kijkervaring hebt. Dat wordt nog weleens onderschat. Ook als jij een e-learning maakt. Wij zijn daar ook veel mee bezig.

Je moet er niet van uitgaan dat mensen alleen op hun computer jouw programma volgen. Je wilt juist een omgeving creëren waardoor mensen kunnen kijken op alle verschillende apparaten.

E-learning platforms als toekomst van online educatie

We zien het nog niet veel in de online educatie, maar allesomvattende platformen zoals Netflix en Disney+ in de entertainment gaan we ook krijgen op het gebied van leren. Als mensen een bepaalde skill willen leren gaan ze nu vaak nog naar één aanbieder om daar één cursus te kopen. We verwachten dat er steeds meer platformen waar je lid van kunt worden om meerdere cursussen te kijken.

Ondanks de verzamelplatformen blijft het rendabel om je eigen cursus op te zetten. Je kunt bijvoorbeeld ook zelf een platform starten, zoals Albert en Tonny hebben gedaan voor BreinTV. Albert heeft 13 e-learning programma's. Deze kun je allemaal los verkopen, maar wat we nu gaan doen is deze allemaal aanbieden via het platform BreinTV. De komende jaren komen daar steeds meer programma's bij.

We verwachten dat er per niche platformen gaan komen waarop je dingen kunt leren. In ons geval is de niche redelijk groot, want we richten ons op persoonlijke groei en alles wat er in je brein gebeurt. We hebben ook het plan om als dat straks staat aan trainers te vragen die een programma verkopen om dat ook in de omgeving te zetten. Daar krijgen ze dan een vast bedrag per jaar voor of per hoeveel het wordt bekeken.

Je kunt zelf degene zijn die het platform start, maar als er al een platform is, kun je ook specifieke programma's gaan maken voor dat platform. We weten nog niet hoe lang het gaat duren voordat dit realiteit wordt. Het zou logisch zijn dat de wereld nu binnen een paar jaar zo is veranderd dat dat soort platformen overal overheersen. Maar het kan ook nog maar zo 10 of 20 jaar duren voordat het zover is.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen