contactpagina

Hoe verbeter je de contactpagina?

De contactpagina is een pagina waar niet snel aan gedacht wordt om conversie optimalisatie op toe te passen. Veel ondernemers willen namelijk helemaal niet dat er contact wordt opgenomen, maar gewoon keiharde sales maken. Terwijl andere ondernemers juist wél willen dat je contact opneemt, want een goede service bevat ook contactmomenten via telefoon, mail of chat.

Wat je ook doet met je onderneming, de contactpagina is cruciaal voor ieder bedrijf. In dit artikel gaan wij je leren hoe je vertrouwen uitstraalt op je contactpagina (korte pro-tip: wees betrouwbaar). Zodra een bezoeker je genoeg vertrouwt, nemen zij contact met je op en krijg je de kans om van de bezoeker een klant te maken. Grijp deze kans met beide handen aan.

Ga maar eens na hoe vaak jij zelf op een contactpagina komt. Bij mij is de contactpagina een standaard check om te kijken of ik een onderneming kan vertrouwen. Kan ik je bellen? Heb je een fysiek adres op de contactpagina staan of wil je liever geen mensen over de vloer? 

De contactpagina is dé plek waar vertrouwen gewonnen of verloren wordt. Zelf heb ik vaak genoeg meegemaakt dat ik op een intrigerende Facebook advertentie klik van een onbekende webshop, waar ik dan (nog) geen volledig vertrouwen in heb. Ik ga op onderzoek uit om te kijken of de onderneming betrouwbaar is. Daarom ga ik zelf altijd mijn eigen checklist langs om te kijken of ik het risico durf te nemen met de onderneming. Daarom kijk ik naar:

  • Contactpagina
  • Over ons pagina
  • Reviews (waaronder Google & andere partijen)
  • Leveringsvoorwaarden
  • Retourvoorwaarden

Maar goed, voor nu gaat het alleen over de contactpagina. Klik op de volgende link als je meer wilt leren over webshop marketing.

Wat is een conversie op de contactpagina?

In principe kun je alle acties op de contactpagina meten als een conversie. De meest gangbare (macro)conversies op de contactpagina zijn:

  • Contact opnemen via telefoon
  • Contact opnemen via e-mail
  • Contact opnemen via chat
  • Contactformulier invullen
  • Offerteaanvraag
  • Reservering

Overige acties die meetbaar als (micro)conversies zijn: 

  • Tijd op pagina (bijv. 2 minuten of langer)
  • Doorklikken naar social media

Omdat conversies meetbaar zijn, is het wijs om dit ook te doen. Zo kun je kijken welk verkeer leidt tot een contactmoment. Contactmomenten zijn cruciaal voor bedrijven die een dienstverlening uitvoeren. Benieuwd hoe je conversies meet? Lees dan dit artikel.

Contactpagina tips

De contactpagina moet je niet alleen gebruiken om contact op te nemen, maar ook extra vertrouwen uit te stralen naar je potentiële klant. Gebruik de volgende tips om jouw contactpagina te optimaliseren.

1. Nodig mensen uit om contact op te nemen

Zorg dat mensen contact met je willen opnemen. Doe dit door alle contactmogelijkheden toe te voegen. Wees hier ook flexibel in. Als iemand het liefst contact heeft via WhatsApp, biedt deze functie dan aan. 

Hoe meer contactmogelijkheden jij hebt, hoe groter de kans is dat de favoriete communicatiemiddel van je klant er tussen staat. Overweeg om de volgende contactmogelijkheden te gebruiken:

  • Contactformulier
  • Telefoon
  • Mail
  • Chat
  • WhatsApp
  • Social media (zoals Facebook & Instagram)
  • Adres (waaronder post- en bezoekadres)

    2. Verplichte gegevens

  • KVK-nummer
  • BTW nummer
  • IBAN-nummer

Deze gegevens zijn verplicht door de Kamer van Koophandel. Meer informatie hierover vind je op deze pagina van de website van het Ondernemersplein.

3. Laat jezelf zien

Mensen doen zaken met andere mensen. Zorg daarom dat jouw gezicht of van collega’s te zien is op de contactpagina. Kijk eens naar ons voorbeeld van de contactpagina. Het eerste wat je ziet zijn 12 blije koppies. Daar kun je zelf ook alleen maar blij van worden, toch? Kweek vertrouwen door te laten zien met wie je potentiële klant contact opneemt.

creative-contactpagina-goed-voorbeeld-imu-nl.jpg

4. Toon de tijden dat je bereikbaar bent

Voor jouw bedrijf én voor je klanten is het vervelend als je elkaar misloopt. Zorg daarom dat je toont wanneer je bereikbaar bent. Gebruik je chat en/of telefonie voor je klantenservice?

Laat dan de openingstijden van de klantenservice zien. Het is ook handig om te tonen wat je verwachte tijd voor een reactie gaat duren.

5. Wie gaat je klant spreken?

Deze tip is een toevoeging op het vorige punt. Heb je iemand die de telefoon opneemt? Zorg dan dat er op de contactpagina staat wie ze te spreken krijgen.

Dit verlaagt de drempel om contact op te nemen, doordat de bezoeker het gevoel heeft dat zij weten wie zij gaan spreken. Heb je meerdere afdelingen, vestigingen of telefoonnummers? Toon dan meerdere afbeeldingen met naam bij de verschillende telefoonnummers.

6. Vertel over je kantoor / pand

Heb je een kantoor of pand waar mensen langs komen? Een afbeelding hiervan kan handig zijn om te laten zien als het wat lastiger te vinden is. Een afbeelding van enkel je kantoor of pand raden wij niet aan. Dit komt erg onpersoonlijk over en dat is precies wat we willen voorkomen.

7. Google Maps op de contactpagina

Naast je adres, is het ook handig om Google Maps locatie te tonen op je website. Zo kunnen bezoekers snel navigeren naar jouw website.

8. Informeer je klant

Wat kan je klant van je verwachten? Is er een offerteaanvraag binnen gekomen? Of is er een contactformulier ingevuld?

Geef een duidelijke indicatie wat je klant kan verwachten. Neem je contact op binnen één werkdag? Of heb je wat langer nodig door de drukte? Laat je klant weten wat je gaat doen én wanneer je het gaat doen. Verwachtingsmanagement is de eerste stap naar een tevreden klant.

9. Efficiënte contactformulieren

Contactformulieren zijn erg handig en waardevol voor een onderneming. De potentiële klant kan zo een vraag, offerte of bericht sturen, zonder dat de bezoeker jouw website hoeft te verlaten. 

Een veelgemaakte fout bij contactformulieren is dat ze te lang zijn/te veel invulvelden hebben. Vaak zijn het invulvelden die totaal onbelangrijk en overbodig zijn. 

We komen de volgende overbodige invulvelden nog te vaak tegen:

  • Onderwerp
  • Man/vrouw
  • Aanhef
  • Tussenvoegsel

Probeer alleen informatie te vragen die je echt nodig hebt. Denk aan:

  • Naam (voor en achternaam in één veld)
  • E-mailadres of telefoonnummer (net wat jij nodig hebt)
  • Veld voor vraag / opmerking

Heb je meer informatie nodig? Dan is dit natuurlijk prima, maar hoe meer informatie jij nodig hebt, hoe lager het percentage zal zijn dat je formulier invult.

Opdracht: loop je contactformulier(en) na. Welke invulvelden zouden in principe weg kunnen?

10. Leg uit waarom je klant contact moet opnemen

Waarom zou je klant contact met jou moeten opnemen? Wat heb jij als onderneming te bieden? Los jij met je onderneming een probleem op? 

Speel op de vraag van je klant in. Ben jij bijvoorbeeld een hovenier? Plaats dan een titel op de contactpagina als: ‘Klaar om jouw droomtuin te laten realiseren?’

Dit zal jouw potentiële klant aanzienlijk meer aanspreken dan: ‘Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.’

11. Duidelijke CTA

Een duidelijke call-to-action (CTA) is cruciaal voor de contactpagina. Welke actie moet je bezoeker uitvoeren op de contactpagina? Met goede CTA-buttons verhoog jij effectief het doorklikpercentage. Gebruik een kleur die contrasteert met jouw primaire kleur. Lees ons artikel over CTA’s om hier meer over te leren.

12. Link naar actieve social media platformen

Veel potentiële klanten zijn via de contactpagina aan het kijken of jij wel betrouwbaar bent. Zij willen jou zien en erachter komen wie je bent, wat je doet en of je het goed doet.

Om het vertrouwen van deze klanten te winnen, is het verstandig om vanaf je contactpagina te linken naar je actieve social media accounts. Ga hier niet je Facebook profiel neerzetten waar je al 5 jaar niet meer actief op bent, want dan worden je klanten argwanend.

Ben je actief op een platform als Instagram, LinkedIn, TikTok, YouTube8765w of Pinterest? Link dan vanaf je contactpagina naar dit platform. 

13. Bedankpagina

De bedankpagina is de pagina waar je bezoeker moet uitkomen na het invullen van een contactformulier of offerteaanvraag. De bedankpagina mag alleen bereikbaar zijn na het invullen van deze formulieren, want dan kun je goed meten hoeveel conversies er daadwerkelijk zijn. Ook de bedankpagina is een pagina waar je veel winsten te behalen zijn. Lees ons artikel: 49 manieren om meer uit je bedankpagina te halen.

14. Zorg dat je onthouden wordt

De beste manier om onthouden te worden door middel van de contactpagina is door grappig en/of creatief te zijn. 

Wees creatief en memorabel zodat zij dit associëren met jouw bedrijf.

15. Gebruik geen sidebar

Een sidebar heeft een afleidende factor op de contactpagina. Het doel van de contactpagina moet zijn: contact opnemen. Een sidebar op een contactpagina is iets dat we nooit meer willen zien. Tenzij je wilt dat je bezoekers geen contact met je opnemen, maar daar zo meer over.

Korte samenvatting

  1. Nodig mensen uit om contact op te nemen
  2. Straal vertrouwen uit en laat jezelf zien
  3. Toon alle verplichte gegevens
  4. Wees creatief en spreek de potentiële klant aan
  5. Hou het kort en bondig, ook bij het contactformulier
  6. Indien mogelijk, laat zien met wie de bezoeker contact opneemt
  7. Informeer je klant wat er gaat gebeuren
  8. Toon duidelijke CTA’s op de contactpagina
  9. Link alleen naar je actieve social media kanalen
  10. Gebruik een bedankpagina bij een contactformulier

Maar wat als ik contact juist wil voorkomen?

Iedereen die met een klantenservice gewerkt heeft, weet dat de klantenservice een afdeling is die snel overbelast raakt. Klanten nemen veel contact op met vragen die in principe al op de website beantwoord (kunnen) worden.

De contactpagina kun je in dit geval ook gebruiken om contact te voorkomen. Overleg met je klantenservice welke vragen vaak voorbij komen. Beantwoord deze vragen op je contactpagina met een FAQ.

Vragen die je in de FAQ kan zetten zijn:

  • Wat zijn de verzendkosten?
  • Welke betaalmogelijkheden zijn er?
  • Wanneer word een bestelling verstuurd?
  • Wat is de status van mijn bestelling?
  • Wat is de retourtermijn?
  • Hoe werkt retourneren?
  • Kan ik een artikel met korting retourneren?
  • Zijn er retourkosten?
  • Is ruilen mogelijk?
  • Hoe kan ik een abonnement afsluiten?
  • Hoe kan ik mijn abonnement opzeggen?
  • Hoe kan ik een abonnement wijzigen?

WebwinkelKeur heeft in 2016 een aantal maanden bijgehouden waarom er contact op werd genomen met hun klantenservice. Gebruik de volgende categorieën in je FAQ om vragen te voorkomen:

  • Productinformatie
  • Bestelproces
  • Levering
  • Herroeping (retouren)
  • Betalingen
  • Garantie

webwinkelkeur-meestgestelde-telefonische-vragen.jpg

Chatbot

Een chatbot kan de druk op de klantenservice verlagen. Veel mensen ervaren een chatbot wel als onpersoonlijk. In sommige situaties en voor sommige bedrijven zal het zeker een toegevoegde waarde hebben, maar je moet wel overwegen of dit je serviceniveau écht ten goede komt.

Een combinatie van chatbot en menselijke Live Chat zorgt ervoor dat de klantenservice gerichter en sneller de klant helpen. De chatbot doet het voorwerk en beantwoord de vragen waar het dit kan. Voor de overige vragen wordt er doorverbonden naar de klantenservice.

Met AI worden chatbots wel steeds beter. Ook zijn er tegenwoordig al zat koppelingen mogelijk met social media en WhatsApp. Daarnaast kun je chatbots ook gebruiken als vervanging voor contactformulier en als gesprekstarter bij chats.

Beperk contactmogelijkheden

Een andere methode om de druk op je klantenservice te verlichten via de contactpagina is om contactmogelijkheden te beperken.

Bij IMU en bij onze dochterbedrijven kun je bijvoorbeeld niet meer bellen voor support. Wij hebben gemerkt dat onze klanten via de telefoon niet zo goed geholpen worden als via de chat en mail. 

Met onze softwaretools is het vooral handig om screenshots en schermopnames te delen. Via de telefoon viel het op dat het niet fijn werkte voor ons en onze klanten. Daarom hebben wij besloten om het contact te beperken tot chat & mail. Wij zagen namelijk dat video, screenshots & tekst in de praktijk beter helpen. Dit kwam onze gemiddelde reactietijd ten goede. Onze klanten waren ook meer tevreden over de snelle reactietijd, win-win situatie dus!

FAQ

Een FAQ-gedeelte op de contactpagina is ook een goede methode om contactmomenten te verminderen. FAQ staat voor Frequently Asked Questions (oftewel: veelgestelde vragen).

Vul hier vragen in die je klantenservice vaak ontvangt. Beantwoord deze vragen zo volledig mogelijk. Is er een vervolgvraag die vaak gesteld word? Behandel deze dan ook gelijk of link door naar juiste FAQ-gedeelte of pagina.

 contactpagina-faq-voorbeeld-imu-nl.jpg

Voorbeelden goede contactpagina's

Wij gaan je hier laten zien wat goede contactpagina’s zijn én waarom ze goed zijn. Onder iedere afbeelding vind je de pluspunten. We willen laten zien wat sterke punten van een contactpagina zijn, zodat jij hier zelf ook lessen uit haalt.

Ieder bedrijf heeft een unieke contactpagina, die is afgestemd op de service van het bedrijf. Heb jij geen telefonische klantenservice? Compenseer dit dan met een goede FAQ of een chatservice die minimaal net zo goed is. Denk zelf goed na welke contactmogelijkheden het beste passen. Hieronder vind je contactpagina voorbeelden die uitblinken.

Bedrijf: IMU :)

Pluspunten:

  • Persoonlijke touch
  • Veelgestelde vragen 
  • Direct in contact met juiste afdeling
  • Handige chatbot

Bedrijf: INN Balans

inn-balans-contactpagina


Pluspunten:

  • Persoonlijke foto
  • Overzichtelijke contactinformatie
  • Alleen links naar actieve social media accounts
  • Kort contactformulier
  • Prachtig gemaakt in Phoenix ;).

Bedrijf: Bol.com

 contactpagina-bol.jpg

Pluspunten:

  • Overzichtelijke FAQ
  • Geautomatiseerde chatbot
  • Contact met klantenservice ook mogelijk (wel beetje verstopt)

Bedrijf: Wehkamp


Pluspunten:

  • FAQ
  • Snelle links naar gegevens, bestelling & retour
  • Verwachtingsmanagement voor klantenservice up-to-date
  • Langere reactietijd i.v.m. drukte
  • Verwachte reactietijd via Facebook & Twitter
  • Openingstijden van callcenter

Bedrijf: Blub Media

blub-media-contactpagina

Pluspunten:

  • Persoonlijke touch
  • Humor
  • Actieve social media accounts
  • Meerdere telefoonnummers voor meerdere afdelingen

Bedrijf: Dumpert

dumpert-contact.jpg

Pluspunten:

  • Humor
  • Efficiënt contactformulier
  • Geen overbodige informatie

Bedrijf: Online Dialogue

online-dialogue-contactpagina.jpg

Pluspunten:

  • Overzichtelijke vormgeving
  • Locatie sterk beschreven
    • Google Maps
    • Vlakbij Utrecht Centraal
    • Parkeergarage
    • Herkenningspunten
  • Kort contactformulier

Bedrijf: Praxis

praxis contactpagina

Pluspunten:

  • Meest gestelde vragen direct beantwoord
  • Overzichtelijke categorieën FAQ
  • Duidelijke openingstijden klantenservice
  • Veel tekstuele contactmogelijkheden
    • WhatsApp
    • Chatbot
    • Mail

Conclusie

De contactpagina is een belangrijke pagina op je website. Er wordt vaak gelinkt naar de contactpagina in de header of footer van de website. Veel mensen zullen hierdoor op je contactpagina terecht komen. Niet iedereen gaat natuurlijk contact met je opnemen, maar veel bezoekers zullen alleen even kijken. Gebruik deze kans daarom om vertrouwen te winnen. 

Hoe professioneler je contactpagina is, hoe meer vertrouwen jouw onderneming uitstraalt. Toon daarom alle relevante informatie voor je bezoekers. Denk aan openingstijden, contactmogelijkheden, locatie én met wie zij zaken willen doen. 

Elke contactpagina heeft zijn eigen doeleinden, want dit verschilt per onderneming. Overweeg welke contactmogelijkheden voor jou van toepassing zijn. Ben je bijvoorbeeld tekstueel minder sterk, maar heb je wel een vlotte babbel? Richt je contactpagina dan meer in zodat bezoekers contact opnemen via de telefoon. Of gebruik een contactformulier waarna jij zelf telefonisch contact opneemt met je potentiële klanten. Wij willen je vooral duidelijk maken dat je contactpagina moet ingericht zijn op wat jij handig vind. 

Aan het eind van elk artikel delen wij graag een beloning uit, omdat je als brave lezer alles hebt uitgelezen! 😊 De beloning van dit artikel is hoe je ingezonden contactformulieren via Google Tag Manager conversies kan meten zonder bedankpagina.

De andere beloning is een korte video van Nederlands bekendste conversie-specialist op het IMU Event: Martin van Kranenburg! Bekijk deze video over hoe je website schrijft die converteren (waaronder de contactpagina).