arrow_drop_up arrow_drop_down
7 juli 2020 
in SEO

7 SEO-tips voor content

Google vereist dat websites ‘content van hoge kwaliteit' tonen. De vertegenwoordigers van de zoekmachine benadrukken dat dit een bepalende factor is bij het succesvol promoten van de website. Het is jouw taak om de bezoeker het meest complete antwoord op zijn vraag te geven of om zijn/haar probleem op te lossen. Denk er bij het schrijven aan om zaken te vermelden zoals het toevoegen van meerdere media, delen op social platforms, de leesbaarheid en interne/uitgaande links. Maar dat is nog niet alles. Ik heb ook belangrijke aanbevelingen opgesteld om de optimalisatie van jouw content te verbeteren en te laten groeien in het geval mensen organisch zoeken.

1. Besteed aandacht aan de functies van SERP

De zoekresultaten zijn niet langer beperkt tot 10 links naar de meest relevante sites. De pagina met zoekresultaten is nu veelzijdiger: contextuele advertenties bevinden zich bovenaan en onderaan, de output kan links naar de bijbehorende video's en afbeeldingen bevatten, een artikel in de encyclopedie, een pagina in Google Business, etc.

Optimaliseer jouw content op basis van deze factoren:

  • als je afbeeldingen, infografieken of video's toevoegt, optimaliseer ze dan op basis van relevante zoekwoorden zodat ze ook in de resultaten van de zoekmachines zullen verschijnen;
  • als je de mogelijkheid hebt om vakkundig vragen te beantwoorden – maak dan een FAQ-pagina (vragen moeten wel worden opgemaakt als tussenkopjes). Je krijgt dan de mogelijkheid om deel te nemen aan het SERP-gedeelte ‘Andere mensen vroegen ook';
  • momenteel is dynamische content optimalisatie erg trendy, maar gepersonaliseerde content verandert volgens de behoeften van de bezoeker (bijvoorbeeld automatische paginaweergave in een juiste taal).

2. Kies je onderwerp

Het is gemakkelijker om een site met content voor een specifieke niche te optimaliseren dan een website die over ‘van alles en nog wat' gaat. Als je je op één specifiek onderwerp concentreert en waardevolle content maakt, erkent Google jouw bron als een expert op dit gebied. Dit zal de ranking zeker positief beïnvloeden.

3. Kies zoekwoorden

Door zoekopdrachten te onderzoeken, weet je ook waar jouw potentiële bezoekers naar op zoek zijn, waarin ze zijn geïnteresseerd en welke problemen ze willen oplossen. Op basis van de geselecteerde zoekwoorden kun je een strategie voor de content maken en beginnen met het optimaliseren van de website. Hieronder vind je enkele aanbevelingen:

  • Zoek, afhankelijk van het doel van een bepaalde pagina, naar vragen over onderwerpen (product, te koop, informatie, etc.);
  • Bestudeer jouw zoekopdrachten regelmatig: het beste is één keer per kwartaal. Als er nieuwe relevante woorden in de zoekopdracht zijn bijgekomen, bereid dan geoptimaliseerde content over dit onderwerp voor;
  • Gebruik zoekopdrachten die voor jouw website geschikt zijn. Als iemand op zoek is naar ‘een broodrooster kopen', wil hij/zij waarschijnlijk niet de geschiedenis van de ontwikkeling van huishoudelijke apparaten lezen. Hij/zij heeft een pagina van een webshop nodig met een categorie broodroosters.

Eén van de tools om zoekwoorden voor optimalisatie te vinden is Keyword Tool:

4. Structureer jouw content

Relevante informatie aan bezoekers verstrekken is goed, maar echter niet voldoende omdat de informatie van dezelfde kwaliteit (of soms zelfs beter) door honderden vergelijkbare websites wordt aangeboden. Daarom beïnvloedt de structuur van de content, samen met de kwaliteit van de informatie, de ranking. De content van de pagina moet het volgende bevatten:

  • koppen en tussenkoppen voor gemakkelijk door de pagina te navigeren;
  • lijsten met opsommingstekens en getallen;
  • afbeeldingen, video's en infografieken met waardevolle visuele content;
  • citaten en links naar bronnen;
  • links naar andere relevante pagina's op de website.

Dit alles zal de bezoeker stimuleren om langer op de pagina te blijven. De duur van de sessie is een belangrijke rankingfactor voor Google, omdat het de kwaliteit van de content aangeeft.

5. Optimaliseer de titel-tag

De titel heeft eigenlijk verschillende functies:

  • het geeft de naam van de pagina weer;
  • het wordt weergegeven in de zoekresultaten;
  • het wordt weergegeven bij het opnieuw plaatsen van links in sociale netwerken;
  • het helpt de gebruiker bij het nemen van een beslissing over een aankoop;
  • het bevat de hoofdpagina voor de zoekopdrachten.

Om de titel te optimaliseren, maak je voor de pagina een korte titel – bij voorkeur maximaal 70 tekens zodat alle woorden zichtbaar zijn in de output. Dit moet een motiverend aanbod met gebruiksvriendelijke content zijn. Je kunt de hoofdpagina met zoekopdrachten in de titel opnemen en dan bij voorkeur aan het begin van een zin. Voor elke pagina van de website heb je een unieke titel nodig. Het is verboden om alleen de door komma's gescheiden verzoeken op te sommen.

6. Optimaliseer de metabeschrijving

Volg deze richtlijnen bij het opstellen van een beschrijving:

  • aanbevolen lengte – ongeveer 130 tekens, maar maximaal 160 tekens;
  • de paginabeschrijving moet de meest relevante en belangrijkste paginaverzoeken bevatten, maar zonder woorden te herhalen;
  • volg de beschrijving in de vorm van een zinvolle zin, die de content kort uitlegt en het overgaan naar de volgende stap motiveert;
  • de beschrijving moet voor elke pagina uniek zijn en een andere titel hebben.

7. Schrijf content van hoge kwaliteit

Op basis van de aanbevelingen van de medewerkers van Google heb ik zes criteria geïdentificeerd waarop de kwaliteit van de content van websites wordt beoordeeld:

  • de lengte van de tekst. Je kunt de resultaten van het Buffer onderzoek gebruiken of je kunt je concentreren op het soort relevante vraag. Analyseer de TOP-10 van de zoekresultaten voor de geselecteerde zoekopdracht en vind de gemiddelde waarde van de lengte van de tekst;
  • leesbaarheid. Dit wordt bepaald door de structuur en de content. Uniciteit, het ontbreken van fouten en ‘lege' woorden, specificiteit en focus op het publiek zijn belangrijke factoren;
  • het tonen van het onderwerp (de actualiteit). Wijd de content niet aan zoekopdrachten, maar aan het door jou gekozen onderwerp. Relevantie en samenhang worden door bezoekers en Google veel beter gewaardeerd dan het aantal verwijzingen naar woorden uit de zoekopdracht;
  • uniciteit. Jouw content moet technisch en qua betekenis echt uniek zijn. Technische uniciteit wil zeggen dat de content niet van anderen is overgenomen. Het semantische onderdeel is de waarde. Je hoeft de gedachten van anderen of de bekende betekenissen niet te herschrijven. Waardevolle content is uniek en weerspiegelt jouw mening en het standpunt van experts;
  • grammatica. Hier kunnen we kort over zijn: je moet foutloos schrijven;
  • het effect van viraal gaan. Bezoekers moeten het leuk vinden om jouw content te delen. Hoe meer aanbevelingen met een link naar jouw site op blogs en sociale netwerken te vinden zijn, hoe hoger de beoordeling in de zoekmachine. In de regel delen mensen graag interessante content die waardevolle gegevens, humor of hoogwaardige infografieken bevat.

Conclusie

Het optimaliseren van jouw content is één van de belangrijkste factoren voor de ranking in Google. De content van de pagina's is nog steeds een waardevol criterium bij het evalueren van de website. Door hoogwaardige content te creëren, trek jij een publiek aan en verbeter jij de ervaring van de gebruiker. Dit zal de groei in de ranking van de zoekresultaten zeker vergroten.

Over de schrijver
Mijn naam is Dmytro. Ik ben contentmarketingmanager bij Logaster. Ik schrijf over technologieën, marketingtrends en merkstrategieën. In mijn vrije tijd reis ik graag en leer ik graag over de wereld en nieuwe culturen.
Reactie plaatsen