Wat is de impact van een CDN op de SEO?
9 december 2014 
in SEO

Wat is de impact van een CDN op de SEO?

Erger jij je ook zo vaak aan de snelheid van je website? Met behulp van een CDN kun je eenvoudig jouw website nog sneller maken. Maar wat is de invloed van een CDN op je bestaande SEO? Veel webmasters tasten nog in het duister over de positieve en negatieve effecten van een CDN in combinatie met je rankings in Google.

Tegenwoordig maken steeds meer webmasters gebruik van een CDN. Toch is er nog veel onduidelijkheid over het gebruik van een CDN in combinatie met SEO. Wat kan er gebeuren met je posities binnen Google? Je ziet dat men minder snel gaat experimenteren met een succesvolle website. Waarom veranderen als alles goed gaat?

Veel mensen weten nog niet wat een CDN is en waar je het voor kunt gebruiken. Toch kan het zeker de moeite waard zijn om je te verdiepen in het gebruik van een CDN, vooral als je website niet vooruit te branden is.

Waarom kiezen veel bloggers voor een CDN?

CDN staat voor “Content Delivery Network”. In een standaard situatie staat je website op een server en wordt alle informatie opgeslagen in een database. Iedere keer wanneer iemand je website bezoekt dan wordt de data gedownload, hierdoor verbruikt je website bandbreedte. Wanneer een pagina, inclusief afbeeldingen en MySQL-query’s, opgevraagd wordt door een bezoeker, duurt het een aantal seconden voordat jouw pagina volledig getoond wordt op het scherm van de bezoeker.

Binnen een CDN zijn er meerdere servers verdeeld over verschillende locaties. Op iedere server wordt je website gecachet. Je website wordt omgezet in statische content en wordt voor de bezoeker bereikbaar gemaakt via de dichtstbijzijnde server. Hoe kleiner de afstand tot de server, des te sneller de pagina getoond wordt. Ook hoeft de content en alle afbeeldingen niet telkens opnieuw geladen te worden, de pagina is tijdelijk gecachet en wordt direct zichtbaar.

Meerdere servers verlagen laadtijd

Waarom willen steeds meer webmasters gebruik maken van een ‘Content Delivery Network’? Het antwoordt is simpel: Snelheidswinst! Je merkt direct dat je website een stuk sneller getoond wordt. De tweede reden voor het gebruik van een CDN is de uptime. Gaat je server om een onduidelijke reden offline bij je webhoster, dan zal de statische content blijven bestaan binnen het CDN-netwerk. De bezoeker haalt de data van de website op via de dichtstbijzijnde server en zal dus niks merken van de downtime.

Veel mensen vinden het ideaal, maar waarom zou je dan niet direct overstappen? Het is toch alleen maar voordelig?

Een CDN zou positieve resultaten moeten opleveren op het gebied van SEO!

Puur gebaseerd op de feiten zou snelheidswinst een positief effect moeten hebben op de resultaten, mede doordat Google via een officieel bericht heeft laten weten dat de snelheid van je website een factor is voor de resultaten. Gebruikers navigeren liever over een snelle website dan een langzame website. Als resultaat zie je een lager bouncepercentage, meer pagina’s worden bekeken per bezoek en je vergroot de kans op een hogere conversieratio. Vooral internationale websites hebben baat bij het gebruik van een CDN.

Waarom is er twijfel ontstaan over het gebruik van een CDN?

Laat ik allereerst voorop stellen dat het merendeel zeer tevreden is over het gebruik van een CDN en zelf ben ik met een aantal benchmarks ook zeer tevreden. Mijn persoonlijk website is een stuk sneller geworden en heeft geen verkeer verloren, daarentegen heeft het ook niet meer verkeer opgeleverd.

Oorzaken daling door CDN?

Er is twijfel ontstaan doordat bij een aantal websites het verkeer is gehalveerd sinds de website is geconfigureerd binnen een CDN. Er zijn nu een aantal bedrijven die gegevens naar buiten hebben gebracht dat er na de implementatie van een CDN, de organische zoekresultaten gehalveerd zijn. Besthostingsearch is één van de slachtoffers en zegt dat men meer dan 44.8% van het organische verkeer is verloren.

Wordt de informatie binnen een CDN gezien als duplicate content?

Allereerst moet je jezelf afvragen wat ‘duplicate content ‘ is . Duplicate content is het distribueren van exacte kopie’s over het internet. De content wordt getoond via diverse domeinen en verschillende ip-adressen. Binnen een CDN wordt de content als het ware gekopieerd en over verschillende servers verdeeld en getoond via dezelfde domeinnaam. Mede hierdoor wordt alle content op de diverse servers geïdentificeerd als een ‘enkele’ afkomst en zou dit geen effect mogen hebben op je posities.

Uitleg Duplicate content

Targeting

Een mogelijke reden is dat het geografische doel van je website niet meer vastgesteld kan worden door de zoekmachine, omdat je data getoond wordt op 28 verschillende servers over de hele wereld. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat Google andere websites prefereert voor bepaalde locaties. Denk maar weer aan de standaard ‘local seo’. Een bezoeker uit Enschede die zoekt naar een webhoster, krijgt eerder zoekresultaten uit de omgeving te zien dan webhosters uit Canada of de Verenigde Staten.

Verlaging van de crawl rate

De afgelopen drie maand heeft John L. van Ignite geconstateerd dat de ‘Google crawl rate’ bij drie cliënten dramatisch verlaagd is na de overgang van normale hosting naar een CDN. Voor de cliënten had dit vooral effect tijdens de lancering en het fetchen van nieuwe artikelen. Hier vind je de officiële statement van Google.

Moet je overstappen op een CDN?

Allereerst moet je jezelf afvragen of een CDN daadwerkelijk nodig is. Een website begint pas slecht(er) te ranken indien de laadsnelheid dramatisch is. Bij normale snelheden zou ik mij persoonlijk niet te druk maken over het gebruik van een CDN. Uiteraard zijn de effecten voor internationale websites grandioos, wanneer je alleen de Nederlandse markt bediend zou ik kiezen voor zekerheid en kiezen voor een betrouwbare/snelle webhoster.

Er staan nog veel vragen open en er zijn veel positieve en een aantal negatieve ervaringen. Mensen zijn druk aan het benchmarken en zolang er nog geen 100% duidelijkheid is, zul je zelf moeten afwegen of je wilt overstappen. Het is overigens altijd verstandig om eerst te testen. Ook de keuze van het netwerk is vrij belangrijk.

Zelf heb ik goede ervaringen met het netwerk van ‘CloudFlare’ en het netwerk van ‘MaxCDN’. Heb je zelf ervaring met een CDN of heb je nog een reden waarom een CDN een negatief/positief effect kan hebben op je SEO?

Over de schrijver
Met meer dan 10 jaar ervaring in het optimaliseren van websites met betrekking tot zoekmachine-optimalisatie en conversie-optimalisatie, probeer ik mij op ieder vlak telkens te verbeteren. Doelgericht oplossingen bedenken voor ondernemers en deze omzetten in meetbare resultaten.
Joep Franssen

Door

Joep Franssen

op 10 December 2014

Beste Niels, Interessante post! Ik overweeg zelf ook om gebruik te gaan maken van een CDN netwerk voor mijn site (allaboutfifa.com), maar ik weet nog niet precies of dit wel echt noodzakelijk is. Mijn site laadt relatief snel in Nederland, maar omdat het een Nederlandse host is, duurt het laden langer in het buitenland. Zou daarvoor een CDN netwerk ook helpen? Daarnaast vroeg ik me af wat zo'n CDN netwerk jaarlijks kost. Mvg, Joep

Niels Vos

Door

Niels Vos

op 11 December 2014

Dag Joep, Je kunt het zeker proberen, vooral als je jouw inkomende bezoekers overal ter wereld vandaan haalt. (Dan krijg je in principe optimale resultaten.) Het doel van een CDN is juist de afstand tot de informatie te verkorten en het cachen van je informatie. De kosten van een CDN variëren, maar je kunt altijd beginnen met de gratis instapversie. Bijvoorbeeld bij Cloudflare: https://www.cloudflare.com/plans. Met vriendelijke groet, N.Vos

jeroen

Door

jeroen

op 10 December 2014

In artikelen over snelheid van wordpress lees veelal CDN of bijvoorbeeld Varnish Cache. Kun jij uitleggen wat het verschil is en op welke gronden je voor welke oplossing zou moeten kiezen? Persoonlijk ging ik er altijd vanuit dat je CDN vooral gebruikte als je bezoekers hebt uit meerdere landen zodat altijd vanaf de dichtstbijzijnde server kan worden gedownload.

Niels Vos

Door

Niels Vos

op 11 December 2014

Dag Jeroen, Ik heb zelf geen ervaring met het gebruik van Varnish Cache. Ik kan je daarom niet vertellen op welke gronden je nou zou moeten kiezen voor een CDN of Varnish. Tevens is het wel een interessant aspect waar ik me zeker in ga verdiepen. Een goed onderwerp voor een volgend artikel! Je hebt gelijk dat een CDN het meeste effect heeft indien je bezoekers uit meerdere landen ontvangt. Met vriendelijke groet, N.Vos

Thijs van Halewijn

Door

Thijs van Halewijn

op 10 December 2014

Zelf heb ik het eruit gegooid. Het stoorde te veel en leverde te weinig snelheidswinst op. Ter info; ik gebruikte W3 Total Cache, wat lastig te configureren is (maar na veel zoekwerk wel lukt). Ik weet dat Yoast het adviseert, toch niet de misten, vandaar mijn keus. Ik had hem gekoppeld aan Cloudflare. Maar zoals gezegd: het leverde gedoe op (met refreshen van de cache, telkens weer cache moeten legen anders zie je opmaak wijzigingen niet e.d.) en te weinig voordeel.

Alex

Door

Alex

op 10 December 2014

Je kunt ook gewoon je site op 'Development Mode' zetten. Dan kan je 3 uur lang wijzigingen doorvoeren zonder de cache te hoeven legen.

Niels Vos

Door

Niels Vos

op 11 December 2014

Dag Thijs, Maak je nu helemaal geen gebruik meer van W3 Total Cache? Of maak je geen gebruik meer van de combinatie Cloudflare/W3 Total Cache? Indien het correct geconfigureerd is zou W3 Total Cache zeker al snelheidswinst moeten opleveren. Je kunt ook nog kiezen voor W3 Super Cache, een stuk makkelijker, maar je kunt ook veel minder instellen. Zelf vergeet ik ook nog wel eens om de cache te legen, maar zoals Alex al zegt zijn er eenvoudige 'workarounds'. Met vriendelijke groet, N.Vos

Martin Möhrke

Door

Martin Möhrke

op 13 October 2017

Wat zou je advies zijn voor een site over CBD Olie (zeer moeilijk om te stijgen en door wordpress zeer traag) Zie ook www.optimacbd.com en www.optimacbd.de ( de laatste net klaar met optimaliseren, de eerste moet ik nog doen).

Reactie plaatsen