Zoekmachine reputatie management (SERM)

Zoekmachine reputatie management (SERM) richt zich op het beïnvloeden van zoekresultaten door het verbeteren van het imago van het bedrijf. Hier wordt veel aandacht aan besteedt. Het imago is erg belangrijk voor een bedrijf. Een negatief imago zal een potentiële klant minimaal laten twijfelen of de keuze wordt gemaakt om met het betreffende bedrijf in zee te gaan. Geïnteresseerden in een bedrijf komen vrij eenvoudig, zonder te zoeken, in contact met andere negatieve meningen over het bedrijf.

Het gevaar van de zoekmachine

De zoekmachine wordt gezien als een goed middel voor de vindbaarheid van het bedrijf, maar tevens ook een gevaar voor het bedrijf vormen. Google is de toegangspoort tot alle online informatie. Wat men ook zoekt over een bedrijf, men komt automatisch in aanraking met alle informatie over het bedrijf. Is dit positieve informatie, dan zal het bedrijf er blij mee zijn. Echter als het negatieve informatie is, dan zal het bedrijf er minder blij mee zijn. Een negatieve review kan het imago schaden. Niet meer dan een zoekopdracht naar een bedrijf is er voor nodig dat niet alleen de bedrijfswebsite, maar alle informatie wordt getoond. Ook de sociale media berichten, de review sites en nieuwsberichten over het bedrijf worden getoond. Het komt het bedrijf dan ook zeer slecht uit als een beschrijving van een negatieve ervaring met het bedrijf op de eerste pagina van de zoekmachine te vinden is. Deze negatieve resultaten worden steeds zichtbaar als het bedrijf gezocht wordt in de zoekmachine. Het beeld wat klanten, maar ook handelspartners, sollicitanten en andere belanghebbenden van het bedrijf hebben, wordt steeds negatief beïnvloed door het lezen van de negatieve ervaringen/ meningen van anderen. Dit kan een boel reputatieschade veroorzaken.

De rol van SERM

Dit verhaal maakt duidelijk dat zoekmachine reputatie management (serm) een grotere rol krijgt. Bij serm gaat het voornamelijk om de gevestigde merken. De nadruk ligt op het zoeken naar de eigen bedrijfs/ merknaam in de zoekmachine. Als er gezocht wordt naar deze naam, wordt de zoekresultaten pagina niet graag gedeeld met een zichtbare negatieve ervaring. Zoekmachine reputatie management richt zich op het beïnvloeden van de zoekresultaten voor het verbeteren van reputaties van personen en bedrijven. Er is een mogelijkheid dat niet de negatieve maar juist de positieve of neutrale berichten wordt getoond op de eerste pagina van de zoekmachine. Met zoekmachine reputatie management kan dit bereikt worden door het creëren en versterken van positieve resultaten.

De uitvoer van Reputatiemanagement

Hiervoor wijzigt men de formules die Google gebruikt voor de bepaling van de zoekresultaten. De uitleg is veel simpeler dan de uitvoer. De formules die Google gebruikt voor de algoritme bepaling is een van de weinige zaken die nu net niet vindbaar zijn in de zoekmachine. Google is vanzelfsprekend niet zo naïef geweest om deze algoritme bepaling te beperken tot slechts een formule. Het betreft hier een verzameling van algoritmes, formules en databases. Een marketing medewerker of ICT specialist zal deze taak niet zomaar kunnen uitvoeren.

Reputatietips

Daarmee is nog niet gezegd dat er helemaal niets aan reputatiemanagement te doen is. Een paar tips voor het positief beïnvloeden van de reputatie:
  • Actief zijn op social media - Dit is niet van toepassing op alle social media accounts. Dit heeft vooral te maken met de hoeveelheid tekst dat getoond wordt. LinkedIn en Twitter zijn uitstekende accounts hiervoor, Twitter en Facebook daarentegen minder.
  • Zorg voor aandacht op het moment er iets gebeurt wat de bedrijfsreputatie ten goede komt. Een voorbeeld hiervan is een gift aan een goed doel. Zorg dat erover geschreven wordt met een duidelijke bedrijfsnaam vermelding. Laat het bedrijf zien
  • Er is een manier om Google te vragen of ze schadelijke online artikelen over een bedrijf kunnen verwijderen.  Dit heet “right to be forgotten”.  Google doet dit bij zeer hoge uitzondering. Er hoeft eigenlijk niet gerekend te worden op succes bij dit verzoek.
  • Verspreid goede en zeker ook verschillende video's en foto’s. Gebruik in het bestandsnaam de naam van het bedrijf.

Conclusie

De conclusie is daarmee duidelijk: zoekmachine reputatie management is een vak apart Dit is zeker niet een eenvoudig vak. Reputatie management speelt wel een steeds grotere rol in het bedrijfsleven. Het wegpoetsen van een mindere ervaring is erg lastig. De les die hieruit getrokken kan worden is dat aandacht voor de bedrijfsreputatie van groot belang is. Een negatief imago heeft minder tijd nodig om te krijgen, in vergelijking met de tijd die nodig is om dit imago weg te poetsen (en de negatieve berichtgeving uit het zichtveld te krijgen).