Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Google In-Depth Articles Update

De introductie van In-Depth Articles (6 augustus 2013) is een relatief kleine update waarin bepaalde zoekresultaten worden uitgelicht. Google ontdekte dat 10% van de gebruikers Google niet alleen inzet om snel iets op te zoeken, maar ook om een artikel te vinden dat diepgaande informatie verschaft. Om de gebruiker hierin tegemoet te komen werd Google In-Depth Articles geïntroduceerd.

In-Depth Artikelen in Google

In de eerste twee jaar na de update werden in zoekresultaten drie diepgaande artikelen uitgelicht met een inspringing, met daarboven de tekst “In depth articles”. Het algoritme van Google bepaalde zelf wanneer een artikel geschikt was om uit te lichten bij zoekresultaten. Hierbij werd rekening gehouden met de lengte (tussen de 2000 en 5000 woorden per artikel), de schrijfstijl (natuurlijk en tijdloos), de inhoud (diepgaand en origineel), de algemene ranking (zowel backlinks als social media links) en de onderliggende structuur van de webpagina.

In april 2015 verdwenen de In-Depth Articles plotseling, en enkele weken later kwamen ze terug zonder de opvallende titel erboven en slechts twee dunne grijze lijnen die ze afbakenen. Google heeft nooit uitgelegd waarom deze keuze is gemaakt, maar in-depth artikelen zijn inmiddels dus lastig te onderscheiden van reguliere zoekresultaten.

Voor wie is de In-Depth Articles update?

Gezien de aard van de webpagina’s die Google hiervoor selecteert is de update vooral interessant voor online kranten en magazines. Immers, als je website wordt opgenomen door In-Depth Articles verschijnt deze op de eerste pagina met zoekresultaten en kun je meer verkeer naar je website verwachten.

Hoe speel je hier op in?

Om de kans te vergroten om als diepgaand artikel te verschijnen in Google zoekresultaten is de markup belangrijker geworden: de onderliggende structuur van de website. Door met tags aan te geven wat kopjes zijn, wie de auteur is en de pagina te voorzien van een logo of iconische afbeelding, herkent Google de pagina sneller als een in-depth article. Hiervoor kun je gebruik van de richtlijnen die Google zelf aanhoudt voor het opzetten van een goed indexeerbare website: Schema Markup. Destijds werd de auteur nog los vermeld bij het zoekresultaat, inmiddels is dat niet meer zo.

Aangezien de artikelen nauwelijks meer te onderscheiden zijn van reguliere zoekresultaten, is het aannemelijk dat er weinig verschil is in het klikgedrag van gebruikers. Het heeft echter nog steeds nut om een webpagina doelgericht te profileren als een diepgaand artikel als de inhoud daar bij past, want daarmee vergroot je de kans nog altijd om op de eerste pagina terecht te komen.

    Comment Section

    0 reacties op “Google In-Depth Articles Update

    Plaats een reactie