webshop-filter-modules-seo.jpg

Stop geen energie meer in vindbaarheid (SEO) van filter pagina’s

23 februari 2022

Duizenden pagina’s ontstaan door een paar filters in je website…

Een paar pagina’s daarvan zijn heel waardevol voor de website-eigenaar omdat deze dé termen bevatten waarop hij gevonden wil worden. Maar de andere honderden tot duizenden pagina’s zijn rotte appels.

Hoe zorg je voor een goede vindbaarheid van de gouden pagina’s?

We krijgen regelmatig de vraag hoe je er voor kunt zorgen dat door filters gegenereerde pagina’s beter gevonden kunnen worden. Het antwoord is vaak niet het antwoord dat verwacht wordt: stop geen energie meer in de vindbaarheid van deze pagina’s!

In dit artikel leggen we uit waarom het optimaliseren van filterpagina’s niet de juiste manier is om op essentiële zoektermen goed gevonden te worden.
Natuurlijk verklappen we ook wat dan wel de oplossing is.

Wat is het SEO probleem met URL parameters uit filter modules?

Door gebruik te maken van filter-opties in de website of webshop krijg je een groot aantal URLs. Deze zijn met crawls (zoals met Screaming Frog) vaak te herkennen aan ellenlange lijsten URLs met variabelen daar in.

Waarschijnlijk ken je de voorbeelden wel, maar misschien heb je er nooit aandacht aan geschonken. Vink een aantal opties aan in webshop en je krijgt al gauw een lange onleesbare URL.

Bijvoorbeeld 3 kliks verder op AliExpress:

Voorbeeld filter URL AliExpress

Of diverse keuzes bij Zalando (die trouwens een nog redelijk leesbaarder URL oplevert):

Voorbeeld filter URL Zalando

Deze URLs ontstaan dus door het gebruik van filters en de opties meerdere filters tegelijk aan te vinken. Daardoor neemt het aantal query parameters (variabelen) exponentieel toe. Dit kan diverse problemen opleveren, maar daarop komen we nog.

Om de omvang duidelijk te maken wat er gebeurt met het aantal URLs van jouw website met filter opties gebruiken we een voorbeeld met appels. En peren en bananen.

Onderstaand een voorbeeld van filteropties van een fruitleverancier die appels, peren en bananen verkoopt. Je zult zien dat het aantal URLs al heel snel oploopt.


Opties waaruit je kunt kiezen op de fruit-website:

Soort fruit:
Appels
Peren
Bananen
Prijs:
Van 0 tot 1 euro
Van 1 tot 2 euro
Van 2 tot 3 euro
Deze paar opties geven voor de hand liggende variaties in de URL, zoals:

appels
peren
bananen
(al het fruit) van 0 tot 1 euro
(al het fruit) van 1 tot 2 euro
(al het fruit) van 2 tot 3 euro
appels van 0 tot 1 euro
peren van 0 tot 1 euro
bananen van 0 tot 1 euro
appels van 1 tot 2 euro
peren van 1 tot 2 euro
bananen van 1 tot 2 euro
appels van 2 tot 3 euro
peren van 2 tot 3 euro
bananen van 2 tot 3 euro

Maar ook:
appels en peren
appels en bananen
peren en bananen
appels en peren en bananen
appels en peren van 0 tot 1 euro
appels en peren van 0 tot 1 euro en van 1 tot 2 euro
appels en peren van 0 tot 1 euro en van 2 tot 3 euro
appels en peren van 0 tot 1 euro en van 1 tot 2 euro en van 2 tot 3 euro
appels en peren van 1 tot 2 euro
appels en peren van 1 tot 2 euro en 2 tot 3 euro
appels en peren van 2 tot 3 euro
appels en bananen van 0 tot 1 euro
appels en bananen van 0 tot 1 euro en van 1 tot 2 euro
appels en bananen van 0 tot 1 euro en van 2 tot 3 euro
appels en bananen van 0 tot 1 euro en van 1 tot 2 euro en van 2 tot 3 euro
appels en bananen van 1 tot 2 euro
appels en bananen van 1 tot 2 euro en 2 tot 3 euro
appels en bananen van 2 tot 3 euro
peren en bananen van 0 tot 1 euro
peren en bananen van 0 tot 1 euro en van 1 tot 2 euro
peren en bananen van 0 tot 1 euro en van 2 tot 3 euro
peren en bananen van 0 tot 1 euro en van 1 tot 2 euro en van 2 tot 3 euro
peren en bananen van 1 tot 2 euro
peren en bananen van 1 tot 2 euro en 2 tot 3 euro
peren en bananen van 2 tot 3 euro
appels en peren en bananen van 0 tot 1 euro
appels en peren en bananen van 0 tot 1 euro en van 1 tot 2 euro
appels en peren en bananen van 0 tot 1 euro en van 2 tot 3 euro
appels en peren en bananen van 0 tot 1 euro en van 1 tot 2 euro en van 2 tot 3 euro
appels en peren en bananen van 1 tot 2 euro
appels en peren en bananen van 1 tot 2 euro en 2 tot 3 euro
appels en peren en bananen van 2 tot 3 euro
(al het fruit ) van 0 tot 1 euro en van 1 tot 2 euro
(al het fruit) van 0 tot 1 euro en van 1 tot 2 euro en van 2 tot 3 euro
(al het fruit) van 0 tot 1 euro en van 2 tot 3 euro
(al het fruit) van 1 tot 2 euro en van 2 tot 3 euro

Misschien vergeet ik nog combinaties. Maar het gaat natuurlijk om het principe. Al deze variaties zorgen voor aparte URLs.
Zoals: fruitboer.nl/kies-je-fruit?filterproduct=appels-filterproduct=peren-filterproduct=bananen-filterprijs=0tot1

Deze URL is nog enigszins leesbaar, maar meestal zijn de filters niet leesbaar. Zoals:

fruitboer.nl/kies-je-fruit_token=pNZoBAesRPVI9hxk6ECFun2blx4cGigEBS2rPHov-filters-%fruit%5D%5B%5D=10-filters%5Bgroep%5D%5B%5D=62-filters%5Bprice%5D%5Bfrom%5D=0-filters%5Bprice%5D%5Bto%5D=btn


Zoals duidelijk wordt uit dit voorbeeld ontstaan al snel heel veel verschillende URLs met verschillende variabelen. Je komt ze in veel vormen tegen. Van nog leesbare URLs, tot URLs vol met vraagtekens, ID’s of andere URL parameters.

Vaak komen ze voor in e-commerce websites in de shoppingmodule, maar ook veel andere websites bieden opties aan om te filteren. Veel website eigenaren willen graag in ieder geval gevonden worden op de hoofdfilters. In het voorbeeld van de fruitwinkel op ‘appels’, ‘peren’ en ‘bananen’. In webshops zijn de gouden appels vaak gevoerde merken of hoofdcategorieën.

In eerste instantie zou je misschien denken dat al deze URLs extra mogelijkheden opleveren om gevonden op te worden, maar:

  1. Het gaat ten koste van je crawlbudget
  2. Optimalisatie op alle combinaties is onmogelijk en loont zich niet
  3. Organische conversies blijven achter

Drie goede redenen om niet te proberen filter URLs om te dopen tot SEO-landingspages. Onderstaand lichten we ze verder toe.

Probleem 1: Filter URLs zuigen je crawlbudget op

Alleen al voor de 3 soorten fruit en de 3 prijscategorieën zie je hoe je een enorme lijst aan URLs krijgt. In een gemiddelde website loopt het aantal URLs al gauw op tot duizenden.

Mocht je een poging doen de lijst mijn URLs door te lezen, wordt je al snel moe van het aantal opties. Je gaat minder nauwkeurig lezen, scant alleen de lijst en slaat de meeste regels over. En dat doet Google ook.

De filteropties leveren verschillende URLs op, maar de getoonde producten komen steeds terug en zijn dus niet op alle URLs uniek. Een enorme hoeveelheid URLs kan ten koste gaan van het ‘crawlbudget’. Het crawlbudget is het tegoed dat je van Google krijgt om je website te indexeren. Verslind je het crawlbudget maak je Google ongelukkig, komt hij minder vaak langs en bezoekt hij minder pagina’s. Gevolg is dat pagina’s minder goed gevonden worden.

crawlbudget

Probleem 2: Optimalisatie van alle filterpagina’s is onmogelijk

Het crawlbudget is niet eens het grootste probleem. Je wilt absoluut wel gevonden worden op bepaalde combinaties. De gouden appels. Zo wil je misschien inspelen op zoektermen als ‘appels kopen’ en ‘peren tot 1 euro’. Maar je wilt niet alle pagina’s optimaliseren. Dat is natuurlijk ook geen haalbare kaart met vaak duizenden pagina’s. Bovendien zullen de meeste pagina’s hiervan niks opleveren. Simpelweg omdat de combinaties te specifiek worden en niemand hierop zoekt. Eigenlijk is maar een fractie interessant. De rest is rot.

Probleem 3: Organische conversies blijven achter

Meestal worden alleen de pagina’s van de hoofdfilters van extra content voorzien. Zoals in het genoemde voorbeeld alleen de selectie ‘appels’, ‘peren’ of ‘bananen’. De extra content, die vaak bestaat uit enkele regels tekst, is voor specifieke termen met heel weinig concurrentie vaak voldoende om een paar bezoekers te trekken. Maar onderzoek je ook wat deze bezoekers opleveren dan blijft de conversie vaak achter op de niet-organische bezoekers.

Waarom?

Omdat ze de pagina niet aansluit bij de verwachting van de zoeker. Die had namelijk helemaal niet de intentie appels te kopen, maar wilde alleen meer weten over appels.
Een ander voorbeeld om dit te verduidelijken. Wordt in een zoekmachine gezocht op ‘inlegzolen’, kan de zoeker inlegzolen willen kopen, maar ook juist op zoek zijn naar welke inlegzolen er zijn en welk soort voor hem het beste geschikt is. Krijgt deze zoeker alleen 300 verschillende inlegzolen te zien, kun je je voorstellen dat deze zoeker snel weer weg klikt en geen aankoop doet.

Waarom geoptimaliseerde filterpagina’s geen daverend succes zijn

Pagina’s in filtermodules zijn niet geschikt als landingspages. De intenties van de verschillende bezoekers verschillen. Door te proberen zowel de directe zoeker van de filtermodule als de organische zoeker te bedienen verstoor je het conversiepad voor beide type bezoekers.

Directe bezoekers en filters

Het gebruik van filters is heel gebruiksvriendelijk voor bezoekers van jouw website die via de homepage bij de filters uit komen. Dit is vaak direct verkeer – mensen die rechtstreeks de URL van de website in hebben getypt. Of bezoekers die op de website zijn gekomen met een ‘branded’ zoekopdracht – zoals de bedrijfsnaam. Vaak zijn dit bezoekers die al bekend zijn met jouw bedrijf. Soms hebben ze al eerder een aankoop gedaan.

Bijvoorbeeld mensen die direct naar de hardloop-webshop ‘www.hardloopaanbiedingen.nl’ zijn gegaan door de URL in de browser in te typen of via Google zoeken op ‘Hardloopaanbiedingen’

Voorbeeld hardloopaanbiedingen

Deze bezoekers komen ‘ongefilterd’ binnen en zien in eerste instantie het volledige aanbod . Ze gebruiken filters om -juist ja- resultaten te filteren. Ze weten vaak al waar ze naar op zoek zijn. Veel tekst en uitleg hebben ze niet meer nodig, ze zijn heel doelgericht. Filters worden gebruikt om snel de voor hen relevante resultaten te zien en hun doel te bereiken. Erg gebruiksvriendelijk!


Een voorbeeld van direct verkeer waarbij de filtermodule wordt gebruikt:
Marie koopt graag schoenen bij een bepaalde online schoenenwinkel. Ze heeft er vaker schoenen gekocht en is erg tevreden. Ze heeft nieuwe schoenen nodig en typt de naam van de webshop rechtstreeks in de adresbalk in de browser. Op de website gaat ze naar het aanbod schoenen en filtert op damesschoenen en de gewenste maat. Vanuit deze selectie zoekt ze een nieuw paar schoenen uit en bestelt. Missie geslaagd!


Pas je de filter-pagina’s aan met meer algemene content, zoals bijvoorbeeld teksten die dieper ingaan op mogelijke zoekopdrachten, leidt je de gebruiker van de filter af van zijn conversiepad. Misschien maak je hem zelf aan het twijfelen over zijn keuze. Toch wordt het veel toegepast. Vaak zie je dit doordat extra tekst toegevoegd staat boven aan de pagina of onder aan de pagina.

Gebruik je bijvoorbeeld op Bol.com de navigatie om bij ‘champagne’ uit te komen, wil je gelijk je champagne uitzoeken. In plaats daarvan krijg je het volgende te zien:

Voorbeeld Bol champagne Deze afbeelding, tekst én zelfs advertentie die niet eens over champagne gaat, lijden af van waar het de directe zoeker om gaat: flessen champagne!

Organische bezoekers en filters

Bezoekers die via een organische (en niet branded) zoekopdracht de site binnen komen, kunnen zich in verschillende fasen van het oriëntatieproces bevinden. Deze zoekers komen vaak dieper in de website binnen. Ze hebben nog niet besloten dat ze graag bij jou zaken willen doen. Anders hadden ze jouw bedrijfsnaam wel als zoekterm gebruikt of waren zij direct via de homepage binnen gekomen.

Stel, deze oriënterende bezoeker komt op een filter-pagina uit. Meestal staat hier geen aanvullende tekst of misschien enkele schamele regeltjes over het product.

De oriënterende bezoeker heeft meer informatie nodig om een keuze te maken uit het aanbod en te kiezen voor jouw bedrijf. Informatie die de directe bezoeker niet nodig heeft. De filter-pagina sluit dus niet goed aan bij de behoeften van de organische bezoeker.


Een voorbeeld van organisch verkeer waarbij de filtermodule wordt gebruikt als landingspage:
Frank is op zoek naar een onderdeel voor zijn auto. Hij heeft een rare rammel en denkt dat er wiellagers kapot zijn. Hij zoekt in Google op ‘wiellagers’ en klikt door naar een website die verschillende wiellagers aanbiedt. Hij komt op een filterpagina uit en krijgt het kleine stukje tekst te zien dat in de meta-description zo aantrekkelijk leek. Maar verder geen informatie of deze wiellagers mogelijk de oplossing kunnen zijn voor zijn probleem. Bovendien worden er zoveel soorten aangeboden dat hij geen keuze kan maken. Frank verlaat de website en hervat zijn zoektocht.


Filterpagina’s gebruiken als (SEO) landingspages is niet de beste oplossing dus. Het levert je misschien extra bezoekers op, maar deze zullen niet tot extra omzet leiden. Sterker nog, het is zelfs mogelijk dat je door filterpagina’s als SEO pagina’s in te zetten zowel het conversieproces van de directe bezoekers als die van de organische bezoeker verstoort. Gevolg: je conversiepercentage kan er zelfs door kelderen.

Hoe zorg je met veel filterpagina’s dat je toch vindbaar bent op waardevolle zoektermen?

De oplossing zit in de verschillende customer journeys. Blijf niet worstelen in filter-modules om hier jouw SEO-landingspages van te willen maken. Laat de filtermodule los. Zorg voor een andere geschikte plek binnen de website om in te spelen op het zoekgedrag van jouw potentiële nieuwe klanten.

De flow van directe en organische bezoekers

Landingspages integreren in filter modules is dus niet aan te bevelen. Wel kun je er voor kiezen een bepaalde selectie uit jouw aanbod te tonen op de landingspage.

Zo kun je op basis van een bepaalde vraag of zoekterm een landingspage maken, waarbij je inspeelt op alle vragen die de bezoeker zich zou kunnen stellen. Daarmee beantwoord je de vragen van de oriënterende zoeker en neem je onzekerheid weg.

Vervolgens biedt je een selectie aan uit jouw aanbod die het beste aansluit bij de zoekvraag. Zo faciliteer je de oriënterende bezoeker met relevante items. Deze linken door naar de detailpagina van dat item; dat is de plek waar de conversie behaald wordt.

Dit klinkt misschien wat ingewikkeld, het volgende plaatje zal het duidelijk maken.
Visueel ziet de gewenste flow van de directe en organische (niet branded) bezoeker er als volgt uit:

Filters overzicht landingspage

Op deze wijze zorg je dus voor een andere customer journey voor de organische bezoeker. Je hebt zo 2 verschillende paden die uiteindelijk leiden naar de detailpagina van een bepaald item. Voor zowel de organische als directe bezoeker biedt je de content waar deze naar op zoek is. En dat betekent; Ka-Ching!

Hoe integreer je de flows in de navigatie structuur?

De landingspages die gemaakt worden, zijn bedoeld voor de organische bezoeker, niet zozeer voor de directe bezoeker. Vanuit de homepage hoeft dus niet persé een directe link naar de landingspages te zijn. Voor een goede indexeerbaarheid is het wel aan te bevelen om te zorgen voor een gezonde interne linkstructuur.
Een goede positie voor de SEO landingspages is onder de hoofdcategorieën binnen de website.


Bijvoorbeeld:
Op een website worden hardloopschoenen verkocht. Hier onder vallen veel verschillende artikelen. Op basis van een zoekwoordenonderzoek blijkt dat veel wordt gezocht op ‘Nike dames hardloopschoenen’.

Je kunt via 2 manieren op een pagina met Nike dames hardloopschoenen komen: Direct en Organisch.

1. Direct
Vanuit de website staat op de pagina /hardloopschoenen een filtermodule. Bij het bezoek van de pagina /hardloopschoenen worden alle hardloopschoenen getoond en met behulp van filters kan geselecteerd worden op ‘dames’ en het merk ‘nike’.

Je komt op de volgende URL: https://www.hardloopaanbiedingen.nl/hardloopschoenen/hardloopschoenen-dames/?o=1-page=1-rpp=16+x_c=0-m%5B1%5D=x_m=0-x_p=1-x_a=0-x_k=0

voorbeeld filtermodule

Op deze manier zie je alleen alle artikelen die voldoen aan het filter en geen extra teksten.

2. Organisch

Voor de organische bezoeker is er een extra pagina aangemaakt onder de categorie hardloopschoenen. De pagina ‘Nike dames hardloopschoenen’.

voorbeeld filtermodule

Een pagina met:

  • Een wervende titel
  • Een pakkende meta description
  • Tekst over de Nike dames hardloopschoenen. Bijvoorbeeld de typen hardloopschoenen die Nike biedt en voor welk soort lopers de verschillende schoenen geschikt zijn.
  • Een selectie van producten die past bij de tekst
  • Een call-to-action om een detailpagina van een van de producten te bekijken
  • Een mooie URL, zoals: hardloopaanbiedingen.nl/hardloopschoenen/nike-hardloopschoenen/nike-hardloopschoenen-dames/

Hierboven wordt geschetst hoe de inrichting van de verschillende pagina’s binnen de website kan zijn.

Denk nog wel even aan een gezonde interne linkstructuur. Plaats bijvoorbeeld op de categorie-pagina een toplijst naar de ondergelegen SEO-landingspages.

In bovenstaand voorbeeld vanaf de pagina /hardloopschoenen een lijstje met:

Bezoekers die op zoek waren naar hardloopschoenen, wilden graag meer informatie over:

  • Nike dames hardloopschoenen
  • Waterdichte hardloopschoenen

Wat doe je tot slot met de parameter URLs?

Op het moment dat je op de voor jou waardevolle zoektermen landingspages hebt aangemaakt, zijn de filterpagina’s overbodig voor jouw organische bezoekers. Bovendien komen de items terug op meerdere pagina’s met verschillende filters en zul je hier verder geen belangrijke content meer hebben staan.

Met een canonical-tag naar de overzichtspagina verwijs je Google voor de filterpagina’s door naar de overzichtspagina. Zo weet Google wat de hoofdpagina van de items is. Eventuele waarde van deze filterpagina’s worden toegekend aan de overzichtspagina.

Daarnaast kun je ook de filter parameters aangeven in Search Console. Daarmee vertel je aan Google: alle URLs met deze filters hoeven niet geïndexeerd te worden. Zo gaan ze niet ten koste van je crawlbudget. En ook dat komt de vindbaarheid van de website ten goede.

Samenvattend kunnen we stellen dat het optimaliseren van filterpagina’s in eerste instantie een voor de hand liggende mogelijkheid lijkt om vindbaar te zijn op bepaalde filters en zoektermen. Maar met deze oplossing verstoor je de conversieflow van directe bezoekers en biedt je geen passende oplossing voor organische bezoekers. Een betere oplossing is het maken van aparte landingspages voor organische zoekers. Zo biedt je voor zowel de organische zoeker als de directe zoeker de juiste informatie en sluit je aan bij hun customer journey.

Je ontvangt niet alleen meer relevante bezoekers, ook zullen zij eerder overgaan tot de gewenste actie. De ka-ching!