Private Label Rights

Private Label Rights (letterlijk: privé label rechten) zijn rechten die je kunt kopen op een (digitaal) product, waarna je met het product kan doen wat je wilt. Koop je bijvoorbeeld de rechten op een Engels e-book wat een voor jou en je klanten interessant onderwerp behandelt, kun je dit vertalen naar het Nederlands, je eigen naam eronder zetten en voila: je hebt een e-book geschreven!Private Label content is er in allerlei vormen: de al genoemde e-books zijn veel voorkomend, maar ook artikelen, graphics, foto’s en video’s kun je tegen een (lage) prijs kopen en je eigen maken. Doordat de meeste Private Label content aan veel verschillende kopers wordt aangeboden, is de prijs vaak laag. Soms wordt de content maar aan een beperkt aantal kopers aangeboden, waardoor de prijs stijgt.

Voordelen Private Label Rights:

  • Het scheelt je veel tijd. Of je nu een e-book helemaal zelf moet schrijven of alleen de vertaling moet doen…
  • Het scheelt geld. Enkel de rechten inkopen en vervolgens de tekst naar je eigen hand zetten – al is het maar alleen je naam eronder – is een stuk goedkoper dan een professionele tekstschrijver inhuren.
  • Helpt bij het opbouwen van je reputatie: mensen zien immers dat je een e-book of veel artikelen over een bepaald onderwerp hebt “geschreven” en zien je daarmee sneller als expert op dat gebied.
  • Het herschrijven van Private Label content kan je leren hoe je een goed artikel of e-book moet schrijven, wat je in de toekomst wellicht goed van pas kan komen.

Nadelen Private Label Rights:

  • Doordat Private Label Rights aan veel verschillende mensen worden verkocht is de content niet meer exclusief of origineel.
  • Om de content wel origineel te maken moet je er nog behoorlijk wat werk insteken.
  • Als je klanten erachter komen dat je teksten niet origineel zijn maar jij dat wel zo laat lijken, kun je redelijk door de mand vallen en je geloofwaardigheid kwijtraken.