Google's toekomst: Deep Learning & Semantisch Zoeken
Google's toekomst: Deep Learning en de semantische zoekmachine
31 januari 2014 
in SEO

Google's toekomst: Deep Learning en de semantische zoekmachine

Wil jij ook weten hoe jouw (online) business er over 5 jaar uit zal zien?

Ik kan je vast verklappen: het zal flink anders zijn dan nu. De komende jaren zal het internet ‘intelligent’ gaan worden, wat er voor zal zorgen dat de manier waarop jouw website bezocht wordt, drastisch zal veranderen.

Als jij nu al wilt weten hoe jij de komende jaren het meeste uit het veranderende internet kan halen, doe je er goed aan onderstaande eens goed in je op te nemen.

Hoe Google nu al aan het veranderen is

De afgelopen 15 jaar is Google langzaam maar zeker een vaste waarde geworden in het online leven van de gemiddelde internetgebruiker. Ze zijn niet meer weg te denken en domineren een groot deel van het internetlandschap.

Wanneer Google echter mee wil blijven doen in de komende 15 jaar, zal het enkele drastische veranderingen door moeten voeren.

Hiervoor is men begonnen met het aanleggen van een zogenaamde Knowledge Graph, wat te omschrijven is als een vorm van kunstmatige intelligentie, met als doel om het internet en haar gebruikers te ‘begrijpen’. Later meer hierover.

Waar Google nu nog voornamelijk een zoekmachine is, moet je er niet versteld van staan wanneer we Google over een paar jaar beschrijven als Personal Assistant Service. 

Hoe dan? Ook dat lees je hieronder.

Waarom gaan we nou weer Kunstmatige Intelligentie bespreken op een Internet Marketing website?

artificial intelligence

Toen Google 15 jaar geleden begon met hun zoekmachine, was hun taak redelijk eenvoudig: ervoor zorgen dat mensen pagina’s waarnaar ze zochten op het internet ook daadwerkelijk konden vinden. Het is aannemelijk dat zonder zoekmachines het internet een stuk minder succesvol zou zijn geweest.

In het afgelopen decennium heeft Google de kunst van het zoeken en vinden verder geperfectionaliseerd, en is googelen niet voor niets een officieel erkend werkwoord geworden. Succes in het verleden is echter geen garantie voor de toekomst, en ook Google zal zijn werkwijze drastisch moeten moderniseren, wil het op hetzelfde niveau mee blijven doen in de toekomst. En daarbij is Kunstmatige Intelligentie dus het sleutelwoord.

Het grote probleem van de huidige werkwijze van Google

Google is groot geworden met het indexeren van webpagina’s. De gigantische supercomputers in hun datacenters scannen 24 uur per dag, 7 dagen per week door alle webpagina’s op het internet heen. Hierbij wordt alle tekst als zogenaamde strings opgeslagen en in een index geplaatst. Een string is daarbij niets anders dan een serie van aaneengeregen letters. Wanneer een gebruiker van Google eenzelfde serie letters achter elkaar intypt in de zoekmachine, weet Google vervolgens met behulp van hun gigantische index waar ze overeenkomende content kunnen vinden.google classic

Het probleem met deze werkwijze is dat hij eigenlijk extreem eenvoudig is. Naarmate computers sneller en sneller worden, wordt het voor meer en meer partijen mogelijk om een vergelijkbare index aan te leggen, waardoor Google zijn uitzonderingspositie zou kunnen verliezen. Dat is voor Google uiteraard al een reden om zich verder te ontwikkelen, maar er zijn ook interessantere redenen te bedenken.

Wanneer je namelijk alleen kijkt naar strings, oftewel combinaties van letters, sla je feitelijk alleen betekenisloze informatie op. Op deze manier ‘weet’ Google niet wat je bedoelt met “hardloopschoenen”. Het enige dat het wel weet, is waar op het wereldwijde web verder nog dezelfde combinatie letters voorkomen. Als Google de informatie op het web enerzijds, en de eindgebruikers anderzijds wil begrijpen om zo goed mogelijke diensten te leveren, zullen ze een manier moeten vinden om hun computers te laten leren wat de betekenissen zijn van alle keywords die op het web verspreid staan.

Lees vooral verder als je wilt weten wat Google daarvoor aan het ontwikkelen is..

Google als persoonlijke assistent

De belangrijkste verandering die zich de komende jaren voor gaat doen rondom Google is de overgang van zoekmachine naar persoonlijke assistent. Traditioneel gebruiken mensen een zoekmachine met de verwachting vervolgens een collectie relevante websitelinks gepresenteerd te krijgen.

Volgens Google zullen mensen in de nabije toekomst veel meer de behoefte hebben om toepasselijke suggesties gepresenteerd te krijgen die niet alleen relevant zijn, maar ook nog eens extra waarde toevoegen. Vorig jaar heeft Google daarvoor al de nieuwe dienst Google Now in het leven geroepen.

Het doel van Google Now is om gebruikers een rijke ervaring te geven, op elk tijdstip en plek in het leven. Google wordt dan niet meer gebruikt om dingen op te zoeken, maar zal zoals gezegd meer en meer als assistent fungeren.

Zo kan de dienst bijhouden waar je bent, hoeveel je hebt gegeten, waar je vrienden zijn, of er files staan op je route naar huis, hoe het weer wordt, hoeveel doelpunten Ajax al voor staat etc.. De lijst van mogelijkheden is bijna eindeloos.

Het idee is dat Google Now zelf met suggesties komt die voor jou relevant zijn, zonder dat je daar zelf actief naar op zoek was. Dit is ook wat een goede personal assistent zou doen.

Een ander verschil met de traditionele versie van Google, is dat je de dienst voortaan vragen kunt stellen, waarbij Google zowel de vraag begrijpt als het antwoord weet. Ook opdrachten zullen in de nabije toekomst gegeven kunnen worden, waarna Google Now weet hoe het aan deze opdracht gehoor moet geven.

Over een paar jaar hoef je dan ook niet meer per se je telefoon of tablet tevoorschijn te halen om je gelijk te bewijzen in een discussie met vrienden. Je zegt simpel:

“OK Google, Hoeveel geld heeft Bill Gates?”

De telefoon in je broekzak (of je Google Glass/ smart watch/ smart oorbel) herkent het ‘OK Google’ commando, en interpreteert het daaropvolgende als vraag, en zal vervolgens ook (eventueel via de speakers van je telefoon) de vraag correct beantwoorden.

Een ander voorbeeld:

“OK Google, reserveer een tafel bij Café Loetje om 19.00″

Hier herkent Google dat je een reservering wil maken. Als het restaurant waar je naartoe wilt, gebruik maakt van het OpenTable systeem (nog niet beschikbaar in NL), dan kan Google daarin een reservering maken en deze vervolgens ook automatisch in jouw agenda zetten. opentable

Over 15 jaar lachen we om het feit dat we nu nog alles wat we opzoeken via een zoekopdracht naar webpagina’s doen. Tegen die tijd vraag je het Google gewoon, waarop deze met een antwoord voor je komt

Hoe werkt het? (Technisch jargon alert)

Maar hoe werkt het nou precies? Om concepten en de betekenissen van woorden te kunnen begrijpen, beschikken wij mensen over een zogenaamd neuraal netwerk. Dit zijn de verbindingen tussen de neuronen (hersencellen) in je hersenen.

Elke keer dat je iets doet of denkt, wordt de verbinding tussen de neuronen die hiervoor verantwoordelijk zijn sterker. Dat verklaart waarom je beter in iets wordt, als je het vaak oefent. (Voor meer informatie lees je het boek Connectome van Sebastian Cheung)

Een alledaags voorwerp als bijvoorbeeld een stoel wordt in onze hersenen gerepresenteerd door neuronen in o.a. het taalgebied (voor het woord ‘stoel’), het visuele gebied (voor het uiterlijk van een stoel) en het motorisch gebied (om te weten hoe je moet gaan zitten op zo’n stoel).

Deze neuronen zijn direct met elkaar verbonden, waardoor je hersenen zich ervan bewust zijn dat deze eigenschappen bij 1 concept horen. Hoe vaker je in je leven te maken hebt met stoelen, hoe sterker deze onderlinge verbinding is.

De zogenaamde Knowledge Graph (kennisnetwerk) van Google werkt op exact dezelfde manier. Elk woord in dit netwerk is verbonden met andere woorden, zodat Google weet dat bijvoorbeeld het woord banaan vergezeld gaat met het woord geel. Maar het gaat nog verder. In dit systeem kan Google namelijk niet alleen zien dát er een link is tussen twee woorden, maar ook wát de link is. In dit geval is de link tussen ‘banaan’ en ‘geel’ van het soort ‘kleur’:

Banaan -> kleur -> geel

Een dergelijke structuur wordt ook wel een triple genoemd.

Voorbeeld van een triple:

‘Meester Janssen doceert algebra’
Onderwerp: Meester Janssen
Lijdend voorwerp: algebra
Gezegde: doceert

Een triple kan ook uit meer dan drie onderdelen bestaan:

‘Meester Janssen leert ons algebra’
Onderwerp: Meester Janssen
Lijdend voorwerp: algebra
Meewerkend voorwerp: ons
Gezegde: leert

 

We hebben in deze zin drie voorwerpen of entiteiten die met elkaar verbonden zijn door een handeling, namelijk ‘leert’. In dit geval is dus ‘leert’ de relatie tussen de entiteiten. Op dezelfde manier zou Google deze informatie opslaan, waardoor Google gaat begrijpen wat de relaties zijn die bepaalde entiteiten met elkaar hebben, en wat ze dus betekenen voor elkaar. Op die manier kun je proberen om honderden miljoenen entiteiten met elkaar te verbinden en zo een beeld te krijgen van de échte betekenissen van alle objecten.

Het netwerk dat je daarmee creëert, lijkt veel op de neurale netwerken die ons brein aanmaakt. Google kijkt dus naar onze eigen hersenen en hoe wij de wereld begrijpen, om dit zelf ook te kunnen. Hiervoor is Google een paar jaar geleden begonnen met het gebruiken van hun zogenaamde Knowledge Graph. Dit netwerk bevat momenteel tientallen miljarden feiten voor bijna een miljard objecten, en dit aantal groeit snel.

Het indexeren van kennis op deze manier wordt ook wel semantisch (semantiek=betekenis van een woord) genoemd. Er wordt namelijk een netwerk gecreëerd van onderdelen, waarbij van elk onderwerp duidelijk is wat de betekenis is. Op die manier wil Google zoekopdrachten beter kunnen begrijpen, en betere antwoorden kunnen geven.

Voorbeeld: “what is the top speed of the JSF?”

Google weet hierover de volgende zaken:

GEVRAAGD: kenmerk 1 van object A

OBJECT A: JSF = Lockheed Martin F-35 Lightning II = vliegtuig

SOORT OBJECT: vliegtuig heeft altijd een topsnelheid

SOORT KENMERK: topsnelheid is in mach, mph of kph

KENMERK 1: topsnelheid van JSF is 1199mph = 1930kph = mach 1,6

Deep Learning  en lolcats

Over de manier waarop Google aan al deze informatie komt, is overigens een leuk verhaal te vertellen. Toen het bedrijf in 2009 het Knowledge Graph systeem overnam van een andere organisatie, bevatte het geheel nog lang niet zoveel informatie als nu. Daarom moet het systeem het internet afspeuren met het doel om bepaalde patronen te ontdekken.

Sindsdien zoeken deze systemen zich suf en zijn er zoals ik eerder noemde al tientallen miljarden feiten over miljarden verschillende woorden in het netwerk opgenomen. Maar hoe weet het systeem wat een betekenisvol feit is en wat niet? Om dit te illustreren is er zoals gezegd een leuk verhaal te melden.

Toen ze bij Google een aantal jaren geleden wat nieuwe features in het nieuwe systeem wilden testen, besloten ze het eens los te laten op miljoenen youtube-video’s die op dat moment online stonden.

De enige instructie die het programma meekreeg, was om de meest voorkomende patronen te herkennen en hier een betekenis uit proberen te halen. De 16,000 computerprocessoren (!) gingen aan het werk, en na verloop van tijd kwam het eerste resultaat eruit: het concept ‘kat’. Zoals wellicht bekend, staat youtube vol met kattenvideo’s, en vandaar dat het systeem een patroon ging zien.computer-cat[1]

Zonder dat van tevoren was bepaald dat het naar katten moest zoeken, ging het systeem alle video-shots met daarin katten (filmpjes met het woord ‘cat’ in de titel of beschrijving) analyseren.

Dit resulteerde in een composietafbeelding van wat het systeem samenstelde als ‘gemiddelde afbeelding’ bij het woord kat. Het resultaat zie je hierboven, en hierin is duidelijk een katachtig verschijnsel te herkennen. Best indrukwekkend, als je het mij vraagt!

Super interessant, maar waarom is dit belangrijk om te weten?

Hiervoor is een kort antwoord te geven: Het internet gaat veranderen. Waar het internet zich nu nog vooral bevindt op webpagina’s, zal het in de toekomst overal zijn.

Dit betekent dus ook in de fysieke wereld. Je kunt dan denken aan gebruiksvoorwerpen die verbonden zijn met het internet, maar ook de planten in je tuin, je eventuele pacemaker, je CV-ketel, je wasmachine, ja auto, je paspoort etc etc.

Ook als je een business hebt, gaan er dingen veranderen. Waar bedrijven een paar jaar geleden een website hadden met vooral informatie, is het nu al volledig ingeburgerd om een webshop te hebben. In de toekomst gaat dit alleen nog maar verder: het internet is dan niet meer iets dat bedrijven ‘erbij’ doen, maar hun aanwezigheid op het internet is dan minstens zo belangrijk als de aanwezigheid in de fysieke wereld.

Case study: De elektronische health assistant.

Persoon A krijgt een melding op zijn telefoon dat zijn cholesterol te hoog is en dat de glycemische index van zijn bloed teveel schommelt. Dit werd opgemerkt door de health monitors op verschillende plekken in zijn lijf, waarna deze de schrikbarende data naar zijn account doorstuurden. Hij krijgt meteen een aantal suggesties van diëten die voor zijn specifieke situatie het beste zouden helpen. Hij kiest een van de diëten uit en ziet meteen dat er een aantal partijen zijn die kookboeken, cursussen en/of begeleiding hierin aanbieden.

Degene die hem het meest aanspreekt, kiest hij uit en er wordt een bedrag overgemaakt vanaf zijn rekening naar de aanbieder. In de daarop volgende dagen went hij wat aan het idee, waarna hij een van de recepten uit het kookboek uitkiest om die avond te eten. Hij kiest ervoor om de boodschappen die daarvoor nodig zijn klaar te laten leggen door de supermarkt om de hoek.

Daarnaast suggereert zijn Health Program op zijn computer/telefoon/smartwatch dat hij wat meer zou moeten bewegen, waarna de keuze wordt gegeven uit een aantal sportscholen in zijn omgeving die speciale programma’s aanbieden die precies aansluiten op zijn fysieke staat. Hij besluit dit eens te proberen en plant op de online agenda van de sportschool een persoonlijke trainingssessie in. Uiteraard wordt dit ook automatisch in zijn kalender opgeslagen. health monitor

Al deze schijnbaar automatische koppelingen en suggesties kunnen door een dienst als Google (maar dit kan ook een andere dienst zijn die privacy wél belangrijk vindt, zoals een Health Monitor programma) worden gesuggereerd doordat de bedrijven die de producten aanbieden, hun online aanwezigheid op orde hebben.

Dit betekent dat ze niet zomaar alleen een website hebben, maar dat ze ook de semantische structuur van hun site op orde hebben. De diensten als Google kunnen dan eenvoudig extreem specifieke en relevante zoekresultaten presenteren, waarnaar een gebruiker anders wellicht uren zou moeten zoeken.

Ook de verkoopprocessen kunnen met een dergelijke structuur verder geautomatiseerd worden. Dan is het wel belangrijk dat alle partijen weten met wie ze te maken hebben. Ook hier komt de semantische structuur weer om de hoek kijken, omdat die aan alles een specifieke ID kan meegeven.

Het klinkt allemaal wellicht nog een beetje futuristisch, maar mijn voorspelling is dat dit binnen een paar jaar de normaalste zaak van de wereld is.

Op welke manieren wordt deze semantische structuur nu al door Google gebruikt?

Wil je als business in de nabije toekomst vooraan mee blijven draaien, is het dus belangrijk dat je zorgt dat je website een goede semantische structuur heeft. Later in dit artikel meer over hoe je dit op jouw website kunt toepassen.

Om te zien op welke manieren dit nu al wordt gebruikt door Google, heb ik een aantal voorbeelden uitgezocht. Let wel: onderstaande screenshots zijn gemaakt op de Amerikaanse versie van Google.com, omdat deze functies op dit moment nog niet allemaal beschikbaar zijn voor de Europese versies van Google.

Voorbeeld: Bananen vs Appels

Wanneer je in de Engelstalige Google de Nederlandse zoekopdracht ‘banaan vs appel’ invoert, begrijpt het systeem inmiddels dat banaan het Nederlandse woord voor banana is, en appel voor apple. De Knowledge Graph werkt dus ook tussen verschillende talen!

Onderstaande zoekopdracht wordt herkent als vergelijking tussen twee concepten. Google presenteert vervolgens als eerste niet relevante webpagina’s, maar relevante informatie die het zelf heeft vergaard over beide concepten:

Dit is een zogenaamde Rich Snippet en geeft je ‘objectieve’, kwantitatief vergaarde data die Google heeft opgedaan op het gehele internet. Het is niet een schema dat door een mederwerker is ingevoerd, maar volledig automatisch gegenereerd.

Wanneer je op verschillende dagen dezelfde opdracht ingeeft, zul je ook zo nu en dan verschillende afbeeldingen te zien krijgen, omdat Google de gemiddeld beste afbeelding weergeeft. Omdat de content van het web voortdurend in beweging is, veranderd deze afbeelding ook zo nu en dan.

Vincent van Gogh

Een ander voorbeeld is de catalogusfunctie. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt naar een schilderij van Vincent van Gogh, herkent het systeem dat dezelfde kunstenaar nog andere schilderijen heeft gemaakt, en deze worden als extra suggesties weergegeven.

Personen

Ook (bekende) personen komen in de database voor:

Wat moet ik doen om mijn site hieraan mee te laten doen?

Wat nu? Je kunt Google een handje helpen door zogenaamde semantic markup aan je site toe te voegen. Dit is extra informatie die je toevoegt aan de html-tags van je site, waarmee je een computer die de site ‘leest’ aan de hand kunt nemen.

Je kunt bijvoorbeeld aangeven wie de schrijver van een artikel is. Aan deze zogenaamde ‘authorship’ functie hebben wij al vaker aandacht gewijd.

Maar er zijn nog veel meer vormen van semantic markup.

<div itemscope itemtype="//schema.org/LocalBusiness">
<span itemprop="name">Bedrijfsnaam</span>
<div itemprop="address" itemscope itemtype="//schema.org/PostalAddress">
<span itemprop="streetAddress">Dam 1</span>
<span itemprop="postalCode">1234AB</span><span itemprop="addressLocality">Amsterdam</span>
</div>
Phone: <span itemprop="telephone"><a href="tel:+31612345678">0612345678</span> </div>

Dit resulteert in het volgende:

Bedrijfsnaam
Dam 1
1234AB Amsterdam
Phone: 0612345678

Dit ziet er geenszins spectaculair uit, maar het effect van die verborgen code, is dat Google nu precies weet wat precies je adres heeft, het hoeft niet meer te gokken. Daarom zal het je adres relatief vaker weergeven in bijvoorbeeld Google Maps, maar zal het jouw site ook hoger laten scoren voor mensen die zich bij dat adres in de buurt bevinden. Superhandig dus!

Voor bezoekers via een smartphone is het bovendien nu mogelijk om het telefoonnummer te bellen, alleen al door erop te klikken.

Een voorbeeld van een productreview:

<div itemscope itemtype="//schema.org/Review">
<a itemprop="url" href="www.example.nl/mijnproduct"><div itemprop="name"><strong>Mijn Product review</strong></div>
</a>
<div itemprop="description">Dit is een beschrijving van mijn product</div>
<div itemprop="reviewBody">Het is een goed product</div>
<div itemprop="author" itemscope itemtype="//schema.org/Person">
Written by: <span itemprop="name">Tim Wouters</span></div>
<div itemprop="itemReviewed" itemscope itemtype="//schema.org/Thing">
<span itemprop="name">Mijn voorbeeldproduct</span></div>
<div itemprop="reviewRating" itemscope itemtype="//schema.org/Rating">
<meta itemprop="worstRating" content="0"><span itemprop="ratingValue">5</span> / <span itemprop="bestRating">5</span> stars</div>
</div>

Dit resulteert in de volgende rich snippet:

 

Een ander voorbeeld is die van de productinformatie:

<div itemscope itemtype="//schema.org/Product">
<a itemprop="url" href="//shop.imu.nl/seo-training"><div itemprop="name"><strong>Meester in SEO</strong></div>
</a>
<div itemprop="description">Het Meester in SEO Programma is een volledig nieuw online zoekmachine optimalisatie trainingsprogramma en een echte "SEO Totaal Training". Deze training schoolt je van A tot Z om tot een ware SEO specialist!</div>
<div itemprop="manufacturer" itemscope itemtype="//schema.org/Organization">
Manufactured by: <span itemprop="name">Internet Marketing Universiteit</span></div>
<div itemprop="aggregateRating" itemscope itemtype="//schema.org/AggregateRating">
<span itemprop="ratingValue">4.32</span> based on <span itemprop="reviewCount">152</span> reviews</div>
<div itemprop="offers" itemscope itemtype="//schema.org/Offer"><span itemprop="price">€997</span></div>

Andere voorbeelden zijn bijvoorbeeld evenementen, boeken, bedrijfslogo’s, aanbiedingen, recepten, video’s, etc etc.

Als je zelf geen held bent in HTML, zijn er ook diensten die automatisch de juiste code voor je kunnen generen. Je hoeft dan alleen nog maar de juiste informatie in te voeren en klaar is Kees! Een voorbeeld is schema-creator.org.

Gaat mijn site hierdoor hoger scoren in Google?

Nee. Niet per definitie. Wat er wel gaat gebeuren, is dat je op relevantere plekken gevonden gaat worden, en dat gebruikers van Google zo nu en dan verrast zullen raken van de plekken waar jouw informatie opduikt. Dit is doorgaans voor de bezoeker een stuk prettiger.

Mijn voorspelling is dat door deze technieken je ranking niet per definitie hoger wordt, maar de hoeveelheid traffic die je naar je site haalt wel. En dat laatste is uiteindelijk toch een stuk belangrijker dan de ranking. (Uiteraard zal het je ranking ook niet schaden.) Een voorbeeld van het verschil in user experience:

Een ander belangrijk voordeel is dat je twee vliegen in één klap raakt. Wanneer je je semantische markup op orde hebt, maak je het Google gemakkelijker je site te interpreteren, en ga je dus op relevantere plekken verschijnen in de zoekresultaten. Ondanks dat je hier Google ook mee helpt, maakt het je tegelijkertijd minder afhankelijk van Google.

Omdat je site erg goed gestructureerd is, zal je site beter gaan communiceren met allerlei andere diensten die nu al bestaan, maar vooral ook met toekomstige diensten die in de komende jaren als paddenstoelen uit de grond zullen schieten. Daardoor zul je op den duur minder afhankelijk zijn van Google als het aankomt op het binnenhalen van nieuwe bezoekers. Doen dus!

Over de schrijver
Wij van de Internet Marketing Universiteit zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we enerzijds door de beste tips, technieken en nieuwste trends te delen via onze gratis e-books, blogs, video’s en trainingen. Anderzijds is het onze missie om jou te faciliteren met tools om je bezoekersaantal, conversieratio, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten. Dat doen we middels onze website software “Phoenix”, onze community-/membership software “Huddle” en onze IMU Community waarin inspirerende ondernemers samenwerken.

Door Dominique op 1 February 2014

Een interessant en uitgebreid artikel. Altijd boeiend om over de toekomst van Google en het internet te lezen.

Door robert bernaerts op 1 February 2014

Hartelijk dank voor deze goede informatie, ik ga er zeker mee aan de slag! Groet, Robert

Door Monique Bouwkamp op 1 February 2014

Interessant stuk! Ga zeker kijken hoe ik dit op mijn eigen webshop toe kan passen!

Door Stefan op 2 February 2014

Eens met Davey, zo'n boeiend en praktisch geschreven artikel is zeldzaam!

Door Davey Groothedde op 2 February 2014

Hoi Tim, Dit is het meest waardevolle artikelen wat ik gelezen heb de afgelopen tijd. De manier van dit artikel schrijven zorgt ervoor dat je het helemaal uit wilt lezen. Heel interessant. Geniet van je zondag! Grt Davey

Door Tim Wouters op 3 February 2014

Mooi dat ik niet de enige ben die hier plezier aan heeft beleefd ;) Tegenwoordig loop je bij lange artikelen al gauw tegen een "tl;dr" barrière aan (http://www.urbandictionary.com/define.php?term=tl%3Bdr), maar soms is het gewoon goed om even de diepte in te duiken. Bedankt voor de reacties!

Door Judith / Leeswammes op 3 February 2014

Bedankt, heel interessant. Meestal lees ik lange artikelen inderdaad niet helemaal, maar deze is de moeite waard. NB De link naar de 'authorship' functie is niet actief, wist je dat?

Door Tim Wouters op 3 February 2014

Bedankt voor je oplettendheid, Judith :) Heb het meteen aangepast.

Door Henk Roseboom op 3 February 2014

Interessante ontwikkelingen voor de toekomst, die ik nu en later niet wil missen!

Door Tom Deloof op 5 February 2014

Beste Tim, is de semantic markup iets wat wordt opgenomen in het winstmodel?

Door Tim Wouters op 5 February 2014

Hoi Tom, Het Winstmodel is nu al opgebouwd met een semantische structuur. Dit houdt in dat we onder andere duidelijk aangeven wat de hoofdcontent is op een pagina (section), wat de sidebar is (aside), maar ook het menu (nav) en de footer zijn voorbeelden hiervan. Daarnaast gebruiken we meta tags in de head om auteursfoto's te tonen in Google. Op die manier kan Google een Winstmodel site gemakkelijk uitpluizen en op die manier beter bij je content komen. Uiteraard zijn we van plan deze markup nog veel verder uit te breiden in het Winstmodel, zodat ook meer specifiekere verschijningsvormen gemakkelijk ingesteld kunnen gaan worden. Stay tuned!

Door Rolf op 7 February 2014

Goed artikel! Waar plaats je de html tags?

Door Gerard op 9 February 2014

In hoeverre kan je producten die je op je site plaatst, maar niet digitaal verkoopt voorzien van ritch snippets in de vorm van die sterren?

Door Linda Hofker op 10 February 2014

Dank je voor dit interessante artikel. Heel boeiend wat er, in de toekomst, allemaal mogelijk is. Ook goed om in het commentaar te lezen dat de ontwikkeling van het Winstmodel hierin actief mee groeit. Dat geeft vertrouwen :)

Door Jaimee Groen op 10 February 2014

Sluit mij aan bij de rest, super interessant en goed geschreven artikel. Ga er direct mee aan de slag! :)

Door Pim Bosman op 12 February 2014

Tof ik ga meteen aan de slag met itemprop op mijn website om meer traffic te krijgen op www.gemiddelden.nl :)

Door Romano Groenewoud op 16 February 2014

Dit artikel heeft de definitieve doorslag voor ons gegeven om de rich data niet alleen in onze eigen website te gebruiken maar dit ook standaard te doen voor klanten. Dank voor dit inzicht rijke artikel.

Door Alain op 25 February 2014

Hoi Tonny, Wat een goed artikel, gaat erg diep en dat kom je niet heel veel tegen op het internet. Ik gebruik al rich snippets maar zie inderdaad dat het veel belangrijker is geworden om op relevantie gezocht te worden dan op raking, dit omdat de zoek resultaten zo persoonlijk zijn geworden. Semantische structuur biedt inderdaad veel kansen voor de toekomst.

Door stefan op 12 March 2014

Super interessant artikel.

Door Tom op 11 June 2014

Dank je, Tonny en Tim! Ik was niet bekend met 'itemprop'. Ik ga er mee experimenteren.

Door Erwin Heijnen op 4 September 2014

Super waardevol artikel! Waarom hebben de afbeeldingen trouwens geen title tag? Tenminste, als ik erover heen ga met de muis, verschijnt er geen tekst?

Door Jerry op 14 July 2016

Super artikel Tim, Ik heb getracht dit op één van men andere sites toe te passen. Maar telkens ik een code ingaf, verdween die erna gewoon. Moet je een bepaalde plugin instaleren ofzo voordat je rich markups aan de slag kunt?

Reactie plaatsen