arrow_drop_up arrow_drop_down
14 januari 2015 
in SEO

Reference queries, SEOcial en het einde van Keywords

Na de eerste 3 SEO trends van Implied links (1), Gerichte content (2) en Content strategie (3) gaan we kijken naar de volgende drie van de 15 SEO trends van dit jaar, namelijk de Reference queries (4), SEOcial (5) en het Einde van de Keywords (6).

Vervolgens komen morgen trend 7 – 9  online te staan. Succes en veel leesplezier!

4. Toekomstbestendige brands zijn menselijk en SEOcial

Op basis van persoonlijke ervaring en bepaalde case studies die hiernaar gedaan zijn, durf ik te beweren dat het inzetten van Facebook, Twitter en Google+ wel van positieve invloed kan zijn op je positie in de zoekresultaten. Hierover zijn de meningen lang verdeeld geweest en ik heb zelf ook getwijfeld, maar inmiddels spreken de resultaten voor zich.

Of er sprake is van een causaal of correlationeel verband laat ik in het midden, maar het verband is er in ieder geval. Misschien heeft Google dit wel heel lang getest, of hebben ze deze factor in het begin maar op een klein percentage van alle zoekopdrachten laten meewegen. My guess is as good as yours…

Wat dit nu in ieder geval betekent is dat Google een website ervoor kan belonen als een bepaald stuk content erg goed gewaardeerd wordt op een van deze sociale media door je een hogere plaatsing te geven in de zoekresultaten voor relevante zoektermen. Ik raad je dan ook aan om daar gebruik van te maken en om d.m.v. de SEO plugin van Yoast je sociale media aan je website te koppelen. WordPress gebruikers kunnen dat doen via ‘SEO‘ > ‘Social‘, mits deze SEO plugin geïnstalleerd is.

Zodra een bedrijf of merk besluit om meer SEOcial te worden en zijn activiteiten stopt te verhullen achter nietszeggende titels, voorwaarden, een hiërarchie of je reinste bureaucratie, zal het bedrijf menselijk worden en automatisch dichter bij de klant komen te staan. Een terecht al te vaak aangehaald voorbeeld hiervan is natuurlijk de social media strategie van KLM, die overigens absoluut niets met SEO te maken heeft.

Mijn tip zou zijn om je gezicht te laten zien en voldoende (verantwoorde) risico's te blijven nemen met je merk op social media. Ben in ieder geval aanspreekbaar en reageer zo snel mogelijk.

Terugkomend op het nut van social media voor SEO; promoot content waar je goed mee wilt scoren uitgebreid op social media, laat invloedrijke personen in jouw deelmarkt mee promoten en gebruik aantrekkelijke visuals. Gebruik altijd visuals.

social klm

5. Reference queries: houd ze vooral te vriend!

Zoals besproken onder punt 2 kan Google meten of en hoe een bezoeker jouw website waardeert en waar deze uiteindelijk uitkomt na het zoeken op een bepaalde zoekterm. Google kan deze klik- en surfgeschiedenis opslaan als zogenaamde ‘reference query'. Alle reference queries bij elkaar geven Google vervolgens een goed idee of een bepaalde website aansluit op de wensen van een (be)zoeker.

Wat er hierdoor ontstaat is een gigantische database met een indicatie van de populariteit van een website voor een bepaalde zoekterm. Een manier waarop je dit voor je kunt laten spreken is door relevant te zijn, een goede interne linkstructuur te hebben en bezoekers zo lang mogelijk op je site te houden, met videocontent bijvoorbeeld.

6. Het Einde van het Keyword-Tijdperk: Denk in Onderwerpen i.p.v. Keywords

Met de intrede van Schema.org markup, de Knowledgegraph en het toenemende aantal zoekopdrachten met de voice search gaat Google puur aan de hand van keywords de semantische oorlog nooit winnen.

Wat dit betekent voor jou en de SEO van je website is dat je ervan uit kunt gaan dat Google begrijpt dat iemand die zoekt naar ‘ingrediënten kaastaart' best doorgestuurd mag worden naar een pagina die ‘cheesecake recept & benodigdheden' heet.

Ook een persoon die zoekt op ‘Italiaans restaurant bij mij in de buurt' via VoiceSearch krijgt niet een opsomming van websites te zien waar de tekst ‘bij mij in de buurt' op voorkomt, maar krijgt een lijst van Italiaanse restaurants binnen 5 kilometer omtrek te zien.

Dit vereist dat Google begrijpt wat een bezoeker bedoeld met zijn of haar zoekopdracht. Daar dient de Knowledgegraph dus voor. Daarover meer onder trend 8.

Zo snapt Google dat ‘Paris' niet alleen de hoofdstad van Frankrijk is, maar ook en plaats in Ontario en in Texas en dat het wel eens per geografische locatie kan verschillen welke ‘Paris' de (be)zoeker bedoelt.

Wat betekent dit voor jou als webmaster?

Dit houdt in dat je in afnemende mate je artikelen en pagina's op specifieke zoektermen hoeft te optimaliseren en meer en meer in onderwerpen kunt gaan denken. Zo kun je ook synoniemen, verbasteringen of vertalingen van je zoekwoord op de pagina gebruiken om deze te optimaliseren op dit zoekwoord, of het zoekwoord in zinnen of lekentaal te omschrijven om ook het longtail zoekverkeer te trekken.

De eerste SEO-metric die je kunt gaan negeren is dan ook de zogenaamde ‘keyword density'. Het behalen van een groen stipje met de SEO plugin van Yoast is daarmee dan ook verleden tijd!

Hoe ga jij inspelen op deze trends?

Ik spreek je daar graag over via de reacties hieronder!

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
tieneke scholtens
Door

tieneke scholtens

op 20 January 2015

Ja, deze info is grotendeels duidelijk en bruikbaar. In onderwerpen denken ipv keywords is mij nog niet geheel helder. Daar vraag ik morgen nog wel meer over. Ff over nadenken. Dank voor de info. Grtn van Tieneke. :D

Seph Fontane Pennock
Door

Seph Fontane Pennock

op 21 January 2015

Ha Tieneke - bedankt voor je reactie :) Het denken in onderwerpen houd in dat je je niet langer blind hoeft te staren op (het herhalen van) een bepaald zoekwoord, maar in plaats daarvan op een natuurlijke manier alle aspecten van het onderwerp bespreekt. Google is tegenwoordig slim genoeg om te begrijpen waar je artikel over gaat en om je een gepaste plaatsing in de zoekresultaten te geven. Groet!

jeroen
Door

jeroen

op 3 March 2015

Bedankt voor de goeie tips en vooral handige tips. Heel bruikbaar

Marc
Door

Marc

op 7 March 2015

Dag Seph, Je spreekt over 'Einde van het Keyword-Tijdperk'. Heb je dit echt uit praktijkervaring ? Ik heb het ook al een paar keer gelezen, maar volgens mijn analyses werkt het toch nog niet in de praktijk. De beter scorende SEO pagina's hebben nog steeds een duidelijk verband tussen de zoekopdrachten en de zoekwoorden op de pagina. Groeten, Marc Seo consultant

Seph Fontane Pennock
Door

Seph Fontane Pennock

op 10 March 2015

Helemaal mee eens hoor Marc, maar die kant gaan we wel langzaam maar zeker op. Op dit moment zou ik iedereen zeker nog adviseren om bepaalde zoekwoorden op een natuurlijke manier terug te laten komen op de pagina. Wel is het belangrijk dat je je daarin niet blind staart op één term. Denk ik onderwerpen en optimaliseer op meerdere termen zou mijn advies zijn. Grts! Seph

Eric
Door

Eric

op 14 March 2015

Google maakt het er niet makkelijker op. Moet ik eerst het zoekwoorden trucje onder de knie krijgen wordt het nu focus op onderwerp. Hoe automatiseer je zoiets?

Seph Fontane Pennock
Door

Seph Fontane Pennock

op 17 March 2015

Niet ;) Je hoeft juist minder moeite te doen en i.p.v. de zoekmachines proberen te manipuleren kun je je meer focussen op wat echt belangrijk is, namelijk de waarde van je content voor jouw bezoekers.

Bryn van Nuissenburg
Door

Bryn van Nuissenburg

op 16 February 2018

Thanks voor de bruikbare tips! Het is weer een stukje helderder! Goede info Seph!

Reactie plaatsen