Google LaMDA maakt open spraakgesprekken met computers mogelijk
02 april 2022 
in Nieuws
3 min. leestijd

Google LaMDA maakt open spraakgesprekken met computers mogelijk

Sundar Pichai, CEO van Google’s moederbedrijf Alphabet presenteerde tijdens het I/O-event van Google een nieuw gespreksmodel genaamd LaMDA. Oftewel: Language Model for Dialogue Applications. Dit nieuwe taalmodel is ontwikkeld om een open gesprek te voeren zonder informatie te herhalen. Het onderzoek rondom LaMDA is nog in een vroege fase en het is nog niet bekend wanneer de technologie wordt uitgerold. 

Waarin verschilt LaMDA van andere modellen?

Net als BERT en het nieuwe MUM is LaMDA een ‘transformer based’ model. Net als de andere twee, kan LaMDA getraind worden om woorden te lezen, de relatie tussen de woorden in een zin te begrijpen en te voorspellen welke woorden erna komen. 

Het grote verschil tussen LaMDA en de andere modellen is dat LaMDA getraind is op basis van gesprekken. Google heeft hierbij de nadruk gelegd op het vormen van zinnige en specifieke antwoorden, in plaats van meer algemene “dat is leuk” of “weet ik niet” waar gebruikers niet zoveel aan hebben. 

LaMDA voorbeeld

“Zinnigheid en specificiteit zijn niet de enige kwaliteiten waar we naar zoeken in modellen als LaMDA”, zegt Google in een blog. “We verkennen ook aspecten als ‘interessantheid’ door te beoordelen of antwoorden verhelderend, onverwacht of gevat zijn”, aldus Google. Daarnaast wil Google ook dat de antwoorden die LaMDA geeft feitelijk juist zijn. 

Ethiek en privacy zijn prioriteiten

Modellen die getraind worden op datasets van het internet, kunnen vooroordelen bevatten. Dit kan zorgen dat modellen hatelijke opmerkingen of misleidende informatie kopiëren. “We hebben erop gefocust dat LaMDA voldoet aan onze ongelofelijk hoge standaarden van eerlijkheid, nauwkeurigheid, veiligheid en privacy”, bevestigt Pichai in zijn presentatie tijdens het I/O-event. “Van concept tot aan het ontwerp, we zorgen ervoor dat het ontwikkeld wordt aan de hand van onze AI-principes

De zorgen omtrent ethiek en privacy die LaMDA met zich meebrengt, zijn afhankelijk van de mogelijkheden van de technologie en hoe het wordt geïntegreerd in de bestaande Google-producten. Google heeft deze informatie nog niet naar buiten gebracht, dus we moeten voor nu nog even afwachten hoe het er precies uit gaat zien. 

Potentiële toepassingen van LaMDA

Tijdens het I/O-event kondigde Google LaMDA niet alleen aan, maar werd er meteen gedemonstreerd hoe de technologie werkt. Dit gebeurde in de vorm van een Q&A-gesprek tussen een gebruiker en LaMDA. De antwoorden die LaMDA gaf gingen verder dan alleen directe antwoorden à la Google Assistent. De technologie gaf genuanceerde antwoorden die je zelfs als ‘gevat’ zou kunnen bestempelen. 

Pichai liet ook weten dat Google zich richt op het ontwikkelen van multimodale modellen die informatie uit teksten, afbeeldingen, audio en video begrijpen. Hij gaf meerdere potentiële toepassingen voor LaMDA, zoals: “Vind een route met mooie berguitzichten” of zoeken naar een specifiek deel van een video. “We kijken ernaar uit om betere conversationele functie te verwerken in Google Assistant, Search en Workspace”, aldus Google. 

Google heeft nog geen verdere details bekendgemaakt over hoe LaMDA onderdeel kan worden van zijn andere producten. Afhankelijk van hoe verfijnd het model is, kunnen we verwachten dat LaMDA bijvoorbeeld kan helpen om een specifiek product te vinden of om door lokale bedrijven te filteren. 

Waarom is LaMDA belangrijk?

Dankzij gesprekken tussen gebruikers en Google kunnen we naar informatie en producten zoeken op manieren die nu nog onmogelijk zijn. Als LaMDA werkt en uitgebreid wordt toegepast, kan dat een grote verandering teweegbrengen in zoekgedrag. Als bedrijf wil je daarop inspelen, om te zorgen dat je content en producten nog steeds goed te vinden zijn. 

Als Google LaMDA verwerkt in zijn bestaande producten - wat waarschijnlijk wel gaat gebeuren - worden deze producten nog handiger voor gebruikers. Dit geeft Google een belangrijk voordeel ten opzichte van concurrenten en versterkt de positie van Google, tenzij andere zoekmachines ook met een vergelijkbare functie komen. 

Bron: Search Engine Land

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!