Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Google Caffeine (algoritme update)

De Google Caffeine update (8 juni 2010) is anders dan anders. In plaats van kleine wijzigingen aan de bestaande algoritmes van Googles zoekmachine is er gekozen voor een complete vernieuwing. Door het algoritme van de grond af opnieuw in elkaar te zetten was het mogelijk om de nieuwste technieken te gebruiken, zonder dat het een ongeorganiseerde bende wordt onder de motorkap. Zoals de naam mooi reflecteert draait deze update om het opschroeven van de snelheid van de zoekmachine.

Sneller indexeren

Het gaat hierbij om de snelheid van twee kanten: aan de ene kant worden zoekresultaten 50% sneller verzameld en weergegeven, aan de andere kant worden webpagina’s ook sneller geïndexeerd door Google. Door een hogere zoeksnelheid kunnen er tevens meer resultaten binnen dezelfde tijd gevonden worden. Hierdoor kan Google een betere resultatensectie (SERP) weergeven, want er zijn immers meer resultaten om uit te ‘kiezen’. De index is dus groter geworden, én deze wordt sneller gevuld. Dit betekent niet dat de ranking van de resultaten heftig verandert, hoewel deze wel iets kan afwijken vergeleken met de ranking vóór de update.

In de praktijk is de Caffeine update nauwelijks zichtbaar voor de gebruiker. Voor webontwikkelaars heeft de update lichte invloed: Google let nu meer op de relatie tussen woorden, de zogenaamde key phrases. Dat betekent dat in SEO meer aandacht gegeven kan worden aan zoektermen die bestaan uit meerdere woorden (zoals longtail). Daarnaast hebben webontwikkelaars baat bij deze update omdat nieuwe webpagina’s sneller in de Google resultaten verschijnen, maar uiteindelijk is de Caffeine update voornamelijk bedoeld om de basisstructuur van de Google zoekmachine op te frissen en klaar te maken voor toekomstige updates.

    Comment Section

    0 reacties op “Google Caffeine (algoritme update)

    Plaats een reactie