Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Google Venice Update

De Google Venice Update (27 februari 2012) zorgde ervoor dat de locatie van de gebruiker automatisch werd meegenomen bij het genereren van de zoekresultaten. Voorheen zocht Google standaard in het land waarin je je bevond, en kon je handmatig aangeven dat je expliciet resultaten binnen bepaalde straal wilde vinden. Google doet dat nu automatisch.

2 kanten van de Google Venice Update

De Venice update kent twee kanten. Op visueel vlak veranderde de indeling van de resultatenpagina van Google. Eerst stonden alle zoekfilters aan de linkerkant van de pagina, dat is veranderd naar knoppen aan de bovenkant van de pagina zoals we die nog steeds kennen. De grootste verandering vindt zoals gewoonlijk onder de motorkap plaats: in het algoritme van Google. Niet elke zoekterm is locatie-gebaseerd maar in tijden dat mobiel internet steeds meer gebruikt wordt, zijn locatiegebonden zoekresultaten steeds belangrijker geworden. De Venice update levert wat dat betreft meer gebruiksgemak op voor de gebruiker.

Hoe ziet Google jouw locatie?

Google kan jouw locatie vinden door cookies te gebruiken, je GPS aan te spreken (als je daar toegang voor hebt gegeven), informatie van zendmasten te gebruiken (triangulatie), en te traceren via welk ip-adres je verbonden bent met het internet (zowel via wifi als mobiel internet). Ook als je ‘in cognito’ browset weet Google dus nog steeds waar je ongeveer bent – tenzij je gebruik maakt van een VPN.

Locatiegebonden zoekresultaten

Na de Venice update kun je dus verschillende zoekresultaten verwachten aan de hand van waar je bent. Dat is erg handig als je bijvoorbeeld een winkel van een bepaalde keten in de buurt zoekt. Door de bedrijven achter websites heeft de Venice update zowel voor- als nadelen. Bedrijven die een locatiegebonden dienst leveren, zoals restaurants of particuliere winkels, hebben baat bij deze update omdat ze hoger zullen verschijnen in zoekresultaten.

Als een gebruiker bijvoorbeeld googelt naar “pizza” zullen naast de grote ketens nu ook lokale pizzeria’s hoog in de resultaten verschijnen. Instanties die in heel Nederland werkzaam zijn, maar wel zijn gevestigd op één locatie, kunnen juist hinder ervaren van de Venice update. Een bedrijf in webhosting dat is gevestigd in Groningen kan wellicht minder vaak in de zoekresultaten verschijnen bij gebruikers in Limburg, terwijl dat een even belangrijke afzetmarkt is.

Wat moet je als website eigenaar aanpassen?

Voor de eigenaar van een website is het belangrijk dat na de Venice update de SEO aangepast moet worden. Het expliciet vermelden van het fysieke adres op de website helpt het Google-algoritme te bepalen waar het bedrijf achter de website is gevestigd.

Ook helpt het om (loop)routes uit te schrijven en al dan niet in de meta tags te verklaren hoe de website relateert tot overkoepelende categorieën. Zo zou een Grieks restaurant in Breda er goed aan doen om “eten bestellen in breda” toe te voegen als keyword.

    Comment Section

    0 reacties op “Google Venice Update

    Plaats een reactie