Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Google Knowledge Graph

De Google Knowledge Graph (16 mei 2012) is een van de grote stappen van Google om naar een zoekmachine voor ‘menselijke’ antwoorden te gaan, in plaats van een lijst met hyperlinks: van een informatie-machine naar een kennis-machine.

Wat is de Knowledge Graph?

De Knowledge Graph is een intelligent algoritme dat is ontworpen om de collectieve intelligentie van het web doorzoekbaar te maken. Daarmee wordt Google een steeds ‘menselijkere’ zoekmachine die de wereld ‘begrijpt’ zoals mensen dat doen. De Knowledge Graph heeft gedurende een jaar enkele updates gehad, onder andere uitbreiding naar verschillende talen.

Extra informatie in de zoekresultaten

De Knowledge Graph uit zich op de Google resultatenpagina als extra informatie aan de rechterzijde van het scherm: kenniskaarten. Als Google genoeg contextuele informatie heeft over een zoekterm, verschijnt deze informatie naast de reguliere zoekresultaten. Dit gaat meestal op voor een persoon, cultureel artefact, merk, of plaats.

Zo verschijnen bij historische personen de geboorte- en sterfdatum, namen van directe familie, een korte biografie, en gerelateerde personen en/of gebeurtenissen. Als Google niet weet wat je precies bedoelt (bijvoorbeeld als een zoekterm naar meerdere zaken kan verwijzen, zoals “Taj Mahal” zowel een gebouw als muzikant is) geeft hij suggesties, waarna je kan doorklikken en alleen de relevante zoekresultaten ontvangt.

De kennis uit de Knowledge Graph wordt op verschillende manieren vergaard. Wikipedia en Wikidata zijn een grote bron voor biografieën en beschrijvingen, en cijfers kunnen uit openbare databases worden gehaald, bijvoorbeeld van de CIA.

Analyse van zoekgedrag

De echte intelligente ontstaat pas als Knowledge Graph zoekgedrag van gebruikers gaat betrekken op deze kennis: wat willen mensen weten over bijvoorbeeld een bepaald persoon? Zijn het gepubliceerde boeken, gedane ontdekkingen of misschien de relatie tot een bepaald (historisch) evenement?

Door te analyseren waar mensen eerder op hebben gezocht kan Google de Knowledge Graph zodanig invullen dat de meest waarschijnlijk gewilde informatie in één overzicht bij elkaar wordt getoond. Google stimuleert hiermee ook het doorklikken naar gerelateerde onderwerpen, bijvoorbeeld andere boeken die, net als het boek waarop je zocht, ook grote prijzen hebben gewonnen. Naast feiten over personen, dingen en plaatsen laat de Knowledge Graph bij relevante zoekopdrachten ook ‘slimme’ antwoorden direct zien (nog boven de reguliere zoekresultaten) zoals de huidige temperatuur, het omrekenen van valuta of koersen.

Hoe speel je in op de Knowledge Graph

Omdat de kennis uit de Knowledge Graph van het internet wordt gehaald, is deze te beïnvloeden. Voor bedrijven is de meest voor de hand liggende eerste stap om een Google+-pagina aan te maken. Wanneer deze voldoende volgers heeft kan jouw pagina verschijnen als kenniskaart bij relevante zoektermen, inclusief automatisch gegenereerde adresgegevens, telefoonnummer, recensies en openingstijden.

Om de kans te vergroten dat jouw website wordt gescand (scraping) door Knowledge Graph kun je als webmaster gebruik maken van de richtlijnen die Google zelf aanbiedt: Schema Markup.

Nadelen van de Knowledge Graph

Er kleven ook nadelen aan de Knowledge Graph. Als bezoekers bijvoorbeeld je telefoonnummer vinden via een kenniskaart lijkt dat voordelig, maar het kan zo zijn dat dit minder verkeer naar je website oplevert – ondanks dat mogelijke klanten wel de informatie hebben gevonden die ze zochten. Google heeft het wel mogelijk gemaakt om feedback te geven op een kaart waarin je kan aangeven wat er mis mee is, waarna het mogelijk wordt aangepast.

    Comment Section

    0 reacties op “Google Knowledge Graph

    Plaats een reactie