arrow_drop_up arrow_drop_down
19 juni 2019 

Wat je moet weten over de editor in WordPress

De editor is natuurlijk een heel belangrijk onderdeel van WordPress in het algemeen. Met de editor maak je alle pagina's op en kun je de content van je website beheren. Dat de iconen lijken op de typische iconen van Microsoft Word, is ideaal voor mensen die voor het eerst met WordPress werken. En natuurlijk ook voor de mensen die al ervaring hebben ;) De iconen spreken voor zich en de meeste mensen redden zich hier al snel mee.

Toch zijn er een aantal dingen die weleens voor verwarring zorgen én er zijn een paar dingetjes die mensen nog wel eens over het hoofd zien. In het artikel van deze week ga ik daar wat meer over vertellen en geef ik je nog wat extra tips.

01. Extra knoppen in de editor

Als je al een beetje hebt geknutseld en je hier en daar wat tutorials hebt gevolgd, dan zal het je al vrij snel opvallen dat sommige mensen één rij met knoppen hebben in de editor en dat anderen twee rijen hebben. Dit is ook iets wat ik heel vaak tegen kom bij mijn eigen klanten en dat zorgt nogal vaak voor verwarring ;)

Wanneer je net een WordPress website installeert heb je slechts één rij met knoppen in je editor. Dat is nogal vervelend, want in die tweede rij zitten knoppen die je vaak ook écht nodig hebt. BoonTheme klanten vinden in die tweede rij ook onder andere de optie om buttons toe te voegen aan hun pagina. Maar er zitten ook nog andere handige knoppen bij;

  • Het toevoegen van horizontale lijnen in de tekst.
  • Kleurtjes kunnen toevoegen aan woorden (wat ik je niet aanraad).
  • Plakken als tekst (ga ik het straks nog over hebben).
  • De knop waarmee je symbolen kunt toevoegen (zoals € © → en meer).
  • En de optie om wijzigingen ongedaan te maken.

Kortom, in die tweede rij zitten best wel handige knoppen ;) Nou komt natuurlijk de hamvraag: hoe krijg je het voor elkaar om die tweede rij met knoppen te laten tonen? Het antwoord is heel simpel, maar wordt vaak over het hoofd gezien. In de bovenste rij met knoppen vind je een knop die de tweede rij tevoorschijn haalt. Meestal staat deze aan het einde van de rij, maar als je extra plugins hebt toegevoegd, dan kan het zijn dat het niet meer de laatste is. Het is in ieder geval de knop “Toolbar weergeven/verbergen”. In de screenshot hieronder kun je zien hoe die knop eruit ziet.

02. Wanneer je teksten er raar uitzien

Dit is ook iets wat ik regelmatig tegenkom en wat voor heel veel mensen verwarrend is. Vaak wanneer je teksten vanuit Word kopieert (of vanaf een andere website), dan worden er stijlen en opmaak meegegeven. De teksten krijgen dan bijvoorbeeld een ander lettertype, andere regelafstand en/of andere kleuren. Ik zie dat vooral vaak bij mensen die eerst hun teksten in Word schrijven en het daarna op de website willen plaatsen.

Wanneer je dat doet, wordt er inderdaad vaak opmaak mee gekopieerd. Heel irritant natuurlijk, want je wilt niet dat je teksten opeens een ander lettertype hebben en/of er opeens heel anders uitzien ;) Dit is overigens ook niet zo goed voor Google, maar dat is weer een heel ander verhaal ;)

Er zijn twee manieren waarmee je dit kunt voorkomen;

  • Je gebruikt het tekst tabje in plaats van het visuele tabje. Wanneer je de tekst tab gebruikt, worden er helemaal geen stijlen en opmaak gebruikt. Ideaal.
  • Of je gebruikt het knopje “Plakken als tekst”, die in de tweede rij van de editor te vinden is. Ook dan worden de stijlen niet overgenomen.

In de screenshot hieronder wijs ik het tekst tabje en de knop aan, ter verduidelijking.

Daarnaast is er ook nog een gummetje in de tweede rij van de knoppen. Hiermee kun je het een en ander aan opmaak verwijderen, maar die haalt geen codes weg. Deze manier werkt dus niet helemaal goed in deze situatie.

03. Aparte functie voor kopteksten

Ja, ik heb het al vaker gezegd, maar ik blijf er lekker op door hameren ;) Het is echt belangrijk dat je de aparte functie voor kopteksten gebruikt voor kopteksten. Veel mensen maken de kopteksten vetgedrukt, maar dan is het technisch gezien geen koptekst. Terwijl dat juist wel erg belangrijk is…

  • Ten eerste is het voor de leesbaarheid erg belangrijk. Zorg ervoor dat mensen zo snel mogelijk bij je juiste informatie terechtkomen. Gebruik de kopteksten dus om mensen te informeren waar de komende alinea's over gaan. Geloof mij, voor de gebruiksvriendelijkheid is dat echt een must.
  • En ten tweede is het belangrijk voor zoekmachines. Zo geef je (kort samengevat) aan waar de alinea's over gaan en daardoor is het makkelijker voor robots om te “snappen” waar jouw teksten over gaan. Verwerk in de kopteksten daarom ook trefwoorden waar je op gevonden wilt worden.

Voor meer informatie over het scoren in zoekmachines, verwijs ik je natuurlijk naar de SEO Bootcamp. In die bootcamp leg ik je alles uit wat je moet weten om jouw website beter te laten scoren.

Koptekst 1 wordt meestal alleen maar gebruikt voor pagina titels. Dit doet WordPress al automatisch, dus daar hoef jij je geen zorgen om te maken. Koptekst 2 wordt gebruikt om de verschillende delen binnen jouw pagina te benoemen. En koptekst 3 wordt gebruikt voor gedeeltes binnen die delen. Snap je het nog? ;) Veel mensen gebruiken de kopteksten door elkaar, puur vanwege de opmaak ervan. Dit is niet zo handig voor zoekmachines en het is eigenlijk niet waar de kopteksten voor zijn bedoeld.

Over de schrijver
Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites - de perfecte mix tussen kant-en-klaar en maatwerk. Daarnaast bouw ik ook online leeromgevingen voor mijn klanten.
Reactie plaatsen