wat-is-de-betekenis-van-seo

Wat is de betekenis van SEO?

25 mei 2022

De betekenis van SEO is Search Engine Optimization. In het Nederlands vertaal je het naar zoekmachine optimalisatie. Alhoewel de naam doet denken dat je optimaliseert voor een zoekmachine zoals Google, doe je het voornamelijk voor de (potentiële) bezoeker van je website. Zoekmachines zijn al zo slim, dat je voor hun niet hoeft te optimaliseren. Als jouw website een fijne gebruikerservaring kan geven, dan weet Google dit door hun algoritme.

SEO is het ‘organische’ gedeelte van zoekmachines. Organisch wil zeggen dat je niet hoeft te betalen per klik. Dit doe je bijvoorbeeld wel bij advertenties binnen zoekmachines.

Wat is SEO?

Waar bestaat SEO uit?

SEO bestaat uit meerdere onderdelen die allemaal gericht zijn op een goede gebruikerservaring:

Techniek

De techniek van de website is fundamenteel voor SEO. Een website die té traag laadt, zal altijd worden weggeklikt, hoe goed de content ook is. Techniek is een groot onderdeel van SEO. Hieronder valt onder andere:

  1. Snelheid van de website
  2. Indexeerbaarheid
  3. Metadata
  4. Optimalisatie van afbeeldingen

Lees hier meer over technische SEO! Of heb je geen zin om zelf moeilijk te lopen doen met technische SEO? Gebruik dan Phoenix om de technische SEO gelijk op orde te hebben.

Content

De content op de website moet de vraag achter de zoekterm goed beantwoorden. In dit voorbeeld proberen wij te scoren op de ‘betekenis van SEO’. Ik kan hier alleen de afkorting benoemen, maar om de (vervolg)vraag en daarmee de ware intentie te beantwoorden, moet ik meer informatie geven over wat SEO daadwerkelijk inhoudt. Om goede content te maken, moet je een zoekwoorden onderzoek doen. Lees hier onze zoekwoorden onderzoek handleiding of bekijk onze YouTube video:

Autoriteit

De autoriteit is op te delen in 3 componenten:

1.       Pagina autoriteit (PA)

Pagina autoriteit wordt ook wel Page Authority genoemd. Met een goede PA score heb je grotere kans hoog te staan in de zoekresultaten. Je kunt pagina autoriteit verhogen door de volgende punten aan te pakken:

  • Zoekintentie goed beantwoorden
  • Rijke content (afbeeldingen, video etc.)
  • Backlinks vergaren naar pagina
  • Content up-to-date houden

2.       Domein autoriteit (DA)

Domein autoriteit wordt ook wel Domain Authority genoemd. Door meerdere goede pagina’s te produceren waarmee je scoort binnen Google, wordt je DA verhoogd. Hoe hoger je DA is, hoe sneller je hoog scoort in Google. Google houdt namelijk van goede en nuttige content. Als jij bewijst dat je goede en nuttige content maakt, beloont Google je met een hogere DA-rating.

 3.       Link autoriteit

Met link autoriteit proberen we de waarde van een link te beoordelen. Link autoriteit is een lastig te meten onderdeel. Er bestaan geen tools die precies bereken wat de link autoriteit score is. Link autoriteit geeft aan hoe sterk een link is die geplaatst wordt. De waarde van een link kun je inschatten op de volgende punten:

  • Do-follow link

Een ‘Do-follow’ link vertelt aan voor zoekmachines dat de link gevolgd mag worden en dat er ook een waarde aan meegegeven moet worden. Do-follow is de tegenhanger van no-follow. Met een no-follow link geef je aan dat zoekmachines de link niet mogen volgen en hier geen waarde aan mogen geven.

  • Kwaliteit van de pagina

Een kwalitatieve pagina krijgt een hogere pagina autoriteit. Als een pagina met een hoge PA-rating naar je linkt, dan maakt dat deze link waardevoller dan een link van een lage kwaliteit pagina.

  • Aantal links op de pagina

Het aantal links op een pagina beïnvloed zeer sterk de waarde van een link. Dit gaat om interne- en externe links op de pagina. Elke pagina heeft een linkkracht van 1. Als er 50 links op een pagina staan, dan word de linkkracht van 1 verdeeld over 50 links. Vooral binnen je eigen website kan het dus lonen om (onnodige) links te verwijderen. Hoe minder links op een pagina, hoe krachtiger de links worden die er wel staan.

  • Locatie van een link

De locatie van een link speelt ook mee. Hoe hoger op de pagina een link staat, hoe meer waarde deze heeft. Een link in een footer zal bijvoorbeeld minder waarde hebben dan een link in de content.

Een vuistregel die wij zelf aanhouden is dat een link pas écht waardevol is wanneer deze daadwerkelijk gebruikt wordt. Met deze gedachte in je achterhoofd kun je goed beoordelen of een link de moeite echt waard is.

Wil je meer leren over SEO? Bekijk dan onze SEO-kennisbank om artikelen te lezen over alle onderwerpen. Wil je gelijk door om een echte specialist te worden in SEO? Download dan ons gratis Winnen in Google e-book!