arrow_drop_up arrow_drop_down
17 oktober 2018 

Een live chat functie op je WordPress website plaatsen

Twee weken geleden hield ik mijn eerste “live chat dag” in de WebAcademy.nl Club, waarbij leden mij de hele dag vragen konden stellen via een chat functie. Dus als ze vragen hadden over iets specifieks, feedback wilden op hun website, graag even wilden sparren… Dat kon allemaal :) En dat was super leuk!

De academy is natuurlijk sowieso super leuk om te onderhouden (althans dat vind IK), maar soms mis ik wel het persoonlijke contact met mijn klanten. De support in de Facebookgroep en af en toe een live chat dag zorgen ervoor dat ik wel in contact kom (en blijf) met mijn klanten, dus dat biedt een mooie uitkomst :)

Nou werd mij gevraagd of iedereen zo'n live chat functie op hun WordPress website zou kunnen plaatsen. Het antwoord is: ja! En in dit artikel zal ik uitleggen welke plugin ik heb gebruikt en hoe je deze kunt installeren.

01. Plugin: WP Live Chat Support

Er zijn behoorlijk wat plugins beschikbaar en ze verschillen onderling nogal. Voor de academy heb ik er een aantal uitgeprobeerd en ik vind zelf WP Live Chat Support het fijnst werken, vanwege twee redenen:

  • Qua design is het simpel, op een goede manier :) Niet te veel poespas, maar wel aan te passen naar je eigen huisstijlkleuren.
  • En de plugin is makkelijk te installeren en op te zetten, ook voor leken.

Als eerste dien je natuurlijk de plugin te downloaden en te activeren. Vervolgens komt er een extra menukopje tevoorschijn: Live Chat.

02. Instellingen van de plugin bepalen

Ga naar Live Chat > Instellingen om dat (meeste) instellingen te bepalen. Aan de linkerkant zie je dan een submenu met categorieën. Aan de rechterkant vind je allerlei instellingen.

  • Algemene instellingen. Hier kun je de meest basic instellingen bepalen, zoals welke gegevens mensen moeten invullen om de chat te kunnen starten en welke tekst zij zien voordat ze een chat starten. De meeste instellingen eronder zijn technische instellingen, die je eigenlijk niet per se hoeft aan te passen.
  • Chat venster. Hier kun je een aantal instellingen bepalen voor het chat venster (goh haha). Ook hier geldt: met de meeste instellingen hoef je niks te doen.
  • Offline berichten. Hier kun je instellen wat er gebeurd wanneer jij niet live bent (en er dus geen live chat gestart kunnen worden).
  • Styling. Hier kun je andere kleuren kiezen voor het chat venster én een aantal teksten/woorden aanpassen.
  • De rest is niet per se erg interessant.

Zodra je de plugin activeert (bij stap 1 al gedaan, als het goed is), werkt het al. Alle technische instellingen etc. zijn al voor je ingesteld. In principe hoef je dus alleen de kleuren aan te passen, wat teksten hier en daar, en voilà… You are ready to go! :)

03. Hoe de chats precies werken

Zodra iemand een chat start, krijg je een melding in je WordPress dashboard. Ja, je moet dus ingelogd zijn bij je dashboard om de chats te kunnen ontvangen. Bij Live Chat > Live Chat zie je alle chats die er momenteel zijn. Accepteer een chat om te kunnen antwoorden op het bericht dat iemand heeft gestuurd. Het chatten zelf werkt eigenlijk vrij simpel :)

04. Altijd eerst testen!

Ik zeg het heel vaak en ook hier is het weer van toepassing: altijd alles testen voor de zekerheid! De meest handige manier om dit te testen is door twee browsers te gebruiken; één waarbij je bent ingelogd in het dashboard en één waarbij je niet bent ingelogd. Bij die tweede kun je dan een chat starten.

05. Alternatieven

Er zijn natuurlijk nog veel meer plugins beschikbaar waarmee je hetzelfde kunt bereiken. Ik vind zelf persoonlijk deze het fijnst werken :) Maar misschien denk jij daar anders over en gebruik je liever een andere plugin. Dat is natuurlijk ook helemaal prima ;) Wat eventueel ook alternatieven kunnen zijn: Facebook chat en WhatsApp chat.

Over de schrijver
Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites - de perfecte mix tussen kant-en-klaar en maatwerk. Daarnaast bouw ik ook online leeromgevingen voor mijn klanten.
Reactie plaatsen