arrow_drop_up arrow_drop_down
Goed gebruik van de Disavow Tool van Google
19 maart 2014 
in SEO

Goed gebruik van de Disavow Tool van Google

Het is een feit dat backlinks naar een website voor een groot gedeelte bijdragen aan de goede posities in de zoekmachine. De zoekmachines zijn echter wel een stuk slimmer geworden en met name Google heeft er weinig moeite mee om ‘slechte' websites te ontdekken en te verwijderen uit de zoekresultaten. Goede resultaten vereisen tegenwoordig een goed, stabiel en betrouwbaar linkprofiel.

Het is alweer enige tijd geleden dat Google de Disavow Tool online heeft gezet om je de controle te geven over de slechtere links die naar je website toewijzen. Belangrijk om regelmatig eens een kijkje te nemen in Google Webmaster Tools om te kijken welke websites allemaal naar je website linken.

Hoe ontdek je slechte backlinks?

Zodra je inlogt op Google Webmaster Tools en je de betreffende website hebt geselecteerd kun je aan de linkerkant navigeren naar het onderdeel ‘Links naar uw site'. Hier vind je een lijst met de links die naar de website verwijzen. Tijd om deze lijst goed onder handen te nemen en te kijken of er wat slechte links op te vinden zijn.

Het kan natuurlijk zijn dat je in je onwetendheid – of in een ver verleden – wat slechte links hebt geplaatst op websites die tegenwoordig eerder een slecht effect zullen hebben op je vindbaarheid dan dat ze de vindbaarheid bevorderen. Deze links zullen je snel opvallen zodat je ze kunt verwijderen.

Een andere situatie is dat er wellicht slechte links naar de website geplaatst zijn zonder dat je weet hoe ze überhaupt op de website terecht komen. Deze zal je zelf moeten beoordelen of ze goed of slecht zijn voor de kwaliteit van je website.

Dit doe je door jezelf een aantal vragen te stellen:

  • Komt mijn link op een natuurlijke manier op deze website?
  • Bied deze link waarde aan de bezoekers?
  • Wil ik via deze site gevonden worden?
  • Is de kwaliteit van de website hoogwaardig?

Stel, je moet iedere vraag beantwoorden met ‘nee', dan is het duidelijk dat je link op een slechte website is beland en dat je hier wat aan moet gaan doen. Let overigens niet alleen op het uiterlijk van de website maar onderzoek de kwaliteit van de website, zo voorkom je dat je een waardevolle link toch verwijderd. Als je alle negatieve backlinks hebt weten te vinden dan is het tijd om actie te gaan ondernemen.

Zelf backlinks weghalen

Voordat we aan de slag gaan met de Disavow Tool is het eerst van belang dat je hebt geprobeerd de links offline te halen. Dit kun je doen door de webmaster te benaderen met de vraag of hij de link van de website af wil halen. Is dit niet mogelijk of geeft de webmaster geen antwoord? Dan pas ga je gebruik maken van de Disavow Tool!

Gebruik maken van de Disavow tool

Open een texteditor, dit kan met kladblok op Windows of op de Mac met de Texteditor en maak een bestand aan: ‘disavow.txt' in dit bestand komen alle URL's / links die niet mee mogen tellen in de rankings. Hieronder een voorbeeld van hoe dit .txt bestand eruit moet komen te zien:

Disavow tool

Links indienen bij de disavow tool

Ga naar de Disavow Tool via Webmaster Tools en kies het domein waar je de waarde van de links wilt laten verwijderen. Vervolgens krijg je een waarschuwing dat het gebruik van deze tool gevolgen kan hebben voor de resultaten in Google. Als je je hiervan bewust bent kun je het .txt bestand uploaden en de links afwijzen.

Wat zegt Google over de disavow tool?

Over de schrijver
Rick is online marketeer en mede-eigenaar bij online marketing bureau DoubleSmart, en houdt zich dagelijks bezig met de nieuwste ontwikkelingen op online marketing gebied. Denk hierbij aan zoekmachine marketing, online adverteren, affiliate marketing, conversie optimalisatie en alles wat er bij komt kijken om een succesvolle website op te zetten.
Reactie plaatsen