Contentmarketing & "Google Panda"
arrow_drop_up arrow_drop_down
13 juli 2011 
in SEO

Contentmarketing en Google Panda

Ik ben een groot fan van content marketing i.c.m. zoekmachine optimalisatie, dit vormt ook de kern van mijn business en levert mij verreweg de meeste bezoekers op. Het voordeel hierbij is dat die bezoekers elke dag weer komen en ik er nooit voor hoef te betalen. Het loont om tijd te investeren in het goed scoren in de organische resultaten van Google. Maar waar moet je nu op focussen als het gaat om content marketing en zoekmachine optimalisatie?

Content marketing

Even inleidend iets over mijn strategie: Content betekent inhoud en content marketing betekent eigenlijk dat je de inhoud van je site gebruikt om bezoekers te trekken. Daarom heb ik ook een blog en een kennisbank welke ik constant uitbreid met informatie omtrent internet marketing (mijn hoofdonderwerp). Bij content marketing is het wel belangrijk dat je focust op de kwaliteit en niet zozeer op de kwantiteit.

Wat is dan precies kwaliteit?

Dat bestaat o.a. uit deze aspecten:

  • Unieke informatie (geen kopie)
  • Waardevolle inhoud
  • Reacties van lezers
  • Likes van Facebook
  • Links/tweets van Twitter
  • Google +1 vermeldingen
  • Backlinks van andere (kwalitatieve) sites
  • Rijke content (tekst met plaatjes, video e.d.)

Ik heb als stelregel het volgende:

Schrijf interessante informatie voor je doelgroep en focus niet zozeer op Google. Wanneer de content waardevol is voor je bezoeker dan volgt Google vanzelf.

Ik focus me daarbij ook voornamelijk op de zogenaamde “longtail” zoekopdrachten in Google, dit zijn de langere zoektermen ofwel zinnen die mensen op Google intikken als zij ergens informatie over zoeken. Volgens Google is dit de verdeling van shorttail versus longtail als het gaat om het totaal aantal zoekopdrachten in Google per jaar:

longtail-shorttail-keywords-google

Je kunt hieruit ook afleiden dat het loont om op de longtail te focussen aangezien het volume vele malen groter is en alle concurrentie veelal op de shorttail zit. De shorttail is moeilijker om goed op gevonden te worden vanwege die concurrentie maar het is zeker niet onmogelijk. Zo scoor ik bijvoorbeeld goed op het shorttail keyword “internet marketing” maar dat komt met name doordat ik mijn hele website in het teken van dit keyword heb staan en mijn website vrij krachtig heb gemaakt met mijn content en zoekmachine optimalisatie strategie.

Foute content strategie

Er zijn ook marketeers die de contentmarketing strategie “verkeerd” gebruiken. Zij kijken niet zozeer naar kwalitatieve teksten voor bezoekers maar meer naar de zoekwoorden waar zij op willen scoren in Google. Vervolgens schrijven ze per zoekwoord een artikel welke volledig is geoptimaliseerd op dat ene zoekwoord. Ook affiliates maken hier dankbaar gebruik van. Ze zetten blogs/websites op in verschillende niches en vullen deze met algemene maar geoptimaliseerde teksten die verder geen waardevolle informatie bevatten maar simpelweg vaak het zoekwoord bevatten waarop ze gevonden willen worden.

In die teksten plaatsen ze dan affiliatelinks naar producten en zodoende verdienen ze geld. Nog erger is het wanneer ze teksten van andere sites plukken en samenvoegen op hun eigen website (duplicate content). Op die manier kon je voor alle termen binnen een bepaalde branche/niche een artikel schrijven en daarmee bezoekers uit Google trekken. Ik zeg dan expres “kon” want die strategie is binnenkort verleden tijd…

Google komt namelijk binnenkort met de zogenaamde Panda update welke een einde moet maken aan alles wat wel goed scoort maar geen kwaliteit is. Ik schreef een tijd geleden al het artikel: Nieuws: Google voert belangrijke wijziging door! waarin je al kon lezen dat er een dergelijke update aan zat te komen.

De Google Panda Update

Wat is nu precies die panda update en hoe moet je hier rekening mee houden? Mocht je alle theorie niet willen weten en simpelweg een advies willen:

Probeer niet het systeem te slim af te zijn maar schrijf te allen tijde unieke, kwalitatieve en waardevolle informatie voor je doelgroep.

Dat advies geef ik eigenlijk al jaren maar tot dusver kwam je altijd nog wel weg met de “verkeerde” contentstrategie welke ik zojuist uitgelegd heb. Nu moet je dit advies dus nog iets serieuzer gaan nemen ;)

Google PandaDe Panda update is een kwaliteitsupdate in het algoritme van Google, vernoemd naar de bedenker /programmeur bij Google van deze update. Google rolt wel vaker kwaliteitsupdates uit maar deze is iets ingrijpender en dus hebben ze het een naam gegeven. Volgens Google worden ongeveer 12% van alle zoekresultaten door deze wijziging beïnvloed.

Zonder alle technische details erbij te halen (een uitgebreide uitleg over Google Panda vind je hier) houdt de Panda update in dat alle content die niet bijdraagt aan de “gebruikerservaring” strafpunten gaat krijgen van Google. Ofwel, de “keyword geoptimaliseerde” teksten die er alleen staan om te scoren in Google en niks bijdragen aan de lezer krijgen straf. Lees ook mijn artikel over De Keyworddichtheid van je website…

Ook de startpagina’s, linkfarms en productvergelijkingssites hebben met deze update te maken en zullen hun resultaten zien dalen.

Wat nu?

Ik zie dat veel mensen paniekerig reageren op deze update en het zien als een ramp…

Persoonlijk ben ik uitermate blij met deze update aangezien mijn werkwijze volledig strookt met deze update. Wanneer je altijd op kwaliteit focust heb je niks te vrezen en is deze update alleen maar positief. Veel puinsites (misschien zelfs van je concurrenten) die wel goed scoren en daarmee een markt bederven worden met deze update afgestraft.

Niet voor niets schrijf ik regelmatig blogs over het focussen op kwaliteit zoals het falen van Black Hat SEO, het belang van reputatie, de impact van sociale media op SEO en ook Joost de Valk melde in mijn interview met hem dat je uiteindelijk nog het beste kunt focussen op het schrijven van kwalitatief goede content voor je doelgroep

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Inmiddels is hij naast de IMU eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Switch en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Tonny trainde al 120.000+ ondernemers en met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Romeo Haas

Door

Romeo Haas

op 13 July 2011

Mijn idee is om op mijn site at random te gaan filosoferen in begrijpelijke taal over o.a. geld,succes en geluk, ondernemerschap, creativiteit, zelfstudie en persoonlijke ontwikkeling. Ik bevorder dan hiermee hopelijk ook interactiviteit. Wat denk jij van dit idee Tonny?

Soufyan

Door

Soufyan

op 13 July 2011

Google begint steeds beter na te denken als het ware. Als je wel het e.e.a afweet van SEO en weet waar je over praat binnen je niche zou het niet onmogelijk moeten zijn om boven aan te komen in Google, toch denken nog steeds mensen dat SEO geld kost en dat je niet binnen een jaar bovenaan in google kunt komen, toch ben jij (Tonny) het levende voorbeeld in 5 maanden tijd op nummer 3 in Google. Terwijl je in een vrij lastige niche zit. Mooi artikel. Nu maar weer aan de slag...op deze ZOMERdag ;).

Marcel

Door

Marcel

op 14 July 2011

Duidelijke samenvatting mbt de Panda update!

Roy

Door

Roy

op 14 July 2011

Hallo Tonny, Mooi interessant artikel! Wat ik mijn nu dus afvraag, heeft een domeinnaam met het "keyword" erin dan nog wel een hogere waarde voor SEO in Google? Mvg Roy

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 14 July 2011

@Roy, Goede vraag. Jazeker heeft dat nog steeds waarde alleen het blijft "een van de" factoren als het gaat om SEO. Als de rest van je website niet aan de richtlijnen voldoet heb je er nog steeds weinig aan. Daar komt bij dat je met je domeinnaam ook maar op 1 zoekwoord kunt mikken. De IMU is sinds de start bijvoorbeeld gevonden op meer dan 9.000 zoekwoorden en daar is het woord "internet marketing" er maar eentje van... Het is zeker aan te raden om je hoofdonderwerp of Niche in je domeinnaam te verwerken wanneer dat nog kan maar maak je zeker niet afhankelijk van je domeinnaam ;)

wim heylen

Door

wim heylen

op 14 July 2011

Tonny, bedankt voor de heldere uitleg. En zoals alles in het leven zo is ook de panda - update - eerlijkheid duurd het langst. Positieve groet vanuit Vlaanderen

Peter

Door

Peter

op 14 July 2011

Ik zie sinds 2 weken een flinke dip in mijn bezoekers aantallen. Ik denk dat het met de vakantie tijd te maken heeft. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat de panda heeft toegeslagen. Als dat zo zou zijn vin dik het wel raar mijn bovenstaande concurentten zijn minder up to date en hebben weinig content er op staan. gr Peter

Roy

Door

Roy

op 14 July 2011

@ Tonny Bedankt voor je uitleg! Heb momenteel een merknaam als domein, dus helaas geen zoekwoord in mijn domein, maar heb veel van je technieken toegepast en scoor redelijk goed in google op veel zoekwoorden in mijn branche (pagina 1/2 in google). Heb in de tussentijd wel wat domeinnamen gekocht in mijn branche, maar denk niet dat het goed is om nu over te stappen, aangezien ik nu redelijk goed scoor. Vandaar mijn vraag. Heb zeer veel gehad aan je tips & trucs en gedetailleerde info!! Bedankt! Roy

Peter

Door

Peter

op 14 July 2011

Hallo Roy Pagina 2 is slecht. Pagina 1 bij de 56789 is slecht. Niet dat ik het haal.

Peter

Door

Peter

op 14 July 2011

Kijk hier maar eens naar dit zegt alles http://www.artform.nl/artformatie/2011/05/onderzoek-doorklikpercentage-per-positie-in-google/

Machiel Karels

Door

Machiel Karels

op 18 August 2011

Het gaat om goede en unieke content. Site's vol advertenties zit niemand op te wachten. Echter, in het advertentieprogramma Adsense van Google stimuleren ze voortdurend om vooral grote blokken advertentiecode te plaatsen in het bovenste deel van de pagina. Bezoekers klikken dan vrij snel op die advertenties: kassa voor Google en voor de site-eigenaar. Probleem hierbij is wel dat de Bounce-rate van zo'n pagina vrij hoog ligt en de time-on-page-rate heel laag. Dat zijn precies twee zaken die Google in z'n Panda algoritme mee laat wegen. Hiermee schiet Google mijns inziens in z'n eigen hiel. Of zie ik het verkeerd?

ZonneKoning

Door

ZonneKoning

op 16 December 2011

Google vind natuurlijk alles maar dan ook alles van wat er op internet staat, maar dat iets op internet staat zegt nog niet dat het waarde heeft. De Panda van Google is zo’n algoritme, één die een 100% focus heeft op het waarderen van kwaliteit van digitale content.

Koen Schipper

Door

Koen Schipper

op 14 October 2013

Hoi Tonny, Heel erg bedankt voor dit artikel, veel aan gehad. Ook veel pas ik hier al van toe. Hopen dat de vruchten zich binnenkort gaan werpen. Nu maar weer druk bezig met mijn volgende artikel. Met vriendelijke groet, Koen Schipper

Reactie plaatsen