Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

SEO (Search Engine Optimization)

Met SEO of zoekmachine optimalisatie worden alle activiteiten bedoeld waarmee jouw website beter gevonden wordt door online zoekmachines. De belangrijkste zoekmachine in Nederland is Google.

Alle activiteiten zijn erop gericht dat jouw website zo hoog mogelijk staat op de zoekresultaten pagina (SERP). De organische zoekresultaten staan vaak lager op de lijst dan de betaalde zoekresultaten. SEA en SEO zullen elkaar meestal versterken en samen meer kliks opleveren dan afzonderlijk.

SEO Factoren

Er zijn een aantal factoren van invloed op jouw ranking:

  • De content en SEO Structuur (met de juiste trefwoorden / keywords)
  • De techniek en leesbaarheid van jouw website
  • Externe links, ook wel backlinks genoemd
  • De sociale populariteit van je website (SEOcial)
  • De actualiteit van je website
  • Google’s Rankbrain

Wat is SEO niet?

Een paar jaar geleden loonde het nog om in de teksten op de site krampachtig de gekozen zoekwoorden tien keer in een alinea te gebruiken. Hierdoor was het mogelijk om de algoritmes van Google voor de gek te houden. Google wil echter zelf graag zijn gebruikers zo goed mogelijk helpen. Ze passen de algoritmes zeer regelmatig aan. Recente updates belonen kwalitatief goede content en kunnen veel beter omgaan met synoniemen. Tevens bestraffen ze het overdadig herhalen van keywords.

Zorg dus dat jouw website echt gaat over het onderwerp wat je aanbiedt, dat de titels en metadata (samenvattingen) kloppen met de inhoud en dat er vooral genoeg relevante uitleg en tekst op de pagina staat. Daarmee zorg je dat je gevonden wordt op de diensten die je echt levert. En dat jouw partners graag een link opnemen naar jouw website. SEO kun je zelf vrij eenvoudig monitoren met Google Analytics en Google Webmastertools.