Website reputatie bij Google | Backlinks & Pagerank
arrow_drop_up arrow_drop_down
13 oktober 2010 
in SEO

De SEO Driehoek (Deel 3)

In dit artikel ga ik in op het derde onderdeel van de zogenaamde SEO Driehoek, in de vorige twee onderdelen heb ik het gehad over zichtbaarheid (deel 1) en over relevantie (deel 2). Ik raad je aan om beide onderdelen eerst door te lezen wanneer je dat nog niet hebt gedaan.

Deze 3 delen maken trouwens geen onderdeel uit van een of andere lancering van een product over SEO zoals veel mensen mij mailden, ik vond het gewoon overzichtelijker om het in 3 delen te doen 😉

De derde factor is er eentje die veel internet ondernemers niet kennen en waar ik voorheen zelf ook nooit veel rekening mee hield maar welke wel extreem belangrijk is:

Factor 3: Reputatie

Google kijkt naast zichtbaarheid en relevantie van je website ook naar de reputatie van jouw website maar daarnaast ook (en dat weten veel mensen niet) naar de reputatie van de webpagina’s die naar jou linken. Vanaf het begin dat jouw website op het internet komt bouwt deze een reputatie op bij Google, dat kan voortdurend veranderen in zowel positieve als negatieve zin.

Laten we eens kijken naar een site met een hoge reputatie…

Iedereen kent Wikipedia, waarom? Omdat Wikipedia zo’n hoge reputatie heeft opgebouwd bij Google als het aankomt op waardevolle informatie dat de pagina’s van Wikipedia altijd vrij snel bovenaan in de zoekresultaten staan.

Reputatie trekt pagina’s mee omhoog

Let er hierbij op dat de totale reputatie van Wikipedia ervoor zorgt dat al haar pagina’s hoog scoren. Wanneer je dus iets nieuws op Wikipedia zet dan zal het meteen goed scoren.

Andere voorbeelden:

Zet maar eens een advertentie op Marktplaats met je eigen naam als afzender, binnen enkele dagen zul je daarmee op pagina 1 staan in Google als je zoekt op je eigen naam. Mijn eigen Twitterpagina heeft een PageRank van 4, is dat niet vreemd voor zo’n karige pagina? Of zou het iets te maken hebben met de domeinnaam twitter.com waar mijn account op staat?

Dit is ook de reden dat ik ondernemers aanraad om alles wat zij in 1 markt doen ook allemaal op 1 domeinnaam te zetten. Je bouwt dan constant aan je reputatie en dat is op de lange termijn veel belangrijker dan de snelle winst die je behaalt met relevantie door elke niche op een eigen relevante domeinnaam te doen…

Hoe kom je aan een goede reputatie?

Reputatie bouw je o.a. op door de leeftijd van je site, hoe actueel je site is, hoeveel interactie er op je site plaatsvindt, hoe constant je site ontwikkelt, hoe relevant je bent, of je de “don’t be evil” richtlijnen van Google honoreert, de snelheid van je site, of er ook fouten in je site zitten etc. maar bovenal door:

Backlinks

Backlinks zijn links van andere websites naar die van jou. Vaak wordt gedacht dat des te meer je er hebt, des te beter je website scoort in Google maar dat is helaas niet zo…

Toen Google voor het eerst ontstond was de basis van het beoordelingssysteem voor het tonen van zoekresultaten gebaseerd op hoeveel backlinks een site had. Google vond dat wanneer er heel veel websites naar een bepaalde website linken dat die website dan wel een hoge waarde moet hebben en zodoende wordt deze dus hoog geplaatst in de zoekresultaten. (Zo ontstond ook de PageRank).

Dat vindt Google nog steeds echter; het is wel een stukje geavanceerder geworden en het gaat nu met backlinks niet meer over kwantiteit (hoeveelheid) maar over kwaliteit.

Kwalitatieve backlinks

Wat is nu een kwalitatief goede backlink? Daarvoor moet je met een aantal zaken rekening houden:

Relevantie:

Als de site die naar jou linkt niks met die van jou te maken heeft dan vindt Google die link ook niet relevant en zal het je dus niks opleveren.

Anchortekst

Google wil weten wat een link naar een andere website vertegenwoordigd, daarom is een stuk tekst wat gelinkt wordt kwalitatief beter dan alleen het noemen van een domeinnaam.

Voorbeeld:

Tot kortgeleden stond Adobe altijd op de eerste plek in Google als je zocht op de zoekterm “klik hier”. Dat kwam omdat vele tienduizenden websites op het internet bij hun pdf downloads een stukje tekst plaatsen met “klik hier om Adobe Reader te downloaden” de woorden klik hier waren dan klikbaar naar de site van Adobe en dus vond Google dat de site van Adobe relevant was aan de woorden “klik hier”. Zorg er bij backlinks dus voor dat een andere website niet alleen jouw domeinnaam vermeldt maar een woordcombinatie, waarop jij gevonden wilt worden in Google, klikbaar maakt naar jouw website. Deze woorden moeten natuurlijk wel relevant zijn aan jouw website (don’t be evil!).

Reputatie van de bron

Dit is een hele belangrijke: Google kijkt bij een backlink ook naar de reputatie van de webpagina (niet website) waar de link op staat. Als ik een backlink krijg van een pagina op een website die helemaal geen sterke reputatie heeft dan zal dat ook geen impact hebben. Daarom heeft een backlink van een zogenaamde “linkpagina” ook weinig zin…

Voorbeeld:

Twitter.com heeft een PageRank van 9 wat extreem hoog is. Mijn Twitteraccount (weliswaar geholpen door deze sterke domeinnaam) heeft echter slechts een PageRank van 4. Mijn accountpagina is dus vele malen minder sterk dan de homepage van Twitter. Een backlink vanaf mijn account zal dus ook veel minder waarde hebben dan een link vanaf de homepage.

Helder?

Nu begrijp je wellicht ook dat wanneer jij al jouw backlinks richt aan je homepage dat je homepage ook de pagina zal zijn die het sterkste wordt in jouw website. Wanneer je een blog hebt dan kan dit prima, je nieuwe blogposts staan dan altijd op de home en pakken meteen een sterke positie mee. Wil je echter heel specifiek op bepaalde zoektermen in Google gevonden worden met specifieke artikelen, zorg er dan ook voor dat je voor die artikelen specifieke backlinks hebt.

Moet je zelf ook naar anderen linken?

Een veel voorkomende vraag is of jij zelf ook naar andere websites moet linken omdat veel website eigenaren denken dat dit de kracht van je eigen website onderuit haalt. Dat is niet het geval…

Echter;

Link alleen naar websites die relevant zijn aan hetgeen waar je over schrijft en zorg er ook voor dat de uitgaande links op jouw website ook kwalitatief zijn. Google heeft er waardering voor wanneer jij als aanvulling op je eigen site de bezoeker doorverwijst naar een website met aanvullende informatie. Het moet dus wel een aanvulling zijn en het liefst naar een website met een goede reputatie bij Google.

Linkruilen?

Dit komt vaak voor, om backlinks te krijgen ga je “linkruilen” met andere websites en dat is een prima strategie zolang je het bovengenoemde in gedachten houdt. Een backlink van een “linkpartners-pagina” met daarop nog 100 andere links zal jou geen meerwaarde opleveren. Een link vanaf de homepage van een andere website dan weer wel.

Zorg er met linkruilen ook altijd voor dat je elkaar aanvult, dan vindt Google het geen probleem.

Nog even over reputatie…

Google kijkt steeds naar meer eigenschappen om haar waardering voor websites op te baseren. Jouw website reputatie hou je alleen in stand wanneer je waarde blijft bieden aan je bezoekers, daar kun je niet omheen. Google is slim genoeg om te kijken naar hoe lang bezoekers op jouw website blijven, hoeveel pagina’s ze bezoeken enzovoorts maar ook buiten je website om:

Google kijkt ook hoe vaak er op resultaten wordt geklikt bij een bepaalde zoekopdracht en wat die bezoekers doen.

Voorbeeld:

Stel: wanneer iemand zoekt op “bramen telen” dan staat jouw website op plek 1 en de website van je concurrent op plek 2. Wanneer consequent iedereen die zoekt op bramen telen als eerste op het resultaat van je concurrent klikt dan zal Google hieruit opmaken dat je concurrent relevanter is en dus zal deze naar verloop van tijd boven jou komen te staan.

Voorbeeld 2:

Wat ook kan gebeuren is dat bezoekers wel consequent eerst op jouw website klikken maar na enkele seconden op jouw website te zijn geweest toch besluiten om weer terug te gaan naar Google en daar alsnog op het resultaat van je concurrent te klikken (waar ze vervolgens langer blijven). Ook dan zal Google je concurrent boven jou gaan plaatsen omdat die site blijkbaar meer waarde geeft/relevanter is.

Hoe meet je jouw website reputatie?

Alles wat op jouw website gebeurt kun je meten met Google Analytics, kijk dan met name dus nu in het vervolg ook naar de gemiddelde tijd die iemand doorbrengt op je website en hoeveel pagina’s zij bezoeken. Om te meten hoeveel mensen (procentueel gezien) er op jouw resultaat in Google hebben geklikt bij een zoekopdracht heb je Google Webmastertools nodig. Ga dat dus ook gebruiken.

Ik hoop dat je het belang van reputatie inziet voor je zoekmachine optimalisatie praktijken en dat je ook begrijpt dat zoekmachine optimalisatie een lange termijn project is waarmee je gewoon niet kunt/moet vals spelen. Er zullen altijd trucjes te verzinnen zijn om sneller bovenin Google te komen maar wanneer je deze drie factoren in je achterhoofd hebt dan zul je begrijpen dat die trucjes op de lange termijn geen nut hebben.

Ik zou zeggen ga lekker aan de slag met het opzetten van je website in een overzichtelijke indeling (zichtbaarheid), prop je website lekker vol met goede artikelen (relevantie) en ga met de focus op kwaliteit aan de slag met het verzamelen van backlinks (reputatie).

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Inmiddels is hij naast de IMU eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Switch en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Tonny trainde al 120.000+ ondernemers en met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Ton Heerding

Door

Ton Heerding

op 13 October 2010

Hoi Tonny, Dit is een zeer relevant, bondig en goed leesbaar setje van 3! Over "Waarde Geven " gesproken. Petje af, Professor Loorbach! Allemaal veel SEO-succes en plezier! Groet, Ton Heerding www.Xzelf.nl

Gert

Door

Gert

op 14 October 2010

Ik heb altijd begrepen dat een link naar je website wel degelijk het effect van de ranking van de homepage van desbetreffende website meekrijgt ook al staat de link op een subpagina. Nu lees ik dat dat dus niet zo is? Gert

Tonny

Door

Tonny

op 15 October 2010

@Gert, nee dat is niet perse zo, die pagina wordt echter (door de domeinnaam) wel mee omhoog getrokken in de ranking maar het is niet dezelfde. Kijk maar eens op een willekeurige website naar de PageRank van de homepage en die van verschillende onderliggende pagina's. Je kunt je onderliggende pagina's wel kracht meegeven vanuit de home door een link op de home te plaatsen naar die pagina's. Op deze site zie je bijvoorbeeld ook dat direct vanaf de home naar alle centrale punten van de website gelinkt wordt. Succes!

cedriek

Door

cedriek

op 15 October 2010

Ik hoor en lees hier ook tegenstrijdige berichten over. Volgens mij is het sowieso beter om een backlink te krijgen dan helemaal geen backlink. Ik ben het wel met je eens dat een "relevante" backlink meer waarde krijgt dan een link op een linkfarm bijvoorbeeld. Mijn link in deze post zal wellicht minder gewaardeerd worden door google (als deze uberhaupt al geindexeerd wordt) omdat jouw site niet over de golfsport gaat,maar het is in ieder geval weer een link en misschien komen er wel heeel veel relevante bezoekers van jouw website naar mijn website ;) Desalniettemin vond ik het een relevant artikel.

Joost de Groot

Door

Joost de Groot

op 17 October 2010

Op de Engelstalige internet marketing cursus die ik onlangs gedaan heb werd mij verteld dat menselijke activiteit (commentaren dus) ook een van de nieuwste factoren is waar Google rekening mee houd. Dit word de zgn. "Cafeïne Update" genoemd. Blijkbaar zijn dan blog sites zoals die van Word Press het meeste geschikt.

Stefan

Door

Stefan

op 8 November 2014

Tonny, weer waardevolle en interessante informatie! Complimenten! Met vriendelijke groet, Stefan https://www.roburmarketing.nl

perry van empel

Door

perry van empel

op 30 July 2015

Hallo Tonny,dank je wel voor dit sterke artikel.Ondanks dat sommige manieren wellicht een beetje achterhaald zijn ,kun je nog steeds op een kwalitatieve manier met elkaar linken.Dit natuurlijk wel asl het relevant is voor je bezoeker. Ga zo door , groetjes uit Nijmegen

Jerke

Door

Jerke

op 22 March 2017

Bedankt voor deze heldere uitleg. Ik ga het zeker toepassen op onze website.

Bernhard

Door

Bernhard

op 9 September 2017

Als je binnen drie maanden in de top 10.000 van Nederlandse websites wil ranken, dan kun je eens kijken op www.mijngps.com om te zien hoe je dat bereikt door inhoud. En dat gerealiseerd met minder dan twintig artikelen op een domein dat minder dan een jaar oud is. Op https://www.alexa.com/siteinfo/mijngps.com kun je de ranking zien. Deze ranking is puur organisch (dus door zoekopdrachten en niet door advertenties). Tegenwoordig is content Key factor. Goede inhoud scoort het beste is mijn devies. Je kunt SEO ook als hobby hebben. Het onderwerp is heel breed en het geeft voldoening om de concurrentie te snel af te zijn. Overigens, SSL or not to SSL kan ook een ranking factor zijn.

Reactie plaatsen